Hoeveel uren heb jij geslapen?

Deze nacht gaan slapen rond 23.30u, echt in slaap rond 24u denk ik en wakker geworden rond 05.45u. Ambetante is nu met de afwisseling thuiswerk en naar kantoor gaan. Als ik naar kantoor ga, ga ik om 22.30u naar bed, staat mijn wekker om 6u maar ben meestal wel al rond 5.30u wakker. En als ik dan thuiswerk, staat mijn wekker om 7u. Probleem is dat ik ook die dagen door gewoonte al rond 6u wakker word en ik de avond ervoor later ben gaan slapen (23.30u of zo zoals gisterenavond) want ik denk van 'oh morgen thuiswerk dus kan wat langer blijven liggen...'.

Dus zou wat meer discipline moeten kweken om gewoon altijd om 22.30u of wat sneller te gaan slapen. Positieve (hout vasthouden) is dat ik normaal wel altijd aan 1 stuk doorslaap.
 
Rond de 6u meestal, heb ook niet meer nodig.

Ik ga tss 23u30 en 24u slapen en om 6u gaat de wekker

In het weekend sta ik ook nooit na 8u op tenzij het ne stevige avond ervoor was natuurlijk.

Tenzij we is een keertje kinderloos zijn dan proberen we tot 9u te blijven liggen.
 
Ik slaap gemiddeld 7u45 en dat heb ik ook echt nodig. Ik kom van een periode waarbij slapen een ramp was, voornamelijk omwille van mentale problemen. Ik heb verschillende medicatie gehad en slapen doe je er zeker mee, maar je merkt dat dit toch een totaal ander soort kwaliteit van slaap is. Momenteel is dat deel gelukkig dus geen probleem meer. Hiervoor moet ik wel vast houden aan een bepaald avondritueel en ik merk dat dit voor veel mensen moeilijk is.
Ik hoor collega's bijvoorbeeld regelmatig klagen over hun nachtrust, maar als je het advies geeft om bv alleen al maar hun gsm 15 minuten voor bedtijd weg te leggen, kijken ze je aan alsof je het onmogelijke vraagt. Een goede slaaphygiëne vraagt jammer genoeg heel wat inspanning en zoals eerder vermeld is dat momenteel geen prioriteit voor de gemiddelde mens.

Ondanks de goede uren nachtrust blijft vermoeidheid wel een groot probleem voor me. Ik kan eigenlijk op elk moment van de dag in de zetel gaan liggen en anderhalf uur slapen :unsure:. Wanneer ik echt heel erg moe ben en er de ruimte voor heb, zal ik dus zeker eens een dutje doen. Ik probeer dit echter nooit later dan 16u te doen en nooit langer dan 20 min.
 
Dat valt hier eigenlijk wel goed mee met een vierjarige. Ik heb helemaal niks te klagen.

SHealth_16_42_31_822.png

Screenshot_20230601_163916_Samsung Health.jpg
 
Gisteren de nacht gedaan dus vanochtend rond 7u30 naar bed. Rond 10u even wakker geweest (kwartiertje ofzo) en dan verder geslapen tot 12u wanneer de wekker ging.

Kon gerust langer slapen en vroeger deed ik dat ook, maar sinds een paar jaar kon ik dan 's avonds niet meer in slaap vallen voor middernacht.

Vanavond rond 22u terug in bed tot morgen 7u
 
Ik slaap veel te weinig. Als ik in slaap probeer te geraken word ik enorm onrustig. Hierdoor stel ik het slapen altijd maar uit.
Ik moet eigenlijk heel erg moe zijn om direct in slaap te vallen zonder problemen.

Nachten komen nu op 6-7u.

Ik kom van 5u die dan nog eens onderbroken waren, omwille van de kinderen. 3 jaar heb ik dat zonder al te veel problemen vol gehouden maar dat heeft mij vorig jaar serieus ingehaald. Bezoek aan cardioloog en dokter tot gevolg. Serieus in 't rood gegaan daar.
 
