Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    187
1200x1050.jpg

DEZE DINGEN. Hoe rekenen jullie dat uit als je bv een hondje hebt van 7kg of 18kg?
Je kijkt daar niet naar want dat slaat toch altijd op niks :D

Of je doet iets in de buurt, je houdt dat wat in de gaten en geeft meer of minder naar mate je hond verdikt of vermagerd.
 
1200x1050.jpg

DEZE DINGEN. Hoe rekenen jullie dat uit als je bv een hondje hebt van 7kg of 18kg?
7kg zou ik gokken op 120gr/dag en 18kg 220gr/dag.
1x per maand wegen (of wekelijks als je je daar beter bij voelt) en zien op enkele maanden wat het gewicht doet. Stijgen, zakken of gelijk blijven.
 
1200x1050.jpg

DEZE DINGEN. Hoe rekenen jullie dat uit als je bv een hondje hebt van 7kg of 18kg?
Niet, wij geven voer op het zicht.
Komt hij bij geef je te veel.
Voor een hond van 7kg zou ik in dit geval op 120 per dag starten ofzo. Een van 18kg zou bij mij 220 krijgen.
Hier krijgen ze sowieso minder dan de aanbevolen hoeveelheden op die verpakkingen.

Edit: had @Mulan haar comment nog niet gelezen 😅
 
Je kijkt daar niet naar want dat slaat toch altijd op niks :D

Of je doet iets in de buurt, je houdt dat wat in de gaten en geeft meer of minder naar mate je hond verdikt of vermagerd.
Probleem is dat je dat als eigenaar niet ziet. De mijne is op 2j of zo van 40 naar 44kg gegaan. Dierenarts gaf nu wel aan dat we moeten afwegen op 44kg en eventueel geleidelijk aan 10% minder voeding geven zodat hij gezonder zou staan.(hij staat nu mollig, maar is een senior.. dus dezelfde hoeveelheid eten ongeveer maar minder beweging)
Als eigenaar heb je niet het idee te veel te geven, want je gebruikt als zo lang dezelfde maathoeveelheid. In mijn geval "ne plantapot vol". Alleen was ik vergeten dat dat enkele jaren geleden een plantapot tot op 1cm van de rand gevuld was... Dus dan wordt dat een plantapot tot de rand gevuld na x aantal maanden en een jaar verder is dat een plantapot met een torentje erop. 😬

En met een klein hondje kan je nu nog wel op de weegschaal gaan staan, maar een grotere hond leent zich daar absoluut niet toe en dus wordt die 1x per jaar bij de dierenarts gewogen. Diezelfde dierenarts die zegt dat je voortaan een keukenweegschaal naast de voederton moet zetten. 🙈
 
Probleem is dat je dat als eigenaar niet ziet. De mijne is op 2j of zo van 40 naar 44kg gegaan. Dierenarts gaf nu wel aan dat we moeten afwegen op 44kg en eventueel geleidelijk aan 10% minder voeding geven zodat hij gezonder zou staan.(hij staat nu mollig, maar is een senior.. dus dezelfde hoeveelheid eten ongeveer maar minder beweging)
Als eigenaar heb je niet het idee te veel te geven, want je gebruikt als zo lang dezelfde maathoeveelheid. In mijn geval "ne plantapot vol". Alleen was ik vergeten dat dat enkele jaren geleden een plantapot tot op 1cm van de rand gevuld was... Dus dan wordt dat een plantapot tot de rand gevuld na x aantal maanden en een jaar verder is dat een plantapot met een torentje erop. 😬

En met een klein hondje kan je nu nog wel op de weegschaal gaan staan, maar een grotere hond leent zich daar absoluut niet toe en dus wordt die 1x per jaar bij de dierenarts gewogen. Diezelfde dierenarts die zegt dat je voortaan een keukenweegschaal naast de voederton moet zetten. 🙈
Oh ja, bij ons was het een kortharige teckel, dan zie je dat wel sneller. Als ze op een zeehondje begon te lijken, was het tijd om (veel) minder te geven 😬
 
