Huis verkopen binnen het jaar na aankoop

Dag iedereen,

Situatie is als volgt: vriendin en ik hebben enkele maanden geleden een huis gekocht in een centrumstad. De akte werd getekend eind februari, onze domicilie is verzet begin april. Door een samenloop van onverwachte omstandigheden, hebben we beslist te verhuizen en willen we het huis dus verkopen (wanneer we een nieuw huis hebben gevonden). Ik vraag mij af wat de financiële gevolgen hiervan kunnen zijn? We hebben 2% registratierechten betaald en het is onze enige gezinswoning. Op het internet kan ik nog niets concreet vinden omdat de regeling sinds 2025 veranderd is. Sommige bronnen vertellen dat we 10% registratierechten zouden moeten terugbetalen, anderen zeggen dat dat niet moet als je er 6 maanden of een jaar hebt gewoond (maar wat als je het huis nog niet eens zo lang hebt?). Sommigen spreken ook over een meerwaardebelasting, boete... etc. Maar weet iemand hoe het nu juist concreet zit?

We hebben ook een woningkrediet maar ik veronderstel dat dat niet per se anders is wanneer je je huis na minder dan een jaar verkoopt dan wanneer je je huis na 10 jaar verkoopt.

Bij wie kan ik hierover advies vragen? Kan ik hiervoor een gratis afspraak maken met een notaris? Advocaat? Immokantoor?

Alvast bedankt

Je hebt je domicilie er gezet en er ook effectief gewoond neem ik aan. Dan is er geen probleem met de registratierechten.
Ook is er geen meerwaardebelasting op de eigen woning. Je moet er dan wel 12 maanden gewoond hebben. Maar om een meerwaarde te realiseren moet de verkoopprijs al meer bedragen dan de aankoopprijs plus 25%. Lijkt me sterk dat dat zo zou zijn?

Je hebt je domicilie er gezet en er ook effectief gewoond neem ik aan. Dan is er geen probleem met de registratierechten.
Ook is er geen meerwaardebelasting op de eigen woning. Je moet er dan wel 12 maanden gewoond hebben. Maar om een meerwaarde te realiseren moet de verkoopprijs al meer bedragen dan de aankoopprijs plus 25%. Lijkt me sterk dat dat zo zou zijn?
Bedankt! Die info had ik nog niet gevonden. En dat zal inderdaad niet zo zijn ;)

Volgens onze notaris zopas, moest er toch iets zijn aan je woonst om welke reden dan ook en je zou willen verhuizen. Blijf gewoon 12 maanden na akte ondertekening in deze woning wonen. Nadien maakt het niet uit...

Voor verdere uitleg zou ik naar je notaris gaan, dan ben je zeker. Die regels veranderen in België wel eens🫣

Terug
Bovenaan