Ik ga naar boven ongeveer tussen 23 en 23.15, kijk nog een half uurke tv en dan lights out ongeveer 23.45. Wekker gaat om 7u als ik thuiswerk en 6.30 als ik naar kantoor ga.
Dus gemiddeld 6.5 tot 7u slaap per nacht, nooit echt veel problemen gehad om in slaap te geraken, maar doorslapen is de laatste jaren moeilijker geworden. Laat ons zeggen dat ik gemiddeld de helft van de nachten wel minstens 1 tot 2 keer wakker wordt,waarbij ik wel binnen paar minuten weer in slaap val.. maar die onderbroken slaap voel je wel achteraf
 
En om nu even serieuzer te antwoorden. Vandaag was/is relatief uitzonderlijk.

Ik heb net een reeks nachten gedaan en de installateur van ons airco's belde eergisteren dat er een plekje was vrijgekomen en of hij vandaag kon langskomen. Aangezien het m'n laatste was en ik niet weet hoelang ik anders zou moeten wachten heb ik uiteraard toegezegd.


Maar normaal gezien ben ik iemand die 9-10u slaap nodig heeft, dat is getest geweest in een slaapkliniek.
Maar door onregelmatig ploegenwerk en kindjes kom ik daar heel weinig aan. Ik geraakt meestal maar aan een 7-tal uur slaap.
Als ik de nacht heb is het het ergste, dan teer ik op 6u slaap aangezien ik wakker blijf om de kindjes naar school te voeren en terug opsta om ze te gaan halen.
In de weekends en vakanties kan ik me wel eens uitslapen. Ik kruip er dan rond middernacht in en als ik geen wekker zet slaap ik meestal tot ong 11u.

Voor de rest durf ik wel geregeld al eens een middagdutje te placeren als het uitkomt.
 
Volgens mijn smartwatch sliep ik gemiddeld 6h51 per nacht in Mei, ging ik rond middernacht slapen en werd ik rond 06h45 wakker. (99% van de keren door de dochter die bij ons op de kamer ligt en rond 06h/06h30 wakker wordt)

Ik vind slapen echt tijdverlies, niet vanuit een soort van stoerdoenerij zoals opgemerkt op de vorige pagina, maar omdat er gewoon zo-veel te doen valt in het leven. Samen zijn met familie, werken, boeken lezen, sporten, films kijken, gamen, etc etc. Hoe dat allemaal dag in dag uit in 16h proppen, geen idee.

Ik probeer tegenwoordig rond de 7h, liefst 7h30, te slapen, zeker nu ik terug aan sport doe. Vroeger probeerde ik met 6h rond te komen, maar dat ging me slecht af. Ik moet wat vroeger gaan slapen, maar las ergens dat je dat stelselmatig moet opbouwen (5 minuten vroeger elke paar dagen), dus tegen einde Juni hoop ik consequent tegen 23h30 de Kindle uitgezet te hebben om in te slapen.
 
Vannacht: 7u03min
En anders alles tussen 6 en 10 uur. Maar men gemiddelde ligt ergens tussen de 8 à 8,5u slaap. Ik merk als ik te vaak maar 6-7 uur slaap haal ik het lastig krijg op termijn. Beste is regelmatig maken dat ik de 8 uur haal. Maar als ik in het weekend geen zin heb en niks te doen heb kan dat al snel 9 uur zijn. De 10 uren slaapjes zijn nu wel uitschieters, heel af en toe nog eens.
 
Houden jullie dan echt de smartwatch aan bij het slapen? Lijkt me zo ambetant, nee?

Ik heb hele periodes waar in slaap raken een verschrikking is. De huidige periode is al van september gaande. Eenmaal in slaap, slaap ik wel door. Ik slaap meestal een uur of 6, denk ik. Te weinig eigenlijk, ik zou er graag 7-8 hebben, maarja. Ik stel het slapen uit omdat ik weet dat ik moeite heb met in slaap raken en gedachten overvallen mij dan, en dan is het allemaal om zeep.
 
Houden jullie dan echt de smartwatch aan bij het slapen? Lijkt me zo ambetant, nee?

Ik heb hele periodes waar in slaap raken een verschrikking is. De huidige periode is al van september gaande. Eenmaal in slaap, slaap ik wel door. Ik slaap meestal een uur of 6, denk ik. Te weinig eigenlijk, ik zou er graag 7-8 hebben, maarja. Ik stel het slapen uit omdat ik weet dat ik moeite heb met in slaap raken en gedachten overvallen mij dan, en dan is het allemaal om zeep.
Iets met Valeriaan en mediaties kunnen (natuurlijk geen garanties!) helpen om dat gepieker wat tegen te gaan. De sleep stories op de app Calm helpen mij vaker wel dan niet bijvoorbeeld.

