Hongerstakers: illegalen of gelukszoekers? Regulariseren of niet? (migratiedebat)

Opnieuw regulariseren?

  • Ja

    Stemmen: 3 2,1%
  • Eerder ja, mits voorwaarden (verduidelijking in post)

    Stemmen: 6 4,3%
  • Neen, mits uitzonderingen (verduidelijking in post)

    Stemmen: 10 7,1%
  • Neen

    Stemmen: 121 86,4%

  • Totaal aantal stemmers
    140
Sinds vorige week donderdag palmen zo’n 250 sans-papiers het oude KBC-gebouw aan de Havenlaan in Molenbeek in. Net als de acties in de Begijnhofkerk en de universiteitsgebouwen van de VUB en ULB hopen de bezetters van het KBC-gebouw regularisatie af te dwingen.
letterlijk uit de hoofding van het artikel, hun sociale vrede = regularisatie voor iedereen

Via sociale media stuurden de actievoerders in de nasleep van de afgelopen honger- en dorststaking in Brussel en Elsene een niet mis te verstane boodschap aan de regering: “Is je leven in gevaar brengen een nieuw criterium is om geregulariseerd te worden? Er is geen sociale vrede mogelijk als mensen zonder papieren niet in de rechtsstaat worden ingeschreven.
 
Maar sociale vrede slaat afaik op de relatie tussen werkgevers en werknemers, vandaar geen idee wat 250 asielzoekers daarmee te maken hebben
 
Maar sociale vrede slaat afaik op de relatie tussen werkgevers en werknemers, vandaar geen idee wat 250 asielzoekers daarmee te maken hebben
sociale vrede kennen wij beide idd als relatie werkgever-werknemer , maar sociale vrede is breder dan dat, hé :)
 
Ik heb dat echt nog nooit in een andere context weten gebruiken. Vind het ook wat hautain om te zeggen dat de sociale vrede, gebruikt voor miljoenen werknemers en werkgevers in gevaar zou komen door 250 asielzoekers.
 
De sociale vrede staat hier eerder voor de hele samenleving, iedereen is gelijk zonder onderscheid en angst voor repressie op basis van afkomst, geloof, gender,.. er is geen conflict meer - een vernederlandsing van het Engelse Social Peace

Peace is a concept of societal friendship and harmony in the absence of hostility and violence. In a social sense, peace is commonly used to mean a lack of conflict (such as war) and freedom from fear of violence between individuals or groups. Throughout history, leaders have used peacemaking and diplomacy to establish a type of behavioral restraint that has resulted in the establishment of regional peace or economic growth through various forms of agreements or peace treaties. Such behavioral restraint has often resulted in the reduced conflict, greater economic interactivity, and consequently substantial prosperity.
Social peace is a way of sustaining social life distant from internal conflict. It is one of the objectives of social politics, which offer peaceful solutions to the disputes and conflicts that may arise from disagreements and social tensions among national and international various sectors of society. Thus, this reduces all kinds of social tensions and ensures social peace and it represents the ideal situation. It has been a major problem to ensure the social peace all along for every society. Secular paradigms set out in the secular world of Western-Centric, despite all the sophistication longed at the point of social peace, has not reached the expected level. Since the early history of, perhaps, since Cain and Abel, provision of social peace which is ''a human problem? has been much more difficult and complex matter of life. While the steps through rule of law, strengthening democracy and democratic social life create positive results in certain region of the world, on the other hand unemployment, disease, exploitation and hunger continue to tyrannise a large part of the world. All this has directly affected anyone in the world since it occurs in a global village.
 
Vandaag zijn 15 van de 20 al behandelde regularisatiedossiers afgekeurd. "En dat terwijl Sammy Mahdi heeft gezegd dat ze tot regularisatie konden leiden", gaat Deswaef verder. "Er worden van zulke onderhandelingen nooit schriftelijke overeenkomsten gemaakt, maar in de 20 jaar dat ik al onderhandel met ministers heeft iedereen altijd zijn woord gehouden."

Meneer Deswaef moet zijn woordenboek nog eens bovenhalen en enkele definities opzoeken. Konden leiden, dus niet met zekerheid.
 
Plus hun manier van onderhandelen lijkt ook meer op chantage, maar goed, dat is strikt genomen ook een vorm van onderhandelen natuurlijk, gewoon geen rechtvaardige.

Ik vind 1/4 goedgekeurde dossiers voor mensen die hier al jaren illegaal verblijven eigenlijk al best veel, dus als we weten waar die overige 3/4 zich nu bevinden, gaan we dan over tot uitzetting of laten we die nog eens jaren rondlopen tot ze bij een volgende staatssecretaris/minister wél hun gelijk halen bij een volgende hongerstaking?
 