Amai , dan ga ik de mijne eens dringend moeten wegen want die zitten nu al op 600 gr per dag (zijn nu bijna 6 maand oud en weeg het af ).
200 gr smorgens en 400 gr s’avonds en dat gaan ze krijgen tot ze een jaar of 3 zijn en dan terug wat minder geven , dan zijn ze zo goed als volgroeid . ;)
Die beestjes moeten nog veel groeien (en veel zwaarder worden ook . ;) )
Ze krijgen wel een combinatie van vetarme korrels en nat voer (en af een toe een goed stukste gekookt vlees alla schenkel met mergpijp of soepvlees met been alsook kippen&gen en kippenhartjes . ;) )

Heb niet de indruk nu dat ze mollig staan , ze staan wel een beetje ”te vet “ want er ligt een laagje op de ribben maar ik heb dat graag zo ik zie niet graag de ribben door hun vel komen . ;)

Tussen 2 dokters bezoeken in waren ze op 1 maand tijd ongeveer 3 kilo bijgekomen .
 
Hier is het toch voornamelijk op zicht en door te voelen. De fysio heeft mij ooit eens laten zien hoe je kan voelen hoe dik het laagje onderhuids vet is samen met de bekende plekken zoals de ribben en heupen.

Doordat wij er veel mee sporten staan ze hier redelijk scherp (zeker in het sportseizoen). Wij geven KVV maar korrels worden hier altijd afgewogen met een weegschaal.

Voor een jonge hond die nog moet groeien zou ik eerder wat te veel dan te weinig geven. Die kunnen de voedingstoffen goed gebruiken.
 
1200x1050.jpg

DEZE DINGEN. Hoe rekenen jullie dat uit als je bv een hondje hebt van 7kg of 18kg?
Wat uitproberen en zolang ze op een normaal gewicht blijven krijgen ze hier meer als ze er bv 's avonds duidelijk om vragen. Gaat natuurlijk niet als ge nen hond hebt die constant bijvraagt. :p

Hangt bv ook af van hoe actief de hond is ne labrador die 23 uur per dag "inactief" is VS ne werkscheper die "heel den dag" actief is etc.
 
Wat uitproberen en zolang ze op een normaal gewicht blijven krijgen ze hier meer als ze er bv 's avonds duidelijk om vragen. Gaat natuurlijk niet als ge nen hond hebt die constant bijvraagt. :p

Hangt bv ook af van hoe actief de hond is ne labrador die 23 uur per dag "inactief" is VS ne werkscheper die "heel den dag" actief is etc.
Als ik die van mij eten zou geven wanneer ze er om vragen zou je ze kunnen rollen 😅
Honden blijven eten tot ze er bij neervallen he. Daarom dat het ook beter is om geen eten te laten staan en gewoon op vaste tijdstippen hun portie te geven.
 
Als ik die van mij eten zou geven wanneer ze er om vragen zou je ze kunnen rollen 😅
Honden blijven eten tot ze er bij neervallen he. Daarom dat het ook beter is om geen eten te laten staan en gewoon op vaste tijdstippen hun portie te geven.
Hangt van hond tot hond af zeker :) . Gebeurt bij ons regelmatig dat ze amper iets binnen hebben als ze door de dag alleen zijn en ze dan wel gaan eten als er iemand thuiskomt. Soms begint er ook ene direct 's ochtends en is dat een minuut later (als het dat al is) leeg.

Nu van vaste tijdstippen dat doen we hier ook wel twee keer per dag op +- hetzelfde tijdstip een volle portie maar uiteindelijk eten ze dan nog zeker niet altijd direct. Is de tweede pot op en ze laten blijken 's avonds van ik heb nog honger dan krijgen ze in de meeste gevallen nog wat... .

Maar akkoord zoals ik zeg als je een hond hebt die altijd en overal kan eten dan ga je dat beter in de gaten moeten houden :) .

Onze methode werkt hier iig goed ik denk niet dat ik een hond gehad heb met duidelijk overgewicht of ondergewicht en k zit toch aan meer dan tien stuks sinds de vroege kindertijd :) .
 
Hangt van hond tot hond af zeker :) . Gebeurt bij ons regelmatig dat ze amper iets binnen hebben als ze door de dag alleen zijn en ze dan wel gaan eten als er iemand thuiskomt. Soms begint er ook ene direct 's ochtends en is dat een minuut later (als het dat al is) leeg.

