In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

Nieuw-Zeeland lijkt/leek me wel wat maar verhuizen zit er niet echt in nu we hier gesettled zijn.

Binnen Europa denk ik niet dat ik echt een significant beter leven kan opbouwen eigenlijk. Misschien dat we ooit naar Mexico trekken, er zijn stadjes dicht bij de plaats waar mijn vrouw opgroeide waar het zowat eeuwig lente is. Met een vermogen van hier kan je er ook goed leven. Maar de onveiligheid schrikt mij wel af. De gulden middenweg is Spanje natuurlijk, al zou dat dan voor ons beide een vreemd land zijn.

Maar goed, mijn dochter is ingeschreven om hier aan haar schoolcarrière te beginnen, dus in hoeverre we ooit zo'n stap gaan wagen valt maar te zien. Een Belgisch-Braziliaans koppel dat we kennen zweerde ook om naar daar te verhuizen, die wonen hier uiteindelijk ook nog altijd met hun kind.
 
Nieuw-Zeeland lijkt/leek me wel wat maar verhuizen zit er niet echt in nu we hier gesettled zijn.

Binnen Europa denk ik niet dat ik echt een significant beter leven kan opbouwen eigenlijk. Misschien dat we ooit naar Mexico trekken, er zijn stadjes dicht bij de plaats waar mijn vrouw opgroeide waar het zowat eeuwig lente is. Met een vermogen van hier kan je er ook goed leven. Maar de onveiligheid schrikt mij wel af. De gulden middenweg is Spanje natuurlijk, al zou dat dan voor ons beide een vreemd land zijn.

Maar goed, mijn dochter is ingeschreven om hier aan haar schoolcarrière te beginnen, dus in hoeverre we ooit zo'n stap gaan wagen valt maar te zien. Een Belgisch-Braziliaans koppel dat we kennen zweerde ook om naar daar te verhuizen, die wonen hier uiteindelijk ook nog altijd met hun kind.
Ik denk dat van zodra je kinderen (en kleinkinderen) hebt de stap om weg te trekken te groot geworden is om het effectief te doen. En al zeker als die kinderen niet mee gaan.
 
Ik blijf lekker in België. Niks te klagen hier. Al die paradijzen waar we op vakantie gaan zijn schitterend, omdat het vakantie is. Als je met de lokale mensen spreekt, is het meestal een pak minder romantisch. Moest ik op pensioen zijn, zou ik misschien wel overwegen om de wintermaanden ergens te gaan waar het weer wat aangenamer is. Al zal dat tegen die tijd in België ook al een pak warmer zijn :unsure: .
 
Ik denk dat van zodra je kinderen (en kleinkinderen) hebt de stap om weg te trekken te groot geworden is om het effectief te doen. En al zeker als die kinderen niet mee gaan.
Ik denk dat algemeen het best gebeurt voor de kinderen naar de lagere school gaan of natuurlijk na het studeren, maar dan is de kans klein dat de kinderen meegaan.

Ik stel me ook vragen bij pensioenplannen in landen waar je de taal niet spreekt en niet iedereen een kennis Engels bezit.
 
Ik blijf lekker in België. Niks te klagen hier. Al die paradijzen waar we op vakantie gaan zijn schitterend, omdat het vakantie is. Als je met de lokale mensen spreekt, is het meestal een pak minder romantisch. Moest ik op pensioen zijn, zou ik misschien wel overwegen om de wintermaanden ergens te gaan waar het weer wat aangenamer is. Al zal dat tegen die tijd in België ook al een pak warmer zijn :unsure: .
Ik ben tegen dan wijnbaron in de Kempense rivièra.
 
Mijn grote droom is ergens een kleinschalige B&B met wellness te runnen, en dan 's avonds lekker te koken voor mijn gasten.
Het zal helaas bij een droom blijven.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Musk
Denemarken. Qua klimaat ok, niet de hittegolven zoals we hier hebben, het voordeel van degelijk geregeld Scandinavisch bestuur en burgerzin gecombineerd met een wat lossere mentaliteit t.o.v. de rest van Scandinavië.

Uiteraard is dat mijn blik als toerist, geen idee hoe het is om er echt te wonen.

