Hongerstakers: illegalen of gelukszoekers? Regulariseren of niet? (migratiedebat)

Opnieuw regulariseren?

  • Ja

    Stemmen: 3 2,1%
  • Eerder ja, mits voorwaarden (verduidelijking in post)

    Stemmen: 6 4,3%
  • Neen, mits uitzonderingen (verduidelijking in post)

    Stemmen: 10 7,1%
  • Neen

    Stemmen: 121 86,4%

  • Totaal aantal stemmers
    140

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Eigenlijk vreemd dat dit op dit forum nog niet besproken is, maar intussen gaat de hongerstakers van Brusselse illegalen onverminderd door, blijft de media-aandacht aanwezig maar beperkt en blijft een "oplossing" uit. Intussen moeit zelfs het buitenland zich in de strijd...

Ik merk regelmatig wanneer dit onderwerp ter sprake komt in discussies dat ik er een mening op nahoudt om zowel links als rechts tegen me in het harnas te jagen.

Eerst even wat interessante algemene context:


Opiniestukken (soms met paywall):

Ik vind dit eerlijk gezegd een héél moeilijke discussie:

Enerzijds is er de rationele en harde reflex is om te zeggen dat we als land niet het OCMW van de wereld kunnen zijn: onze financiële, culturele en ecologische draagkracht als klein land is beperkt, dat degenen die uitgeprocedeerd zijn, het land dienen te verlaten en dat illegaliteit niet getolereerd zou moeten worden. Bovendien wanneer het op onze morele plicht neerkomt om (oorlogs)vluchtelingen op te vangen: opvang in de eigen regio zou de voorkeur moeten genieten, is bovendien goedkoper en wanneer het opvang hier neerkomt, is dat doorgaans permanente hervestiging, i.t.t. pakweg Belgische oorlogsvluchtelingen ten tijde van de Wereldoorlogen die aanleiding waren voor deze vluchtelingenverdragen.

Anderzijds staat daar tegenover dat dit natuurlijk wel over mensen gaat, ik oprecht medelijden heb met mensen die in schrijnende jobs gedwongen worden (zie het artikel van dewereldmorgen) en dat de "werkgevers" in dit verhaal onvoldoende opgejaagd en bestraft worden. Wanneer je bovendien vluchtelingen persoonlijker leert kennen, zijn mensen véél sneller geneigd om gewoonweg pro regularisering te zijn. Ik heb zelf jaren geleden wat vrijwilligerswerk in een asielcentrum gedaan en dan hoop je ook dat de "brave" mensen mogen blijven (of verbaas je je over wie wél mag blijven zonder inspanning). Maar om een algemeen gekend voorbeeld te nemen: Alina uit De Mol van het voorlaatste seizoen, sinds dit jaar pas officieel Belg... kan me niet inbeelden dat veel mensen die nog zouden willen terugsturen. Als je hier decennia lang verblijft, niets fout doet en perfect integreert... een humaan beleid zou een snél beleid moeten zijn waarbij mensen hier niet decennia in de illegaliteit moeten maar ook niet kunnen vertoeven.

Grootste struikelblokken waarom ik toch niet pro een algemene regularisatie ben:

  • Je beloont de facto een vorm van chantage.
  • Het is duidelijk géén oplossing want anders was de regularisatie van 1999 of die van 2009 de laatste geweest.
  • Het gaat om een beangstigend groot aantal mensen: schattingen van 87k tot 140k sans-papiërs die je dan toegang moet geven tot je sociale zekerheid, waarbij je bij velen nauwelijks deftige controle (strafblad, etc.) hebt van wat die de laatste jaren hebben uitgestoken, die vaak wél bevelen tot het verlaten van het grondgebied genegeerd hebben, procedures (studentenvisa, tijdelijke visa) misbruikt hebben etc.
  • & finaal: je kan dit debat niet los zien van één van de andere grote uitdagingen, en wat mij betreft bedreiging, voor de Europese samenleving zoals wij die kennen: een toenemende Islamisering en de nefaste gevolgen die daarbij horen, ik ga het gewoon op 3 voorbeelden houden:
Maar eigenlijk zou er in deze wél een oplossing moeten komen. Dat we in een situatie zitten waarbij rond de honderd duizend mensen illegaal in een land van 'slechts' 11 miljoen inwoners kunnen verblijven, zonder rechten, plichten, basisvoorzieningen, ... dat kan op termijn ook niet gezond zijn. Wat niet betekent dat de enige oplossing verblijfsrecht moet zijn, harde uitzetting moet ook een optie zijn afhankelijk van de situatie, en dat gebeurt als ik dat aantal zie, toch alleszins ook te weinig.

