Honden

Heb je een hond?

• Totaal aantal stemmers
    203
Misschien is dat een beetje het probleem. Er zijn altijd 100 dingen die moeten gebeuren dus we kunnen hem niet volledig de aandacht geven die hij verdient als we thuis zijn. Maar jij laat hem dus precies niet vrij rondlopen na het wandelen? Bij ons is hij toch altijd minimum een uurtje los na het eten. Soms is dat miserie, gisteren was hij direct gesettled en heeft hij op zichzelf gespeeld.
Hier doet hij dat dus niet. Ofwel gaan we na het wandelen de tuin in (daar ploft hij zich makkelijker neer als hij niet alleen is), zeker als de dochter hier is. Ofwel de bench in en pas na 19u mag hij eruit. Opnieuw omdat hij vanaf dat uur wèl rustig kan gaan liggen maar om 17u is dat bijvoorbeeld echt een verloren zaak.
Ik ben wel thuis overdag dus hij krijgt 4 wandelingen per dag.

Hier doet hij dat dus niet. Ofwel gaan we na het wandelen de tuin in (daar ploft hij zich makkelijker neer als hij niet alleen is), zeker als de dochter hier is. Ofwel de bench in en pas na 19u mag hij eruit. Opnieuw omdat hij vanaf dat uur wèl rustig kan gaan liggen maar om 17u is dat bijvoorbeeld echt een verloren zaak.
Ik ben wel thuis overdag dus hij krijgt 4 wandelingen per dag.
Oke, bedankt voor de tips! Ik denk dat ik hem dus vaker moet laten werken. 4 wandelingen per dag is een luxe :D Op het moment haal ik max 2 (hij is wel 14 weken, dus veel wandelen mag nog niet).

Oke, bedankt voor de tips! Ik denk dat ik hem dus vaker moet laten werken. 4 wandelingen per dag is een luxe :D Op het moment haal ik max 2 (hij is wel 14 weken, dus veel wandelen mag nog niet).
Hier zijn het ook nog steeds wandelingen van 20 minuten voor een XL-herder met lange stelten hoor, wel dagelijks verschillen toertjes zodat hij voldoende prikkels blijft krijgen.
Eten = hersenwerk hier. Hij krijgt geen eten uit een kom maar via een rubberen buitenmat waar ik het in de gaatjes doe, rond strooien in de tuin of een speciale fles waar de bodem af kan geschroefd worden. Zo is hij er ook langer mee bezig.
Ondanks dat hij veel in de bench zit (op aanraden van de therapeut die ik inschakelde toen ik hem net had èn de dierenarts toen hij 6 maand was; ik vind het zelf ook niet ideaal maar ze hebben mij mooi uitgelegd dat als hij zelf anders geen rust pakt èn binnen enkele minuten ligt te ronken, het wel is wat hij nodig heeft...) is het geen zielige hond die weinig kan/mag. Het is gewoon bijna standaard na een half uur eruit dat hij negatieve aandacht zoekt. Dan is het beter een half uur kwalitatieve aandacht en daarna rust. 😁

Mijn lopen hier nu al bijna heel de week rond zonder dat ik ze heb moeten “opsluiten” …ook al ben ik dan gaan werken .
Ze zitten dan toch al een paar uurtjes alleen thuis ( denk nu maximaal al 6 uurtjes ) samen met de poes maar tot nu toe nog geen ongevallen of kapot gebeten zetels of dergelijke , muur laten ze nu ook met rust . ;)
Als ik thuis kom staan ze wel te wachten en zijn blij mij te zien .

Ik ga tijdens de week maar 1 keer wandelen met de hondjes en dan meestal s’avonds voor een klein uurtje .
Heb geen probleem met overgestimuleerde hondjes …ze liggen hier nu alle twee rustig te slapen terwijl ik aan het typen ben .
Als ik de ipad toe doe weten ze dat het tijd is voor de wandeling (gewoonlijk tijdens of na het journaal van 7 uur ,vanaf dat de sport begint . )
Ze zijn nu binnen een paar dagen 1 jaar oud en het op alles bijten lijkt ook afgenomen te zijn .
Mijn kot ligt toch nietmeer vol houtschilfers .
Denk dat het eerder aan het ras zal liggen . ;)
Soms hebben ze nog zo wel eens “het zotte uurtje “ maar dat gaat over héé . ;)

Ik was vorige maand begonnen met hem los te laten in de gang, meermaals probleemloos boodschappen gaan doen, variërende van 20 minuten tot 1u.
Tot ik naar mijn ouders ging... 2u later check ik de camera, heeft hij de traploper half losgescheurd en blijkbaar ligt daar zo een "ondertapijt" onder waarvan al 0.5m2 in flarden in de gang lag. Meneer mag dus terug de bench in!

Ik was daarstraks aan het wandelen en ik was op vijf minuutjes na bijna thuis. Ik wandel voorbij een huis waar ik zo goed als elke dag passeer en opeens breekt daar een hond uit die rechtstreeks naar die van mij komt. Hij pakt vervolgens mijn hond ter hoogte van zijn kont en ik begon te roepen gelijk zot. Gelukkig liet die hond vrij snel los, vermoedelijk van het verschieten? Hij bleef vervolgens op een afstandje.

Razend was ik. Ik was aan het wachten tot die mensen naar buiten kwamen, maar ietsje verderop stond een vrouw buiten die mij wist te vertellen dat de eigenaars niet thuis waren. Misschien maar goed ook want ze zouden godverdomme de volle lading hebben gekregen. Ik kwam thuis en ik was nog niet volledig bekoeld en ik wou eigenlijk naar de politie gaan, maar dat heeft mijn pa uit m'n hoofd gepraat.

Das nu al twee keer het afgelopen jaar dat ik ben beginnen koken van woede en het was twee keer omdat een andere hond die van mij aanviel.

20231006-172936-COLLAGE.jpg

Het is gebeurd, meneer is 5 maand bij mij en heeft de magische grens van 2000 euro aan kosten overschreden... :unsure: (aankoop via het asiel, eten, dierenarts en hondenschool + gedragstherapeut)
Vanmorgen kreeg hij oogchirurgie, gezien zijn absurd snelle groei had hij aan beide ogen een afwijking aan het 3de ooglid die voor chronische ontstekingen kan zorgen.
Blijkbaar was het wat complexer dan voorzien maar hij stelt het super, direct terug zijn oude zelfje na een powernapje in de auto. 💪🏻

20231006-172936-COLLAGE.jpg

Het is gebeurd, meneer is 5 maand bij mij en heeft de magische grens van 2000 euro aan kosten overschreden... :unsure: (aankoop via het asiel, eten, dierenarts en hondenschool + gedragstherapeut)
Vanmorgen kreeg hij oogchirurgie, gezien zijn absurd snelle groei had hij aan beide ogen een afwijking aan het 3de ooglid die voor chronische ontstekingen kan zorgen.
Blijkbaar was het wat complexer dan voorzien maar hij stelt het super, direct terug zijn oude zelfje na een powernapje in de auto. 💪🏻
Cutieeeee! Welk merk van harnas is dat? Tevreden van?

Cutieeeee! Welk merk van harnas is dat? Tevreden van?

Voor mijn mechelaar zit het gegoten en ben ik er enorm tevreden van, al 2j dat mijn trek- en uitvalbeest er intensief gebruik van maakt en niets van slijtage aan te zien.
Voor Frodo is het te breed (trekt scheef als hij trekt) en een maatje kleiner dan weer veel te klein (riempjes te kort) dus ik moet nog wachten tot hij er in gegroeid is. 😁

Even een rant neerpennen want ik moet het even kwijt.

De vrouw is gisteren naar een lezing geweest over voeding voor honden. Wij geven zelf rauwe voeding (KVV) en zijn wat aan het experimenteren met het zelf samenstellen van maaltijden etc. De lezing werd gegeven door iemand die eigenaar is van een trimsalon/voedingszaak voor honden.
Nu hadden we al gehoord dat mevrouw nogal 'speciaal' is en bepaalde controversiële meningen heeft, maar mijn vrouw dacht dat er wel wat nuance in het verhaal zou zitten. Wel, dat was verkeerd gedacht...

Een korte greep uit de straffe uitspraken:
  • hondenscholen zijn slecht voor je hond, meer nog, elke vorm van beloningsgerichte opvoeding is nefast voor de ontwikkeling
  • ALLE brokken zijn slecht voor je hond, enkel rauw vlees is oké. 90% van alle kwaaltjes die honden krijgen komen van de voeding
  • sporten met je hond zorgt voor een overdosis dopamine waar ze aan verslaafd geraken
  • vaccinaties zijn uiteraard ook slecht, het magische woord 'titeren' komt natuurlijk naar boven
  • dierenartsen worden allemaal gesonsord door de brokkenfabrikanten en zijn enkel goed voor puur medische ingrepen (bloed trekken, breuken helen, ...), alle andere dingen kan je zelf oplossen met alternatieve middeltjes
  • haar hond had giardia maar medicatie geven was niet nodig want dat zou vanzelf wel overgaan
  • ...
Daar zat dan een legertje trouwe volgers die bij elke uitspraak volmondig ja knikten zonder enige kritische noot. De vragen die mijn vrouw stelde werden bijna weggelachen want mevrouw de 'Orthomoleculair therapeut' zal het toch wel allemaal weten zeker.

Vandaag eens gaan rondzoeken via haar website.
Blijkt dus dat mevrouw een opleiding hondenkapster heeft gevolgd en in 2021 is afgestudeerd. Ondertussen heeft ze haar zaak van iemand anders overgenomen en is ze haar opleiding tot voedingstherapeut gestart (dus nog niet eens afgestudeerd). Ze start dan nog eens een extra opleiding over trainingsvrij opvoeden en epifysiologie bij de zelfde 'goeroe' (een dame uit Nederland die hier uiteraard goed mee verdient). Hoop en al twee jaar 'ervaring' dus, maar wel al lezingen geven en social media volspammen met haar 'wijsheden' (Dunning-kruger anyone).

Zoals voor zoveel van de trends die ik al heb zien passeren in het hondenwereldje komt dit overgewaaid uit Nederland waar het aantal antivaxers en holistische therapeuten als paddenstoelen uit de grond schieten (niet enkel voor dieren trouwens). Ze gebruiken dan een hoop pseudowetenschappelijke uitleg met wat ingewikkelde woorden in om enkele goedgelovige zieltjes €500 uit hun zakken te kloppen en een diploma van 'therapeut' te geven. Die therapeuten scharen dan een hoop volgers achter zich en dulden geen enkele vorm van nuance want zij hebben toch wel die (dure) opleiding gevolgd zeker!

Een paar jaar geleden eens een lezing gevolgd bij iemand over beloningsgericht trainen (dus zonder 'nee'). Die lezing werd ook gegeven door iemand die een paar cursussen had gevolgd, 2 jaar bezig was en dacht dat ze de nieuwe Cesar Milan was (die ze trouwens afkeurde want hij deed het helemaal verkeerd). Toen was dat ergens nog 'grappig' aangezien ze in se niets deed dat echt schadelijk kan zijn, maar deze nieuwe 'therapeut' tart toch alle verbeelding.

De gezwellen lijken nu verdwenen te zijn bij den Toby .
Ik kan ze toch niet direct terug vinden en tussen zijn poten lijkt deze ook weg te gaan (nog zo een klein bobbeltje )
Resultaat was binnen maar dokter begreep den uitleg niet echt en ging nog eens navragen .
Maandag mag ik hem bellen en zullen we het ook weten .
(Rekening van het labo is ook toegekomen …iets meer dan €110 )

8,5 maand en hoewel ik schrik had voor deze absolute puberleeftijd, doen we dat hier heel goed!
Trekken aan de leiband is helaas erger aan het worden. Als ik alleen wandel çava maar als de dochter mee is, is er een totaal andere dynamiek (ze rent voor hem uit, roept hem heel frequent,...) Maar ik leg er me gewoon bij neer dat het dan wat meer om zeep is zolang hij zich maar gedraagt als het enkel wij 2 zijn.
Beetje eigen schuld ook want ik vergeet brokjes mee te nemen op wandeling en als ik het niet vergeet is hij voorbeeldig! 😁

Woensdag en vandaag een heel fijne les op de hondenschool, toevallig allemaal onder honden van dezelfde leeftijd en hetzelfde niveau want veel doorstroom naar de B groep en dat geeft wel wat moed! Vandaag uitzonderlijk les van de penningmeester gehad ipv de doorgewinterd trainers en ze heeft ons wat oefeningen gegeven uit de overgangsproef die we nog nooit gedaan hadden. Zij kent mij niet en na de laatste oefening vroeg ze hoe oud hij is. Toen ze hoorde dat hij nog maar 8 maand is, knikte ze goedkeurend en zei ze dat ze duidelijk ziet dat ik er veel mee bezig ben. 💪🏻
Wel opvallend: we waren met 6, waaronder ik en nog iemand met een Duitse herder uit een werklijn. Enorm pittige hond maar een baas die van aanpakken weet en niet met zich laat sollen. Bij een oefening waarbij we elkaar redelijk kortbij moesten kruisen, komt de penningmeester bij mij en vraagt of ik schrik heb van die hond. Ik zeg lachend: "Ik niet, maar Frodo wel!". "Maar jij niet? Wil jij er dan tegenover staan voor die oefening? Niemand anders in de groep durft..." vond ik wel frappant want ik heb nog nooit het idee gehad dat die 2 een "gevaar" zouden zijn. Ik denk echt dat het puur door zijn uiterlijk komt want het is een imposante hond, ondanks dat hij kleiner is dan Frodo (even oud) zie je echt dat dat een werkhond is. Groot verschil met mijn goedaardige slungel met eeuwige tong uit de bek. 🤭

@Dr. Sheldon Cooper ben jij ondertussen al begonnen?

Blijken dus inderdaad om tumoren te gaan ivm lymfeklieren of dergelijke .
Berner senners staan er dus om bekent om vrij vatbaar te zijn voor tumoren maar omdat ze vanzelf zijn weg gegaan is er volgens den dokter geen reden om een kortisone kuur op te starten en moet ik gewoon opvolgen of ze terug komen .
Anders inderdaad kuur en eventueel verdere onderzoeken (scans en dergelijke ) ,laten weg snijden zou geen optie zijn omdat ze dan eventueel weer terug zouden kunnen komen .

Alléé , dat weten we dus ook weeral héé . ;)

Blijken dus inderdaad om tumoren te gaan ivm lymfeklieren of dergelijke .
Berner senners staan er dus om bekent om vrij vatbaar te zijn voor tumoren maar omdat ze vanzelf zijn weg gegaan is er volgens den dokter geen reden om een kortisone kuur op te starten en moet ik gewoon opvolgen of ze terug komen .
Anders inderdaad kuur en eventueel verdere onderzoeken (scans en dergelijke ) ,laten weg snijden zou geen optie zijn omdat ze dan eventueel weer terug zouden kunnen komen .

Alléé , dat weten we dus ook weeral héé . ;)
Dus verhoogden kans op kanker ook leid ik daaruit af?

Yep , ras staat ervoor gekend dat ze gevoelig zijn voor tumoren .
Wil niet zeggen dat ze zullen sterven aan kanker héé .
Kan nu goed zijn dat hem er geen meer gaat krijgen .
Gerome heeft er tot nu toe nog geen gekregen .

Wij hebben een Amerikaanse stafford, geadopteerd uit asiel en ondertussen is ze al elf.
Zalig dier, echt een knuffelbeest.
Nog uitzoeken hoe ik hier foto's kan plaatsen.

Wij hebben een Amerikaanse stafford, geadopteerd uit asiel en ondertussen is ze al elf.
Zalig dier, echt een knuffelbeest.
Nog uitzoeken hoe ik hier foto's kan plaatsen.
Via Imgur, foto uploaden , link kopiëren en hier op dat fotootje drukken en daar de link in zetten . ;)

Toby is gisteren kopje onder gegaan tijdens het wandelen .
Wou beek oversteken maar laag vol met van die groene klavertjes en dacht zeker dat dit gras was…nam een grote sprong en kopje onder dus . ;)

Soit hij kan ook zwemmen nu . ;)

8,5 maand en hoewel ik schrik had voor deze absolute puberleeftijd, doen we dat hier heel goed!
Trekken aan de leiband is helaas erger aan het worden. Als ik alleen wandel çava maar als de dochter mee is, is er een totaal andere dynamiek (ze rent voor hem uit, roept hem heel frequent,...) Maar ik leg er me gewoon bij neer dat het dan wat meer om zeep is zolang hij zich maar gedraagt als het enkel wij 2 zijn.
Beetje eigen schuld ook want ik vergeet brokjes mee te nemen op wandeling en als ik het niet vergeet is hij voorbeeldig! 😁

Woensdag en vandaag een heel fijne les op de hondenschool, toevallig allemaal onder honden van dezelfde leeftijd en hetzelfde niveau want veel doorstroom naar de B groep en dat geeft wel wat moed! Vandaag uitzonderlijk les van de penningmeester gehad ipv de doorgewinterd trainers en ze heeft ons wat oefeningen gegeven uit de overgangsproef die we nog nooit gedaan hadden. Zij kent mij niet en na de laatste oefening vroeg ze hoe oud hij is. Toen ze hoorde dat hij nog maar 8 maand is, knikte ze goedkeurend en zei ze dat ze duidelijk ziet dat ik er veel mee bezig ben. 💪🏻
Wel opvallend: we waren met 6, waaronder ik en nog iemand met een Duitse herder uit een werklijn. Enorm pittige hond maar een baas die van aanpakken weet en niet met zich laat sollen. Bij een oefening waarbij we elkaar redelijk kortbij moesten kruisen, komt de penningmeester bij mij en vraagt of ik schrik heb van die hond. Ik zeg lachend: "Ik niet, maar Frodo wel!". "Maar jij niet? Wil jij er dan tegenover staan voor die oefening? Niemand anders in de groep durft..." vond ik wel frappant want ik heb nog nooit het idee gehad dat die 2 een "gevaar" zouden zijn. Ik denk echt dat het puur door zijn uiterlijk komt want het is een imposante hond, ondanks dat hij kleiner is dan Frodo (even oud) zie je echt dat dat een werkhond is. Groot verschil met mijn goedaardige slungel met eeuwige tong uit de bek. 🤭

@Dr. Sheldon Cooper ben jij ondertussen al begonnen?
Mijn hond is nu 18 weken en ik merk een heel groot verschil tussen wandelen op mezelf en met mijn vriendin samen. Op mezelf: netjes langs me lopen zoals ik al weken erin ben aan 't drillen. Met vriendin: trekken, sleuren, onrustig. Ligt niet aan haar, ik denk gewoon te veel afleiding voor m'n vriend.

Complimentjes van de hondenschool zijn van de hoogste rangorde :). Liever dat dan complimenten op mijn werk. Tof dat je zo goed bezig bent!

Je moest eens weten wat voor volk we soms over de vloer krijgen op de hondenschool...
De mensen die er buiten de lesuren mee bezig zijn herken je direct. Niets zo frustrerend dan een baasje die denkt dat 2u per week wat trainen voldoende is.

Je moest eens weten wat voor volk we soms over de vloer krijgen op de hondenschool...
De mensen die er buiten de lesuren mee bezig zijn herken je direct. Niets zo frustrerend dan een baasje die denkt dat 2u per week wat trainen voldoende is.
Het stomme is dat ik hem eerder als 1 van de slechtste leerlingen zie, omdat hij continu prikkels achterna gaat, naar andere honden springt om te spelen,...
En telkens krijg ik van de trainers te horen: "Hij is nog jong he, het is een leuke speelvogel!"
Maar hij maakt evolutie èn zit natuurlijk op de moeilijkste leeftijd nu om de aandacht te houden. Zondag was hij in elk geval de eyecatcher bij de oefening "hond zit, baasje loopt een volledig toertje rond de hond en de hond blijft zitten". 😑😑😑 hond zit, baasje zet anderhalve stap, hond springt recht om baasje in de ogen te kijken, hond zit op bevel, baasje zet anderhalve stap, hond springt recht om baasje in de ogen te kijken, hond zit,... 🙈🙈🙈

Terug
Bovenaan