Hongerstakers: illegalen of gelukszoekers? Regulariseren of niet? (migratiedebat)

Opnieuw regulariseren?

  • Ja

    Stemmen: 3 2,1%
  • Eerder ja, mits voorwaarden (verduidelijking in post)

    Stemmen: 6 4,3%
  • Neen, mits uitzonderingen (verduidelijking in post)

    Stemmen: 10 7,1%
  • Neen

    Stemmen: 121 86,4%

  • Totaal aantal stemmers
    140
Op het radionieuws gisteren werd tijdens een actualiteitsstuk door de journalist verteld dat in de neutrale zone ondertussen ook niet-hongerstakers zich hebben aangeboden. Eveneens al uitgeprocedeerd en vervolgens illegaal in het land gebleven, nu hopende op een tweede kans. Er wordt ook gemord, want wat blijkt, deze andere sans-papiers vinden het oneerlijk dat er voor die hongerstakers wel een herkansing kan volgen. Iets waar ze natuurlijk volledig gelijk in hebben.
Het was eerst wel open ook voor de anderen.

Het werd echter een te groot succes (hinder op de baan, etc) waardoor ze diegenen die niet hebben meegedaan aan de hongerstaking alleen nog in aanmerking kwamen.
Strak plan...

Ik begrijp zelfs niet waarom ze dan niet gewoon de namen hebben aangenomen van die personen en een datum gepind hebben dat dit voor die anderen dan ook kon besproken worden. Iets meer organisatie, ja. Maar ofwel geef je die mogelijkheid aan niemand ofwel geef je die aan iedereen.
 
Ik begrijp zelfs niet waarom ze dan niet gewoon de namen hebben aangenomen van die personen en een datum gepind hebben dat dit voor die anderen dan ook kon besproken worden. Iets meer organisatie, ja. Maar ofwel geef je die mogelijkheid aan niemand ofwel geef je die aan iedereen.

Dat kwam toevallig ook ter sprake in dat interview. De hongerstakers zijn op hun hoeden om namen of andere persoonlijke informatie mee te geven omdat ze, hou je vast, wantrouwig staan tegenover de overheid. Op dat vlak zijn het dus al halve Belgen.
 
Dat kwam toevallig ook ter sprake in dat interview. De hongerstakers zijn op hun hoeden om namen of andere persoonlijke informatie mee te geven omdat ze, hou je vast, wantrouwig staan tegenover de overheid. Op dat vlak zijn het dus al halve Belgen.
Ik dacht dat dat sloeg op de namen van de hongerstakers. Dat de organisatie die hen ondersteunde die informatie niet wilde geven.

Ik had het gewoon over de mensen die daar die dag stonden aan te schuiven om binnen te mogen en hun dossier te bespreken. Dan kon je die wachtrij toch relatief snel wegwerken zodanig dat de personen dan de kans hadden om effectief hun dossier correct te bespreken.

Daarnaast kan ik mij moeilijk inbeelden dat die personen niet zouden verstaan dat het moeilijk is een dossier te bespreken wanneer je de naam niet wilt zeggen zodanig dat je het juiste dossier erbij kunt nemen.

Nu mochten enkel die hongerstakers behandeld worden.

Het zijn weer de braafkes die vertrokken zijn... want toen ik dat hoordde op het nieuws, was mijn eerste reactie, morgen sta ik daar en zeg ik dat ik 1 van die stakers ben. Ze hebben toch geen gegevens om te weten wie er effectief aan meegedaan heeft...
 
Wat zijn eigenlijk nog de repercussies van een illegaal verblijf in ons land? Mensen die uitgeprocedeerd zijn en vervolgens het bevel om het grondgebied te verlaten naast zich neerleggen. Wordt daar effectief nog iets aan gedaan?
 
