Album of the week Morbid Saint - Spectrum Of Death (1990)

Radbraker

Well-known member
Morbid-Saint-Spectrum-Of-Death.jpg


MORBID-SAINT.jpg


Quasi 90% van de muziek die ik naar luister bestaat praktisch uit hard labeur dus niet zo vreemd dat mijn AOTW iets metal gerelateerd is. Met Armagedda, Emptiness, Inter Arma & Schammasch die al gepasseerd zijn wou ik voor een subgenre kiezen dat nog niet aan de beurt was geweest en toch nog min of meer toegankelijk is voor de meesten. Aangezien het vroegere werk van Metallica (mezelf inclusief) behoorlijk populair is in de desbetreffende thread heb ik gekozen voor een thrash metal plaat. Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan het type “brutal” thrash dat de grenzen opzoekt met death metal. Zo denk ik direct aan het vroegere werk van Sadus, Dark Angel, Demolition Hammer & Merciless om maar een paar voorbeelden op te noemen.

De eerste kennismaking dateert zo’n goeie 10 jaar geleden op de jaarlijkse platenbeurs in de Sint-Annazaal in Aalst. Niks zo leuk om tussen tientallen bakken te zitten snuisteren. De cover intrigeerde mij, precies alsof de bomma van Eddie Maiden een wilde nacht er op heeft zitten in de Carré. Na een tweetal minuutjes staren en observeren sprak de verkoper mij aan en kon ik uit zijn vettig Antwerps accent afleiden dat het een must is als je het ouder werk van Slayer & Kreator wist te appreciëren. In die tijd had ik nog geen halve PC in mijn broekzak zitten om wat research te doen dus moest ik voortgaan op zijn woorden, de cover en de rest van zijn bakkeninhoud. Een blinde aankoop dus en misschien wel de beste ooit! Bij het naar buiten treden van de zaal kwam ik nog enkele bekende gezichten tegen die zelf een halve metal encyclopedie voorstellen en die gaven eveneens aan dat het een mooie aankoop is na de “what’s in your bag?” aanschouwing.

Ik wist niet wat ik hoorde toen deze voor de eerste op de platendraaier speelde diezelfde zondagavond. De naald had ik iets te dicht naar het center langzaam laten zakken in al mijn enthousiasme waardoor direct het refrein van “Lock Up Your Children” al zat te blazen door de boxen. Nog geen halve minuut later stond vader op de kamerdeur te kloppen dat het wat stiller moest. En dat voor iemand die het allereerste optreden heeft overleeft van Slayer op Europese bodem, straf. Want zo kan je min of meer de muziek omschrijven, een extreme versie van de eerste 2 Slayer platen met een gewiekte Petrozza achter de micro. De verkoper zat er niet zo ver van uiteindelijk.

Lyrics gewijs zijn ze toch een tikkeltje donkerder dan de gemiddelde thrash album en zou je dit eerder verwachten bij een standaard Deicide plaat:
Hell hounds running wild
As Satan's blood flows
Through their veins
Once you have the blades in hand
Damien will be slain


De productie is zeker niet vlekkeloos en het werd uitgebracht door een klein onbekend Mexicaans labeltje maar dit wordt rechtgezet door de energieke mix van scherpe riffs, bombastische drums en uniek smerig strotje om u tegen te zetten. De intensiteit is hoog en ze geven je amper ademruimte om te bekomen, enkel in de titel track horen we een rustige akoestische intermezzo om daarna dan over te schakelen naar het muzikale hoogtepunt (dat in de playlist mag opgenomen worden): Scars.
Een waar riff festijn van een goeie 7 minuten. Uit de vele positieve reviews op Metal-Archives (95% uit 23 reviews) kan je afleiden dat ik verre van de enige ben die dit aanschouw als een meesterwerkje. Toen het uitkwam destijds in 1990 was het nog een obscure parel maar een tiental heruitgaves, een flauwe reünie en een Century Media contract later kunnen we toch stellen dat deze plaat nu wel meer de verdiende bekendheid en aandacht heeft gekregen en dus nu ook op Beyond Gaming.

Tltr: thrash!

 
Ha! Dat ligt inderdaad niet ver af van het absoluut magistrale Pleasure to Kill van Kreator. Zowel de vocals als de agressie die van de plaat af komt. Wat een plaat om de werkweek mee te beginnen. Ik vermoed dat dit voor niet-ingewijden een ver van hun bed show zal zijn, maar wat een prachtige brok agressie is me dit! Schuurt inderdaad wel aan richting death metal, maar niet helemaal. Dat is een subgenre waar ik weinig affiniteit mee heb en zoals met vele metalsubgenres zijn daar ook vele kleurschakeringen in. Bij black metal heb je zeer minimalistische platen, maar ook zeer complexe, welhaast "proggy" platen. De albums Morbid Angel: Altars of Madness en Possessed: Seven Churches zijn klassiekers in het genre en die kan ik erg appreciëren, maar een Vader of Deicide is mijn ding dan weer niet.

De productie is niet perfect, maar een perfect geproduceerde metalplaat is dan ook saai. Er mag wat vuiligheid aan zijn. In het genre heb je immers geen nood aan zorgvuldig bemeste begonia's, al zijn daar zeker ook grenzen aan (cfr. Ildjarn). Bon, verder werken nu. En genieten van deze bom energie.
 
Album hoes doet me een beetje denken aan dat monster in de doos in het vierde verhaal van George A. Romero's Creepshow (zeer onderschatte horroranthologie btw). Ik zou een screenshot posten maar dat zou one heck of a spoiler zijn want het effect van het beest te zien krijgen is verdomd sterk.

Anyway, ben niet de grootste thrash fan, maar ben al enkele uitsonderingen tegengekomen, misschien wordt deze er een van.
 
Laatst bewerkt:
Haha net helemaal geluisterd. Think I need a shower.
Plezant voor is ne keer, zo vettig als iets. Maar dit is helaas geen muziek voor mijn sophisticated sensibilities 🧐
 
Deze is een oude bekende. Ooit een original press cd gekocht in de Kaft in Gent, voor hun toen fameuze standaardprijs 375 BEF. Was een koopje, want later nog verkocht voor +100€, toen de eerste vinylreissue uitkwam.
Was me ook al aangeraden door enkele dinosauriërs uit de scène toen. Misschien waren/zijn dat dezelfde figuren? @Radbraker
Hoewel ik denk dat jij jonger bent, ik ben ondertussen zelf al een halve dinosauriër.

Hoewel ik nu minder naar het genre luister, blijft dat soort thrash altijd wel 1 van mijn eerste kindjes. En zoveel goeie bands zijn er ook niet itt goeie death metal.
Misschien nog enkele tips : Hypnosia, Sindrome, Necrodeath, Dead Head, Ritial Sacrifice ( net ontdekt door reissue op Vic) en Detherous uit Canada.
 
Was me ook al aangeraden door enkele dinosauriërs uit de scène toen. Misschien waren/zijn dat dezelfde figuren? @Radbraker
Hoewel ik denk dat jij jonger bent, ik ben ondertussen zelf al een halve dinosauriër.
Als we het over dino's hebben: vroeger nogal wat optredens gedaan met Kris "Mosh" (Dreft) en die kent er toch redelijk wat van.
Hoewel ik nu minder naar het genre luister, blijft dat soort thrash altijd wel 1 van mijn eerste kindjes. En zoveel goeie bands zijn er ook niet itt goeie death metal.
Een nieuwe Testament of Exodus laat mij ook koud eigenlijk. Allemaal veel te proper en niet meer zo "vuil" in productie.
 
Thrash is een genre dat me zeker bevalt, maar ik ken er niet zoveel van. Sadus is me welgekend en mogelijk kan je Exciter (Heavy Metal Maniac) als een voorloper van thrash beschouwen? Dan heb je de gekende "bay area thrash" bands (oa. Anthrax, Pentagram, Slayer, Exodus ...) en ook wat "Teutoonse bands" zoals Sodom (vroege albums richting black metal) en Destruction.

Ik weet niet of je kan spreken van een revival, maar je ziet af en toe wel jeugdige thrashers met witte gympies, pluizige krullenbollen, zeer strakke afgescheurde jeans en lapjesvesten met 80's thrashbands (hoe obscuurder, hoe beter).

Het lokale Gae Bolga is ook wel goed. Niet meer actief, maar wel een vette knipoog naar de eighties. Er zijn ook voorbeelden van meer proggy thrash bands of heel kille, technische thrash. Maar is mijn ding niet.
 
Bij de Amerikaanse Pentagram denk ik meteen aan doom icoon Bobby Liebling die ook wat weg heeft van onze vriend op de album cover als hij een lijntje te veel heeft gesnoven. De thrash Pentagram die ik ken komt uit Chili.

Qua revival vond ik die van de Duitsers (Nocturnal, Old, Cruel Force, Desaster, ...) altijd interessanter dan wat er uit de States kwam.
Eventjes had ik getwijfeld om deze te nomineren, de stem doet mij denken aan Becerra in zijn betere rolstoelloze dagen bij Possessed.

Gae Bolga vond ik leuk om live mee te pikken als opener maar zo speciaal vond ik ze nu ook weer niet.
Als we het dan toch Belgisch houden en minder gekend: Chemical Breath (Death iemand ?), Black Shepherd, Tyfoon en Exoto.

En indien je van Heavy Metal Maniac houdt zal Acid uit Brugge je ook wel bevallen.
Fantastische bandfoto's ook in die tijd:
acid.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nTFs
Blij dat Kreator werd vernoemd, als je die vergelijkt met deze plaat qua productie dan had Morbid Saint minder budget voor de studio-opname gok ik, riffwerk goed te pruimen, vocalen en thema's gaan aan mij voorbij.
 
Als we het over dino's hebben: vroeger nogal wat optredens gedaan met Kris "Mosh" (Dreft) en die kent er toch redelijk wat van.

Een nieuwe Testament of Exodus laat mij ook koud eigenlijk. Allemaal veel te proper en niet meer zo "vuil" in productie.
Mosh ken ik en ben ik ook nog een paar keer met op pad geweest naar oa Baroeg. En vermits ik vroeger ook meer shows deed dan nu, is er een kans dat wij elkaar wel kennen. :smile:
 
ij de Amerikaanse Pentagram denk ik meteen aan doom icoon Bobby Liebling die ook wat weg heeft van onze vriend op de album cover als hij een lijntje te veel heeft gesnoven.

Verbazingwekkend dat deze legende nog leeft, nooit gedacht toen ik hem een jaar of 10 geleden, live zag spelen :laugh:
 
Benieuwd, dit is een plaat waar ik al een eeuwigheid half vertrouwd mee ben, zonder ze ooit deftig te hebben beluisterd. Altijd enkel een handvol losse nummers gehoord. Tijd voor wat smeerlapperij dus.
 
Blij dat Kreator werd vernoemd, als je die vergelijkt met deze plaat qua productie dan had Morbid Saint minder budget voor de studio-opname gok ik,
Klopt. De producer van deze plaat is trouwens recent overleden. 2 andere gekende platen op zijn palmares waren het fantastische debuut van Num Skull en de 2e full van onze eigen Cyclone. Maar hij was vooral gekend omdat hij jarenlang de manager en advocaat was van Chuck Schuldiner.
Ondertussen ook al 20 jaar geleden dat hij overleed vandaag.
 
Damn dit was een rollercoastertje. Op zijn minst word je er wakker van. :-D

Scheurt wel lekker door en inderdaad zoals @PBR Streetgang aanhaalt supervettig. Wat is nu het verschil tussen thrash en death metal exact? (als dat wat simpel te vatten is)
 
Damn dit was een rollercoastertje. Op zijn minst word je er wakker van. :-D

Scheurt wel lekker door en inderdaad zoals @PBR Streetgang aanhaalt supervettig. Wat is nu het verschil tussen thrash en death metal exact? (als dat wat simpel te vatten is)
Death metal zitten meer grunts in (zo van die lage zware vocalen) en thrash is sneller qua tempo. Ik heb ook het gevoel (kan aan mij liggen) dat death metal iets gevarieerder is: je kan een heel brute stijl hebben a la cannibal corpse maar tegelijk ook de progressieve stijl van de latere death albums (symbolic, human). Bij thrash hoor ik die variatie minder
 
Thrash is ook iets eerder ontstaan dan black en death metal, maar veel scheelt het niet. En dan heb je nog muzieknerds die komen aandraven met "proto"-genres zodat je al in de seventies voorlopers en pioniers hebt. Er is ook speed metal, maar dat is qua vocals vaak helder. Thrash en speed komen wel voort uit de new wave of heavy metal en punk. O ja, je hebt ook crust punk met uitstapjes richting black, death en thrash. En je hebt blackened death metal of blackthrash of ... wat nog allemaal. Destroyer 666 is ook een interessante synergie en zoals ik eerder al aangaf is het oude Sodom ook een vroege fusie tussen thrash en black.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
54
Weergaven
3K
Deleted member 621
D
Terug
Bovenaan