Onze Jack (17 jaar) begint de laatste tijd wel erg véél te slapen. Tegenwoordig is dat gemiddeld toch zeker 16 uur per dag dat hij slaapt. An sich is 16 uur voor een hond weinig, maar hij is ne Jack Russell Fox Terrier. Dat zijn honden die blijven doorgaan dus dat Jack zoveel slaapt zijn we niet gewoon.
Buiten de normale ouderdomskwaaltjes is Jack momenteel ook helemaal niet ziek. Ik zie hem niet te komen overlijden wegens een ziekte, kanker, dementie of zo ... Daarvoor is hij genetisch gewoon véél te sterk gebleken. (Hij heeft trouwens kanker gehad op zijn 15de maar is daar erg snel van genezen en hij heeft er niet van geweten). Op ne dag gaat ie gewoon 'op' zijn. Maar soms denk ik wel eens: Wanneer is genoeg = genoeg? Ik wil niet wachten tot hij echt tot op het bot 'op' is. Anderzijds is hij momenteel nog te vrolijk en enthousiast. Hij is er nog erg graag bij en hij heeft er nog véél plezier in.
Mensen kunnen ook gemakkelijk praten natuurlijk als het over dit onderwerp gaat, maar voor je eigen hond is het toch een lastige beslissing hoor om dat moment exact goed en correct te bepalen.
Onlangs las ik over een hond. Hij was dement, poepte en plaste in huis, moest steeds gedragen worden (kon niet meer zelfstandig rondwandelen), moest gevoederd worden en water was in zijn bekje gieten of hij dronk niet meer. De eigenaar wilde géén spuitje geven. Dan denk ik: Jack heeft dit allemaal niet, houdt alles nog goed op, is mentaal 100% in orde en eet en drinkt nog zelfstandig en gaat nog 20x per dag blaffen op de vogels

(alleen is hij 90% blind waardoor hem voederen soms wel beter is, anders ligt de helft naast zijn bordje). Maar deze eigenaar is toch wel wat egoïstisch, want die hond heeft toch niets meer van zijn leven? Hoe kan die hond er nog van genieten?
Maar goed zoals gezegd: Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken hé.
Opmerking: T'is géén kind, natuurlijk niet, maar als je een beestje 17 jaar (en bijna 4 maand) in huis hebt, dan gaat er straks wel een leegte achterblijven als hij er niet meer zal zijn. Hij is nog vrij goed qua gezondheid, heeft buiten wat standaard ouderdomskwaaltjes géén pijn (hij is een asielhond met een trauma waardoor hij gene stoere is op gebied van pijn en dit altijd snel laat merken), maar ik heb nu toch wel de indruk dat hij nu aan zijn laatste reisje begonnen is ..