Wat zijn eigenlijk nog de repercussies van een illegaal verblijf in ons land? Mensen die uitgeprocedeerd zijn en vervolgens het bevel om het grondgebied te verlaten naast zich neerleggen. Wordt daar effectief nog iets aan gedaan?
Bij mijn weten opgepakt en naar een gesloten instelling gestuurd als ze die tegenkomen bij een razzia of zo.
Ik zou het echter zelf niet echt weten...
 
Bij mijn weten opgepakt en naar een gesloten instelling gestuurd als ze die tegenkomen bij een razzia of zo.
Ik zou het echter zelf niet echt weten...

Behalve wanneer ze een kerk bezetten of hun intrek nemen in een universiteitsgebouw dan? Ronduit bizar.
 
Theo Francken heeft overschot van gelijk met zijn zwarte lijst. Iedereen die overgaat tot chantage gaat de zwarte lijst op zodat die persoon nooit of te nimmer nog moet dromen van papieren.
De enige juiste weg is de legale weg, lukt die niet is het retourtje naar eigen land.

Daarnaast moet er een onderzoek komen om te zoeken naar de mensen die anderen hun mond hebben dichtgenaaid. Dat zijn middeleeuwse folterpraktijken.

Al de rest is gepamper en tijdverspilling.
Had trouwens Theo Francken in de tijd geen kost verbonden aan het meermaals indienen van aanvragen? Ik dacht dat die kost was opgedreven naar 300 euro per aanvraag om te voorkomen dat mensen aanvragen blijven indienen en zo bescherming genieten tegen gedwongen terugkeer.
 
Bij mijn weten opgepakt en naar een gesloten instelling gestuurd als ze die tegenkomen bij een razzia of zo.
Ik zou het echter zelf niet echt weten...
Niet echt, dit gebeurt enkel voor criminele illegalen indien ze een nationaliteit hebben die gemakkelijk teruggestuurd kan worden.
De meeste centra zitten ook vol omdat het bouwen van extra centra gevoelig ligt.

Marokko is zo een land trouwens en het merendeel va de mensen die worden teruggestuurd hebben de Marokkaanse nationaliteit.
Andere landen als Nigeria en Algerije aanvaarden zo geen retourvluchten, of toch moeilijker, dus mensen met die nationaliteit pakt men zelfs niet meer op.
 
Voor diegene die zich afvragen wanneer die migratie eigenlijk ooit gaat stoppen, voor linkse activisten/moraalfilosofen/KUL onderzoekers (met maar liefst 3 phd's!!!) zijn 100 miljoen niet-Europese migranten geen enkel probleem.

Ik quote: “Honderd miljoen migranten: dat zijn honderd miljoen extra klanten, extra werknemers en extra ondernemers die werk geven.”


Maar nu ik wat verder rondneus, op zijn twitteraccount heeft hij het over 200 miljoen migranten voor de EU:

Ik ben blij dat ik er eindelijk een nummer op kan plakken.
 
Voor diegene die zich afvragen wanneer die migratie eigenlijk ooit gaat stoppen, ...
Is er dan ooit in de geschiedenis van de mensheid geen migratie geweest, of heeft een land (waar mensen willen wonen) dat kunnen tegenhouden?

Wat zijn eigenlijk nog de repercussies van een illegaal verblijf in ons land? Mensen die uitgeprocedeerd zijn en vervolgens het bevel om het grondgebied te verlaten naast zich neerleggen. Wordt daar effectief nog iets aan gedaan?
Laat met mijn reactie, maar ik heb nogal de indruk dat als je geen criminele zaken doet dit gewoon niet echt wordt aangepakt.

Via mijn vrouw nu al wel een hoop verhalen gehoord van migranten uit Latijns-Amerika, en die zijn hier vaak niet legaal. Voor we aan de procedure begonnen om haar hier legaal te laten verblijven zelfs van een vriendin gehoord dat illegaal verblijven een haalbaar alternatief is, want een Colombiaanse vriendin van haar deed dit al jaren.

