Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    185
De mijne is onlangs ook nog in zijn bil genipt door zo'n idioot die dacht zijn loslopende hond onder controle te hebben. Pikzwarte hond, in een onverlichte straat na 21u zonder enige eigen verlichting buiten een gsm die hij gebruikte, terwijl zijn hond 20 meter voor hem liep. Moest mijn hond hem niet hebben opgemerkt had ik hem zelfs niet gezien.

Niet verrassend een wandelend cliché van een marginaal stinkend naar alcohol weed en wat nog. Met een baby in een buikzadel want natuurlijk plant dat soort volk zich toch wel voort..
Ik snap niet waarom mensen per se een hond willen die ze aan de leiband al niet de baas kunnen. Dat is ook niet de 'fout' van andere mensen. Als die probeert los te breken en je kan die niet houden, ben jij in mijn ogen even hard in fout als iemand die zijn honden moedwillig los laat lopen, met mogelijk ernstigere gevolgen.
Ja dat is exact hetzelfde als iemand die zijn hond de volledige vrijheid geeft..

Akkoord dat je een hond moet africhten en onder controle dient te houden, maar de vergelijking die jij hier beschrijft, is zonder meer gatachterlijk.

Wanneer je een hond aan de leiband hebt, klein of groot, en je word benaderd door een loslopende hond die zelf aggressief reageert of er voor zorgt dat jou hond aggressief reageert, dan hebben de meeste mensen in de daaropvolgende chaos, weinig tot geen controle meer van de situatie.

Hills en consoorten is effectief gewoon brol. Het zit vol met vulmiddel en granen
Hills "no grain" Hills? Door onze dierenarts even terug nog aanbevolen met succes om wat stoelgang problemen op te lossen. Ondertussen Hills, Royal Canine en Prospera in rotatie. Allen met claims van graan/glutenvrij, maar eigenlijk geen idee welke effectief het gezondst is.
 

@Koonut deze is ook granenvrij en qua prijs toch een pak gunstiger dan de grote merken.
De onze is nu niet allergisch maar zijn eerste eten was commercieel en continu slappe stoelgang, zodra we op de koudgeperste brokken overgingen kreeg hij normale stoelgang wat er voor mij toch wel op wijst dat dit "puurder" spul is dan de dure merken met veel naambekendheid...
 
Zucht, vandaag was het weer van dat.

Wandelen op het strand van Zeebrugge. Ik denk dat iedereen intussen wel weet dat een stuk daar aangelijnd is, en een zeer groot stuk onaangelijnd is. We zagen het al gebeuren: een hond van op het onaangelijnd stuk had onze honden zo'n 80 meter verder al gezien. Hij kwam er recht op af en stopte maar als hij op ongeveer 4-5 meter van onze honden stond.

Het baasje? Langzaam wandelend, terwijl zijn vrouw op de achtergrond probeert om Stairway to Heaven op een hondenfluitje te spelen, zich van geen kwaad bewust. Mijn vrouw had hun hond dan maar gegrepen voor hij aan de onze kon, terwijl ik twee honden (aangelijnd) onder controle moest houden, om hem terug naar zijn baasje te brengen.

Eventjes als hondeneigenaars onder elkaar: kunnen we afspreken dat als onze hond niet terugkomt als we hem roepen, we gewoon een beetje rekening houden met elkaar? Of dat we gewoon standaard aanlijnen als een hond niet goed genoeg luistert? Uw hond doet misschien niks, maar ge kunt onmogelijk de honden van iemand anders kennen, laat staan inschatten vanop 60-70 meter afstand.

Ik begin dit gedrag echt beu te worden. Wij hebben vorige week met enorm veel spijt in ons hart een hond moeten laten inslapen omdat ze (onder andere, veel complexere en grotere problematiek) bij dit soort situaties volledig over de rooie zou gaan, en dan staat uw hond daar alleen tegen een roedel van 3 die elkaar verdedigt. Ik ben geen kleine vent, maar ge moet van goeden huize zijn om 3 honden te kunnen/willen tegenhouden. Op dat moment, als gij ervoor kiest om een voetbalveld achter uw hond te lopen en langzaam af te komen gesloft, is de kans groot dat uw hond de dag mag afsluiten met een trauma of een dierenartsbezoek, afhankelijk van hoe goed zijn eigen instincten werken.

Zorg dat uw hond luistert of probeer op z'n minst om sneller fysiek in staat te zijn om in te grijpen. Leg toch niet altijd alle verantwoordelijkheid voor de situatie bij iemand anders want "hij doet niks hoor!" De mijne doen ook niks, daarom is de uwe intact thuis geraakt vandaag. Kalf.

Rant over.
 
Zelfs met mijn Amstaffs kwam ik zulke dingen tegen je zou toch denken dat vele beter weten, nu gelukkig staan men honden onder controle al heb ik van de 9 tegen in 16 jaar er 2 gehad pff die gingen er telkens los voor als die andere vreemde honden zag, die kwamen dan uiteindelijk enkel nog maar in ons eigen persoonlijk stuk bos.

Men Mechelaar (5 maand nu, en wat een zalig ras) zit nu ook in zen periode dat die wat waakser is tov andere vreemde honden, als die hare mond opendoet maakt dat op straat precies toch wel wat meer indruk dan bij men Amstaffs, ze kunnen niet snel genoeg zijn om hun hondjes aan te lijnen dan, zalig eigenlijk :)

Heb daar bij men American staffords zo vaak op gevloekt, zo was ik eens met men Amstaff teefje Tyra in Budel op een uitloopt plaats (vrij grote vijver) ze stond met een leiband van 3 meter in het water toen er plots 2 Duitse herders ongelijnd op ons af kwamen gelopen die vervolgens tegen haar begonnen aan te springen en te besnuffelen, geloof me of die moment knijp je hem en kus je achteraf je handen dat je Amstaff zich niet gezet heeft, als dat tot een gevecht was uitgemond was ik men Amstaff kwijt, de verwensingen naar de eigenaar van de Dh kan je u wel inbeelden die scheet ook bijna in zen broek toen die de bocht om kwam en zag wat er gaande was.

Nog iets waar ik compleet gek van wordt: mensen die ongevraagd je hond aaien pff, ik ai die dan meestal terug en dan trekken ze een verwonderd gezicht en zeg dan: Leuk he zo een vreemde die ongevraagd over je kopje aait, dan snappen ze het meestal wel zonder verdere uitleg:)
 
Nog iets waar ik compleet gek van wordt: mensen die ongevraagd je hond aaien pff, ik ai die dan meestal terug en dan trekken ze een verwonderd gezicht en zeg dan: Leuk he zo een vreemde die ongevraagd over je kopje aait, dan snappen ze het meestal wel zonder verdere uitleg:)
Wij hebben het gewoon op de onze gezet, vooral HEEL efficiënt bij kinderen, sommige volwassenen... Tja, die kunnen dan niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd waren... 😈

Screenshot-2022-11-08-06-48-29-569-com-google-android-apps-photos.jpg
 
Wij hebben het gewoon op de onze gezet, vooral HEEL efficiënt bij kinderen, sommige volwassenen... Tja, die kunnen dan niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd waren...
😈

Daar bestaan ook zo "vlaggen" in kleurcodes voor om aan uw lijn te hangen, groen voor "aai maar", rood voor "best niet als ge graag 2 handen hebt" en geel voor "vraag het op z'n minst eerst, zo tof vindt mijn hond dat nu ook weer niet".

We zijn dan een paar keer gaan wandelen met die gele vlag zeer duidelijk zichtbaar aan de lijn van onze schattige aussie, en het heeft 0,0 uitgehaald. Mensen zijn heel koppig op dat vlak.
 
Zucht, vandaag was het weer van dat.

Wandelen op het strand van Zeebrugge. Ik denk dat iedereen intussen wel weet dat een stuk daar aangelijnd is, en een zeer groot stuk onaangelijnd is. We zagen het al gebeuren: een hond van op het onaangelijnd stuk had onze honden zo'n 80 meter verder al gezien. Hij kwam er recht op af en stopte maar als hij op ongeveer 4-5 meter van onze honden stond.

Het baasje? Langzaam wandelend, terwijl zijn vrouw op de achtergrond probeert om Stairway to Heaven op een hondenfluitje te spelen, zich van geen kwaad bewust. Mijn vrouw had hun hond dan maar gegrepen voor hij aan de onze kon, terwijl ik twee honden (aangelijnd) onder controle moest houden, om hem terug naar zijn baasje te brengen.
In Nieuwvliet-Bad hetzelfde gehad. De mijne braaf aan de lijn maar 20-30 honden die over dat strand crossen, baasjes nergens te zien of heel ver weg. Ze kwamen dan soms per 3-4 rond die van mij staan en ja, die gaat niet bijten maar dat zijn teveel prikkels en dan wil die alle kanten op lopen en spelen en is die helemaal wild.

Moesten dan tussen de stranden in door zo'n opening tussen de strandpalen lopen. Staat daar een dwaze geit met haar Boxer, van mijlenver al te zien dat die mijn hond niet moest en omgekeerd, allebei tanden bloot. In het passeren neus tegen neus en dan zo'n klassiek hondengevecht met veel lawaai en in het rond gespring. Ik dacht dat die vrouw wel de moeite ging doen om haar hond bij haar te nemen of iets te zeggen, maar neen.
Some people :sop:
 
Daar bestaan ook zo "vlaggen" in kleurcodes voor om aan uw lijn te hangen, groen voor "aai maar", rood voor "best niet als ge graag 2 handen hebt" en geel voor "vraag het op z'n minst eerst, zo tof vindt mijn hond dat nu ook weer niet".

We zijn dan een paar keer gaan wandelen met die gele vlag zeer duidelijk zichtbaar aan de lijn van onze schattige aussie, en het heeft 0,0 uitgehaald. Mensen zijn heel koppig op dat vlak.
Ik denk dat veel mensen gewoon niet beseffen dat dat kleurcodes zijn? Die denken waarschijnlijk "oh leuk een vlaggetje".
 
Dat aangelijnd vs niet aangelijnd verhaal. Als er iemand van op afstand met een niet aangelijnde hond loopt en ik met mijn 3 honden daar aan kom (aangelijnd) kan ik enkel maar waarschuwen dat als die persoon z’n hond afkomt, ik niet verantwoordelijk ben voor de gevolgen.

Zoals ik zei, op een hondenwei (allemaal los), geen probleem. Aan de leiband, wel ja, een totaal ander verhaal.

Gisteten nog, voor ik de hondenwei inging grolde mijn bodeguero naar eentje die ook aangelijnd was. 1 minuut later zitten die allebei los in de hondenwei en is er niks meer aan de hand.
 
Onze kleine meid (kruising Teckel / Jack-Russel):


6 maanden oud ondertussen. Regelmatig kan ze een beetje "rillen". Dierenarts / kameraden hebben meermaals bevestigd dat ze dan gewoon een beetje opgewonden/zenuwachtig/enthousiast is en dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ze het echt koud heeft. Men vriendin blijft zeggen dat ze het te koud moet hebben, maar ik weiger nog steeds het te geloven. De hond kan perfect een halfuur op mijn warme schoot liggen in de zetel en terwijl ze wakker is en opnieuw rillen voor een paar minuutjes.

Om in zo een warme november al een hondenfrakske te gaan kopen, vind ik al vergezocht. Iemand misschien tips/suggesties om vrouwlief te overtuigen? :unsure:
 
Onze kleine meid (kruising Teckel / Jack-Russel):


6 maanden oud ondertussen. Regelmatig kan ze een beetje "rillen". Dierenarts / kameraden hebben meermaals bevestigd dat ze dan gewoon een beetje opgewonden/zenuwachtig/enthousiast is en dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ze het echt koud heeft. Men vriendin blijft zeggen dat ze het te koud moet hebben, maar ik weiger nog steeds het te geloven. De hond kan perfect een halfuur op mijn warme schoot liggen in de zetel en terwijl ze wakker is en opnieuw rillen voor een paar minuutjes.

Om in zo een warme november al een hondenfrakske te gaan kopen, vind ik al vergezocht. Iemand misschien tips/suggesties om vrouwlief te overtuigen? :unsure:
Jack-Russels zijn vaak wat zenuwachtige/opgewonden hondjes heb ik al gemerkt.
Voor het weer van nu is een jas overkill, maar als het gaat vriezen is dat bij een kortharig ras met een enkele vacht geen overbodige luxe als je wat langer buiten staat (hondenschool, wandeling, ...).
 
Onze cocker spaniel is nu 4 maand oud en het gaat al heel wat beter ondertussen. Ze is enorm lief en gedraagt zich zeer goed (vooral in het openbaar).
Er zijn eigenlijk maar enkele puntjes waarvan we nu hopen dat deze 'snel' veranderen.