Bronnen als een Romeinse Keizer beoordelen is weinig productief, KoC.

Haha, ja hoor, gewoon negeren dat je bron mogelijks een stevige bias heeft, top!

En ja een record, door de Oekraine oorlog omdat het exact die tijdelijk beschermde groep is die zorgt voor het record, zie gerust:


Ja, de piek nu is door de oorlog in Oekraïne, maar de migratie ligt als je enige moeite genomen had om die grafiek die verder terug gaan dan jouw zéér selectieve bronnen, ook effectief te bekijken een pak hoger al sinds 1980 of 2000 dan de decennia ervoor.

En dat het cumuleert negeer je ook.

En ja Willem de Veroveraar, maar ik heb het hier concreet over andere vluchtelingcrisissen gehad met grafieken van de afgelopen decennia. Nergens is te zien dat het nu opeens een tsunami aan moslims is die ons land komen binnenwandelen vanuit het midden oosten. Nergens. Ook niet volgens de cijfers van de Noorderburen.

En ik heb al één voorbeeld (dat van de Noormannen) dus niet alleen ontkracht met cijfers maar bovendien in een treffende andere context: verovering, niet migratie.
Er moet ook nergens een "tsunami aan moslims" binnenwandelen, het volstaat vast te stellen dat er daar nu een zéér significante en groeiende minderheid van is, en dat een fundamentalistisch deel daarvan clasht met onze samenleving, en een minderheid daarvan die vervolgens radicaliseert, vervolgens zelfs gewelddadige/dodelijke problemen oplevert.

De dichtheid in Belgie valt trouwens heel goed mee hoor, als vergelijkt met plaatsen waar effectief mensne wonen (waar het om gaat bij dichtheid) zijn we zo dicht bevolkt als Zweden pakweg. Wat we wel weten is dat we hier gigantisch veel handen te kort hebben op de arbeidsmarkt en dus alle handen meer dan goed kunnen gebruiken. Al helemaal als je in rekening neemt dar mensen ook emigreren en zelfs sterven,...

In Zweden kunnen die gebieden nog groeien aan de randen, is er ruimte over voor voldoende natuur. Hier niet. Dit land was nog nooit zo volgebouwd, bouwgrond nooit zo schaars. Nieuwe woningen krimpen, natuurgebieden staan onder druk.

Het is absurd om dit te bepleiten wanneer de regering net als doel stelt de werkzaamheidsgraad op te trekken, dat je dan nog eerst extra mensen zonder job uit het buitenland met gaan aantrekken.
Dat arbeidstekort is er vooral vanuit de optiek van organisaties zoals VOKA die goedkope arbeidskrachten willen met zo min mogelijk verloning of inspanning langs de kant van de werkgever, en een PS-beleid dat uitkeringen onbekert laat in de tijd maar als het echt moet zo'n arbeidstekort wel nog zou durven misbruiken voor een regularisatie van illegale gelukzoekers.

Dat gigantische tekort moet toch nog meevallen zolang je hier nog een kleine 50 000 werkzoekenden hebt die je kan herscholen, en een kleine 156 000 leefloners bijvoorbeeld. Krijg die eerst maar eens voor de helft aan de slag.

Wat we vandaag zien is weinig nieuws, gewoon een herhaling van wat we de afgelopen +100 jaar hebben gezien.

Neen, toch niet, en zeker en vast niet hier.
Ik betwijfel of er in 1923 miljoenen mensen met motorbootjes de Middellandse Zee overstaken bijvoorbeeld.

En daarenboven: als je de 100 jaar ervoor kijkt: was het eerder omgekeerd: Europeanen die wegmigreerden naar de V.S./Canada of Australië/NZ op zoek naar een beter leven toen daar nog ruimte en aanvaarding voor was. In sommige landen, bv. Ierland zéér opvallend na de mislukte aardappeloogsten. Waarom is die laatste migratie (naar o.a. de V.S.) gestopt? Omdat men het daar niet meer wou...
En wat zien we nu hier? De bevolking hier wilt het ook niet, maar het blijft helaas toch maar doorgaan... en dan heb je nog naïevelingen en/of mensen die er voordeel uit halen die het nog meer zouden willen toelaten.
 
Een typerend weerwoord van iemand die inhoudelijk niet rondom zijn foute voorstellingen heen kan.
Cijfers zijn wat ze zijn.

Cijfers zijn inderdaad wat ze zijn, maar je kan er niet mee om als ze niet in jouw kraam passen, en dat maakt discussieren zeer moeilijk. Al helemaal als je begint over "feiten" die al eerder weerlegd zijn. Ook gewoon lachwekkend dat je de objectieve cijfers van een federale overheidsinstelling over migratie niet serieus kan nemen gewoon omdat ze zich bezig houden (onder meer) met de rechten van asielzoekers. Wat een schandvlek toch in dit land, je bezig houden met de rechten van de allerzwaksten.