Ik ben uiteindelijk denk ik pro een meer open beleid, waarbij een land als België een quotum opstelt wat we elk jaar kunnen opvangen: niet alleen financieel maar ook cultureel, voor een stuk volgens de noden van onze samenleving, maar ook voor een stukje voor gelukszoekers en mits duidelijke regels maar met een stevige rem in de richting van migratie van mensen die radicale religies (en één in het bijzonder) aanhangen die in conflict staan met Europa zoals wij dat kennen. Die laatsten vang je beter in de eigen regio op, in landen waar het net bewezen wordt dat op de lange termijn die religie niet vredevol met anderen kan samenleven. Kijk maar hoe het gesteld is met atheïsten of christenen in landen als Iran, Saudi-Arabië, Afghanistan of zelfs dichter bij huis: Syrië. Dat we dan nog geld geven aan Turkije of Lebanon om die opvang te bekostigen lijkt mij niet abnormaal.
Migratiebeleid zou overigens ook niet mogen stoppen van zodra je die verblijfsvergunning hebt, een model geschroeid op Deense leest, lijkt mij hoe langer hoe wenselijker als je ziet hoe het er in bepaalde wijken, o.a. in Brussel aan toe gaat.

Dus ja, mocht ik moeten stemmen in mijn eigen poll, zou het eerder een 'ja, maar...' zijn, benieuwd naar (constructieve) meningen van anderen.
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik nu eens een van de lastigste morele dilemma's die er bestaan.

Geef je toe dan zet je andere mensen misschien aan om hetzelfde te doen. En los van het resultaat wens je niemand zo'n actie toe.
Geef je niet toe dan kost dat misschien een mensenleven. (Let op: ik wijs hier geen schuld toe, een mensenleven verliezen is gewoon altijd heel erg jammer)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat Mahdi hier heel goed tussenvaart tussen het redelijke en het onmenselijke. Tight ship.
 
Het is en blijft ordinaire chantage, en daar moet het been stijfgehouden voor worden. Men speelt nu de sympathie-kaart uit, en hoopt tevens zo ziek te worden (blijvende hersenschade bvb door chronische ondervoeding) zodat uitwijzing niet mogelijk is vanwege medische redenen.

Het zou ook een gevaarlijk precedent scheppen, want dan gaat iedereen wiens procedure op een njet uitgedraaid is deze truuk toepassen. Kun je gewoon ineens verblijfsvergunningen uitdelen aan iedere grensovergang, da's dan goedkoper.
 
Het probleem is , als je deze regulariseert staat de volgende groep ook klaar . Heel de EU-migratie aanpak moet anders, maarja begin dat eens te veranderen als ieder land iets anders wilt .
 
Mss cru gezegd, maar: nee
Als morgen de gevangenen in hongerstaking met de eis om vrij te komen, gaan we ze dan ook vrij laten?
 
Laatst bewerkt:
Mss cru gezegd, maar
Als morgen de gevangenen in hongerstaking met de eis om vrij te komen, gaan we ze dan ook vrij laten?
Die vergelijking loopt langs alle kanten scheef. Mensen zonder papieren zijn i.t.t. gedetineerden niet veroordeeld tot een verblijf in de illegaliteit; het is hun keuze of lot, maar het is geen straf.