Slapen: ze slaapt nu van 22u30 tot 6u30 in haar bench zonder accidentjes. Iedere dag rond 6u30 begint ze onophoudelijk te blaffen tot ze er uitgehaald wordt (ookal zit ze bv later in bed). Als we niet direct komen is er meestal pipi/kaka in de bench dus dat lijkt mij ook de reden waarom ze zo blaft. Wij slapen normaal tot 7u tijdens de week en graag wat langer in het weekend. Tips om ze toch wat langer te laten slapen?

Zindelijkheid: meestal kan je zien aan haar manier van doen dat ze naar het toilet moet, maar ze geeft het nog niet echt aan. Altijd wanneer we naar buiten gaan doet ze direct pipi dus ze lijkt het wel ergens te snappen. Maar nog veel accidentjes binnen. De grote boodschap is wat anders. Ze kan soms een kwartier buiten zijn en niet willen (ookal zie je dat ze moet), wanneer ze dan terug binnen is is het na twee minuten prijs. Daar proberen we nu aan te werken en.
Als ze enkele uren alleen thuis is liggen er ook altijd enkele plasjes en meestal ook kaka (die ze dan uitsmeert/opeet). Te begrijpen natuurlijk voor een puppy, maar hoop toch dat dat niet te lang meer duurt.

Bijten: soms vraag ik me af of ik een hond in huis heb of een piranha. Zal er wel uitgaan en we werken daar wel aan, maar kan toch vreselijk irritant zijn.

Voor de rest echt geen enkele klachten van.

tldr: iemand tips om de puppy langer te laten slapen en om zindelijkheid te bevorderen?
 
Onze cocker spaniel is nu 4 maand oud en het gaat al heel wat beter ondertussen. Ze is enorm lief en gedraagt zich zeer goed (vooral in het openbaar).
Er zijn eigenlijk maar enkele puntjes waarvan we nu hopen dat deze 'snel' veranderen.

Slapen: ze slaapt nu van 22u30 tot 6u30 in haar bench zonder accidentjes. Iedere dag rond 6u30 begint ze onophoudelijk te blaffen tot ze er uitgehaald wordt (ookal zit ze bv later in bed). Als we niet direct komen is er meestal pipi/kaka in de bench dus dat lijkt mij ook de reden waarom ze zo blaft. Wij slapen normaal tot 7u tijdens de week en graag wat langer in het weekend. Tips om ze toch wat langer te laten slapen?

Zindelijkheid: meestal kan je zien aan haar manier van doen dat ze naar het toilet moet, maar ze geeft het nog niet echt aan. Altijd wanneer we naar buiten gaan doet ze direct pipi dus ze lijkt het wel ergens te snappen. Maar nog veel accidentjes binnen. De grote boodschap is wat anders. Ze kan soms een kwartier buiten zijn en niet willen (ookal zie je dat ze moet), wanneer ze dan terug binnen is is het na twee minuten prijs. Daar proberen we nu aan te werken en.
Als ze enkele uren alleen thuis is liggen er ook altijd enkele plasjes en meestal ook kaka (die ze dan uitsmeert/opeet). Te begrijpen natuurlijk voor een puppy, maar hoop toch dat dat niet te lang meer duurt.

Bijten: soms vraag ik me af of ik een hond in huis heb of een piranha. Zal er wel uitgaan en we werken daar wel aan, maar kan toch vreselijk irritant zijn.

Voor de rest echt geen enkele klachten van.

tldr: iemand tips om de puppy langer te laten slapen en om zindelijkheid te bevorderen?
Geduld hebben...
Je doet het nu al goed, dat duurt bij de ene hond al wat langer dan de andere. ik ken honden die zindelijk waren op 4 maand maar ook gevallen die een jaar oud waren.

Voor het slapen:
Je kan de bench wat afdekken om een donkerder hoekje te maken en iets langer proberen wachten tot je ze er uit haalt. Nu weet ze natuurlijk dat als ze blaft jullie daar direct staan.

Alleen laten:
Rustig opbouwen en niet meteen uren aan een stuk. Je beperkt ook best de ruimte die ze hebben. Je moet geen schrik hebben om ze in een bench achter te laten, ze slapen 99% van de tijd. Als ze dan wat groter worden kan je een ruimte afbakenen met een babyhekje of puppyren. Hoe meer ruimte, hoe meer prikkels en hoe meer kattekwaad ze uithalen. Op voorhand ook altijd fysiek en mentaal stimuleren door te gaan wandelen en eventueel wat denkspelletjes te doen. Cockers zijn jachthonden die gebruiken graag hun neus, laat ze die dan ook gebruiken op de wandeling maar ook door bijvoorbeeld snoepjes te laten zoeken in een snuffelmat ofzo.

Bij het bijten met die scherpe puppytandjes overdreven theatraal auw roepen met zzn hoge stem. Dat doen ouders in de nest ook. Ze tast nu haar grenzen af. Fel terug reageren gaat ze alleen maar aanmoedigen nog heviger te doen.

Je doet dat zo te lezen goed. Ik lees eigenlijk enkel maar wat ik altijd hoor van mensen met pups. Het zijn beestjes met een eigen karakter en willetje. Geduld blijft het belangrijkste ;)
En vergeet niet te genieten, ze worden snel groot!
 
Bedankt voor de tips!

De bench is momenteel afgedekt idd om het wat gezelliger te maken. Vaak laten we ze een halfuurtje blaffen in de bench, maar dan is het gegarandeerd opkuisen. Ik denk dat we gewoon wat geduld zullen moeten hebben tot ze het wat langer kan ophouden?

Tijdens het alleen zijn haalt ze eigenlijk niets van kattekwaad uit. Ze zit alleen in de garage waar er veel materiaal staat en was ophangt. Ze blijft overal mooi af. Behalve de kaka opeten en uitsmeren.
Ook al gedacht idd om ze in de bench te steken ipv los in de garage. Mss dat dit ook de zindelijkheid wat zal bevorderen.

Je hebt gelijk denk ik dat we gewoon geduld moeten hebben, maar het is soms lastig dat we ons zelf constant in vraag stellen of we het wel op de goede manier aanpakken.

Komt mss ook doordat we teveel vergelijken met de positieve verhalen van anderen wat betreft slapen en zindelijkheid. Terwijl we eigenlijk echt niet te klagen hebben en het ook veel slechter kon zijn op verschillende vlakken.
 
Je leest meestal enkel de positieve dingen van een pup he...
Terwijl in realiteit het eerste jaar met vallen en opstaan is, maar wel met resultaat als je consequent blijft.
Je zal er nadien enkel maar profijt van hebben!
 
Wij hebben sinds vorige week vrijdag ook een Cocker Spaniël, vandaag 10 weken oud.

Het eerste weekend was niet ideaal aangezien we ook op een babby/peuter van 16 maanden moesten passen voor 4 dagen, maar al bij al kunnen we niet klagen. Het is duidelijk wanneer ze naar het toilet moet en wanneer we het niet op tijd opmerken doet ze dat ondertussen 90% van de tijd op haar puppytrainer.

's Nachts maakt ze ons ook wakker als ze naar buiten moet, eerst 2 maal per nacht, de afgelopen 2 nachten 1 x, al probeert ze ons nu ook te laten komen om wat te spelen om 3u 's morgens.. als ze om 2u30 nog maar net naar buiten is geweest is het wel duidelijk wat ze probeert te doen, we gaan ons hier niet aan mogen laten vangen!

Ze had wat last van haar darmen waardoor haar kak nogal slap was, wat pilletjes van de dierenarts lijken dit te hebben opgelost.

Daarnaast wel echt een lief hondje!

H9QiLyG.md.jpg
 
Kan het weer niet laten na 16 jaar amstaffs nu een Mechelse herder al 5 maand oud en kijk, namiddag puppy bezoek voor een Amstaff teefje nu 4 weken oud...

Volgend jaar normaal ons eerste Kanichen langhaar teckel nestje, gisteren berecht via Fb als ik geen dwerg teckeltje wou overnemen van iemand nu 4 maand oud, zag er op de foto oke uit eigenaar vroeg €1400 alles kreeg ik erbij, kwam hem af ik heb ze bij pupsenzo gekocht, echt waar die idioot had €1250 voor een broodfok pup betaald, met wat zoeken koop je daar eentje al eentje voor uit geteste ouders met een Fci stamboom erbij uit deftige fok, snap die lompigheid anno 2022 toch niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan