Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Heb je hiervoor hard moeten onderhandelen of is dit iets wat common practice is bij banken? Mag ik vragen wat de kosten waren van de pandenwissel?
Een pandwissel is gebruikelijk, voor de bank maakt het weinig uit zolang ze maar genoeg hypothecaire waarborgen hebben.
Overbruggingskrediet is hierbij geen probleem.

De notariskosten (meer bepaald het ereloon) bij een akte pandwissel zijn afhankelijk van het bedrag van je bestaande hypothecaire inschrijving, maar gemiddeld moet je rekenen op zo'n 2.000 euro voor de pandwissel.
Dat is een heel stuk goedkoper dan als je een volledig nieuwe kredietopening zou aangaan, omdat er bij een akte pandwissel geen 1% registratierechten (behalve het vast recht van 75 euro; of 175 euro bij sommige banken die een bijlage eisen aan de akte pandwissel) en geen 0,3% hypotheekrecht verschuldigd is.
Ook is er bij een pandwissel geen aparte akte handlichting (+- 950 euro) nodig voor de doorhaling van de hypotheek op je verkochte woning.
 
Heb je hiervoor hard moeten onderhandelen of is dit iets wat common practice is bij banken? Mag ik vragen wat de kosten waren van de pandenwissel?
Geen idee eigenlijk.
Maar in totaal hebben we +/- 6500 aan de bank moeten betalen. Nieuwe Hypotheek, overbruggingskrediet, hypotheek pandwissel en vriendin op het laatste bijschrijven.
Maar das natuurlijk grotendeels afhankelijk hoeveel je leent ook.
 
Cijfers uit 2019:

Kosten voor pandwissel

Deel overheid: 820 euro
Deel notaris: 1130 euro (wettelijk ereloon + "administratieve kosten")
Samen geeft dit 1950 euro (btw in)
 
Eindelijk nog iets goeds online gekomen, spannend ... :love:
Staan alleen veel bomen die we deels zouden kappen. Is dat tegen betaling altijd mogelijk? Willen er uiteraard wat houden, maar zeker niet alles. Lijkt mij vooral om dennen te gaan.
Tuurlijk zal je iemand vinden om die bomen te kappen als je genoeg betaalt :) .
Alleen gezien het volgens jou om dennen gaat zal het hout achter niet veel waard zijn. Dat kan je beter niet gebruiken in je kachel binnen, maar voor buiten met vrienden rond de vuurkorf, geen enkel probleem.
 
Tuurlijk zal je iemand vinden om die bomen te kappen als je genoeg betaalt :) .
Alleen gezien het volgens jou om dennen gaat zal het hout achter niet veel waard zijn. Dat kan je beter niet gebruiken in je kachel binnen, maar voor buiten met vrienden rond de vuurkorf, geen enkel probleem.
Ik denk dat hij eerder bedoelde of je zomaar bomen mag kappen zoals je wil, en niet dat je hier rond strenge regels moet volgen?
 
Ik denk dat hij eerder bedoelde of je zomaar bomen mag kappen zoals je wil, en niet dat je hier rond strenge regels moet volgen?
Ah, dat maak ik absoluut niet op uit zijn vraag...

@Doxie , informeer u bij de gemeente over de kapvoorschriften voor je een bod doet. Info Natuur en Bos:

Stedenbouwkundige omgevingsvergunning​

Voor het kappen van bomen met een omtrek van meer dan 1 meter op 1 meter boven het maaiveld, die niet in bossen gelegen zijn, is doorgaans een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen nodig.

Bepaalde gemeenten hebben die algemene regel verstrengd of voeren extra regels uit bij het kappen van bomen. Daarom vraagt u het best bij de gemeente na welke regels voor het kappen van bomen van toepassing zijn.

Op de algemene ‘1 meter op 1 meter regel’ zijn heel wat vrijstellingen geformuleerd (bv. in het geval van acuut gevaar of wanneer leidingbeheerders bomen moeten kappen).

bron
 
Ah, dat maak ik absoluut niet op uit zijn vraag...

@Doxie , informeer u bij de gemeente over de kapvoorschriften voor je een bod doet. Info Natuur en Bos:



bron
Was inderdaad bedoeld naar vergunning toe. Ik las dat je soms ook moet betalen om ergens anders nieuwe bomen te planten, maar het dan wel mag, vandaar ;-). Gaan het proberen na te vragen nog, maar gezien er veel mensen komen kijken naar het huis zal het om een snel bod gaan indien het ons effectief aanspreekt bij de bezichtiging. Lastig in deze tijden te kopen voor grote verbouwingen, zelfs als je niet in Antwerpen, Gent en co zoekt.
 
Was inderdaad bedoeld naar vergunning toe. Ik las dat je soms ook moet betalen om ergens anders nieuwe bomen te planten, maar het dan wel mag, vandaar ;-). Gaan het proberen na te vragen nog, maar gezien er veel mensen komen kijken naar het huis zal het om een snel bod gaan indien het ons effectief aanspreekt bij de bezichtiging. Lastig in deze tijden te kopen voor grote verbouwingen, zelfs als je niet in Antwerpen, Gent en co zoekt.
Google :
naam gemeente kapvergunning

Eerste hit toonde mij al direct alle info die ik nodig had in mijn gemeente.

