ik wil geen scheidingsmuur op de perceelsgrens

HEL

New member
Beste,


Ik heb jullie raad nodig.



Ik heb een grote tuin dat gescheiden wordt met een doorzichtige hek van 1 meter hoog, en +/-40 meter lang in de diepte.


Vorige week is mijn buurman komen aanbellen en heeft mij meegedeeld dat hij een muur van 3 meter hoog gaat metsen, en 40 meter diep gaat zetten, omdat er geen privacy zou zijn.



Ik ben het hier uiteraard niet mee eens, en heb aangegeven dat ik niet zal meewerken, en dat hij de muur kan bouwen/zetten op zijn stuk grond.



Op de perceelsgrens heb ik ook wat bomen staan, waar wij letterlijke beide de vruchten van plukken. Ik vrees voor deze bomen die al meer dan 40 jaar oud zijn.



Heb ik het recht om dergelijke constructies, volledig te weren? Bovendien, als ik hierin toegeef, dan gaat mijn linkerbuurman dit ook willen doen, en dan zit ik gevangen in mijn eigen tuin.

Persoonlijk, vind ik dit echt echt niet kunnen, en associaal.
 
Drie meter hoog is sowieso vergunningsplichtig, tot twee meter niet.
Op de perceelsgrens heeft hij jouw toestemming nodig.

Als hij een vergunning aanvraagt kan je bezwaar of beroep aantekenen, als hij geen vergunning aanvraagt of krijgt pleegt hij een bouwovertreding en kan de gemeente een pv opstellen en afbraak bevelen
Mensen zouden kunnen zeggen dat je door dat te doen dat je de relatie met je buur op het spel zet maar daar doet hij sowieso als hij zonder toestemming of overleg een muur wil zetten op de perceelsgrens.

Edit: ga ook even na of hij die vergunning niet al aangevraagd heeft. Je kan dit hier opzoeken: https://omgevingsloketvlaanderen.be/ (halverwege de pagina)
 
Laatst bewerkt:
Beste,


Ik heb jullie raad nodig.



Ik heb een grote tuin dat gescheiden wordt met een doorzichtige hek van 1 meter hoog, en +/-40 meter lang in de diepte.


Vorige week is mijn buurman komen aanbellen en heeft mij meegedeeld dat hij een muur van 3 meter hoog gaat metsen, en 40 meter diep gaat zetten, omdat er geen privacy zou zijn.



Ik ben het hier uiteraard niet mee eens, en heb aangegeven dat ik niet zal meewerken, en dat hij de muur kan bouwen/zetten op zijn stuk grond.



Op de perceelsgrens heb ik ook wat bomen staan, waar wij letterlijke beide de vruchten van plukken. Ik vrees voor deze bomen die al meer dan 40 jaar oud zijn.



Heb ik het recht om dergelijke constructies, volledig te weren? Bovendien, als ik hierin toegeef, dan gaat mijn linkerbuurman dit ook willen doen, en dan zit ik gevangen in mijn eigen tuin.

Persoonlijk, vind ik dit echt echt niet kunnen, en associaal.
Als dat op zijn eigen stuk is, is dat een beslissing die door je buurman alleen kan worden genomen.
Klinkt wel alsof daar een vergunning voor zal nodig zijn gezien de grote hoogte/lengte, dus misschien is dat een piste om bezwaar te uiten.

De bomen die op de grens staan mag hij niet alleen verwijderen.
 
Bovendien, als er 40 jaar oude bomen op/zeer dicht bij de grens staan en deze moeten wijken zal een kapvergunning nodig zijn. (Mogen niet zo dicht staan tenzij in onderling overleg maar na 40j is dit ook verjaard.) Sowieso nu foto's nemen van de huidige situatie en evt. screenshots e.d. opslaan van Google Maps satelliet beelden ter documentatie.
 
Bovendien, als er 40 jaar oude bomen op/zeer dicht bij de grens staan en deze moeten wijken zal een kapvergunning nodig zijn. (Mogen niet zo dicht staan tenzij in onderling overleg maar na 40j is dit ook verjaard.) Sowieso nu foto's nemen van de huidige situatie en evt. screenshots e.d. opslaan van Google Maps satelliet beelden ter documentatie.
+ Als ze al meer dan 30j zo staan, zou je kunnen zeggen dat er door verkrijgende dertigjarige verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan voor deze bomen en ze dus zo dicht mogen staan.
 
ok bedankt iedereen, ik ben wat wijzer geworden.

