In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

Torrevieja (en de ruimere regio daarrond) heeft inderdaad wel het grote voordeel van het heersend (micro)klimaat en het relatief laag toeristisch karakter met dat de meeste "toeristen" daar of expats (veelal Brits en Scandinavisch) of uitgeweken Spanjaarden zelf zijn.
Maar dat spotgoedkoop vastgoed en eten is toch wat aan het voorbijgaan de laatste paar jaren heb ik de indruk.
( mijn moeder woont dus al meer dan 10j halftijds in Orihuela Costa en wij gaan daar dus al even lang op vakantie)

HEb enkele jaren geleden hier 2 appartementen gekocht, de prijzen idd lekker aan het stijgen en ik geniet volop van de stijging ook. Toch blijft het nog relatief goedkoop. Voor 100k heb je hier al 2 slaapkamers met alles erop en eraan. Voor 200-250k heb je hier een villa met zwembad.

Woon momenteel in Polen en heb geen reden om hier weg te gaan, zeker niet nu ik hier ook twee kinderen heb en ik geen enkel voordeel zie voor hun om in een ander land op te groeien.

Ben hier zelf ook heel tevreden, al is het leven tegenwoordig ook wel heel duur geworden hier wegens de mega-inflatie sinds 2022 (met pieken tot 19% per maand vorig jaar) en de massa-immigratie van Oekrainers.

We zouden graag een woning kopen maar dat is quasi onmogelijk geworden omdat de prijs hier tegenwoordig in Gdansk in nieuwbouw rond de 4000€/m2 ligt voor een appartment, en de intrest bij hypotheek nog steeds rond de 8% ligt "om inflatie te bestrijden". Huur is ondertussen ook heel duur geworden, we betalen 1000€ excl kosten voor een 80 m2 flat. En gezien er volgens analisten bijna 900k woningen te weinig zijn om iedereen te huisvesten, gaat dit de komende jaren allesbehalve verbeteren.

Los van een eigen woning, is het leven hier wel zeer genietbaar en ervaren wij in het dagelijkse leven toch een pak minder stress dan wat ik en mijn vrouw gewend waren in resp Vlaanderen en West-Duitsland.

Ben hier zelf ook heel tevreden, al is het leven tegenwoordig ook wel heel duur geworden hier wegens de mega-inflatie sinds 2022 (met pieken tot 19% per maand vorig jaar) en de massa-immigratie van Oekrainers.
Moest Polen 19% inflatie per maand hebben gehad, was je beter weggevlucht. Het was wel degelijk 19% stijging tegenover 12 maand eerder, niet per maand. Nog altijd hoog, maar geen ramp zoals pieken van 19% per maand.

Woon momenteel in Polen en heb geen reden om hier weg te gaan, zeker niet nu ik hier ook twee kinderen heb en ik geen enkel voordeel zie voor hun om in een ander land op te groeien.

We zouden graag een woning kopen maar dat is quasi onmogelijk geworden omdat de prijs hier tegenwoordig in Gdansk in nieuwbouw rond de 4000€/m2 ligt voor een appartment, en de intrest bij hypotheek nog steeds rond de 8% ligt "om inflatie te bestrijden". Huur is ondertussen ook heel duur geworden, we betalen 1000€ excl kosten voor een 80 m2 flat. En gezien er volgens analisten bijna 900k woningen te weinig zijn om iedereen te huisvesten, gaat dit de komende jaren allesbehalve verbeteren.

Los van een eigen woning, is het leven hier wel zeer genietbaar en ervaren wij in het dagelijkse leven toch een pak minder stress dan wat ik en mijn vrouw gewend waren in resp Vlaanderen en West-Duitsland.
Ik was er 2 weken geleden en schrok toch wel van hun prijzen als ik het hoorde.
Ook wel een boete gehad voor 30km/u te snel rijden en dat was 'maar' €70

Spanje, Portugal, Thailand of Zuid-Afrika.