IJsland vind ik schitterend maar zou van zijn leven niet omkunnen met de mentaliteit van de IJslanders. Faroër een beetje hetzelfde probleem, al kan je u daar wegsteken op een godvergeten eiland.
 
Mijn grote droom is ergens een kleinschalige B&B met wellness te runnen, en dan 's avonds lekker te koken voor mijn gasten.
Het zal helaas bij een droom blijven.
Goh vriend, ge hebt al een zwembad, een poolhouse, ge zult ook nog wel ergens bij u thuis plaats vinden voor een sauna en jacuzzi.

En ik denk dat we wel met genoeg hier op BG zitten dat ge werk genoeg gaat hebben. Ge moet daarvoor niet naar het buitenland 😉
 
Goh vriend, ge hebt al een zwembad, een poolhouse, ge zult ook nog wel ergens bij u thuis plaats vinden voor een sauna en jacuzzi.

En ik denk dat we wel met genoeg hier op BG zitten dat ge werk genoeg gaat hebben. Ge moet daarvoor niet naar het buitenland 😉

Denk niet dat mijn gasten dat leuk gaan vinden dat ik hier vanuit mijn keuken ze in hunne puren kan zien lopen.
 
Ik denk dat ik het geluk heb gehad om naar het buitenland te kunnen verhuizen voor een full time job meteen na mijn studies (letterlijk 1 maand na diploma). Nog niets dat ik had opgebouwd in Belgie, niets dat me daar hield.

Ondertussen al 5 jaar in Hanoi en absoluut verliefd op deze stad.
Weet niet of ik nog ooit terug in Belgie zou willen wonen, iedere keer dat ik terugkom (voor korte vakanties om vrienden en familie terug te zien) vallen me vooral de negatieven op...

Wie weet hoe ik er over 10 jaar tegen zie wanneer bvb mijn gezondheid minder wordt en een beter sociaal zekerheidstelsel handig zou zijn maar momenteel is het in ieder geval niet van toepassing.
 
Hangt er voor mij echt vanaf in welke levensfase je zit.

Mijn ouders wonen halftijds in het zuiden van Spanje aan de Costa del Sol, maar die zijn op pensioen. Ik zie me daar niet meteen wonen en werken, want zoals zo vaak geeft in dergelijke landen op vakantie gaan een vertekend beeld van hoe het echte leven er is.

Voor de werkenden, als je tevreden bent met minder voor ongeveer dezelfde job ga je in dergelijke landen best kunnen aarden, maar iets zegt me dat veel mensen daar moeite mee zouden hebben.

Dan denk ik dat het vaak beter is om ergens internationaal (bepaalde Aziatische landen, Midden-Oosten, USA of Canada,...) te gaan of noordelijk Europa, waar de werk- en loonomstandigheden vergelijkbaar zijn met België. Voor mij zou dan de uitgestrektheid van een land dé reden zijn om te verhuizen. Dat is hetgene wat me in België zowat het meeste tegensteekt, hoewel er hier ook heel mooie streken zijn en ik er zelf ook in woon, wanneer je dan beelden ziet vanuit Noorwegen, Zweden, USA,... van fantastische meren, fjorden, bergen, woestijnen,... mja, ons kikkerland is daarmee vergeleken precies één grote aaneengesloten stad.

Dus, als werkende met een gezin om nog "carrière" te maken dergelijk land.

Als gepensioneerde zijn voor mij dan de Griekse eilanden een droom. Ik zie me wel oud worden ergens in een dorpje op Kreta, hoewel ik vrees dat eens je hulpbehoevend wordt de omstandigheden daar dan weer minder zijn.
 
Ik ben content met noorwegen voor nu. Mss ooit ergens heen waar het wat warmer is of waar meer opties zijn. Maar de landen die relevant zijn daar geraak je niet zomaar binnen natuurlijk.

dus mss ooit een huisje in italie om te overwinteren, moesten die middelen er zijn.
 