Is vrij nutteloos, want als ik op mijn terras op het eerste zit, dan kan ik nog alles zien.

Maar het blijft een moeilijke oefening. Je zal je buur altijd nodig hebben, zeker als ik zelf nog moet beginnen verbouwen.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Als hij niet wil wijken als compromis zo een standaard houten afsluiting voorstellen? Betonpalen + houten tuinpanelen van 180-200cm hoog en 2m breed dus. Alles op de perceelsgrens moet jij samen met de buur idd ook goedkeuren.
Is nog minst lelijke muur en je kan er ook nog zelf een haag voorzetten of struiken etc als je liever wat groen ziet en er de ruimte voor hebt.

Hij kan idd zo maar geen muur zetten van 3m hoog, ook net op zijn perceel dan.
Een haag van max 2m hoog moet al 50cm van de perceelsgrens staan bvb als het op uw eigen stuk is.
Bomen vandaag de dag (nieuw geplante) op 2m. Maar in uw geval iets bijgeleerd van andere posters dus, wat ik me ook al eens zelf afvroeg.

Zo'n muur zal idd vergund moeten worden, maar of hij die vergunning ook gaat krijgen weet je nog niet. Je kan het idd eens navragen.
 
Geldt een vergunning ook voor een haag, bamboestokken van 3m hoog?
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bomen-hagen-kunstgras-ontbossen
Aanplantingen in de tuin (hagen/bomen/struiken/...) zijn niet vergunningsplichtig. De minimale afstand van bomen en hagen tot de perceelsgrens en hun hoogte is geregeld in het Nieuw Burgerlijk Wetboek (artikel 3.133 en 3.134) en behoort niet tot de bevoegdheid van het departement Omgeving.

Art. 3.133. Afstanden van beplantingen
Alle beplantingen moeten minimaal op de hierna bepaalde afstanden van de perceelsgrens staan, tenzij indien partijen hierover een contract hebben gesloten of indien de beplantingen al meer dan dertig jaar op dezelfde plaats staan.
De in het eerste lid bedoelde afstand bedraagt voor bomen die minstens twee meter hoog zijn, twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de andere bomen, struiken en hagen een halve meter. De nabuur kan de snoeiing of rooiing eisen van de beplantingen die op een kortere afstand zijn aangebracht, tenzij de rechter van oordeel is dat zulks rechtsmisbruik uitmaakt. De rechter houdt bij dat oordeel rekening met alle omstandigheden van het geval, met inbegrip van het algemeen belang.
De nabuur kan zich evenwel niet verzetten tegen de aanwezigheid van beplantingen die niet hoger reiken dan de afsluiting tussen de percelen. Gaat het in dat geval om een niet-gemene afsluiting, dan heeft de eigenaar het recht deze als steun voor zijn beplantingen te gebruiken.
(3.134 gaat over overhangende takken en wortels)
 
Als dat op zijn eigen stuk is, is dat een beslissing die door je buurman alleen kan worden genomen.
Klinkt wel alsof daar een vergunning voor zal nodig zijn gezien de grote hoogte/lengte, dus misschien is dat een piste om bezwaar te uiten.
Maar ook daar zal de buurman de verkavelingsvoorwaarden moeten respecteren. Een muur optrekken op bijvoorbeeld 20 cm van de perceelsgrens, op zijn eigen stuk, lost het probleem niet op.
 
Plant geen bamboe!! Dat woekert erger dan onkruid in mijn ogen. Het groeit wel als zot, dus wel handig om 'snel' een afsluiting te hebben, maar je gaat dat wel in bedwang moeten houden. Hebben hier bamboe uit gedaan ooit, tot 40cm diep gegraven, en dat komt nog elk jaar er terug door...
Hier met uitgraven en glyfosaat wel volledig weggekregen uit onze tuin na enkele jaren, maar bamboe is inderdaad een vuiligheid, zelfs de "niet-woekerende" varianten. Zou ik nooit zelf aanplanten.
 
Ik zou met de buur nog eens in gesprek gaan en proberen tot iets te komen waar beide zich goed bij voelen. Het is nu eenmaal geven en nemen.
Wij zitten ook in gesprek met de buren en dat gaat ook allemaal niet van een leien dakje.

Anderzijds zou het mij verbazen dat zijn plan zou kunnen doorgaan.
Bij ons mag er enkel een levende haag, draad of open hek van max 2m hoogte gezet worden zonder vergunning in de zijtuin + achtertuin. In de voortuin max 1m hoog.
Een gesloten houten omheining mag hier bv niet zonder vergunning.
Op de scheidingslijn heb je altijd de toestemming nodig van de buur.

Als ik een vergunning zou aanvragen om hier een muur van 3m hoog te metsen van 40m diep, dan schat ik de kans groot in dat ze bij de gemeente zeggen doe niet de moeite meneer, dat gaan we nooit vergunnen.
Uiteraard is elke gemeente en situatie anders.
 
+ Als ze al meer dan 30j zo staan, zou je kunnen zeggen dat er door verkrijgende dertigjarige verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan voor deze bomen en ze dus zo dicht mogen staan.
Ter goeder trouw is de verjaring onlangs teruggebracht naar 10 jaar hé.

Hij zal sowieso vergunning nodig hebben om een muur van 3m te metsen, iets wat in mijn ervaring zelden zal worden toegestaan, zeker niet tussen tuinen van woningen.

Indien 2m hoog hangt het er vanaf, metsen zal doorgaans ook vergund moeten worden, andere materialen valt te bekijken met voorschriften en gemeente.

Maar een afsluiting, al dan niet levend, van 2m hoog ga je hem wellicht wel niet kunnen ontzeggen. Dat je dan ingesloten zit is natuurlijk geen argument.
 
Plant geen bamboe!! Dat woekert erger dan onkruid in mijn ogen. Het groeit wel als zot, dus wel handig om 'snel' een afsluiting te hebben, maar je gaat dat wel in bedwang moeten houden. Hebben hier bamboe uit gedaan ooit, tot 40cm diep gegraven, en dat komt nog elk jaar er terug door...
Dat is omdat je dat op de verkeerde manier probeert te verwijderen. Je moet bamboe uitputten., niet beginnen graven. Bamboe maakt ieder jaar nieuwe takken aan, waarbij die scheuten uit de grond komen zonder blad, opgroeien tot hun defintieve hoogte, dan pas de zijtakken beginnen te spreiden en dan komt het blad.
Je wacht gewoon tot de bamboe die je weg wilt de eerste blaadjes begint te ontrollen (dus de zijtakken zijn dan al aan 't spreiden) en verwijdert dan alle bovengrondse takken tot tegen de grond. Die plant heeft enorm veel energie in de groei van die takken geïnvesteerd, zonder enige return. Later op 't jaar zal hij enkele kleinere scheuten maken die je op dezelfde manier verwijdert.
Het jaar erop zal die bamboe opnieuw opkomen -> zelfde strategie.
Na 2-3 jaar gaat die plant dan ziende achteruit.
Hier met uitgraven en glyfosaat wel volledig weggekregen uit onze tuin na enkele jaren, maar bamboe is inderdaad een vuiligheid, zelfs de "niet-woekerende" varianten. Zou ik nooit zelf aanplanten.

Ik heb hier 15 jaar geleden (woekerende) bamboe aangeplant, die staat nog altijd op zijn plek dankzij correct aangebrachte rhizomenbegrenzer. In mijn eerste tuin heb ik ook bamboe aangeplant, die staat daar na 30 jaar nog altijd alleen daar waar ik het wou.
Als je gewoon je verstand gebruikt is het aanplanten perfect mogelijk

@HEL : wat je zou kunnen voorstellen is een hoge haag op de scheiding zetten? Is al minder storend dan zo'n lelijke muur? En als je dat niets vindt, gewoon niet toegeven, ik betwijfel of je buur sowieso een vergunning gaat krijgen, in heel wat gemeentes zijn scheidingsmuren niet toegelaten.
 
Plant geen bamboe!! Dat woekert erger dan onkruid in mijn ogen. Het groeit wel als zot, dus wel handig om 'snel' een afsluiting te hebben, maar je gaat dat wel in bedwang moeten houden. Hebben hier bamboe uit gedaan ooit, tot 40cm diep gegraven, en dat komt nog elk jaar er terug door...

Je kan graven wat je wilt. Die heeft uitlopers tot 10 meter ver.

Daarom wordt bamboo al lang helemaal afgeraden. Er zijn maar weinig planten die erger woekeren (Japanse duizendknoop is de ergste)
 
Terug
Bovenaan