En die smartwatch is zoals een ring dragen: je wordt dat snel gewend.

Maar niet elke smartwatch meet accuraat, zo is er +- 2u verschil in "slaap" tussen mijn oude en mijn nieuwe die beide van een ander merk zijn. Als ik stil lig, slaap ik volgens de nieuwste... :unsure: en dus zit ik volgens die probleemloos aan 8u slaap! 🤔🤔🤔
 
Houden jullie dan echt de smartwatch aan bij het slapen? Lijkt me zo ambetant, nee?

Ik doe die 's avonds uit dus ik vergeet die vaak aan te doen 's nachts, behalve dan de laatste maand waarbij ik er echt aan denk. Maar slapen met de horloge went vrij snel eigenlijk, en ik ben iemand die 10 jaar lang geen horloge at all gedragen heeft.
 
Nightly Recharge - score 74 - voldoende / normaal

Slaapduur - 8u33min
Gemiddelde 28 dagen - 8u02min
Echte slaap - 7u54min

AZS herstel - +1.3 - Normaal
Gemiddeld HR gedurende slaap - 54
Gemiddelde 28 dagen - 54
Gem. ademhalingsfreq - 13.2 / min
Gemiddelde 28 dagen - 13.1 / min

Ik kan nog meer waarden tonen maar dat is hier niet erg nuttig denk ik.

Ik slaap dus vrij veel tov sommige anderen hier - sinds ik sarcoïdose gehad heb, heb ik toch wel die volle 8u slaap nodig.
5u slaap per nacht? Dan zie ik zwaar af op de werkvloer.

Dus de maand maart was echt heel zwaar door rugproblemen.
Ik had dan toch regelmatig voor dat ik mijn ogen halfdicht had tijdens meetings (en ik kreeg die echt niet open, met de beste wil van de wereld). Maar ze wisten van die problemen dus dat werd dan toen even toegelaten.

Houden jullie dan echt de smartwatch aan bij het slapen? Lijkt me zo ambetant, nee?
Neen dat bandje is hier van leder, dat voel ik niet. (Polar Grit Pro Titan)
 
Laatst bewerkt:
Is alles wat je online leest en de data van al de smartwatches hier soms geen deel van het probleem?
Hoe meer je er mee bezig bent hoe onrustiger je bent en bijgevolg slechter slaapt. Als ik weet dat ik extra vroeg moet opstaan is op tijd gaan slapen altijd moeilijker.
 
Meestal 5 tot 6 uur in de week en wat langer in het weekend. Op tijd gaan slapen is moeilijk. Als mijn vrouw rond 23u naar bed gaat heb ik dan eindelijk eens tijd om iets op tv te zien (we kijken niet zo vaak samen) of mijn boek is veel te goed om neer te leggen of ik wil nog wat op internet ronddolen (down the rabbit hole). Meestal rond middernacht de bedstee in, maar dat is soms pas tegen 1u. En rond 6u gaat de wekker.

Soms sta ik bewust vroeg op in het weekend en als ik geluk heb slaapt mijn dochter uit tot 8u. Dan heb ik 's ochtends een zee van tijd in een muisstil huis terwijl de vogeltjes buiten fluiten. Heerlijk is dat.

Ik vermoed dat ik op langere termijn wel richting meer slaap in het weekend ga, wanneer mijn dochter ook langer slaapt. Uitslapen kan soms echt wel eens deugd doen.
 
Is alles wat je online leest en de data van al de smartwatches hier soms geen deel van het probleem?
Hoe meer je er mee bezig bent hoe onrustiger je bent en bijgevolg slechter slaapt. Als ik weet dat ik extra vroeg moet opstaan is op tijd gaan slapen altijd moeilijker.
Ik heb dat ook bijna 2 jaar gedragen tijdens slapen maar ben er ook mee gestopt, omdat ik eigenlijk elke dag opnieuw begon te kijken naar online stats en begon te bestuderen... mss wat te veel mee bezig idd. Ik heb dat nu al lang niet meer intussen
 
Terug
Bovenaan