Hoeveel uren heb jij geslapen?

Wel grappig, ik was rond half 3 wakker geworden en het leek in mijn hoofd alsof ik toen bijna een uur heb wakker gelegen, in praktijk dus maar 7 minuten =). Langer "geslapen" dan gisteren, maar toch vermoeider (zal wel door de fitnesstraining van gisterenavond zijn).

1685689618343.png
 
Ik vind slapen echt tijdverlies, niet vanuit een soort van stoerdoenerij zoals opgemerkt op de vorige pagina, maar omdat er gewoon zo-veel te doen valt in het leven. Samen zijn met familie, werken, boeken lezen, sporten, films kijken, gamen, etc etc. Hoe dat allemaal dag in dag uit in 16h proppen, geen idee.
Ik vind de kwaliteit van al die zaken gewoon veel beter met genoeg slaap. Maar niet iedereen ziet daarvan even hard af waarschijnlijk.
 
Smartwatch dragen 's nachts is hier geen probleem en zorgt zelfs dat ik rustiger wakker wordt, aangezien die zachtjes trilt om mij wakker te maken i.p.v. de GSM die daar ligt te kwelen.

Trouwens iemand goeie tips qua slaap apps voor iPhone? Ik gebruikt nu sleepwatch maar ik vind dat die precies wat weinig inzicht geeft.
 
Houden jullie dan echt de smartwatch aan bij het slapen? Lijkt me zo ambetant, nee?
Dit. Voor mij is het uitdoen van m'n horloge het laatste pre-slaapritueel.

Ik was sinds m'n 16 jaar quasi permanent moe. Af en toe was het even beter, maar ik sliep nooit langer dan een paar dagen goed.

Dat is enkele maanden geleden plots veranderd. Ik heb de laatste jaren enkele boeken over slaap gelezen. Sinds ik enkele principes toepas uit het boek 'Sleep' van Nick Littlehales, ben ik een ander persoon geworden. Ik slaap nu echt goed. Wat ik nu anders doe:
- vaste pre-slaaprituelen
- tellen in slaapcycli (+/- 90') ipv uren. Een nacht eens 6u (= 4 cycli) slapen is geen ramp.
- minder cafeïne drinken (hoogstens 1 koffie en 1 tas zwarte thee/dag, vroeger dronk ik liters thee)
- enkel in de slaapkamer komen om te slapen
- geen (of toch minder) social media vanaf het avondeten. Gsm is ook m'n wekker niet meer zodat die niet mee op de slaapkamer moet
- er voor zorgen dat m'n nek mooi in het verlengde van m'n lichaam ligt wanneer ik op m'n zij slaap
- ik begin pas 90 minuten na het ontwaken te werken en neem 's avonds voor het slapengaan de tijd om moe te worden (= niks mentaal of fysiek belastend doen in de 90 minuten voor je gaat slapen)
- ik maak meer fysieke to-dolijsten en heb minder in m'n hoofd steken. Bedtijd = aan niks (hoeven) denken

Ik doe ook niet alles uit het boek omdat niet alles moet voor mijn gevoel.
- Ik sta bv. niet elke dag op hetzelfde uur op terwijl dat één van de basisprincipes is. Sommige weekdagen sta ik om 6:00 op, andere om 7:00 en in het weekend kan het al eens 8:00 worden. 🤷🏻‍♂️
- Soms slaap ik vanaf 22:00 90 minuten in de zetel waarna ik de honden uitlaat en kruip ik daarna in bed om verder te slapen.
- Ik doe geen dutjes als ik moe ben
- ik sport soms nog laat op de avond (intensieve trainingen tot 3 uur voor bedtijd, rustig tot 30 minuten voor bedtijd)
- op m'n rug slapen. Het wordt afgeraden omdat je slaapapneu dan erger is, maar ik heb geen slaapapneu en kan uitgeslapen wakker worden na een ganse nacht op m'n rug gelegen te hebben.