Collectief regulariseren lijkt mij ook een verkeerd signaal, maar sommigen zullen zo ver gaan in hun hongerstaking dat ze misschien in aanmerking komen voor een tijdelijke verblijfsvergunning om medische redenen, wat dan toch weer de deur kan opzetten naar een permanente verblijfsstatus.

Zo lang afgewezen asielzoekers uit sommige landen niet kunnen worden gerepatrieerd, gaan we hier telkens opnieuw mee worden geconfronteerd.
 
Die vergelijking loopt langs alle kanten scheef. Mensen zonder papieren zijn i.t.t. gedetineerden niet veroordeeld tot een verblijf in de illegaliteit; het is hun keuze of lot, maar het is geen straf.

Collectief regulariseren lijkt mij ook een verkeerd signaal, maar sommigen zullen zo ver gaan in hun hongerstaking dat ze misschien in aanmerking komen voor een tijdelijke verblijfsvergunning om medische redenen, wat dan toch weer de deur kan opzetten naar een permanente verblijfsstatus.

Zo lang afgewezen asielzoekers uit sommige landen niet kunnen worden gerepatrieerd, gaan we hier telkens opnieuw mee worden geconfronteerd.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat onze aanpak hier koek en ei is. En ik begrijp zeker de frustratie van die mensen.
Die mensen zouden in de eerste plaats al zo lang niet moeten wachten op een verdict.
Neemt niet weg, dat dreigen niet een middel is om iets af te dwingen. Of je nu een sans papier bent of een gevangene
 
van mij mogen die mensen blijven.

als ge liever sterft van den honger, dan terug te moeten gaan naar de plek op aarde waar ge geboren zijt…

“wij begrijpen hun frustratie?”

als er hier 1’en opt forum als is willen sterven van den honger voor iets zalt veel zijn :p

en anders zegt da ze mogen blijven, laat ze eten weer op kracht komen en smijt ze buiten.

want uiteindelijk geeft niemand echt om die mensen, we willen gewoon hun dood niet op ons geweten…

en tis opgelost
 
Een collectieve uitzetting doen we niet aan om begrijpelijke redenen. Ik zie dan eveneens geen goede reden om dan maar collectief te gaan regulariseren.

Dit zijn mensen die gewoon weg zijn afgewezen en daarmee is het einde verhaal wat mij betreft. Ik vind ook dat de “ze zijn hier al jaren” niet van tel hoort te zijn, ze zijn heus niet een maand of 2 geleden afgewezen, nee dit zijn mensen die zijn blijven hangen terwijl ze daar geen recht (meer) toe hadden.

Wat zonder meer ook een vorm van chantage is. Wat is het nut van het afwijzen van een asielaanvraag als je toch mag blijven als je maar lang genoeg de vraag om te vertrekken naast je neerlegt. Deze hongerstaking is niets meer dan een extreme vorm van deze chantage.

En daar moet je simpelweg niet aan toegeven. Medische zorg toedienen: ten allen tijde wat mij betreft, maar er moet geen enkele opening tot collectieve regularisatie worden geopend want dan is wederom het hek van de dam.
 

Nu gaat het oplost raken hoor mannekes, de cultuursector komt zich ermee bemoeien.

“Hoe kunnen wij op een podium over de wereld blijven praten, entertainen, sociale contacten en medemenselijkheid creëren terwijl in het hart van ons land mensen vechten met het laatste wapen dat hen rest: hun eigen leven? Hoe kunnen we nog zonder gêne zeggen dat we Belgische kunstenaars en techniekers zijn? Hoe kunnen we nog trots zijn op wat we zijn? Hoe ons niet te schamen over het onrechtstreekse en verborgen geweld dat ons land kan aanrichten, wanneer het gaat over het regulariseren van mensen die buiten de wet vallen?”, klinkt het in de open brief. Onder meer Jean-Pierre Dardenne, Franco Dragone, Michael De Cock, Marijke Pinoy, Luk Perceval, Wim Vandekeybus, Fikry El Azzouzi, Kris Defoort en Milo Rau zetten hun handtekening.

