De ouders die hier illegaal zijn terugsturen inderdaad, net zoals ik kinderloze illegalen zou terugsturen.
Een kinderpardon zou een vorm van genade zijn. Ik vind dat helemaal niet waanzinnig: het is een gunst aan kinderen die hier opgegroeid zijn door de schuld van hun ouders, en hun "thuisland" niet eens kennen, alsnog de kans te geven op een "betere" toekomst hier.
Kinderen van hun ouders scheiden lijkt mij nog wreder dan ze gewoon mee terug te sturen. Hoe denk je dat die kinderen gaan redeneren als ze de leeftijd van 18/19 jaar bereiken? Amaai, de Belgische staat is ons goed gezind geweest? Ze hebben ons hier gehouden maar mijn ouders wel terug naar de oorlog/armoede/vervolging gestuurd.
Een symbool is geladen en het is niet aan degene die het draagt om te bepalen hoe anderen dat moeten interpreteren. Ik vind @beryl's voorbeeld van de swastika in hindoe culturen of Japan versus hun interpretatie in de Westerse wereld zéér relevant, ik zou zelf de analogie hier als eerste al niet durven maken.
De hoofddoek is een traditie in verschillende geloofsovertuigingen. En begrijp mij niet verkeerd: ik heb daar een geheel eigen mening over. Net zoals ik ook niet blind ben dat een hoofddoek ook opgedrongen kan worden door thuis/huwelijkspartner. Maar het kan ook een geheel eigen keuze zijn.
Wat jij nu hierboven zegt is dat de persoon die bv een hoofddoek draagt uit moet niet bepalen hoe anderen dat moeten interpreteren. Maar diegene die het interpreteert mag wel invullen welke boodschap de drager ermee wilt bedoelen? Dat is toch volledig de wereld op zijn kop?
Als de werknemer de job naar behoren uitvoert, wat is er dan niet 'neutraal' aan diens houding? Jij ziet een hoofddoek aan het loket en vult volledig de betekenis die de drager er aan geeft voor jezelf én voor haar in. Dat papier moet gestempeld worden is exact hetzelfde gestempeld als wanneer Linda Peeters dat had gedaan. Maar dat maakt dan allemaal geen hol uit, want ergens mis jij een soort neutraliteit?
Denk je niet dat wanneer de gemiddelde Vlaming iemand van Turkse or Marokkaanse origine achter het loket ziet niet voor zichzelf al invult dat het een moslima is?
Denk je nu echt dat elke leerkracht in het katholieke onderwijs een devoot Christen is? Die hebben een papier behaald dat ze Godsdienst mogen geven. En voor de rest vormen die hun mening volledig zelf. Maar zolang die het lesplan volgen (= de job naar behoren uitvoeren) boeit het toch allemaal niet?
Excuus dat ik er zo over doordram. Maar ik loop soms mentaal vast op mensen die gewoon in een kramp schieten als ze een hoofddoek zien. Argumenten over bijvoorbeeld het uitvoeren van de job maken allemaal niet uit maar wat zij zien en de betekenis die zij eraan geven primeert. Wat een individualistische instelling.
Er zijn honderden topics over migratie/integratie op vlak van radicalisering, polarisering, criminaliteit enzovoort die een écht debat verdienen. Een hoofddoek is wat dat betreft écht een van de laatste dingen waar je over moet vallen hoor. Laat ons grotere problemen eerst aanpakken in plaats van symbooldossiers voor de bühne.
Maar een baard is 1) iets natuurlijk 2) niet in de eerste plaats iets religieus en 3) ik kan een lijstje maken van jobs waarvoor ik mijn baard zou moeten afscheren, bv. gaan werken in bepaalde (groot)keukens, het leger, etc. Waarom zouden werkgevers dan niet een religieus symbool of zelfs specifiek de hoofddoek mogen verbieden?
Omdat daar strenge regels over bestaan om hygiëne en veiligheid te garanderen. In diezelfde grootkeukens moeten de haren ook bedekt worden, maar dan is het ineens oké. Zolang het maar niets is dat met geloof/de islam te maken heeft. Want dan zijn we ineens radicaal tegen...