Dat gaat dan om mensen die in het zwart circuit werken, soms in omstandigheden die niet echt geweldig zijn, maar beter dan het thuisland. In een stad zoals Gent en zeker Brussel is er altijd wel werk te vinden in de horeca in het zwart. Ondertussen proberen om hier legaal te verblijven (erkenning als vluchteling, partner vinden, ...) of die mensen zijn gewoon tevreden met een loon waarmee ze hier best wel kunnen leven. Soms gaat het ook om schrijnende verhalen, meisje uit Peru dat als au pair ging werken voor een Spaanse familie. Familie verhuist naar België en pakt haar gewoon mee, natuurlijk papieren niet in orde, en een tijd later zijn haar diensten niet meer nodig. Die is momenteel nog aan het proberen hier legaal te verblijven, maar als dat wordt afgeschoten (zeer waarschijnlijk) verdwijnt die ook gewoon in het illegale circuit.
 
Voor diegene die zich afvragen wanneer die migratie eigenlijk ooit gaat stoppen, voor linkse activisten/moraalfilosofen/KUL onderzoekers (met maar liefst 3 phd's!!!) zijn 100 miljoen niet-Europese migranten geen enkel probleem.

Ik quote: “Honderd miljoen migranten: dat zijn honderd miljoen extra klanten, extra werknemers en extra ondernemers die werk geven.”


Maar nu ik wat verder rondneus, op zijn twitteraccount heeft hij het over 200 miljoen migranten voor de EU:

Ik ben blij dat ik er eindelijk een nummer op kan plakken.
De recente hongerstaking van de sans-papiers in Brussel laat Bruers ook niet onberoerd. Hij heeft zelfs enige sympathie voor de actie. “Uiteraard is het een vorm van emotionele chantage, maar ik zou toch geneigd zijn om dat geoorloofd te vinden, omdat het eigenlijk gaat om een vorm van wettige zelfverdediging tegen een ernstige vorm van geweld die de overheid op deze mensen toepast.”

Wettige zelfverdediging tegenover een ernstige vorm van geweld die de overheid in dit dossier toepast.

Compleet krankjorem die man.
 
Wettige zelfverdediging tegenover een ernstige vorm van geweld die de overheid in dit dossier toepast.

Compleet krankjorem die man.
Om nu ook gewoon eerlijk te zijn, dat is een vreemde vogel ja. Maar uiteindelijk is het maar één man, die in dat Palnws artikel nog eens gebruikt wordt om in de verf te zetten dat de intellectuele elite wereldvreemd is. Als je die opzoekt kom je ook op wel wat websites terecht waar hij ook interessante dingen zegt. Als het klopt wat ik lees dat hij zich voor een hoop goede doelen inzet en 50% van zijn inkomen daaraan schenkt, gohja dat hij maar verder doet. Het is niet of zo iemand wordt erg serieus genomen.
 
Uiteindelijk is dat niet meer dan het radicaal maar rationeel doortrekken van zeer gangbare rechtvaardigheidsprincipes in de traditie van Singer e.a. Dat is best nuttig, uit zulke overwegingen komen interessante discussies (nee niet van het soort "wie gaat dat betalen").
Mijn tegenwerpingen zouden zijn dat ethische principes op individueel niveau niet zomaar werken op het niveau van miljoenen. En dat een ethiek die geen plaats kan geven aan het principe van nabijheid (d.w.z. het ongeluk van iemand die dichter bij ons staat treft ons meer dan van iemand die verder van ons weg staat - in de ruime betekenis van afstand) is niet compleet. Anders gezegd: als ik een onbekende chinees kan redden of mijn buur, en ik kies voor die chinees, dan is dat m.i. een onethische keuze. En dat principe lijkt mij een zekere morele basis voor exclusieve (of toch minstens hiërarchische) rechtvaardigheidssystemen.
Dat gezegd zijnde denk ik niet dat dit voldoende is om dat soort radicaal universeel rechtvaardigheidsdenken volledig te counteren. M.a.w. een zekere hiërarchie of exclusiviteit is nodig, maar er is sprake van veel abberante of overdreven vormen daarvan in de wereld.
 