Ik heb de laatste 3 maanden maar 3 keer echt slecht geslapen. 1 keer was toen ik veel te veel gegeten had. 1 keer was toen m'n vriendin per se samen in bed ipv in de zetel naar een serie wilde kijken. 1 keer was toen ik 3 glazen alcohol had gedronken. Vroeger sliep ik minstens 2 keer per week barslecht en voelde ik me nooit uitgerust.
 
Ik vind de kwaliteit van al die zaken gewoon veel beter met genoeg slaap. Maar niet iedereen ziet daarvan even hard af waarschijnlijk.

Die mening delen we dan, ik gaf aan dat ik afgestapt ben van het 5-6h slapen per nacht omdat me dat niet goed afging. Ik zat 's avonds soms echt als een zombie in de zetel of achter de pc, moeite om te concentreren om echt te genieten van dingen. De weerstand om naar chips en bier te grijpen, was ook veel minder in zo'n situaties.

7h slapen gaat goed momenteel, maar zolang de dochter bij ons op de kamer ligt en bij het eerste ochtendgloren ontwaakt, zal langer slapen een droom blijven.
 
Mijn slaap is de laatste paar maand echt slecht. Als ik goéd slaap, slaap ik 8 à 9 uur. De laatste paar maanden heb ik periodes dat ik telkens na 3, 4 of 5u slaap wakker word en dan ook echt klaarwakker ben. Als ik moet werken, is dat niet tof natuurlijk. Ik krijg ook last van mijn maag als ik slecht slaap en de gewoonlijke pijntjes zijn 3x zo erg. Dat kan zo een paar dagen doorgaan tot mijn lichaam het inhaalt en ik dan één nacht heel goed en langer dan gemiddeld slaap. Als ik niet moet werken, lukt het uiteindelijk wel om terug in slaap te vallen, maar pas na een aantal uur wakker zijn. Dat zijn dan rare, gebroken nachten waar ik ook ambetant van loop.
 
Is alles wat je online leest en de data van al de smartwatches hier soms geen deel van het probleem?
Hoe meer je er mee bezig bent hoe onrustiger je bent en bijgevolg slechter slaapt.
Hier persoonlijk is het antwoord een dikke vette neen. Ik gebruik mijn sporthorloge om te kijken of ik voldoende slaap en voldoende herstel van loopsessies en mijn sporthorloge is vrij accuraat naar mijn inziens. Ik maak mij er verder niet echt druk om.

Maar globaal genomen heb je misschien wel gelijk.

Als ik weet dat ik extra vroeg moet opstaan is op tijd gaan slapen altijd moeilijker.
Dat is wel waar bij mij. Maar daarvoor heb ik niet eens mijn sporthorloge nodig. Toen ik vroeger nog geen sporthorloge had, had ik ook al dat probleem.
 
De voorbije maand slaap ik door externe factoren veel te weinig, soms maar 4u op een nacht en lijkt het alsof mijn onderbewustzijn me wakker maakt omwille van stress of een halve paniekaanval want het eerste waar ik aan denk als ik (half) wakker word is iedere keer hetzelfde…

Ik vrees dat dit niet te lang moet aanslepen voor mijn eigen welbevinden. Ik ben iemand die normaal 8u slaap nodig heeft en ik overleef momenteel wat op adrenaline en/of motivatie voor mijn werk/mijn cliënten maar daardoor val ik soms in het weekend nogal in een zwart gat. Ik ben sowieso iemand die altijd slecht terug in slaap valt eenmaal wakker geworden, laat staan als ik begin te piekeren of overdenken, dan lukt het helemaal niet meer. Hopelijk snel beterschap in zicht.
 
Ik slaap de laatste maanden gemiddeld 10 u per nacht, volgens mij ligt het aan mijn hooikoorts
En ik word altijd wakker gemaakt door wekker, geluid, lawaai...
Vraag me echt af hoeveel uren ik zou slapen als ik uit mezelf wakker word :( Jezus
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik lig meestal rond 22u in bed en slaap makkelijk in. Gewoonlijk zet ik nog een podcast op die ik probeer te volgen via 1 draadloos oortje, maar meestal hoor ik er geen vijf minuten van (leve de slaapstand van Spotify). Bij thuiswerk blijf ik in bed liggen tot 7u als dochterlief nog niet wakker is, maar ben meestal al wakker rond 6u. Als ik naar kantoor moet, staat de wekker om 5u15.

's Nachts word ik meerdere keren wakker en slaap meestal ook snel weer in behalve rond 3u, dan ben ik om één of andere reden een uur wakker. Ik kom toe met een zevental uur aan slaap maar tegenwoordig zal het eerder naar de zes uur neigen. Als ik echt te moe ben, val ik gewoon rechtopzittend in slaap in de zetel 's avonds.

Vroeger, lees: voor mijn zwangerschap, sliep ik zalig. Meteen inslapen, pas wakker worden vlak voor de wekker ging en het gevoel hebben echt uitgerust te zijn. Vooral dat laatste is een gevoel dat ik de laatste 2 jaar niet meer gehad heb. Slecht slapen tijdens de zwangerschap, zorgen over de prematuur geboren dochter die het afgelopen jaar dan nog vaak ziek is geweest en nog andere 'probleempjes' heeft die dan weer meer zorgen geven. Ik sta niet in complete waakmodus maar zal toch nog wel een lichte variant hebben. Ach, het leven van een ouder met een peuter van 20 maanden zeker.
 
Voetbaltoernooi gehad en dan nog wat pintjes genuttigd, daarom later in bed dan gewoonlijk. Was niet de beste nacht.

1685777292851.png
 
4u geslapen :unsure:
Eerst niet in slaap kunnen vallen, dan wakker worden omdat mijn vrouw om 3u in bed kruipt. Uurtje verder geslapen en dan wakker worden gestressed omdat ik niet zeker wist of een oplossing die ik opstelde voor een klant ging werken en de oplossing werd tijdens de nacht uitgevoerd. :sop:
Dan om 7u beginnen werken, zien dat mijn oplossing werkte en nu wakker proberen blijven omdat er geen ander werk is momenteel.

Nog een week te gaan voor ik vakantie heb. Ik hoop dat mijn slaap dan weer in orde is. Stress van werk + hooikoorts de laatste tijd heeft mijn slaapschema flink verstoord.

Ik denk dat ik nog eens wat kamille thee ga drinken voor ik ga slapen, dat helpt mij soms wel om beter te slapen.
 
Pas rond 2u gaan slapen, wat later is dan gemiddeld op een vrijdagavond voor mij.
Rond 8u30 heel ff wakker geworden maar vrijwel meteen doorgeslapen tot 9u30. Dus 7,5 u geslapen, niet slecht maar kan beter
 
Gisteren nog is doorgezakt met wat vrienden in Antwerpen, 6u thuis en om 9u wakker.

Lang leve Aquarius, voor slapen gaan halve liter binnen kappen en lekker fris nu.

Straks wel men klopke wss maar om 16u bij vrienden voor bbq en dat loopt meestal uit tot een uur of 3 zoals elk jaar.

Ach ja, ik haal dat tijdens de werkweek wel in :unsure:
 
Gisteren maar weer eens iets met Valeriaan genomen, eindelijk nog eens een nacht waar ik niet om 4u wakker word en iet of wat voldoende heb geslapen. De volle 51 minuten diep, meestal is dat maar een paar minuten 🙈
Dat ik gisterenavond een saaie film heb gezien zal misschien ook geholpen hebben 🤪

garmin.jpg
 
Gisteren nog is doorgezakt met wat vrienden in Antwerpen, 6u thuis en om 9u wakker.

Lang leve Aquarius, voor slapen gaan halve liter binnen kappen en lekker fris nu.

Straks wel men klopke wss maar om 16u bij vrienden voor bbq en dat loopt meestal uit tot een uur of 3 zoals elk jaar.

Ach ja, ik haal dat tijdens de werkweek wel in :unsure:
Helpt dat echt, aquarius?
 
Een uur of 3, en een powernap rond 18u. Is wel uitzonderlijk, maar wel standaard als ik een ochtendexamen heb waarbij ik niet rond geraakt ben met de leerstof. Mijn focus is dan niet optimaal, maar de stress is toch lager omdat ik dan het gevoel heb dat ik het maximum gedaan heb.
 
Terug
Bovenaan