Kort gezegd, als een stuk grond bestemd is als woongebied doen ze zelden moeilijk over het kappen van bomen. Als het stuk waar je wil kappen nu tuin is en gekend is als beschermd gebied (natuurgebied, beschermde fauna & flora, ...) dan wordt het een heel ander verhaal. Inkleuring van dat gebied kan je bekijken op het kadaster of op geopunt.be
 
T huis dat we gaan bezoeken zou zich bevinden in een overstromingsgevoelige zone.
k heb de geoloket watertoest gecheckt en als ik op percelen klik om meer info (download watertoets en risicozone) krijg ik al foutmelding "404 not found".. wat is dat nu toch ook weer een handige site als je deze nodig hebt :oink:
 
Laatst bewerkt:
Dank je
Op geoloket staat enkel de straat voor t huis in blauw.
Bij omgevingsloketvlaanderen staat het perceel (huis + tuin) in het blauw.

Heb navraag gedaan bij de buren; enkel wateroverlast gehad verder in de draai van de weg. Hun huis t huis dat te koop staat zou nog nooit overstroomd zijn geweest.. blijft dit riskant?
Ik zou daarvan wegblijven.
 
Dank je
Op geoloket staat enkel de straat voor t huis in blauw.
Bij omgevingsloketvlaanderen staat het perceel (huis + tuin) in het blauw.

Heb navraag gedaan bij de buren; enkel wateroverlast gehad verder in de draai van de weg. t huis dat te koop staat zou nog nooit overstroomd zijn geweest.. blijft dit riskant?
Water stopt niet aan de streep die ze getrokken hebben op de kaart eh. Tenzij daar een groot hoogteverschil is, is alles binnen de km van zo'n blauwe zone voor mij no-go om een huis te kopen.
 
Echt shit.
H is een zeer mooi huis en er zijn zeer weinig woningen in deze gemeente te koop.


Het is perceel , waar er geen rode of blauwe kleur geen (enkel de straat) :-(

Ben al bij de buren geweest, ze vertelden dat het enkel overstroomd was verder in de straat in de bocht (100m verder) en dat er ook een grote waterbuffer is bijgekomen tegen die overstromingen. Laatste overstroming is toch al goed 10j geleden
 
Echt shit.
H is een zeer mooi huis en er zijn zeer weinig woningen in deze gemeente te koop.


Het is perceel , waar er geen rode of blauwe kleur geen (enkel de straat) :-(

Ben al bij de buren geweest, ze vertelden dat het enkel overstroomd was verder in de straat in de bocht (100m verder) en dat er ook een grote waterbuffer is bijgekomen tegen die overstromingen. Laatste overstroming is toch al goed 10j geleden
Het enige dat we kunnen geven is onze mening hierover en raad. Op het einde van de rit doe je natuurlijk wat je zelf het beste lijkt te zijn. 😁
 
Echt shit.
H is een zeer mooi huis en er zijn zeer weinig woningen in deze gemeente te koop.


Het is perceel , waar er geen rode of blauwe kleur geen (enkel de straat) :-(

Ben al bij de buren geweest, ze vertelden dat het enkel overstroomd was verder in de straat in de bocht (100m verder) en dat er ook een grote waterbuffer is bijgekomen tegen die overstromingen. Laatste overstroming is toch al goed 10j geleden
Ik zit in identiek dezelfde situatie: staat blauw ingekleurd net achter mijn tuin, buren hebben het hier NOOIT weten onder water lopen én zware investeringen de laatste 10j met buffers. Ik heb met een gerust geweten gekocht. 🤷🏼
 
Wij hebben ons huis gekocht begin 2017. Naar het schijnt heeft het hier serieus geregend oktober 2016, maar was de kaart nog niet aangepast… dus opeens gemerkt dat we in effectief overstromingsgevoelig gebied liggen. Enkel water in de tuin gehad maar de vorige eigenaars hadden noodnummer gebeld om dit te melden. Geoloket gecontacteerd en zij beweren bij hoog en laag dat er gemeente ambtenaren gezien hebben dat het water door het huis stroomde, dit spreekt de burgemeester dan weer tegen.

Kortom goeie tip voor iedereen, nooit het noodnummer bellen tenzij het water tot aan het plafond staat.
 
In eender welke andere Vlaamse provincie zou ik zeggen dat dit correct geprijsd is. Lijkt me goed onderhouden, degelijke materialen, mooie ruimtes. Die veranda die open en toe kan is ook een troef. Naar mijn gevoel krijg je veel huis en comfort voor je geld.

Maar in West-Vlaanderen weet ik niet wat je doorgaans voor een half miljoen kan kopen.
 
bon volgende week woensdag begint hier de verhuis.
nu was ik van het weekend er eens langsgefietst om eens te zien hoe ver het fietsen is van bij ons moeder.
zag ik dat alle meubels nog in het huis stonden. tuin ook niet echt onderhouden en veel standbeelden die ze mee gingen nemen stonden er nog.
mail ik best eens of komt dat misschien wat pushy over?
 
Terug
Bovenaan