:rofl:

Geef die mensen de nodige medische verzorging, dwing desnoods sondevoeding. En eens ze sterk genoeg zijn maak je meteen deftig werk van het terugsturen van die mensen.
 

Nu gaat het oplost raken hoor mannekes, de cultuursector komt zich ermee bemoeien.
Ze hebben subsidies geroken.. (not kidding, heb in de subsidiewereld vertoefd en als ge vluchtelingen betrekt of in uw doelgroep opneemt krijgt ge vaak extra punten)
 
Of, je weet wel, er zijn nog mensen met empathisch vermogen in deze wereld. Hoe cynisch kan je zijn zeg.

Moest dat schrijven niet doorspekt zijn van politiek gekleurde uitlatingen zou ik je gelijk geven. Maar als je begint over hoe de maatschappij zich moet schamen over het onrechtstreeks en verborgen geweld dat we die mensen aandoen dat houdt het ook meteen op hoor. Er komt ook nooit een effectieve oplossing uit die hoek. Regulariseren? En de volgende groep dan ook maar?

Als er iets cynisch is in heel dit verhaal is het de onwil van bepaalde politieke partijen of groeperingen om toe te geven dat de houding van Mahdi tegenover chantage van de maatschappij door enkele individuen in het algemeen belang van die maatschappij de juiste houding is.
 
Ik zeg neen.
Dit vind ik een duidelijk voorbeeld van het feit dat je soms hard moet zijn om zacht te zijn. Streng maar rechtvaardig.

Je kunt nu op heel korte termijn een heel select groepje mensen gelukkig maken met een regularisatie, maar belonen van chantage is iets wat ik principieel al nooit zou doen. De braven (die wel gehoor gaven aan het bevel om het grondgebied te verlaten) zijn weer de jos, de stouten hebben weer gewonnen. Zoals dat altijd gaat in dit landje. Moeten we dringend vanaf stappen.
En bovendien zet je de facto de kraan open voor naar schatting +100 000 illegalen in dit land die onmiddellijk geregulariseerd worden en neem je een optie op een quasi oneindig aantal nieuwe migranten die ons land zullen overspoelen. Dat kunnen we gewoon niet aan. Als je met 20 aan een reddingsboei hangt voor 2 mensen, dan verzuip je allemaal. Wat heb je dan gewonnen? Dat iedereen het eens mocht proberen?

Het meest humane beleid die je kunt voeren is rechtszekerheid creëren voor iedereen. Duidelijke regels. Duidelijke procedures. Niemand in het ongewisse laten. En vervolgens die duidelijke regels en procedures ook strikt toepassen. Enkel zo kun je überhaupt spreken van een migratiebeleid. Zoniet mag je direct gans uw migratiebeleid opdoeken.

En Sammy Mahdi heeft dat zeer goed begrepen. Wat heb ik een ongelofelijke sympathie voor die man. Je moet je eens voorstellen hoe groot die druk op zijn schouders is. Ik zou het niet kunnen houden. Alsof hij als mens ook niet liever die mensen individueel in de ogen zou kijken en regulariseren... Ik ben zeker dat hij daaronder lijdt. Maar deze man heeft duidelijk het maatschappelijk nut voor ogen, en niet zijn eigen welbevinden. Dat is staatsmanschap.
 
Om te beginnen: Verdorie @KnightOfCydonia, wat is dat lettertype in de openingspost? Ik heb de tekst letterlijk naar Word moeten kopiëren want ik kreeg hoofdpijn bij het lezen.

vervolgens de normen en waarden van dat Westers land misbruiken om die maatschappij te chanteren
Dat die mensen in hun situatie dat doen of proberen, is te begrijpen.

