Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    184
De vangst vandaag staat op een rat en een bonte specht, zonder van vooral de mooie specht maar t zal toch ne mentaal minder bedeelde specht geweest zijn vermoed ik als hij zich zo simpel laat vangen :D .
 
Vandaag is onze Cocker Spaniel 4 maand geworden, sinds eergisteren heeft ze zichzelf echter een zeer spijtige gewoonte aangeleerd.

Sinds ze bij ons is van 11 november slaapt ze alleen in de living in haar bench, sinds de nacht van dinsdag op woensdag kan ze plots niet meer alleen slapen. Continu huilen, blaffen, janken, ... Eerst nog naar haar toe geweest omdat ik dacht dat ze naar het toilet moest, waarvoor ze altijd gejankt heeft. Daarna begon ze echter opnieuw te janken, huilen, ...

Dat hebben we dan naar beste vermogen genegeerd, wat gisteren wel voor opmerkingen zorgde van de buren.

Gisterenavond haar opnieuw in haar bench gestoken en ze begon onmiddellijk terug, een goeie 10 min volgehouden in de hoop dat ze toch ging kalmeren wat niet het geval was. Om burenruzies te vermijden hebben we haar dan in bed genomen, wat totaal niet goed is maar je moet ergens keuzes maken. Ook moeten vaststellen dat ze in die 10 minuten in haar bench had geplast, iets wat ze normaal nooit doet....

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan is en hoe we dit kunnen oplossen? Bij voorkeur zonder burenruzies te veroorzaken.
 
Vandaag is onze Cocker Spaniel 4 maand geworden, sinds eergisteren heeft ze zichzelf echter een zeer spijtige gewoonte aangeleerd.

Sinds ze bij ons is van 11 november slaapt ze alleen in de living in haar bench, sinds de nacht van dinsdag op woensdag kan ze plots niet meer alleen slapen. Continu huilen, blaffen, janken, ... Eerst nog naar haar toe geweest omdat ik dacht dat ze naar het toilet moest, waarvoor ze altijd gejankt heeft. Daarna begon ze echter opnieuw te janken, huilen, ...

Dat hebben we dan naar beste vermogen genegeerd, wat gisteren wel voor opmerkingen zorgde van de buren.

Gisterenavond haar opnieuw in haar bench gestoken en ze begon onmiddellijk terug, een goeie 10 min volgehouden in de hoop dat ze toch ging kalmeren wat niet het geval was. Om burenruzies te vermijden hebben we haar dan in bed genomen, wat totaal niet goed is maar je moet ergens keuzes maken. Ook moeten vaststellen dat ze in die 10 minuten in haar bench had geplast, iets wat ze normaal nooit doet....

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan is en hoe we dit kunnen oplossen? Bij voorkeur zonder burenruzies te veroorzaken.
Als ze echt moet plassen kan het een blaasontsteking zijn, dan moeten ze heel regelmatig een plasje doen.
Onze cocker heeft ook een tijd verlatingsangst gehad en hebben toen bench in onze slaapkamer gezet en zo om de paar dagen die een paar meter verplaatst. Ondertussen is ze 7 en die angst zit er nog altijd in (heeft al de muren kapot gekrabt en gebeten toen we verhuisde) maar is wel verminderd.
 
Blaasontsteking is het niet aangezien ze niet uitzonderlijk veel moet plassen, wanneer ze in ons bed lag kon ze ook 8u aan een stuk zonder plassen.

Het probleem was afgelopen nacht volledig van de baan door simpelweg een gedragen tshirt van mijzelf in haar bench te leggen.
 
Gisterenavond haar opnieuw in haar bench gestoken en ze begon onmiddellijk terug, een goeie 10 min volgehouden in de hoop dat ze toch ging kalmeren wat niet het geval was. Om burenruzies te vermijden hebben we haar dan in bed genomen, wat totaal niet goed is maar je moet ergens keuzes maken. Ook moeten vaststellen dat ze in die 10 minuten in haar bench had geplast, iets wat ze normaal nooit doet....
Wie zegt dat dat niet goed is? Het werkt.

Het is nog een jonge hond en die is onzeker en heeft haar roedel nodig. Zodra die een stuk zelfzekerder is, vertrouwd is dat jullie bij haar horen en ze het toch veel te warm vind in die muffe slaapkamer, wil die al lang en breed alleen slapen.

Je moet consequent zijn met een hond maar dat wil niet zeggen dat honden of regels niet kunnen veranderen. Je past je gewoon aan aan de leeftijd en de noden. Honden worden ook gewoon volwassen.
 
Straks maar is passeren bij den overbuur hond liep weer los in den donker vijf seconden erna ne camion door t straat die had nooit op tijd kunnen stoppen. Zijn superlieve beesten maar hij moet ze veilig houden op zijn domein... .
 
Wie zegt dat dat niet goed is? Het werkt.

Het is nog een jonge hond en die is onzeker en heeft haar roedel nodig. Zodra die een stuk zelfzekerder is, vertrouwd is dat jullie bij haar horen en ze het toch veel te warm vind in die muffe slaapkamer, wil die al lang en breed alleen slapen.

Je moet consequent zijn met een hond maar dat wil niet zeggen dat honden of regels niet kunnen veranderen. Je past je gewoon aan aan de leeftijd en de noden. Honden worden ook gewoon volwassen.
De oudste hier is zeer zelfverzekerd, maar als ‘m de “GO” krijgt om mee met mij op bed te slapen is die altijd zeer snel!
 
1L51x3i.jpg


Tobias (of Toby ) naast de zetel en jerome .

Het zijn slimme jongens , heb ze al geleerd dat ze moeten wachten tot ik het eten op de grond heb gezet en ze eerst een signaal moeten krijgen voor ze ten aanval mogen gaan . ;)
Nu bezig met pootje geven . ;)

Hebben nu al hun spuitjes gekregen (tegen rattenziekte en ook hondsdolheid ingeval van ) en jerome is zijne groei achterstand aan het inhalen ..ze zijn nu beidde ongeveer even hoog . ;)
En waarschijnlijk ergens in april …alle twee gecastreerd . ;)
 
Laatst bewerkt:

1250?!? Puur aan "jaarlijks onderhoud"? 🙈

Benieuwd hoe dat bij jullie zit in elk geval!
Hier:
- 35 per maand aan eten
- 50 euro per jaar aan dierenartskosten (1x per jaar vast, soms een 2de controle bij manken/kotsen/... En vaccinaties)
- 50 aan verzorgingskosten (waarvan al 35-40 voor zijn tekenband, de rest is speciale kammen, shampoo,...)
- 50 per jaar aan speelgoed, snacks, nieuwe mat, nieuw tuigje,...
Totaal de afgelopen 7j exclusief "opstartkosten" zoals aanschaf hond, buitenkennel en bench: 570 euro/jaar.

Als je dier allergieën heeft of speciale medische noden zal je wel sneller aan 1000 euro liggen, maar ik snap oprecht niet hoe je op 10j tijd aan 12.500 euro zou komen door je dier eten te geven, te verzorgen en er eens occasioneel mee naar de dierenarts te gaan. 🤔
 
- ?? Kosten asiel voor het kopen van 2 katers (Ik ben het bedrag alweer vergeten, maar echt veel was het niet)
- Vaccinatie afgelopen zomer + wat kleinere kosten - 100€ (2 katers)
- Voeding - 50€ per maand (wel kwaliteitsvoeding, het kan goedkoper MAAR ja .. dat is niet goed he)
- Nog geen verzorgingskosten, katers zijn nog geen 2 jaar oud, en kerngezond dus ik zou het momenteel niet weten ..
- 200€ het afgelopen jaar aan speelgoed, snacks, nieuwe mat, nieuw tuigje,... we verwennen ze TE hard

Ah ja just dit topic gaat over honden ... maar ik denk dat het ook geen kwaad kan de kosten van 2 katers hier even te vermelden ;)
 

1250?!? Puur aan "jaarlijks onderhoud"? 🙈

Benieuwd hoe dat bij jullie zit in elk geval!
Hier:
- 35 per maand aan eten
- 50 euro per jaar aan dierenartskosten (1x per jaar vast, soms een 2de controle bij manken/kotsen/... En vaccinaties)
- 50 aan verzorgingskosten (waarvan al 35-40 voor zijn tekenband, de rest is speciale kammen, shampoo,...)
- 50 per jaar aan speelgoed, snacks, nieuwe mat, nieuw tuigje,...
Totaal de afgelopen 7j exclusief "opstartkosten" zoals aanschaf hond, buitenkennel en bench: 570 euro/jaar.

Als je dier allergieën heeft of speciale medische noden zal je wel sneller aan 1000 euro liggen, maar ik snap oprecht niet hoe je op 10j tijd aan 12.500 euro zou komen door je dier eten te geven, te verzorgen en er eens occasioneel mee naar de dierenarts te gaan. 🤔
Zo'n gesponsord artikel van een verzekeringsmaatschappij zou ik niet veel waarde aan hechten.
 
