Honden

Heb je een hond?

• Totaal aantal stemmers
    203
Voor een zalfke voor irritatie op zijn anus waren we ook meteen 60 euro kwijt.
Wij hebben voor onze mops ooit een potje reinigingspads voor de rimpels meegekregen, iets van een €15.
Nu gebruiken we daar baby billendoekjes voor van de Colruyt :laugh:

De mops had ooit eens last van de pollen aan haar ogen, de DA heeft toen aangeraden Livostin-druppels (medicatie voor mensen en vrij te krijgen) te gaan halen. Waarschijnlijk bestaat er een versie voor dieren ook die je 3 keer zoveel betaald.

En dan heb je er nog eens een vies werkje aan ook, ik moet het gewoon in zijn oor doen. :unsure:
Just jammer dat er geen detail bij is, we hebben nu oorspoeling, oorzalf en 4x ontworming mee (pillen tot 25kg, dus elk 2 stuks). Die pillen kosten volgens mij ook wel al wat.
Ik dacht 6 euro per tablet?

De onze krijgt dat enkel als we de dierenarts zien, 1xper jaar 😂

Maar jij gaf ook vers voer dacht ik? Dan natuurlijk meer noodzakelijk dan bij een "brokkenhond"

De onze krijgt dat enkel als we de dierenarts zien, 1xper jaar 😂

Maar jij gaf ook vers voer dacht ik? Dan natuurlijk meer noodzakelijk dan bij een "brokkenhond"
Goh kwenie, dat versvoer is diepgevroren, geen idee of dat dan meer nodig is. We hebben in elk geval nog nooit last gehad daarmee, we kijken eigenlijk vooral naar het weer. Warm weer om de 3 maand ontwormen, bij koud weer om de 4 maand.
Nuja, ze vangen ook wel al eens hun eigen eten hier, en krijgen ook soms een volledige koeienpoot om op te knabbelen, dus volledig diepgevroren is het ook niet.

Ik vrees dat onze Jacky op z'n laatste poten aan het lopen is. Sinds een operatie waar vele tanden zijn getrokken én in narcose te zijn geweest, is ie in een halfjaar tijd zwaar achteruitgegaan : pist binnen, loopt rondjes, staart ergens naar en weet niet hoe te bewegen, reageert niet meer op z'n naam, spiermager ondanks een heuse pillencocktail en véél leverpastei ten spijt...

Ik vrees dat onze Jacky op z'n laatste poten aan het lopen is. Sinds een operatie waar vele tanden zijn getrokken én in narcose te zijn geweest, is ie in een halfjaar tijd zwaar achteruitgegaan : pist binnen, loopt rondjes, staart ergens naar en weet niet hoe te bewegen, reageert niet meer op z'n naam, spiermager ondanks een heuse pillencocktail en véél leverpastei ten spijt...
Ja narcose is niet goed voor een oude hond. Jammer om te horen dat het niet meer zo goed gaat met je vriend. :frown: Hoe oud is hem/haar? Soort?

Onze dierenarts weigert de tanden van onze hond nog te trekken onder narcose. Den onze krijgt nu wekelijks een beurt met 'Tropiclean' om tandontstekingen te vermijden.

Ja narcose is niet goed voor een oude hond. Jammer om te horen dat het niet meer zo goed gaat met je vriend. :frown: Hoe oud is hem/haar? Soort?

Onze dierenarts weigert de tanden van onze hond nog te trekken onder narcose. Den onze krijgt nu wekelijks een beurt met 'Tropiclean' om tandontstekingen te vermijden.
Jack Russel, 13 jaar, en hij is altijd een ziek hondje geweest. Hij heeft ziekte van Crohn dus hij moet énorm veel voor een hond braken en had ook vaak platte ontlasting. Hij kreeg zelfs aangepaste voeding en helaas mochten we hem nooit eten van de tafel geven, wat we wel deden bij onze vorige hond. Kregen hem ook voor €50 omdat hij eerst een groot etterend litteken op z'n hoofdje had. Is nooit echt geweten hoe ie eraan komt, terug bekeken was het bij de persoon waar we hem aankochten een broodfokkerij, hoewel alles proper leek en de honden voldoende ruimte leken te hebben.

Achteraf gezien hadden we hem nooit in slaap moeten brengen, sindsdien (winter 2020) is hij niet meer dezelfde...

Een beetje zoals onze kater. Altijd ziekelijk geweest. Op het einde graatmager en goedaardige schildkliertumoren waar hij veel pijn van kreeg. Hij is net geen 13 jaar geworden.

Duh, dat zijn statussymbolen pur sang (pun intended). Een Ferrari is ook niet goedkoop in onderhoud, maar dat is tenminste geen levend wezen.
Goh, ik denk dat dit ook gewoon door velen niet geweten is. Gewoon blind voor een ras gaan want dat ziet er goed uit, x heeft ook zo een, goede dingen over gehoord. Ik denk nu niet dat er zoveel status is aan een bulldog of mopshond, maar ik kan verkeerd zijn. Bij van die grotere rassen zal er wel een bepaald publiek zijn dat daar status in ziet. Ik heb ook zo iemand op fb van de gym destijds die nu als plotse interesse een of andere grote, Zuid-Afrikaanse rashond heeft, en maar zever deelt over hoe gespierd en groot die wel niet zijn.

Heel simpel:

1. Er zijn rashonden die miskweekt worden. Deze zullen voldoen aan bepaalde esthetische standaarden die welomlijnd zijn. Deze 'esthetische puurheid' gaat boven alles - ook de gezondheid van de beesten. De voorbeelden hier zijn legio. Afwijkingen die als esthetisch plezierig worden ervaren door sommigen worden zo generatie na generatie doorgegeven en versterkt. Gevolgen: ademnood, vroegtijdig levenseinde, heupdysplasie, epilepsie, enz.

2. Er zijn rashonden die ook welomlijnd zijn in de kweek maar waar het functionele en gezondheidsaspect belangrijker is dan eventuele esthetische afwijkingen. Hier moet ik denken aan bijvoorbeeld werklijnen van herdershonden, sleehonden, enz.

In categorie 1 is de kweekpoel heel beperkt en dat komt de beesten niet ten goede. Men gaat immers altijd binnen dezelfde looks kweekmateriaal zoeken. Afwijkingen zijn ongewenst en worden soms net niet vanop een klif naar beneden gegooid.

In categorie 2 is men ergens ook wel beperkt gezien men best binnen de gezonde lijn kweekmateriaal zoekt voor het nageslacht. Voordeel voor deze beesten is wel dat men hier de gezondheidskwaaltjes uit categorie 1 niet snel zal doorgeven als deze niet latent aanwezig zijn.

En cru gezegd zijn straathonden vaak een mengelmoes van deze twee categorieën + over de rassen heen.
Deze kunnen een beter gezondheid hebben maar kunnen er evengoed slechter vanaf komen.

Hier is de Max/Makkie/Der Max - de elfjarige Senior van mijn ouders.
Werklijn met rechte rug. 1 grote lamme goedzak voor zijn familie en vrienden

max.jpg

Heel simpel:

1. Er zijn rashonden die miskweekt worden. Deze zullen voldoen aan bepaalde esthetische standaarden die welomlijnd zijn. Deze 'esthetische puurheid' gaat boven alles - ook de gezondheid van de beesten. De voorbeelden hier zijn legio. Afwijkingen die als esthetisch plezierig worden ervaren door sommigen worden zo generatie na generatie doorgegeven en versterkt. Gevolgen: ademnood, vroegtijdig levenseinde, heupdysplasie, epilepsie, enz.

2. Er zijn rashonden die ook welomlijnd zijn in de kweek maar waar het functionele en gezondheidsaspect belangrijker is dan eventuele esthetische afwijkingen. Hier moet ik denken aan bijvoorbeeld werklijnen van herdershonden, sleehonden, enz.

In categorie 1 is de kweekpoel heel beperkt en dat komt de beesten niet ten goede. Men gaat immers altijd binnen dezelfde looks kweekmateriaal zoeken. Afwijkingen zijn ongewenst en worden soms net niet vanop een klif naar beneden gegooid.

In categorie 2 is men ergens ook wel beperkt gezien men best binnen de gezonde lijn kweekmateriaal zoekt voor het nageslacht. Voordeel voor deze beesten is wel dat men hier de gezondheidskwaaltjes uit categorie 1 niet snel zal doorgeven als deze niet latent aanwezig zijn.

En cru gezegd zijn straathonden vaak een mengelmoes van deze twee categorieën + over de rassen heen.
Deze kunnen een beter gezondheid hebben maar kunnen er evengoed slechter vanaf komen.

Hier is de Max/Makkie/Der Max - de elfjarige Senior van mijn ouders.
Werklijn met rechte rug. 1 grote lamme goedzak voor zijn familie en vrienden
Wij hebben een werklijn witte herder, met dus rechte rug (al lijkt zijn kont visueel iets hoger te staan door de spieren in zijn dijen, maar bon), en die is gefokt met een Belgische teef en een Italiaanse reu, telkens met gezonde internationale stamboom. Onze andere is een wolfhond, 6e generatie (dus vroegste die je legaal in België krijgt) en die worden gefokt volgens enorm strenge, en gecontroleerde regels. Beide gezonde en stabiele dieren, maar er hangt een prijskaartje EN geduld aan vast.
Een probleem met die doorfokking is niet enkel de looks, maar ook het geduld van de mensen en vooral de prijs. Niemand legt 2500 euro voor een beest dat je aan 600 euro krijgt he. Dat die laatste levenslang afziet is bijzaak, hij ziet er goed uit en kost niet veel.

Ik heb dus letterlijk nog nooit een Duitser met rechte rug gezien 😞
Bij de langharige zie je dat nog wel eens, maar idd minder en minder. Bij ons in de hondenschool zit er nu zelfs een pup van 4 maand die al aflopende lijn heeft. Zo jong valt dat normaal nog niet op, dus ik denk niet dat die zonder operatie aan de heupen oud wordt.

Ik heb net nog eens jouw foto's bekeken en in vergelijking met de mijne, heeft ook Diva nog een aflopende rug.
Ik vrees dat ik ècht een mechellover ben qua looks 😁😍

De zwarte is Duke, ik denk dat je hem dan bedoelt? Die zijn rug zwas toch echt wel recht hoor, ivg met de showlijnen.

d6juslb-43b3e0f7-8422-44cd-9c46-70710fcdce98.png

Ma bon ik snap het wel, jouw mechel heeft zelfs nog een dalcurve in zijn rug. Duke ook, naar dat zag je niet echt want het was een stevig bazeke.

De zwarte is Duke, ik denk dat je hem dan bedoelt? Die zijn rug zwas toch echt wel recht hoor, ivg met de showlijnen.

d6juslb-43b3e0f7-8422-44cd-9c46-70710fcdce98.png

Ma bon ik snap het wel, jouw mechel heeft zelfs nog een dalcurve in zijn rug. Duke ook, naar dat zag je niet echt want het was een stevig bazeke.
Yup, bedoelde Duke dan ipv Diva 😇
Mijn hart breekt bij het zien van "ideal show Shepherd" 😥
En bij de foto ook, al ga ik er nu wel van uit dat die nooit gekocht is met het idee "ooh, ideaal showbeest! De pijn zal ze er wel bij moeten nemen 🤷🏼‍♀️. Wie mooi wil zijn moet lijden!"

al ga ik er nu wel van uit dat die nooit gekocht is met het idee "ooh, ideaal showbeest! De pijn zal ze er wel bij moeten nemen 🤷🏼‍♀️. Wie mooi wil zijn moet lijden!"
Uiteraard niet, waren in het asiel 2 handen op 1 buik, dus hebben we ze ook alletwee geadopteerd. Gezien de zwarte al meerdere keren werd gescheiden van zijn asiel maatjes omdat hij in het hok wat agressief overkwam konden we een ander scenario niet over ons hart krijgen. Anyway ze is nu 8 en voorlopig is ze nog altijd een spring int veld en is er weinig van te merken, al verbergen hond pijn instinctief. Met het ouder worden het is aflopende lijn ook geminderd.

Laatst bewerkt:
Anyway ze is nu 8 en voorlopig is ze nog altijd een spring int veld en is er weinig van te merken, al verbergen hond pijn instinctief.
Het is trouwens ook niet altijd zo, dat honden die slecht gekweekt zijn / een misvorming hebben automatisch minder lang zullen leven sé. Je kan met sommige zaken perfekt een goed leven leiden. Onze Jack komt uit het asiel en heeft duidelijk een misvorming aan de rug (of hij is ooit geslagen geweest door de vorige eigenaar, dat is niet echt 100% zeker na te gaan). Hij ging daardoor niet zo erg oud worden volgens de dierenarts toen we hem 16 jaar geleden lieten controleren.

Right .. Hij is dus springlevend en wordt 2 november maar liefst 17 jaar. Sinds begin vorig jaar heeft hij last van artrose in zijn zwakke rug, maar hij (over)compenseert dit en hij kan nog altijd zelfstandig rondwandelen.

PS. Ik zou nooit bij een broodfokker een hond kopen, maar wel uit het asiel en je weet nooit helemaal zeker of een asielhond niet oorspronkelijk van een broodfokker komt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan