Album of the week Inter Arma - The Cavern

Ik word een beetje ongemakkelijk van het feit dat er blijkbaar mensen zijn die nummers op een andere snelheid als bedoeld zitten af te spelen :unsure:

send help :(
Wie heeft er nog niet eens per ongeluk een LP op de verkeerde toersnelheid gedraaid? 😀
Guilty !

Het nummer van Celestial Bloodshed op hun split met Urfaust op 33 ipv 45rpm afspelen behoort zonder meer tot het soort zaken waarvoor de jeugd van tegenwoordig excessief veel aubergine-emoji's post.
 
Moet zeggen aangenaam verrast. Zo van die metal met trage slepende riffs die eindeloos herhaald worden zijn vaak mijn ding niet maar hier is de riff wel echt meer als goed genoeg. Vooral de iets snellere stukken maken het wel beter. Qua vocals ook cool hoe het tamelijk zacht begon en zo opbouwde naar screams en grunts op het einde.
 
Heb Inter Arma gezien op Desertfest en vond het een super concert. Iets zwaarder qua vocals dan waar ik zelf graag naar luister, maar toch vond ik het fantastisch. Op plaat heb ik nog niet naar deze band geluisterd, dus ben erg benieuwd maar ik heb er een goed gevoel bij.
 
Laatst bewerkt:
Nu wat verder in de discografie aan het duiken en ik beklaag het me dat ik Inter Arma heb geskipt op Desertfest ... Dit moet live erg de moeite waard zijn.
 
Aha! Benieuwd! En vocals van Dorthia Cottrell van Windhand zijn al zeer fraaie bonuspunten. Eens meegepikt op Desertfest en dat was behoorlijk indrukwekkend.

Nu wat verder in de discografie aan het duiken en ik beklaag het me dat ik Inter Arma heb geskipt op Desertfest ... Dit moet live erg de moeite waard zijn.

euh :unsure: heb je ze nu wel of niet gezien op desertfest :unsure:
 
De eerste 15 minuten hadden zeker ingekort mogen worden naar 3 minuten imo. Het gitaar rifje deed wel heel Iron Maiden aan, vond ik. Ik had heel de intro zoiets van `wanneer gaan ze nu eindelijk in gang schieten` en dan versnelden ze effe om weer stil te vallen. Not my cup of tea.
Ook de volgende vijf minuten wisten me niet te overtuigen.
Pas vanaf minuut 20 begon ik ervan te genieten, alhoewel de zang niet 100% mijn ding is. Maar de instrumenten en tempo veranderingen maken het een enorm boeiend gedeelte.
En dat boeien blijft wel tot de laatste minuut dan.
 
Gisteren de plaat nog eens opgelegd. Zoals gezegd: ik ben een Inter Arma fan maar deze had al een tijdje niet meer op gestaan.

Ik weet dat het nummer over een tocht in de woestijn gaat maar voor mij voelt het meer als een tocht over zee aan. Een kabbelede intro die langzaam wat opbouwt en dreigend wordt om dan rond het kwartier los barsten. Alsof je dreigende lucht tegemoed vaart en los de storm in gaat.
Ik hou wel van zo'n lange intro, ik hou in het algemeen wel van muziek die je wat"test" en daarna je geduld beloont met iets goeds. Niet dat die intro me zo op de proef stelt maar ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
@PolletPoulet_OG was niet in onder indruk van het drumwerk maar ik vind het wel goed; al ben ik verre van een kenner. Het is ook zeer aanwezig, het doet me wat denken aan (oudere) Mastodon. En dat zorgt wel voor een bepaalde sfeer, ietwat gejaagd bij momenten.

Terug naar de zeereis dan! Rond het kwartier vliegen we van links naar rechts om zo rond minuut 19.20 uit te komen in een windstil gebied maar wel ééntje waar het nog loeihard regent en dondert. Een enorm zware bui, die maar een dikke minuut duurt.
Daarna wordt het weer wat kalmer om weer wat op te bouwen. Zo gaat het even voort tot we terug in rustigere wateren verkeren. Zo rond minuut 27: in een zonnetje met een zeebries op het dek liggen en maar genieten.