Om nu ook gewoon eerlijk te zijn, dat is een vreemde vogel ja. Maar uiteindelijk is het maar één man, die in dat Palnws artikel nog eens gebruikt wordt om in de verf te zetten dat de intellectuele elite wereldvreemd is. Als je die opzoekt kom je ook op wel wat websites terecht waar hij ook interessante dingen zegt. Als het klopt wat ik lees dat hij zich voor een hoop goede doelen inzet en 50% van zijn inkomen daaraan schenkt, gohja dat hij maar verder doet. Het is niet of zo iemand wordt erg serieus genomen.

Het is De Morgen die ervoor kiest de man een platform te geven. In dat artikel van Palnws staat in principe niets nieuw gezien hij daarin voorgaande stellingen alleen maar bevestigd.

Het lijkt me ook niet de bedoeling van dat artikel in De Morgen om de man te positioneren als een individu zonder gewicht. Wanneer het etiket moraalfilosoof wordt gebruikt, in combinatie met een verwijzing naar de KUL, is het toch de bedoeling de man te legitimiseren? Of te impliceren dat zijn stellingen steun vinden binnen de KUL.
 
Het is De Morgen die ervoor kiest de man een platform te geven. In dat artikel van Palnws staat in principe niets nieuw gezien hij daarin voorgaande stellingen alleen maar bevestigd.

Het lijkt me ook niet de bedoeling van dat artikel in De Morgen om de man te positioneren als een individu zonder gewicht. Wanneer het etiket moraalfilosoof wordt gebruikt, in combinatie met een verwijzing naar de KUL, is het toch de bedoeling de man te legitimiseren? Of te impliceren dat zijn stellingen steun vinden binnen de KUL.
Is dat niet gewoon een artikel over een artikel? Dus ik vermoed dat ze wel gewoon "the tasty bits" er hebben uitgepikt (paywall DM dus kan het niet nagaan).
En ze voeren hem op als denker ja, maar het is toch niet omdat ze je studiegebied en functie vermelden dat dit plots het standpunt van de KUL wordt lijkt me. Een universiteit heeft toch per definitie een hoop mensen met een sterke mening over uiteengaande onderwerpen?
 
Wettige zelfverdediging tegenover een ernstige vorm van geweld die de overheid in dit dossier toepast.

Compleet krankjorem die man.
Het resultaat van uw geestelijke creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan, afgeschermd van de werkelijkheid, waarbij ze er op het einde van de maand netjes royaal staan.

Uiteindelijk betaald met de centen van mensen die wel schrik hebben van hun jaarlijkse evaluatie.
 
Laatst bewerkt:
Het is De Morgen die ervoor kiest de man een platform te geven. In dat artikel van Palnws staat in principe niets nieuw gezien hij daarin voorgaande stellingen alleen maar bevestigd.

Het lijkt me ook niet de bedoeling van dat artikel in De Morgen om de man te positioneren als een individu zonder gewicht. Wanneer het etiket moraalfilosoof wordt gebruikt, in combinatie met een verwijzing naar de KUL, is het toch de bedoeling de man te legitimiseren? Of te impliceren dat zijn stellingen steun vinden binnen de KUL.
Ik zien dien mens zijn naam wel is af en toe passeren. om te zeggen dat hij echt gewicht heeft... mehhhhh
 
Dit jaar konden 91 personen niet worden uitgewezen omdat ze een coronatest weigerden. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi (CD&V) op een vraag van Yoleen Van Camp (N-VA). Asielzoekers moeten een coronatest laten afnemen voor ze het land verlaten. Wie de test weigert, kan niet worden uitgezet.
 
Terug
Bovenaan