Nu omdat ik het niet kan laten, toch nog één poging, neem nu deze uitspraak:

De bevolking hier wilt het ook niet, maar het blijft helaas toch maar doorgaan...

Waar haal je het zelfs vandaan? Is compleet uit de lucht gegrepen. Als je Theo Francken op Twitter volgt kan je het misschien geloven, maar als je gewoon in de werkelijkheid staat weet je dat dat gewoon onjuist is.

Neem nu dit rapport om die stelling te staven, wat zien we? Dat slechts een minderheid in Belgie het niet wil... Dus vanwaar haal je het?

Naamloos.png



Zelfs voor de populist right voters in europa (in Belgie VB en NVA) valt het ngo goed mee:

Naamloos2.png

Nu goed, er zal wel weer iets mis zijn met de bron. Anders kan je eens "hoe migratie echt werkt" lezen, ook een zeer goed wetenschappelijk werk. Hopelijk is er niets mis met de auteur...
 
Laatst bewerkt:
Cijfers zijn inderdaad wat ze zijn, maar je kan er niet mee om als ze niet in jouw kraam passen, en dat maakt discussieren zeer moeilijk. Al helemaal als je begint over "feiten" die al eerder weerlegd zijn. Ook gewoon lachwekkend dat je de objectieve cijfers van een federale overheidsinstelling over migratie niet serieus kan nemen gewoon omdat ze zich bezig houden (onder meer) met de rechten van asielzoekers. Wat een schandvlek toch in dit land, je bezig houden met de rechten van de allerzwaksten.

Nu omdat ik het niet kan laten, toch nog één poging, neem nu deze uitspraak:

Dergelijke overheidsinstellingen hebben vaak genoeg een bias, net door de materie waar ze over werken. Dat ontkennen is gewoon absurd.
Waarom anders een grafiek die in 2000 en niet in 1960 begint?

Waar haal je het zelfs vandaan? Is compleet uit de lucht gegrepen. Als je Theo Francken op Twitter volgt kan je het misschien geloven, maar als je gewoon in de werkelijkheid staat weet je dat dat gewoon onjuist is.

Nope, geen Twitter-follower van Theo Francken, maar goed.
Waar haal ik het? Mensen die ik ken, collega's die naar de Brusselse situatie kijken van buitenaf.
Eens babbelen met mensen in mijn omgeving.
Kijken naar de opmars van extreemrechts in verkiezingsuitslagen/peilingen...
Zaken als dit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...kom-in-vlaanderen-ja-als-ze-onze-cultuur-ove/

Neem nu dit rapport om die stelling te staven, wat zien we? Dat slechts een minderheid in Belgie het niet wil... Dus vanwaar haal je het?

Interessant rapport, maar dan graag een verwijzing naar de concrete paragrafen of grafiek waar je het dan over hebt.
Ik lees daar immers zaken in als:
Only about 25% of European citizens were against migration, and felt that migration threatens
their country’s way of life, culture and economy. Most Europeans can on average be categorised as
neutral or lukewarm supporters of migration. Governments are supported to allow some to many
migrants, as long as they are not too generous. There is little support for a full open border policy, and
asylum applications should be carefully evaluated.

Dus een goed kwart is expliciet tegen en een meerderheid is "neutraal"... maar neem daar dan vervolgens eens bij dat problemen zoals tekort op de woningmarkt, tekort aan ruimte alleen maar gaan toenemen, problemen van radicalisering toenemen, etc.

Of beter nog, kijk naar:
Most people feel that migration could increase crime levels, and
would cost more in terms of taxes than migrants would bring in. However, almost half of the respondents
also agreed that migration enriched their national culture. Europeans tend to be more favourable towards
migrants when migrants are seen as “deserving”, e.g., when they make an effort to integrate in
their country, bring in skills needed in the economy, or have a similar ethnic background. In sum, Europeans
do not unequivocally support migration, but it cannot be concluded either that they are hostile
towards migrants.

Dus net zoals het VRT artikel, de meeste mensen verwachten culturele assimilatie, maar laat dat nu eens net zijn wat we niet zien.

Nu goed, er zal wel weer iets mis zijn met de bron. Anders kan je eens "hoe migratie echt werkt" lezen, ook een zeer goed wetenschappelijk werk. Hopelijk is er niets mis met de auteur...