Nu van vaste tijdstippen dat doen we hier ook wel twee keer per dag op +- hetzelfde tijdstip een volle portie maar uiteindelijk eten ze dan nog zeker niet altijd direct. Is de tweede pot op en ze laten blijken 's avonds van ik heb nog honger dan krijgen ze in de meeste gevallen nog wat... .

Maar akkoord zoals ik zeg als je een hond hebt die altijd en overal kan eten dan ga je dat beter in de gaten moeten houden :) .

Onze methode werkt hier iig goed ik denk niet dat ik een hond gehad heb met duidelijk overgewicht of ondergewicht en k zit toch aan meer dan tien stuks sinds de vroege kindertijd :) .
Inderdaad, elke hond is anders.
Hier zetten we de komen neer en na 30sec zijn die leeg.
 
Inderdaad, elke hond is anders.
Hier zetten we de komen neer en na 30sec zijn die leeg.
De mijne laat dan weer ALTIJD iets staan, als die zijn kom gelijk leeg eet, dan is het omdat hij verhongerd was.
Aangezien hij uit het asiel komt, vermoed ik dat hij bij de eerste eigenaar niet dagelijks te eten kreeg en zichzelf heeft aangeleerd te rantsoeneren? Maar die laat doorgaans 1/3de van zijn portie liggen.
 
Als ik onze honden zou geven als ze er om vragen, dan wegen die alledrie 10 kilo te veel, die blijven eten (dat ze op straat geleefd hebben zal daar misschien iets mee te maken hebben).

Aangezien ze alledrie nogal snel naar overgewicht gaan wordt hun eten elke ochtend en avond afgewogen.
 
Nog altijd een miljoen keer beter dan niet terug thuis natuurlijk! Nog nieuws van de buren? Dikke knuffel aan Payo!
Knuffel gegeven ! Payo doet het heel goed en moet nu enkel nog enkele weken vitamine K nemen.
De kwestie rond het vergif met de buren is een andere zaak ..

Ze hebben tot vandaag om het aan te geven bij hun verzekering of we gaan terug naar de politie.
Ronduit belachelijk welke zaken die mensen uitvinden om niet hun franchise te moeten betalen.
 
Probleem is dat je dat als eigenaar niet ziet. De mijne is op 2j of zo van 40 naar 44kg gegaan. Dierenarts gaf nu wel aan dat we moeten afwegen op 44kg en eventueel geleidelijk aan 10% minder voeding geven zodat hij gezonder zou staan.(hij staat nu mollig, maar is een senior.. dus dezelfde hoeveelheid eten ongeveer maar minder beweging)
Als eigenaar heb je niet het idee te veel te geven, want je gebruikt als zo lang dezelfde maathoeveelheid. In mijn geval "ne plantapot vol". Alleen was ik vergeten dat dat enkele jaren geleden een plantapot tot op 1cm van de rand gevuld was... Dus dan wordt dat een plantapot tot de rand gevuld na x aantal maanden en een jaar verder is dat een plantapot met een torentje erop. 😬

En met een klein hondje kan je nu nog wel op de weegschaal gaan staan, maar een grotere hond leent zich daar absoluut niet toe en dus wordt die 1x per jaar bij de dierenarts gewogen. Diezelfde dierenarts die zegt dat je voortaan een keukenweegschaal naast de voederton moet zetten. 🙈
Ik kan alleen maar aanraden om het inderdaad elke keer af te wegen. Ik heb al gemerkt dat een schep bij ons de ene keer 200 gram kan zijn en de andere keer 245 gram. Als je dan maar 1 keer gewogen hebt en het juist dan eens 200 gram was terwijl een schep bv. gemiddeld 230 gram is, eet die gemiddeld 15% meer dan je denkt, wat veel scheelt.

Ter illustratie: We hebben de dagelijkse hoeveelheid van onze jongste enkele weken geleden van 400 gram per dag teruggeschroefd naar 380 gram per dag (voor 30-35 kilogram aan hond), en toch merken we al een serieus verschil. Slechts 5% minder per maaltijd voor een hond kan dus al veel maken.

Ik weeg de hond wel wekelijks, maar dat bepaalt niet hoeveel eten we geven. Da's puur uit interesse. Om te beslissen of hij moet afvallen of meer eten mag hebben, voelen we aan de dikte van de huid aan de ribben. De cue voor veel rassen is dat je de ribben heel duidelijk moet kunnen voelen, maar niet direct mag zien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan