Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat momenteel naar je hypothecaire lening(en)?

Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat naar de afbetaling van je woning?

  • <10%

    Stemmen: 16 4,0%
  • 10-19,9%

    Stemmen: 86 21,2%
  • 20-29,9%

    Stemmen: 159 39,3%
  • 30-39,9%

    Stemmen: 106 26,2%
  • 40-49,9%

    Stemmen: 23 5,7%
  • 50-59,9%

    Stemmen: 14 3,5%
  • Andere: verduidelijk in tekst a.u.b.

    Stemmen: 1 0,2%

  • Totaal aantal stemmers
    405
Met 2700€ nettoloon ? :wtf:
Het gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan de bedragen die u hieronder ziet, afhankelijk van het aantal personen ten laste. Het gaat om uw belastbare inkomsten, zoals die op uw aanslagbiljet staan.
Voor 2019 is dat:

48.678 euro - alleenstaande
 
Het gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan de bedragen die u hieronder ziet, afhankelijk van het aantal personen ten laste. Het gaat om uw belastbare inkomsten, zoals die op uw aanslagbiljet staan.
Voor 2019 is dat:

48.678 euro - alleenstaande
Ja oké.

Die lat ligt precies wel heel laag

Het Woningfonds kent voordelige hypothecaire leningen toe aan gezinnen met een middelgroot of laag inkomen.
Nu hebt ge dus al een laag inkomen met 47.000€ uit belastbaar inkomen.
Wie van BG zit daar ook aan de knoppen ?
 
Ja oké.

Die lat ligt precies wel heel laag


Nu hebt ge dus al een laag inkomen met 47.000€ uit belastbaar inkomen.
Wie van BG zit daar ook aan de knoppen ?
Neen, dan heb je al een middelgroot inkomen. 😉 Niet vergeten dat dit enkel voor het Brusselse is, het is niet dat je daar vastgoed kan kopen "met een maximumbudget van 200.000" tenzij mss een studio? :unsure:

Edit: op zimmo is dit het goedkoopste dat groter is dan 50m2:

 
Ja oké.

Die lat ligt precies wel heel laag


Nu hebt ge dus al een laag inkomen met 47.000€ uit belastbaar inkomen.
Wie van BG zit daar ook aan de knoppen ?
middelgroot, niet laag (wat in brussel zeker klopt).

En met een belastbaar inkomen van 47000 euro/jaar krijg je een lening van 3,78% (zie : https://websimu.wffl.be/achat ), niet echt een voordeeltarief, lijkt me.

Niet vergeten dat een sociale lening niet noodzakelijk een goedkope lening is.
 
Neen, dan heb je al een middelgroot inkomen. 😉 Niet vergeten dat dit enkel voor het Brusselse is, het is niet dat je daar vastgoed kan kopen "met een maximumbudget van 200.000" tenzij mss een studio? :unsure:

Edit: op zimmo is dit het goedkoopste dat groter is dan 50m2:

Nee dan zit je met een groot inkomen.
Of toch allesinds hoge middenklasse
https://www.beyondgaming.be/threads/behoor-jij-tot-de-middenklasse.14153/

middelgroot, niet laag (wat in brussel zeker klopt).

En met een belastbaar inkomen van 47000 euro/jaar krijg je een lening van 3,78% (zie : https://websimu.wffl.be/achat ), niet echt een voordeeltarief, lijkt me.

Niet vergeten dat een sociale lening niet noodzakelijk een goedkope lening is.
Dat % had ik nu intussen ook gevonden
Maar waarom niet gewoon focussen op mensen die het echt nodig hebben, aan een aanvaardbaar tarief.

Men smijt maar overal het woordje sociaal voor of tegen.
 
Voor een variabele 1% van een lening 200k op 20 jaar stijgt de aflossing "maar" van 920 euro naar 990 euro als na 5 jaar de rentevoet naar 2% gaat. .

Het grote gevaar zit hem echter bij variabele leningen die startten aan 2% en lang aan 1% zaten. Die zouden nu wel eens naar 3,5-4% kunnen gaan. Daar stijgt het van 920 naar 1135
Ik haal hier misschien 2 dingen door mekaar, maar ik heb een 20/5/5 (25j) lening afgesloten aan 1,40%- als die na 20 jaar herzien wordt naar worst case 2,80%, dan ben je tegen dan toch eigenlijk bijna enkel maar kapitaal aan het aflossen en geen interest als ik de aflossingstabel bekijk?
 
Ik ben enorm in dubio. Ik heb jarenlang gehuurd, en zit sinds een tijdje terug bij mijn ouders. Het is hoog tijd om weer te vertrekken en zou graag iets kopen in het Brusselse.
Ik heb een goed loon (~2.7 net), en een mooie spaarsom (kan zo'n 70 a 80k neerleggen). Maar een deftig (niets speciaal, gewoon.. niet super crappy en niet extreem klein en niet in de marginaalste straat van de marginaalste wijk) appartementje is toch al snel 320k. Als ik dan wat hypotheek berekeningen doe, komt dat toch nog los op ~1300 per maand. Tel daar nog verzekeringen, water, elektriciteit, gas, .... bij. Dan wordt het toch allemaal best zwaar. Dan zit je al snel in de hoogste of tweede hoogste categorie van deze poll.

Misschien is het wel gewoon het moment niet. Misschien is het beter om nog een tijdje te huren, ~1k per maand op te hoesten en de immokat uit de boom te kijken? Nu zijn de prijzen maximaal hoog én de interestvoet staat vervelend. Ken er helaas niet genoeg van om te weten of dit neigt naar een top, of nog erger gaat worden.
Ik ben ervan overtuigd dat de prijzen in het Brusselse als eerste een correctie gaan krijgen. Dat is nu echt wel een serieus dure regio. Echter, het zal daar altijd wel duurder zijn omwille van de centrale ligging.

Er zit ook nog wel wat verschil op waar rond het Brusselse je precies zoekt. Waar zoek je precies?

Ik heb zelf als prille twintiger een klein nieuwbouw appartement gekocht in de Dansaertstraat in Brussel. Was toen ook een stevige afbetaling maar dat ding bleek na mijn echtscheiding de financiële reddingsboei te zijn waarmee ik terug overeind kon krabbelen.
 
Ik haal hier misschien 2 dingen door mekaar, maar ik heb een 20/5/5 (25j) lening afgesloten aan 1,40%- als die na 20 jaar herzien wordt naar worst case 2,80%, dan ben je tegen dan toch eigenlijk bijna enkel maar kapitaal aan het aflossen en geen interest als ik de aflossingstabel bekijk?
een lening die pas na 20 jaar herzien wordt, zal daar idd weinig van voelen. Da's ook niet echt een variabele lening (technisch gezien wel natuurlijk). Op 200k zou de maandelijkse aflossing daar maximaal stijgen van € 789,76 naar € 818,97
 
In de morgen stond er onlangs een infografiek met het aantal gemiddelde jaarlonen dat een woning kost. België was een van de betere leerlingen. Zomaar zeggen dat een woning duur is in België zou ik niet doen. Ja, veeel duurder dan vroeger en mogelijk even op retour (in reële bedragen dan toch), maar 'maximaal hoog', dat weet ik niet.

Historisch gezien vallen rentevoeten nu ook nog mee.
Ik heb mijn appartement in Brussel een paar jaar geleden verkocht aan een Parijzenaar en die vond Brussel spotgoedkoop. Het is maar wat je als referentie neemt natuurlijk.
 
Ik haal hier misschien 2 dingen door mekaar, maar ik heb een 20/5/5 (25j) lening afgesloten aan 1,40%- als die na 20 jaar herzien wordt naar worst case 2,80%, dan ben je tegen dan toch eigenlijk bijna enkel maar kapitaal aan het aflossen en geen interest als ik de aflossingstabel bekijk?
20/5/5 is toch 30j ?
 
Ik heb mijn appartement in Brussel een paar jaar geleden verkocht aan een Parijzenaar en die vond Brussel spotgoedkoop. Het is maar wat je als referentie neemt natuurlijk.
Ukkel zit vol met mensen die wonen in Brussel en werken in Parijs. Die pendelen elke dag o.a. omwille van de cost-of-living in Parijs :)
 
Ik ben enorm in dubio. Ik heb jarenlang gehuurd, en zit sinds een tijdje terug bij mijn ouders. Het is hoog tijd om weer te vertrekken en zou graag iets kopen in het Brusselse.
Ik heb een goed loon (~2.7 net), en een mooie spaarsom (kan zo'n 70 a 80k neerleggen). Maar een deftig (niets speciaal, gewoon.. niet super crappy en niet extreem klein en niet in de marginaalste straat van de marginaalste wijk) appartementje is toch al snel 320k. Als ik dan wat hypotheek berekeningen doe, komt dat toch nog los op ~1300 per maand. Tel daar nog verzekeringen, water, elektriciteit, gas, .... bij. Dan wordt het toch allemaal best zwaar. Dan zit je al snel in de hoogste of tweede hoogste categorie van deze poll.

Misschien is het wel gewoon het moment niet. Misschien is het beter om nog een tijdje te huren, ~1k per maand op te hoesten en de immokat uit de boom te kijken? Nu zijn de prijzen maximaal hoog én de interestvoet staat vervelend. Ken er helaas niet genoeg van om te weten of dit neigt naar een top, of nog erger gaat worden.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/asse/1730/10132163
Afhankelijk van hoe ruim je het 'Brusselse' interpreteert... Met 70.000 eigen inbreng kan dit haalbaar zijn. Schat dat je aan huidige rentevoet tegen een maandelijkse afbetaling van 1000 - 1200 euro kijkt.

Voordeel: lijkt in orde te zijn, schappelijk EPC, ziet eruit alsof het een goed kan worden verhuurd
Nadeel: dat van dat overstromingsgebied moet je op voorhand goed checken.

Zal nipt zijn maar haalbaar.
 
20/5/5 wordt gebruikt als: eerste periode: 20 jaar, tweede periode: 5 jaar, elke andere periode: 5 jaar.

Da's zoals 1/1/1 ook niet maar 2 keer kan indexeren ;).

Zo heb je bvb dan 10/5/3 leningen die 20 jaar duren (fictief voorbeeld).
Begrijp ik. Maar zijn lening is toch gedaan na de 2e indexering dus 20/5 is dan logischer :)
 
Toen we anderhalf jaar geleden tekenden voor onze lening was het 43%.
Ondertussen is het nog 34% en in januari zal het nog een beetje zakken door de indexering.

Nettoloon berekend incl. maaltijdcheques, maar excl. vakantiegeld en 13e maand.
We hebben elk een bedrijfswagen en dus geen autokosten. Met het geleende geld zijn we een energiezuinige woning aan het bouwen, dus de maandelijkse lasten voor energie zullen laag liggen wat de iets hogere lening moet compenseren.
 
Laatst bewerkt:
Eerste woning als alleenstaande:
Zat ik aan 37% gedurende 10 jaar en dan 29% voor 15 jaar.

2de woning als koppel:
Als we ons basis netto maandloon nemen zitten we op 24% voor de eerste 10 jaar en dan nog 10 jaar 16%.

In de praktijk zal het % wel lager liggen omdat ons gemiddeld netto maandloon wel wat hoger ligt. Meesten maanden komen daar nog wat premies bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben enorm in dubio. Ik heb jarenlang gehuurd, en zit sinds een tijdje terug bij mijn ouders. Het is hoog tijd om weer te vertrekken en zou graag iets kopen in het Brusselse.
Ik heb een goed loon (~2.7 net), en een mooie spaarsom (kan zo'n 70 a 80k neerleggen). Maar een deftig (niets speciaal, gewoon.. niet super crappy en niet extreem klein en niet in de marginaalste straat van de marginaalste wijk) appartementje is toch al snel 320k. Als ik dan wat hypotheek berekeningen doe, komt dat toch nog los op ~1300 per maand. Tel daar nog verzekeringen, water, elektriciteit, gas, .... bij. Dan wordt het toch allemaal best zwaar. Dan zit je al snel in de hoogste of tweede hoogste categorie van deze poll.

Misschien is het wel gewoon het moment niet. Misschien is het beter om nog een tijdje te huren, ~1k per maand op te hoesten en de immokat uit de boom te kijken? Nu zijn de prijzen maximaal hoog én de interestvoet staat vervelend. Ken er helaas niet genoeg van om te weten of dit neigt naar een top, of nog erger gaat worden.
Je kan hier eens kijken. Of gelijkaardige andere sociale koopwoningen.

Mijn Brusselse collega heeft zich ingeschreven destijds, en dat toen gekocht. Was iets van een 60 - 80k dat van de prijs van die 320k ging voor een 2 slaapkamerappartement.

Natuurlijk niet noodzakelijk in de meest optimale regio. Maar hij was er voorlopig wel tevreden mee. En met deze stijgende energieprijzen is hij happy met zijn investering. Al zijn er een paar kleine addertjes eraan.

Voor de rest thuisblijven, een partner zoeken en ofwel langer thuis blijven zodanig dat je op uw eentje nog wat extra geld kan aan de kant zetten, ofwel samen met een partner de stap zetten.
 
Terug
Bovenaan