Neen, deze bron is merkelijk beter. Ik had alleen graag ook eens een duidelijkere breakdown gezien van de bevraagden in zo'n situaties tussen mensen met autochtone roots en mensen met allochtone roots. Want als je intussen al een populatie hebt waarvan 10 à 20% allochtone roots heeft, zit er al een serieuze vertekening in de populatie die je gaat bevragen natuurlijk.
 
Want als je intussen al een populatie hebt waarvan 10 à 20% allochtone roots heeft, zit er al een serieuze vertekening in de populatie die je gaat bevragen natuurlijk.
Want?
Als die perfect geïntegreerd zijn, hebben die niet specifiek een "afwijkend" gedachtegoed hoor. Niet elke allochtone Belg of Belg met dubbele nationaliteit is hier gekomen onder valse voorwendselen, met valse papieren, met jarenlange illegaliteit,... Diegene die ik ken waarmee ik zo een gesprekken kan voeren zijn niet anders van mening dan de doorsnee Belg hoor: immigratie en regularisatie moet kunnen in bepaalde omstandigheden. Maar niet voor Jan en alleman die niets afweet van hoe onze maatschappij en cultuur eruit ziet en niets reëel bij kan dragen.
 
Want?
Als die perfect geïntegreerd zijn, hebben die niet specifiek een "afwijkend" gedachtegoed hoor. Niet elke allochtone Belg of Belg met dubbele nationaliteit is hier gekomen onder valse voorwendselen, met valse papieren, met jarenlange illegaliteit,... Diegene die ik ken waarmee ik zo een gesprekken kan voeren zijn niet anders van mening dan de doorsnee Belg hoor: immigratie en regularisatie moet kunnen in bepaalde omstandigheden. Maar niet voor Jan en alleman die niets afweet van hoe onze maatschappij en cultuur eruit ziet en niets reëel bij kan dragen.

Maar je kan aannemen dat iemand die zelf migratieroots heeft, zelf positiever zal staan tegenover migratie.
Of op z'n minst dat een slecht geïntegreerde allochtoon als je die bevraagt in welke mate je je waarden en normen moet aanpassen aan de autochtone bevolking, daar op zal antwoorden dat dat niet moet, want hij/zij heeft het zelf immers niet gedaan.
 
Maar je kan aannemen dat iemand die zelf migratieroots heeft, zelf positiever zal staan tegenover migratie.
Of op z'n minst dat een slecht geïntegreerde allochtoon als je die bevraagt in welke mate je je waarden en normen moet aanpassen aan de autochtone bevolking, daar op zal antwoorden dat dat niet moet, want hij/zij heeft het zelf immers niet gedaan.
Dat zijn meerdere aannames die niet per se waar zijn.
Iemand die hier al lang woont maar niet goed geïntegreerde is, vindt het misschien super dat er nu een verplichting is om de landstaal te leren en een inburgeringstraject te volgen "want ik ben gewoon na een week in de mijnen gaan werken, dat bestond niet en na je uren les volgen kon ook niet."
Dat is natuurlijk ook maar een aanname van mij. 😉
 
Nog nooit zoveel onzin gelezen, er is in Belgie helemaal geen meerderheid om illegalen te regulariseren, zelf niet onder de belgen met buitenlandse oorsprong.
 
Dat zijn meerdere aannames die niet per se waar zijn.
Iemand die hier al lang woont maar niet goed geïntegreerde is, vindt het misschien super dat er nu een verplichting is om de landstaal te leren en een inburgeringstraject te volgen "want ik ben gewoon na een week in de mijnen gaan werken, dat bestond niet en na je uren les volgen kon ook niet."
Dat is natuurlijk ook maar een aanname van mij. 😉

Dat zijn inderdaad aannames, die van mij kunnen, die van jou ook, dat geef ik gerust toe.
Vandaar dat ik graag een breakdown in mening tussen allochtoon en autochtoon had gehad.

Jij kijkt nu nog naar de taal, dat is iets waarin ik meer geneigd ben om jou zelfs te volgen, want in dat opzicht heeft België/Europa de eerste generatie gastarbeiders effectief te kort gedaan met enkel een basiscursus op maat van hetgeen nodig is om de mijn/staalfabriek ingeduwd te worden. Ook de gastlanden/Europa zijn niet vrij van schuld in het verhaal van de mislukking van multiculturaliteit, niet in het minst door de hyperfocus op het economsiche of de dwaling dat die mensen zouden terugkeren nadat hun arbeid erop zat.

Als je echter kijkt naar zaken als plaats van religie in de samenleving, gelijkheid man/vrouw, en in welke mate je dat soort waarden moet aanpassen aan je gastland, tja... dan denk ik: wat is het resultaat als je aan een groep dieren bestaande uit wolven en schapen vraagt: "What's for dinner?" Sterk afhankelijk van aan welk dier je het vraagt natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan