Album of the week Morbid Saint - Spectrum Of Death (1990)

Drummer van Mgla wordt soms wel eens opgepikt als een creatief drummer in het extreme genre. Zoals al aangegeven: drummen aan een hoog tempo kan stijlvol, maar iedereen die Whiplash heeft gezien beseft dat "snelle drummers" niet enkel in metalgenres hun ding doen.

 
Haha, doet me denken aan al die experts in hun vak die films/scènes beoordelen in hoe realistisch ze zijn (Insider, Vanity Fair & Wired als bekendste kanalen).
Sommigen zijn wel de moeite en interessant.

 
Deze ochtend beluisterd tijdens het lopen, plaat was net lang genoeg voor 5 km en wat uitbollen. Zeer geschikte muziek om eens een halfuur goed op te hengsten.

Ik ken niet zoveel van thrash metal, maar er zijn wel wat hardcore punk bands waar ik fan van ben. Dat lijkt me een genre dat een beetje vergelijkbaar met thrash metal is, alleen is het gebrek aan variatie bij allebei geregeld een zwak punt. Ook bij deze plaat sprongen er niet echt nummers uit. Maar algemeen wel plezant om eens op te zetten, ik zie me dat deze week nog wel eens doen.
 
Deze ochtend beluisterd tijdens het lopen, plaat was net lang genoeg voor 5 km en wat uitbollen. Zeer geschikte muziek om eens een halfuur goed op te hengsten.

Ik ken niet zoveel van thrash metal, maar er zijn wel wat hardcore punk bands waar ik fan van ben. Dat lijkt me een genre dat een beetje vergelijkbaar met thrash metal is, alleen is het gebrek aan variatie bij allebei geregeld een zwak punt. Ook bij deze plaat sprongen er niet echt nummers uit. Maar algemeen wel plezant om eens op te zetten, ik zie me dat deze week nog wel eens doen.
Dan zal Crossover nog meer voor iets voor u zijn.
Is quasi een mix tussen thrash en hardcore/punk.
 
Gae Bolga was die band van John Berry zeker he? Was idd leuk live maar niet zo wauw.
Evil Shepherd was echt wel goed rond die periode maar die zijn heel snel gestopt en momenteel zijn Incinerate en Schizophrenia ook wel tof om bezig te zien. Evil Invaders vind ik dan weer te generic geworden. Het beste wat er op thrash/speed vlak te vinden is in België is voor mij trouwens Bütcher. Die waren een jaar of 10-15 geleden al sterk maar zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid met hun nieuwe bezetting.
De 2 platen van Chemical Breath vind ik toch ook de moeite. Maar dat is van vroege jaren 90.
 
Chemical Breath is gewoon het Belgische antwoord op Death en Pestilence.

Van hun debuut hebben ze gelukkig een re-release gedaan want de eerste druk vliegt voor €150 à €200 over de toonbank.

 
Ha die gitaarsound, das geen antwoord meer op Death he, das exact dezelfde :D
Ondertussen 2 nummers ver en dat is wel right up my alley eigenlijk.
 
Side 2 + 'Assassin' en 'Damien' > 'Lock up your children' - 'Burned at the Stake'.
Opgegroeid met Slayer en toen ik de zang van Kreator hoorde, moest ik wel even grinniken. Hier is dat niet anders :p.
Wie weet was het andersom, als ik eerst verslingerd was geraakt aan Kreator en soortgelijke bands.
Maar hoe je het draait en keert, op de zang na is het heerlijk om terug te horen.
Coverfoto (y).
 
Hmm dit soort metal is niet voor mij. Het doet me altijd denken aan Metallica en dat hoor ik ook niet graag. Ik heb het alleszins een kans gegeven en ik heb nu ook niet met tegenzin geluisterd, maar het zal bij een keertje blijven.
 
Allright, zoals al velen reeds voor me hebben gezegd: wat een beukende plaat!
Snel, vuil, agressief en toch genoeg variatie: alle hokjes voor een goeie thrashplaat worden afgevinkt. Voor variatie is belangrijk imo: een album met allemaal dezelfde snelle riffs gaat vervelen. Maar hier wordt genoeg gewisseld: de twee langste nummers Assassin en Scars zijn de meest voor de handliggende voor voorbeelden. In die nummers alleen al zit zoveel in om te ontdekken.

Maar ook de kortere nummers laten zich niet onbetuigd: Burned at the Stake gaat van snel tot sneller tot snelst, Damien dat wat zwaarder is, de blitse intro met die awesome drums van Crying for Death en uiteindelijk het waanzinnige Beyond the Gates of Hell met als een waanzinnige start met de rattelende drums gevolgd door solo op steroids.

Dat laatste is imo echt het track van het album. Na die intro blijft dat nummer maar gaan: zalig hoe het na die felle start een stapje of twee terug neemt met dat zalig riff tijdens de strofes. En bij het refrein gaan we weer een versnelling hoger om daarna nog eens helemaal los te gaan. Top schijf die ik persoonlijk voor de playlist zou genomineerd hebben.

Tot slot: de cover art is ook subliem.
 
Trash, een genre waar ik in het metal gegeven nooit naar grijp. Vraag mij ook niet om 5 trashploaten te noemen want dat kan ik niet.

Iets waar ik meteen aan denk bij het genre trash, en spontaan kots van in men bek krijg, zijn solo's op solo's op solo's die niets te maken hebben met de progressie, of compositie. Deels hebben ze mij niet telleurgesteld op dat vlak, en was het bij het eerste nummer al van jan. Aloewel dat ze voor de gemiddelde trash band zichzelf nog hebben ingehouden op dat vlak.
Ik lach en zaag graag over dat solo gegeven, maar het is iets dat mij uitermate stoort, en niet enkel in de trash scene. Maar er moet ook met lof gesmeten worden waar het hoort, en de solo in het nummer 'Scars' is zoals het in mijn oren hoort te zijn, aloewel de credits hier imo meer naar de drummer horen te gaan dan naar de gitarist maar bonne. Die Scars is trouwens in zijn geheel een dijk van een nummer zowel qua drums, bass en gitaarwerk. Dit nummer steekt er met kop en tenen bovenuit.

De rest van het album heb ik met volle teugen van genoten, maar niets springt eruit voor mij persoonlijk. Wel dikke kudos voor de drummer en bassist. Het gitaarwerk vind ik soms wat zo en zo, maar dat heeft eender met de consistentie ervan te maken. Zitten zeker een waaier aan dikke riffs in.

Opmerkingen over de productie die door de meeste hier gemaakt worden daar ben ik niet mee akkoord. Platen als dit horen deze productie te hebben. Vuil, rauw, imperfect. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Een productie als dit maakt mij als een kind in de speeltuin, high as fuck van joy de vivre.

Album art is subliem.

Zeer hard genoten van deze plaat, echter zal ik nooit een echte trasher worden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
54
Weergaven
3K
Deleted member 621
D
Terug
Bovenaan