Dat bepaalde voorzitters van regeringspartijen dat echter doen, neen, dat is onbegrijpelijk. Blijkbaar hebben die van PS, Groen en Ecolo gisteren op hetzelfde moment een boodschap aan De Croo getweet, dat hij dit zaakje maar even moet overnemen van Mahdi en dus een tegengestelde koers moet varen als het regeringsstandpunt én wat de regels voorschrijven, als regeringspartners??? Waar zijn we mee bezig zeg, hoeveel legitimiteit wilt ge chantage toebedelen? En waarom via Twitter? Als ik de tweets goed begrijp, wijzen ze ook de halve toenadering van Mahdi over individuele gesprekken af. Serieuze misstappen voor voorzitters in die positie.

@mac-bc kan hier wel terecht lopen foeteren over rechtszekerheid en beleid en staatsmanschap maar wat maakt het nog uit als leiders van regeringspartijen dit soort stoten uithalen die haaks staan op dat alles, terwijl dat zij of hun regering toch net het voorbeeld daarvan horen te zijn. Voor oppositie en inhoudsloos roepen was het vorige termijn te doen voor die drie, nu is het tijd om even nuchter en volwassen te doen en IMO enkel de Belgische belangen te dienen hierin.
 
Moest dat schrijven niet doorspekt zijn van politiek gekleurde uitlatingen zou ik je gelijk geven. Maar als je begint over hoe de maatschappij zich moet schamen over het onrechtstreeks en verborgen geweld dat we die mensen aandoen dat houdt het ook meteen op hoor. Er komt ook nooit een effectieve oplossing uit die hoek. Regulariseren? En de volgende groep dan ook maar?

Als er iets cynisch is in heel dit verhaal is het de onwil van bepaalde politieke partijen of groeperingen om toe te geven dat de houding van Mahdi tegenover chantage van de maatschappij door enkele individuen in het algemeen belang van die maatschappij de juiste houding is.
Laat ons hopen dat het hebben van empathie niet gelinkt is met politieke kleur. Als uw eerste gedachte bij het lezen van sympathie voor die vluchtelingen is, dat die mannen daar geld voor verwachten ... ja, sorry, maar dan leef je echt wel in een gitzwarte wereld hoor.

Dit is een aartsmoeilijke kwestie. Ik snap dat je hier als beleidsmaker niet zomaar aan kan toegeven. Maar laten we niet vergeten dat het hier over mensen gaat zoals jij en ik. Mensen die hun eigen gezondheid, hun eigen leven, willen laten om een kans om hier te mogen blijven. Is het chantage? Ja. Maar niet nodig om hen te gaan ontmenselijken, om hen te gaan demoniseren. Een beetje respect en empathie zou welgekomen zijn.

En dit is nu misschien wat populistisch, maar er wordt op quasi dagelijkse basis geruisloos toegegeven aan chantage door individuen en bedrijven ten koste van het algemeen belang van onze maatschappij. Maar als er illegale migranten liggen te creperen, dan is het moment gekomen om het been stokstijf te houden en enkel het (vermeende!) maatschappelijk belang voorop te stellen. Voor dat sentiment kan ik toch bitter weinig begrip opbrengen eerlijk gezegd.
 
Dit is een aartsmoeilijke kwestie. Ik snap dat je hier als beleidsmaker niet zomaar aan kan toegeven. Maar laten we niet vergeten dat het hier over mensen gaat zoals jij en ik. Mensen die hun eigen gezondheid, hun eigen leven, willen laten om een kans om hier te mogen blijven. Is het chantage? Ja. Maar niet nodig om hen te gaan ontmenselijken, om hen te gaan demoniseren. Een beetje respect en empathie zou welgekomen zijn.
Ze moeten niet gedemoniseerd worden, maar onze autoriteiten moeten evenmin zwichten voor hun chantagepogingen. We hebben hier een (in mijn ogen laks) systeem waarin iedereen asiel kan aanvragen en de bijhorende procedure kan doorlopen. Het zou niet eerlijk zijn naar de andere kandidaten toe om nu tegen deze hongerstakers te zeggen "het is ok jongens, voor jullie maken we een uitzondering om van de chantage af te zijn".
 
Terug
Bovenaan