Moest Colombia niet zo ronduit gevaarlijk zijn dan had ik vroeg of laat wel eens (alleszins toch voor jaarlijks een grote periode van het jaar) willen terugkeren naar m'n roots, want het leven is daar zo veel fijner dan de saaie, koude/natte, te dure kak dat België is. Zelfde voor Brazilië, denk niet dat er landen zijn die nog meer het paradijs op de aarde kunnen zijn dan dat, maar veiligheid is o zo belangrijk.

Spanje, Portugal, Thailand of Zuid-Afrika.

Moest Colombia niet zo ronduit gevaarlijk zijn dan had ik vroeg of laat wel eens (alleszins toch voor jaarlijks een grote periode van het jaar) willen terugkeren naar m'n roots, want het leven is daar zo veel fijner dan de saaie, te dure kak dat België is.

Mooie selectie.
Daar kan ik me wel in vinden. Vietnam, N-Z, Australie en eventueel zelfs Japan zou ik er persoonlijk ook nog aan toevoegen.

Wel raar dat je Colombia als te gevaarlijk catologeert, maar wel Z-A op de lijst hebt staan. Die laatste moet op dat vlak echt niet onderdoen.

Moest Polen 19% inflatie per maand hebben gehad, was je beter weggevlucht. Het was wel degelijk 19% stijging tegenover 12 maand eerder, niet per maand. Nog altijd hoog, maar geen ramp zoals pieken van 19% per maand.

Ik heb nergens gezegd dat dat in vergelijking was met de maand ervoor, maar bon. Bedankt voor de correctie van een iets te ambigieus uitgedrukte term.

Ik denk dat iedereen wel doorhad dat ik doelde op de maandelijkse inflatie rate (https://www.statista.com/statistics/1086390/poland-monthly-inflation-rate/), maar indien niet, heb jij dat gelukkig rechtgezet.

Super bijdrage weeral.

Mooie selectie.
Daar kan ik me wel in vinden. Vietnam, N-Z, Australie en eventueel zelfs Japan zou ik er persoonlijk ook nog aan toevoegen.

Jij mag die toevoegen, maar mij zeggen die niks. 😂

Australië is blijkbaar (ben er nog niet geweest) ook een heel fijn land, maar pokkeduur eh. Tenzij je multimiljonair bent ga je daar toch geen leven kunnen leiden wat je wel perfect kan in 'goedkopere' landen die evengoed paradijselijke stranden hebben.
N-Z en Japan zijn te koud. Japan bovendien ook een heel vreemde cultuur waar je toch moeilijk in kan settlen.
Onlangs nog in Vietnam geweest en is toch echt wel heel wat niveaus onder Thailand om er echt te wonen (of enkele maanden te overwinteren): heel vochtig klimaat, vuil land, stranden zijn niet zo heel wauw, 'weinig' te doen en culinair ook maar een redelijk triestig land (enfin, ik ben wel zot van Thais eten dus ik ben mss wat biased 😂 ).

Wel raar dat je Colombia als te gevaarlijk catologeert, maar wel Z-A op de lijst hebt staan. Die laatste moet op dat vlak echt niet onderdoen.

Zuid-Afrika heeft streken die zeker niet moeten onderdoen voor Colombia (en je zal 's nachts wellicht ook wat meer uit uw doppen moeten kijken dan in pakweg Herentals), maar gewoon het dagdagelijkse leven is qua veiligheid dag en nacht verschil met Colombia. Ben in m'n leven al 3 keer beroofd (terwijl ik 24 ben), en niet toevallig 3 keer in Colombia. Wel altijd voor zeer weinig geld, maar bon. Terwijl ik al op alle continenten heb gezeten en 's nachts geregeld door de straten in Antwerpen of Brussel stap/zwalp. Het enige 'voordeel' is dat je in Zuid-/Midden-Amerika altijd beroofd wordt met de glimlach.

Enkel nog maar Europa gedaan en de dichte randgebieden , Spanje springt er toch uit. Aangename mensen, lekker eten, relaxte vibe, meer zon dan in Belgenland. Place 2 be in Europa lijkt me.

Zuid-Afrika heeft streken die zeker niet moeten onderdoen voor Colombia (en je zal 's nachts wellicht ook wat meer uit uw doppen moeten kijken dan in pakweg Herentals), maar gewoon het dagdagelijkse leven is qua veiligheid dag en nacht verschil met Colombia. Ben in m'n leven al 3 keer beroofd (terwijl ik 24 ben), en niet toevallig 3 keer in Colombia.