Uit hetzelfde onderzoek bleek dat dierenartskosten het afgelopen jaar met 20 % stegen. Een MRI-scan kost al snel 1200 euro en bij chemotherapie kan de kost tot enkele duizenden euro oplopen

Wat men er niet bij zegt, is dat ze die duizenden eurokes natuurlijk niet allemaal terugbetalen he. :unsure:
Bij Santévet, de Premium (de beste) formule is dit 2200€ per jaar MAX.
 
Goh. Als ik het hier eens bekijk.
Ongeveer 45 euro per hond voor eten per maand (3 honden hier). Ongeveer 60 euro per hond denk ik per jaar voor vaccinaties en jaarlijkse check. En voor de oudste elke maand 20 euro aan medicatie (schildklier).

Maar daarnaast natuurlijk ook andere kosten, ouder wordende honden krijgen meestal wat kwaaltjes die angepakt moeten worden, onze oudste kostte op jonge leeftijd al veel wegens bloedtesten en dergelijke, later ook omdat hij al 3 keer vergiftigd is geweest.
De middelste heeft nu wat plas/incontinentieproblemen en had laatst ook een accuut probleem waardoor we naar de weekendwacht moesten.

Het zijn de “onverwachte” zaken die ik hier opnoem die veel geld kosten natuurlijk.

Naast dit alles natuurlijk ook de adoptiekost, in ons geval ongeveer 350 euro per hond.
 
Zo'n gesponsord artikel van een verzekeringsmaatschappij zou ik niet veel waarde aan hechten.
Ik heb het eerste jaar wel zo een verzekering genomen, toen ik begon te lezen op een Mechelse herderforum, las ik regelmatig verhalen over maagtorsie, gescheurde kruisbanden,...
Omdat hij uit het asiel kwam en niets wisten van zijn achtergrond, voor alle zekerheid toch maar efkes ingedekt... Het was de dierenarts die ons gezegd heeft ermee te stoppen toen duidelijk werd dat we een perfect gezonde hond in huis hadden gehaald.
 
Zo'n verzekering heeft dan nog eens een hoop clausules waarin erfelijke afwijkingen niet gedekt worden. Heupdysplasie bij Duitse Herders bvb. Dan ga je er niet veel aan hebben natuurlijk.
Ik heb de berekening voor die van ons eens gedaan en ik kom nog joet aan €1000 per jaar voor twee honden. En ze worden echt wel verwend.
 
Wat doen jullie om de hondjes bezig te houden als ze wat langer alleen moeten zitten? Ze zijn eigenlijk super braaf en rustig als ze alleen thuis zijn, breken niets af en slapen vooral, maar 'k voel mij toch wat schuldig en zou zo iets van spelletjes ofzo willen voorzien. Het moeilijkste is dat ze met twee zijn en er een risico is dat 1 van de twee alle spelletjes (en dus alle beloninkjes) voor zich zou nemen wat ik wel wil vermijden. Ik had op instagram al zo iets gezien van een vrouw die een hoop oude handdoeken in elkaar knoopte met ertussen hier en daar een brokje, zo iets dat zelf in elkaar gestoken kan worden is het best natuurlijk, als het dan niet hun ding is heb ik er geen geld aan verspild :)


Verder vond ik dat artikel nogal overkomen als bangmakerij om die dierenverzekering aan te nemen. Ik zal per jaar toch ook niet aan 1200 zitten hoor denk ik, zelf niet voor de twee samen. Dat gezegd zijnde, zat ik bij m'n vorig hondje op 2 weken tijd aan 4000+ dus het kan snel gaan...
 
Hier strooide ik toen de jongste nog pup was een hoop knuffels doorheen de living, maar nu ze wat ouder zijn eigenlijk niets bijzonders. Ik heb heel wat vrienden met een camera en dan zie je dat honden vooral liggen te slapen als er niemand thuis is...
Zolang je er voor en na goed mee bezig bent zodat ze hun ei kwijt kunnen is lang alleen zitten geen groot probleem voor de meeste honden.
 
Deed ik vroeger ook, was totaal zinloos bij de mijne: die eet en drinkt niet als er niemand thuis is. Slapen daarentegen... 🙈

De hond van de buren toen ik opgroeide had dan weer veel aan muziek/de radio als die alleen thuis was, die was dan opvallend rustiger!
 
Terug
Bovenaan