Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    187
Als je 'het internet' mag geloven doe je aan dierenmishandeling als je ze langer dan 4u alleen laat.
Hier was dat vroeger 4/5 werkdagen bijna 9u aan een stuk. Je moet dat dan wel langzaam opbouwen (in 't begin ging ik 's middags naar huis of lieten we iemand komen). Tegenwoordig is dit nog maar twee dagen per week, maar dan staan we op tijd op en wordt er 's ochtends een grote wandeling gedaan.

De jongste had het in het begin moeilijker, die was echt wel geholpen door hem in een kleinere ruimte (keuken met babyhekje) te zetten zodat hij minder prikkels kreeg en meer op zijn gemak was.

Onderstaand grafiekje geeft aan (ongeveer, want iedere hond is anders) hoelang ze zonder plaspauze zouden moeten kunnen.
Voor de jongste hier klopt dit perfect, voor de oudste kan je de uren maal twee doen...
blog-how-to-potty-train-puppy_illustration.png
Mja, ik ben dus van hetzelfde gedacht dat we dit wel kunnen opbouwen en dat de hond dit uiteindelijk perfect aan kan.

Onze Cocker Spaniel is nu bijna 8 maanden oud en werd vanaf 3 maanden de meeste werkdagen alleen gelaten voor 8u, in een bench. Je kan haar allerminst omschrijven als een droevige hond.

Aangezien een puppy 16-20u per dag slaap nodig heeft leek ons dat ook niet zo dramatisch. In het begin was er wel regelmatig een accidentje, dat is ondertussen toch ook al meer dan een maand geleden. We beginnen haar nu gewend te maken aan alleen thuis zijn zonder in haar bench te zijn, als we eens naar de winkel gaan, als we gaan sporten in het weekend, ... Tot en met 3-4u lukt dit al goed, langer kan al eens zorgen voor een plasje ergens, maar ook dat zal wel goed komen.

Binnen 1 à 2 maanden zal mijn vriendin standaard 3 dagen per week van thuis uit werken, en hoewel het goed loopt zoals het nu gaat moet ik toegeven dat ik daar wel blij om ben. Het lijkt mij niet slecht om een hond alleen te laten, maar wel beter om dat te vermijden indien praktisch mogelijk. Wat is de reden waarom jullie huidige regeling niet eeuwig kan/mag blijven duren? Is dat omdat jij/jullie het niet willen of omdat de moeders dit niet willen blijven doen?
Mijn vriendin gaf aan dat ze heel graag nog een tweede teckel zou willen. Enerzijds voor er zelf plezier van te hebben en anderzijds als speelkameraad/gezelschap voor onze huidige hond.

Persoonlijk zou ik het zelf wel leuk vinden, maar we dachten er natuurlijk direct aan dat ge een jonge pup niet alleen kunt laten en dat we niet zomaar van onze moeders kunnen verwachten dat ze op 2 honden gaan letten.

Enerzijds zag mijn vriendin er geen graten in om nog geruime tijd de regeling aan te houden(1 dag per week bij moeder A, 1 per dag per week bij moeder B, voor de rest werk ik thuis of) en anderzijds wil ik niet eeuwig afhankelijk zijn van de moeders om onze hond(en) te helpen onderhouden en ben ik van mening dat we het (uiteindelijk) zelf moeten kunnen regelen met 1/2 werkdagen per week alleen.

Mijn moeder heeft onze huidige hond wel graag, maar echt op haar passen doet ze niet super vrolijk... niet dat ze echt verveeld reageert, maar duidelijk wilt ze het niet eeuwig doen en al zeker niet op 2 honden.

Mijn schoonmoeder daarentegen is zeer behulpzaam, maar het idee van op 2 hondjes te letten schrikt haar ook af in eerste instantie. Zij is waarschijnlijk wel geneigd om ons toch te helpen, maar dan nog moeten ik en mijn partner het uiteindelijk zelf kunnen regelen en samen overeenkomen over het alleen-zijn van de hond(en)
 
IMG-20230503-134705.jpg


Welkom Frodo!

Ik ben al compleet zotgedraaid (eerste 5km ferm gejank + overal rondspringen en op krabben in de auto waar hij maar aan kon, getrakteerd op een kotske, de volle 3 minuten geslapen op 50 minuten rijden) maar eindelijk doet hij een powernapke nu!

Mocht er iemand interesse hebben: hij heeft nog 4 broertjes en 4 zusjes in het asiel zitten. Die worden enkel geplaatst bij mensen met ervaring met grote rassen. (Papa is een Duitse herder, mama een corsicaanse herder) meer info kan via pb.
 
IMG-20230503-134705.jpg


Welkom Frodo!

Ik ben al compleet zotgedraaid (eerste 5km ferm gejank + overal rondspringen en op krabben in de auto waar hij maar aan kon, getrakteerd op een kotske, de volle 3 minuten geslapen op 50 minuten rijden) maar eindelijk doet hij een powernapke nu!

Mocht er iemand interesse hebben: hij heeft nog 4 broertjes en 4 zusjes in het asiel zitten. Die worden enkel geplaatst bij mensen met ervaring met grote rassen. (Papa is een Duitse herder, mama een corsicaanse herder) meer info kan via pb.
Hehe, succes het komende jaar :biglaugh:
Een Corsicaanse herder is dat een Corsinu? Nog nooit van dat ras gehoord.
 
Onderstaand grafiekje geeft aan (ongeveer, want iedere hond is anders) hoelang ze zonder plaspauze zouden moeten kunnen.
Voor de jongste hier klopt dit perfect, voor de oudste kan je de uren maal twee doen...
blog-how-to-potty-train-puppy_illustration.png
Gelieve dit grafiekje niet te openlijk te sharen ... ik doe mijn schoonouders geloven dat onze woef toch echt niet langer dan 6u zonder ons kan, de ideale ontsnapsmoes voor saaie familiefeestjes :biglaugh:
 
Hehe, succes het komende jaar :biglaugh:
Een Corsicaanse herder is dat een Corsinu? Nog nooit van dat ras gehoord.
Idd, een cursinu, ook nog nooit van gehoord of gezien maar vind die wel heel mooi! Hopelijk lijkt hij meer op de mama dan op de papa als hij groot is. 😁
 
Pup lag op mijn schoot terwijl ik in het gras van een parkje zat, Mechelaar komt op me af met de ex, pup blaft en gromt naar hem! 😨 Mechelaar wist duidelijk niet wat te doen, probeerde de pup te ontwijken maar 2 minuten later liet hij wel een uitgebreidere snuffelcontrole toe. Gevraagd aan mijn ex om de mechelaar vrijdag avond tot zaterdag ochtend langs te brengen zodat de pup kan leren van de mechelaar. Op hoop van zegen! 🤞

Ik heb er dus gelijk nog ene bij die zijn baasje wil beschermen. 🙈
 
Ik ben al compleet zotgedraaid (eerste 5km ferm gejank + overal rondspringen en op krabben in de auto waar hij maar aan kon, getrakteerd op een kotske, de volle 3 minuten geslapen op 50 minuten rijden) maar eindelijk doet hij een powernapke nu!

Mocht er iemand interesse hebben: hij heeft nog 4 broertjes en 4 zusjes in het asiel zitten. Die worden enkel geplaatst bij mensen met ervaring met grote rassen. (Papa is een Duitse herder, mama een corsicaanse herder) meer info kan via pb.
Ten eerste, die ziet er superschattig uit!
Ten tweede, succes met de pup, het kunnen draken zijn :biglaugh:. Chapeau dat je kiest om een kruising met Duitse herder te adopteren. Ik geef zelf toe dat ondanks ik heel veel van honden hou, ik nooit een Duits/Mechelaar wil adopteren, gewoon omdat ik zelf vind dat ik daar totaal niet het geschikte baasje voor ben. Jammer genoeg zijn er hier in de Kempen net heel veel mensen die een Duits/Mechelaar hebben en daar eigenlijk niet voor geschikt zijn en dat is vooral heel erg voor die honden.
Ten derde, neenee, geen 4de erbij! Mijn vrouw had gisteren gerdroomd dat ik er een 4de bij wil maar we houden het bij 3.
En ten vierde, geniet vooral van die fluffy puppyknuffels :love:.
 
Pup lag op mijn schoot terwijl ik in het gras van een parkje zat, Mechelaar komt op me af met de ex, pup blaft en gromt naar hem! 😨 Mechelaar wist duidelijk niet wat te doen, probeerde de pup te ontwijken maar 2 minuten later liet hij wel een uitgebreidere snuffelcontrole toe. Gevraagd aan mijn ex om de mechelaar vrijdag avond tot zaterdag ochtend langs te brengen zodat de pup kan leren van de mechelaar. Op hoop van zegen! 🤞

Ik heb er dus gelijk nog ene bij die zijn baasje wil beschermen. 🙈
Da's dubbel hé. Enerzijds is het een pup die communiceert met een andere hond, en blaffen en grommen is daarbij niet raar. Wat moet hij anders doen? Ik gok dat hij gewoon wat geschrokken was of overweldigd of wat bang. 'Beschermen' is een te groot woord voor een pup van een paar weken oud.

Anderzijds blijft het een herder hé. Die zal, als hij volwassen is, ook wel dingen willen regelen want dat is wat een herder doet. Je kan dat natuurlijk wat in goeie banen sturen ("moei u niet met alles en iedereen" :laugh: ), maar 't zal nooit een golden retriever zijn.
 
Da's dubbel hé. Enerzijds is het een pup die communiceert met een andere hond, en blaffen en grommen is daarbij niet raar. Wat moet hij anders doen? Ik gok dat hij gewoon wat geschrokken was of overweldigd of wat bang. 'Beschermen' is een te groot woord voor een pup van een paar weken oud.

Anderzijds blijft het een herder hé. Die zal, als hij volwassen is, ook wel dingen willen regelen want dat is wat een herder doet. Je kan dat natuurlijk wat in goeie banen sturen ("moei u niet met alles en iedereen" :laugh: ), maar 't zal nooit een golden retriever zijn.
Vandaag wou hij al vriendjes met hem zijn (de mechelaar die dacht er het zijne van en probeerde hem te ontwijken) dus heel benieuwd wat dat morgen gaat geven. Gelukkig vindt de pup de bench (die eigenlijk van de mechelaar is 🙈) al heel fijn en is de mechelaar gigantische fan van op de trap liggen dus er kunnen heel wat meters èn een deur tussen indien nodig 😁
 
Onze Nova drinkt sinds een week zeker het dubbele van haar normale porties, maandag een afspraak bij de dierenarts voor een controle onderzoek met urinestaal.
Kan vanalles zijn, maar wil het zeker weten.
 
Speciaal voor @JPV
Leeftijd (maanden)Tijd tussen plasjes (uur)
22
33
44
55
66
77
88
De mijne is defect dan, vrees ik. :unsure:
(6u30 geslapen vannacht waarin ik 5x ben mogen opstaan om pipi op te kuisen. Hij geeft het aan maar haalt de achterdeur enkele meter verder niet. In de keuken pissen is veel toffer! En dan heb ik het nog niet over de >10 plasjes overdag.)
 
De mijne is defect dan, vrees ik. :unsure:
(6u30 geslapen vannacht waarin ik 5x ben mogen opstaan om pipi op te kuisen. Hij geeft het aan maar haalt de achterdeur enkele meter verder niet. In de keuken pissen is veel toffer! En dan heb ik het nog niet over de >10 plasjes overdag.)
De jongste heeft tot 6 maand moeite gehad met zijn zindelijkheid 😅
Lang leve de puppytijd!
 
De mijne is defect dan, vrees ik. :unsure:
(6u30 geslapen vannacht waarin ik 5x ben mogen opstaan om pipi op te kuisen. Hij geeft het aan maar haalt de achterdeur enkele meter verder niet. In de keuken pissen is veel toffer! En dan heb ik het nog niet over de >10 plasjes overdag.)
Opheffen!
 
Terug
Bovenaan