Inflatie

dollar gelijk aan euro!
:oops:

Ik hoop dat we hier vooral voordelen uit zien, dat er meer export zal ontstaan doordat de euro goedkoper is geworden.
Maar dat is wat wishful thinking zeker?

Hoe komt het eigenlijk dat de euro zo zakt? In de US hebben ze toch ook economische problemen?

:oops:

Ik hoop dat we hier vooral voordelen uit zien, dat er meer export zal ontstaan doordat de euro goedkoper is geworden.
Maar dat is wat wishful thinking zeker?
Nope...
https://tradingeconomics.com/european-union/balance-of-trade

we zitten met een trade deficit van een kleine 50 miljard. We zijn als europa toch niet echt exporterend? Praktisch geen grondstoffen, tertiare maatschappij.
Tis bizar. Hoe goedkoper de euro hoe meer trade deficit het afgelopen jaar. Of hebben de stijgende energiekosten deze naar boven geduwd?
Voor economische vragen u verder richten tot @JanusDR

Laatst bewerkt:
Inflatie van 8% waar gaan we naartoe?
Krijgen we dan allemaal 8% opslag volgend jaar? Pensioensparen ook allemaal 8% interest er bij? Ahja want anders verliezen we allemaal geld

Omdat de euro zwakker wordt t.o.z.v. de dollar zullen de energieprijzen ook wel weer stijgen...
Véél olie (energie) producten worden in dollar verhandeld.

Ondertussen begint onze hypothecaire lening met vaste rentevoet zeer interessant te worden.

1.8% ocharme

Hoe komt het eigenlijk dat de euro zo zakt? In de US hebben ze toch ook economische problemen?
De euro zakt voor een groot deel tegenover de dollar omdat de FED de rente een stuk agressiever optrekt dan de ECB, US banken geven een hogere intrest dus mensen kopen dollars om daarvan mee te profiteren waardoor de prijs van de USD stijgt. Op dat vlak zegt een wisselkoerswijziging niet per sé heel veel want het kan gewoon het gevolg van een kunstmatig korte termijn renteverschil zijn. In dit geval is de reden dat de ECB een stuk minder agressief is echter wel omdat onze economie het slechter doet, we zien meer af van de energiecrisis. Ook zitten we nog altijd met een hoop Europese landen die te dicht bij een faillissement zitten en zo'n intreststijging waarschijnlijk gewoon niet kunnen slikken.

Daardoor zitten we wat vast, zo'n extreme inflatie als nu dwingt je eigenlijk de rente te doen stijgen maar die rente doen stijgen lijdt waarschijnlijk ook tot een economisch drama voor de EU.

Euro onder de dollar. Inflatie in de US op 9.1%
Kzie die nog zakken naar 0.9 of lager.
Het was maar een wick eronder. Er is veel support op het 1 USD level. De kans is groot dat we op z'n minst een tijdelijke bounce naar omhoog gaan zien. Ik hoop alleszins op een bounce, want dan koop ik alvast wat dollars in voor onze USA reis. Lange termijn zie ik de euro ook nog dieper wegzakken.

Ondertussen begint het erg snel de andere richting uit te gaan.

Commodity's, energie, metalen, vrachtprijzen. Allen de val naar beneden ingezet.
FXtoj60UcAAKB__

FXmIH73aQAAgFwy
FXnluL3WYAA5zCk

Gezien ik in dezelfde sector werk: bouwen terug wat goedkoper = terug wat meer verkopen. De huidige inflatie kan me meer mn job kosten
tis echt hallucinant. Zit nu ook al 18 jaar in den bouw maar dit heb ik nog nooit tegengekomen.
Ze sturen al erratum mails met wijzigingen op de prijsstijging die in de originele mail stonden nog voor die in voege gingen. :wtf:

Terug
Bovenaan