Dat is dan toch een fout beeld.
Z-A is inderdaad een prachtig land en trekt nog steeds veel toeristen aan. Je kan er, mits wat geluk en goede routes, perfect een paar weken rondrijden zonder echt "onveiligheidsgevoel".

Maar vergis je niet, gevaar loert om elke hoek. Je moet er altijd en overal op je tellen passen.

Het is volgens de statistieken zonder twijfel minstens even gevaarlijk (zoniet een stuk gevaarlijker) dan Colombia.
Je moet het maar eens opzoeken, . Aantal moorden en moordpogingen. Aantal gewapende overvallen (incl. home invasions en carjackings). Aantal kidnappings. Aantal verkrachtingen.

In Z-A ga je ook nooit zomaar op straat "rondlopen" met het risico om beroofd te worden. Geen idee hoe dat zit in Colombia?
Buiten een aantal kustgebieden (e.g. Camps Bay, Clifton, uMhlanga, Ballito, ...) en rijke - vaak afgeschermde- buurten, reservaten en shopping malls, wandel je simpelweg niet rond (als niet-arme persoon). Je rijdt van punt A naar punt B.

Ben hier wat off-topic aan het gaan, maar het is maar om te zeggen: Als Colombia specifiek omwille van criminaliteit niet in je lijstje past, dan Z-A ook sowieso niet. :)

@AgeofAI Ik al 1000n keren snachts gewandeld na clubbing in joburg zelfs in old cbd. Nog nooit iets tegen gekomen of gezien. Alle mensen die kennen nog nooit iets tegen gekomen en ze wonen ook niet in die buurten van u. Meeste wonen in Joburg. Veel van due zaken gebeuren dus alleen maar effectief in de townships.

In Belgie wel al gehad home jacking, 3 inbraken in wagen, 1 inbraak in huis, in BXL cigaretten moeten afgeven met mes op mij. 1 poging to car jacking.

Laatst bewerkt:
mijn moeder woont dus al meer dan 10j halftijds in Orihuela Costa en wij gaan daar dus al even lang op vakantie)
Mijn ouders ook. 😁

België permanent verlaten zou ik niet kunnen, ik woon er graag.
Ik zou eerder dan ergens een tweede woning willen om dan België te kunnen afwisselen met mijn tweede verblijf.

@AgeofAI Ik al 1000n keren snachts gewandeld na clubbing in joburg zelfs in old cbd. Nog nooit iets tegen gekomen of gezien. Alle mensen die kennen nog nooit iets tegen gekomen en ze wonen ook niet in die buurten van u. Meeste wonen in Joburg. Veel van due zaken gebeuren dus alleen maar effectief in de townships.

In Belgie wel al gehad home jacking, 3 inbraken in wagen, 1 inbraak in huis, in BXL cigaretten moeten afgeven met mes op mij. 1 poging to car jacking.
Blijft natuurlijk anekdotisch, maar in bepaalde landen zijn er buurten waar je simpelweg niet moet zijn na een bepaald uur (of doorheen de hele dag). Ik herinner me toch een aflevering van Tom Waes waar die geflankeerd moest zijn door een local om in een bepaalde wijk te kunnen rondwandelen in Mexico (wel met cameraploeg, maar ik neem aan dat je dat ook niet moet doen als argeloze toerist met een camera).

Blijft natuurlijk anekdotisch, maar in bepaalde landen zijn er buurten waar je simpelweg niet moet zijn na een bepaald uur (of doorheen de hele dag). Ik herinner me toch een aflevering van Tom Waes waar die geflankeerd moest zijn door een local om in een bepaalde wijk te kunnen rondwandelen in Mexico (wel met cameraploeg, maar ik neem aan dat je dat ook niet moet doen als argeloze toerist met een camera).
Uiteraard en ZA is ook zo hoor en is echt gevaarlijk in sommige buurten. Maar in ZA vooral de criminaliteit gecentraliseerd in de armere buurten rond de grotere steden. Wat ook normaal als je kijk hoe groot het land is en hoe weinig mensen.

Maar wat AgesofAi zegt klopt gewoon niet er zijn veel meer betere buurten dan slechte. En meeste vh land moet je niet achter u constant kijken.

Ik heb nergens gezegd dat dat in vergelijking was met de maand ervoor, maar bon. Bedankt voor de correctie van een iets te ambigieus uitgedrukte term.

Ik denk dat iedereen wel doorhad dat ik doelde op de maandelijkse inflatie rate (https://www.statista.com/statistics/1086390/poland-monthly-inflation-rate/), maar indien niet, heb jij dat gelukkig rechtgezet.

Super bijdrage weeral.
Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren. Als je "per maand" onderlijnd, dan leg je daar de nadruk op en zullen de meesten met een beperkte kennis van inflatie hier wel veronderstellen dat dat effectief per periode van 1 maand is. Dus 19% tegenover de maand ervoor.

En 19% per maand komt wel degelijk voor, Argentina zat in december aan 25,5%.

België is in mijn ogen wel ok maar zou dan wel liever wat meer in de natuur wonen. Ardennen of Oostkantons (maar wel slecht weer).
Spanje staat wel hoog op het lijstje (goed weer, relaxte sfeer,...) of 1 van de spaanse eilanden (als je wat wegblijft van de toeristische kusten) Tenerife,Gran Canario,Mallorca,...

Ik herinner me zo een aflevering over een ander land, Brazilië? Nu, het klopt wel natuurlijk. Veel landen hebben nu eenmaal een arme klasse die het leven van onze "armen" als luxe doet lijken. In zo'n concentratiebuurten ligt de criminaliteit gewoon hoog, en vermits mensen niets hebben, hebben ze ook niets te verliezen.

Mijn vrouw is van een stad, middenklasse/hogere middenklasse, en de manier van denken is gewoon veel meer gefixeerd op veiligheid. Het huis als een soort versterkte burcht, opletten tegen wie je begint te praten, altijd goed in het oog houden wie wat doet en of je gevolgd wordt, niet langs straat X lopen als het donker is, ... Zij en haar vrienden of familie vinden ons vaak zeer naïef.

Ik zal het wel al eens verteld hebben maar ik ben in Mexico getrouwd. Mijn broer is nogal een speciaal geval. Eerst ging hij op straat, dus buiten de trouwlocatie, wat roken om daar met een of andere arme drommel die daar rondhing een babbeltje te slaan. De familie van mijn vrouw wist niet wat ze zagen, van dat soort volk blijf je toch weg. Dan uren later en ettelijke liters bier besloot hij zelf maar een taxi te nemen. Er waren wegenwerken bezig dus de korste route was via onverharde wegen doorheen een sloppenwijk. Plots was hij dus verdwenen, waarna een schoonzus alarm sloeg en het wat algemene paniek was want als toerist alleen pak je best geen taxi op dit uur in die buurt. Uiteindelijk dan toch kunnen bellen toen hij aan het hotel was aangekomen en hij wifi had. Bleek dat hij het zelf ook een slecht idee vond toen de chauffeur een random vreemde liet instappen om hem de weg te tonen, maar uiteindelijk was alles ok.
Ik weet nog een uitspraak van een schoonzus: "you know, most of the times it's fine, but if this time it isn't we'll never find him again"

Nu, voor de volledigheid, soms overdrijven wij ("de Belgen") natuurlijk ook. Wanneer je bijvoorbeeld het nieuws over Mexico volgt gaat het over de drugsoorlog en conflicten tussen kartels, maar dat is voornamelijk in het Noorden van dat gigantisch land, en niet representatief voor veel streken. Uiteindelijk wonen er gewoon mensen die gaan werken, hun kinderen opvoeden, uitgaan, ... Mexico, en ik denk veel Latijns-Amerikaanse landen ook, is meer dan hier een klassenmaatschappij. Dus als middenklasse of beter vermijd je actief bepaalde mensen, wat ook betekent dat je meestal weinig merkt van de schaduwzijde.

Terug
Bovenaan