Uiteindelijk herhaalt die voorgaande cyclus zich: waar komt er zwaarder weer maar de rustpunten worden zeldzamer en verdwijnen. En uiteindelijk gaat het schip gewoon ten onder.

@UnFinished zijn openingspost kon niet beter vind ik. Hier zit zo veel in, elke keer weer ontdek je iets nieuws. En je hoort ook goed wat die mannen die heeft beïnvloed.

Als ik wat hoogtepunten moet uitpikken: die intro en dat constante spelen met "gaat het nu beginnen?". Het stuk rond minuut 27 waar Dorthia Cottrell in valt en de zang even voor haar rekening neemt (grote Windhand fan ook btw). Tot slot ook de riff die start vlak voor minuut 34; dat riff en de solo doen me denken aan Fade To Black van Metallica, één van mijn favoriete nummers allertijde.

Tot slot: zoals door al een paar andere leden: live ook een pletwals van een band.
 
Ik zit hier zowat met hetzelfde als bij Shpongle:
  • Ik heb geen tijd om het deftig te beluisteren
  • Het heeft een 3 keren op gestaan tijdens het werk
  • Zolang ik maar half luister, klinkt dit uitermate lekker
  • Als ik iets aandachtiger luister, heb ik direct veel (zowel pos als neg) zaken te zeggen
Maw ik zal in de komende dagen / week wel een aandachtige luistersessie doen. En dan kom ik een week te laat wel en zeer lange post droppen :unsure:.


Ondanks dat het mij voorlopig allemaal goed klinkt, ben ik het meest akkoord met de ridder zijn post:
De eerste 15 minuten hadden zeker ingekort mogen worden naar 3 minuten imo. Het gitaar rifje deed wel heel Iron Maiden aan, vond ik. Ik had heel de intro zoiets van `wanneer gaan ze nu eindelijk in gang schieten` en dan versnelden ze effe om weer stil te vallen. Not my cup of tea.
Ook de volgende vijf minuten wisten me niet te overtuigen.
Pas vanaf minuut 20 begon ik ervan te genieten, alhoewel de zang niet 100% mijn ding is. Maar de instrumenten en tempo veranderingen maken het een enorm boeiend gedeelte.
En dat boeien blijft wel tot de laatste minuut dan.
 
Gisteren eerste luisterbeurt gedaan. Heel cool op de progrockgitaren na. Vandaag eens in de andere platen duiken. :p
 
Zalige live band, die stip ik altijd aan als die op de line-up staan. Op Amplifest in 2019 waren ze serieus in vorm, dat was echt loeihard. De week erna ook nog eens op Desertfest meegepikt, altijd de moeite. Ik denk dat ze ook de line-up van Roadburn 2020 gingen staan, daar keek ik ook wel naar uit. Misschien in 2022 dan. :unsure:

Anyway, ondanks ze vaak live te zien kan ik totaal geen platen uit elkaar houden dus ik zal het toch nog eens deftig moeten checken.
 
Nog een paar keer door gegaan deze week. Ik vind het ergens jammer dat het 1 groot geheel is geworden. Er zitten prachtige momenten in die me enorm aanspreken maar ook een stukjes dat me minder ligt.
Die intro is recht in mijn winkel, lekker lang slepen. I love it. Maar vanaf 13:30 komt er toch een deel dat ik liever zou skippen als ik het zelf zou opleggen. Het klinkt haast te vrolijk voor zo'n plaat.
Van 19:45 komt de plaat weer op gewicht. Het kalme momentje op 26:20 kan ik dan wel weer smaken. Zelf het meer melodische stukje dat erna komt kan ik hier zijn plekje geven, ondanks het feit dat dat niet mijn gangbare stijl is. En dan gaan we weer loodzwaar de deur uit.

Al bij al heb ik hier toch een trigger gekregen om wat meer te gaan rondneuzen in dit genre. 80% van het nummer kan me bekoren en da's toch wel een succes. Eentje om op te leggen om een zwoele zomeravond en een pint te drinken in mijn hof.

Als ik eens een concert kan meepikken van deze band zal ik het niet laten.
 
Terug
Bovenaan