Ben verschillende keren in Zweden geweest, als Belg wordt je er ongemakkelijk, het doet voor ons Belgen raar als je aan het rijden/hiken bent en een uur of meer geen mens of zelfs maar een andere auto tegenkomt, wat je wel ziet is dan weer adembenemend zoals herten of een eland…nadeel hou rekening met “veel” regen. Zuid Italie zegt me ook wel iets :)
 
Ik ben content met noorwegen voor nu. Mss ooit ergens heen waar het wat warmer is of waar meer opties zijn. Maar de landen die relevant zijn daar geraak je niet zomaar binnen natuurlijk.

dus mss ooit een huisje in italie om te overwinteren, moesten die middelen er zijn.

Ik dacht dat het hier al eens ter sprake is gekomen, maar ik heb een dikke 10 jaar geleden 2 nieuwbouw woningen verkocht aan een Noors/Vlaams koppel en hun dochter. De dochter woonde hier, maar de ouders kwamen na hun hele getrouwde leven in Noorwegen te hebben gewoond naar België voor hun pensioen, omdat volgens hen de omstandigheden daarvoor hier beter zijn. Klopt dat?
 
Niet zo zeer landen in het zuiden met goed weer zoals de meeste mensen. Die lijken mij qua leefomstandigheden ook minder goed te zijn dan België. Wat ik hier in België het meeste mis is natuur. Hier kan je 5 dorpen door rijden en als ze geen borden zouden zetten zou je zelfs niet beseffen dat je het ene uitgereden bent en het andere binnen. Het is soms zoeken naar een mooi natuurplekje.

Ik zou ergens land zoeken binnen Europa dat vrij vergelijkbaar is met België qua leefomstandigheden en toch stuk meer natuur heeft dan wat we in België gewoon zijn. Ik denk dan aan Duitsland, Oostenrijk, de Scandinavische landen hoewel in die laatste landen de weersomstandigheden en de periodes van lange dagen/nachten misschien niet optimaal zijn.
 
Vastgoed idd, weer, de mensen, verouderd, beetje marginaal op veel plekken,..
Beetje het algemeen beeld wat veel mensen hebben van Ierland?

Mijn kennissen zitten in Dublin/Cork en die moeten wel cohousen en het eten is ook gewoon expensive. Vraag is dus vooral waarom Ierland als het elders wellicht beter kan voor dezelfde natuur bv?

Er wonen meer Ieren in het buitenland dan in Ierland, geloof ik?

De mensen vond ik juist altijd een zeer groot pluspunt, zowel collega's als random mensen die ik op reis tegen kwam, meer een zuiderse mentaliteit en over het algemeen een zeer relaxte manier van doen.
Maar in de "grote" steden zoals Dublin en Cork kan ik me voorstellen dat dat anders is en er met de jaren ook niet op verbeterd is.

En de Ierse economie is ook al een tijd voorbij zijn hoogtepunt denk ik, al volg ik het niet zo van dichtbij. De massale ontslaggolven in de tech industrie zullen nu ook geen positieve impact hebben.

Ongeveer 1-1.5 miljoen Ieren in het buitenland en 4.5 in Ierland zelf (5 miljoen inwoners waarvan 12% niet-Ieren)
Je moet natuurlijk niet al die Amerikanen meerekenen die zichzelf nog als halve Ieren tellen omdat hun voorouders 180 jaar geleden uit Ierland kwamen, of een groot deel van de Australische bevolking van Ierse afkomst omdat dat toen nog een strafkolonie was ;)
 
Niet zo zeer landen in het zuiden met goed weer zoals de meeste mensen. Die lijken mij qua leefomstandigheden ook minder goed te zijn dan België. Wat ik hier in België het meeste mis is natuur. Hier kan je 5 dorpen door rijden en als ze geen borden zouden zetten zou je zelfs niet beseffen dat je het ene uitgereden bent en het andere binnen. Het is soms zoeken naar een mooi natuurplekje.

Ik zou ergens land zoeken binnen Europa dat vrij vergelijkbaar is met België qua leefomstandigheden en toch stuk meer natuur heeft dan wat we in België gewoon zijn. Ik denk dan aan Duitsland, Oostenrijk, de Scandinavische landen hoewel in die laatste landen de weersomstandigheden en de periodes van lange dagen/nachten misschien niet optimaal zijn.
Tgoh, als ge richting de Ardennen gaat wonen valt dat ook nog op te lossen he.
 
Terug
Bovenaan