Hoeveel uren heb jij geslapen?

Booka

CEO
Crowdfunder FE
Slaap, kan je er ooit genoeg van hebben?
Ik alvast niet, maar ik merk wel dat ik er een tekort aan heb. 8u slaap is zeker geen overbodige luxe, maar ik kom er zelden of nooit aan (mede omdat ik niet op tijd mijn bed in kruip of ik nog een uur wakker lig).

Daarom dit topic om dagelijks eens te laten zien hoe jullie nachtrust was.

Bij deze dus mijn vorige nacht:

1685611362243.png
 
Even de algemene opmerking dat in onze maatschappij slaap volgens mij vaak als nutteloos wordt gezien, getuige allerhande stoere praat over hoe weinig mensen wel nodig hebben. De wereld zou beter draaien moesten we allemaal voldoende slaap krijgen. Hoeveel dat is varieert van persoon tot persoon, maar ik denk dat meer mensen denken dat het voor hen 6u of minder is dan statistisch mogelijk. Soit.

Ik ben om 22.45 gaan slapen, dus laat ons zeggen dat ik rond 23u sliep. Ik was wakker om 6u, maar dan probeerde ik nog even door te slapen en dan was het toch vrij snel 7u dus ik zou van een geweldig succes spreken deze nacht. Dit omdat de dochter van bijna 9 maand gewoon van 19u tot 7u heeft geslapen.

De voorbije maanden was het meestal veel minder, en toen we nog kinderloos waren sliep ik meestal wel 8u per nacht. Ik ging toen ook later slapen, waardoor het nu voor mij echt moeilijk is tijdig in mijn bed te kruipen, rekening houdend met een dochter die om 6u doorgaans wel wakker is. Nu goed, de tandjes komen eraan, dus fun times ahead.
 
Even de algemene opmerking dat in onze maatschappij slaap volgens mij vaak als nutteloos wordt gezien, getuige allerhande stoere praat over hoe weinig mensen wel nodig hebben. De wereld zou beter draaien moesten we allemaal voldoende slaap krijgen. Hoeveel dat is varieert van persoon tot persoon, maar ik denk dat meer mensen denken dat het voor hen 6u of minder is dan statistisch mogelijk. Soit.
Absoluut.
 
Als ik vroeger geen alarm zette sliep ik ongeveer 10u aan een stuk. Nu haal ik dat bijlange niet meer. Ouder worden is no fun, eens lekker lang slapen zonder wakker te worden zit er niet meer in.
 
Als ik vroeger geen alarm zette sliep ik ongeveer 10u aan een stuk. Nu haal ik dat bijlange niet meer. Ouder worden is no fun, eens lekker lang slapen zonder wakker te worden zit er niet meer in.
Ditto spijtig genoeg.

Als tiener 10-12u zonder problemen, nu kan ik me niet meer herinneren wanneer ik nog eens deftig heb doorgeslapen.
Lig dagelijks 7,5u in mijn bed, totale slaaptijd is een pak minder.
Eerst in slaap geraken, 's nachts wakker worden, voor de wekker wakker worden 🥴

Jaloers op mijn vrouw, die slaapt wanneer ze wil.
Ogen dicht en die is vertrokken.
 
Als ik vroeger geen alarm zette sliep ik ongeveer 10u aan een stuk. Nu haal ik dat bijlange niet meer. Ouder worden is no fun, eens lekker lang slapen zonder wakker te worden zit er niet meer in.
Als tiener of twintiger kon ik dat ook nog, meestal na een nacht uitgaan. Dat was dan thuis altijd discussie want ik lag weer "in mijne nest" tot de middag. Dat is toch al wat jaren geleden eigenlijk, als ik eens tot 10u sliep voor de dochter was het al serieus uitslapen, nu is dat een verre droom.

Ik moet wel zeggen dat niet meer zo sterk mijn uren van gaan slapen en opstaan te veranderen tussen week en weekend me in het algemeen wel beter doet slapen.
 
Hierbij bij slaap van deze nacht. 🙈 Vandaag moest ik om 4u opstaan vanaf morgen is het 5 dagen om 2u opstaan dus zal sowieso niet veel slaap zijn deze week
Screenshot-20230601-122532-Samsung-Health.jpg
 
Ik streef naar 8 uur, maar meestal is het weekgemiddelde tussen de 7 en 8 uur.
Vroeger kon ik het met minder maar ik sport nu al zo'n 10 jaar intensief en ik heb sindsdien gewoon die slaap nodig. Wel ook een voordeel aan verbonden: ik lig nooit meer wakker. Bed in en twee minuten later lig ik in slaap, en dat 98% van de nachten.
 
Ditto spijtig genoeg.

Als tiener 10-12u zonder problemen, nu kan ik me niet meer herinneren wanneer ik nog eens deftig heb doorgeslapen.
Lig dagelijks 7,5u in mijn bed, totale slaaptijd is een pak minder.
Eerst in slaap geraken, 's nachts wakker worden, voor de wekker wakker worden 🥴

Jaloers op mijn vrouw, die slaapt wanneer ze wil.
Ogen dicht en die is vertrokken.
Als tiener of twintiger kon ik dat ook nog, meestal na een nacht uitgaan. Dat was dan thuis altijd discussie want ik lag weer "in mijne nest" tot de middag. Dat is toch al wat jaren geleden eigenlijk, als ik eens tot 10u sliep voor de dochter was het al serieus uitslapen, nu is dat een verre droom.

Ik moet wel zeggen dat niet meer zo sterk mijn uren van gaan slapen en opstaan te veranderen tussen week en weekend me in het algemeen wel beter doet slapen.
Het inslapen is meestal geen probleem. Ik raak mijn kussen en 5 min. later ben ik vertrokken. Enkel als ik te neig pieker kan het wel eens een paar uur duren eer ik inslaap, maar dat gebeurt tegenwoordig niet te veel meer.
Maar meestal wordt ik wel een uur of half uur voor de wekker wakker (rond 6.30) en in het weekend wordt ik altijd tussen 7 en 8 wakker ook al lig ik er pas na middernacht in. Soms lukt het dan om toch terug in slaap te vallen, soms lig ik dan nog een paar uur te browsen, want ik ga in het weekend echt niet om 7u uit mijn bed komen.
Nu ja, slaap is meestal al niet echt verkwikkend bij mij want in 80% van de gevallen, heb ik toch nachtmerries of beweeg ik meer dan in mijn wakker gedeelte van het leven :p
 
Even de algemene opmerking dat in onze maatschappij slaap volgens mij vaak als nutteloos wordt gezien, getuige allerhande stoere praat over hoe weinig mensen wel nodig hebben. De wereld zou beter draaien moesten we allemaal voldoende slaap krijgen. Hoeveel dat is varieert van persoon tot persoon, maar ik denk dat meer mensen denken dat het voor hen 6u of minder is dan statistisch mogelijk. Soit.

Op het internet heeft iedereen ambidextrie en heeft slechts 5-6 uur slaap nodig.

In realiteit is het aantal mensen dat zijn lichaam niks aandoet met minder dan ~8 uur slaap een heel kleine minderheid.

En on topic, voor de 'problemen' die hier elders al beschreven staan deed ik om 23:00 mijn ogen dicht en viel direct in slaap tot de wekker ging om 07:00. tegenwoordig zit ik op goede dagen aan 6 uur, maar hopelijk lost dat zichzelf terug op want ik voel dat
 
De meeste weken gemiddeld tussen 6 en 7u slaap per nacht. Te weinig, maar vooral een combinatie van:
- lange werkdagen zodat ik pas na 23u ga slapen om toch iets aan mijn dag te hebben ipv werken-eten-slapen
- veel vaker dan vroeger om 5u30 wakker worden en niet meer / niet direct terug in slaap geraken voor nog 30-60 minuten

Af en toe een week met gemiddeld 7,5 - 8u, ik voel echt wel een positief verschil dan.
 
Even de algemene opmerking dat in onze maatschappij slaap volgens mij vaak als nutteloos wordt gezien, getuige allerhande stoere praat over hoe weinig mensen wel nodig hebben. De wereld zou beter draaien moesten we allemaal voldoende slaap krijgen. Hoeveel dat is varieert van persoon tot persoon, maar ik denk dat meer mensen denken dat het voor hen 6u of minder is dan statistisch mogelijk. Soit.

Ik ben om 22.45 gaan slapen, dus laat ons zeggen dat ik rond 23u sliep. Ik was wakker om 6u, maar dan probeerde ik nog even door te slapen en dan was het toch vrij snel 7u dus ik zou van een geweldig succes spreken deze nacht. Dit omdat de dochter van bijna 9 maand gewoon van 19u tot 7u heeft geslapen.

De voorbije maanden was het meestal veel minder, en toen we nog kinderloos waren sliep ik meestal wel 8u per nacht. Ik ging toen ook later slapen, waardoor het nu voor mij echt moeilijk is tijdig in mijn bed te kruipen, rekening houdend met een dochter die om 6u doorgaans wel wakker is. Nu goed, de tandjes komen eraan, dus fun times ahead.
Eventjes aanvullen dat dutjes voor volwassenen onderschat zijn ook. Als ik thuis werk kan een halfuurtje of 45 minuten extra 's middags mij echt deugd doen.
Voor de rest slaap ik soms te weinig (af en toe eens opstaan voor de kinderen, of gewoon wakker worden en niet meer kunnen slapen) en ik voel dat enorm. Slaap is onderschat en broodnodig.

Dat gezegd zijnde, vannacht 7u30min, gisteren maar 6u, nacht ervoor 8u.
 
Eventjes aanvullen dat dutjes voor volwassenen onderschat zijn ook. Als ik thuis werk kan een halfuurtje of 45 minuten extra 's middags mij echt deugd doen.
Voor de rest slaap ik soms te weinig (af en toe eens opstaan voor de kinderen, of gewoon wakker worden en niet meer kunnen slapen) en ik voel dat enorm. Slaap is onderschat en broodnodig.
Hier al gans mijn volwassen leven slaapproblemen en ik pak ook dutjes waar ik kan.
Ik heb mijn tekort aan slaap nooit als een "win" gezien waarmee te stoefen valt. Ik heb een probleem, dat probleem is zich doorheen de jaren zwaar gaan wreken op andere domeinen (zware migrainepatiënt oa waar de aanvallen als tiener veel minder talrijk waren) en mensen die NU denken dat ze een geweldig lot uit de loterij hebben getrokken, kunnen over 10 of 20j wel eens gans anders piepen...

(Opvallend is wel dat mijn pa hetzelfde slaappatroon heeft, waardoor ik denk dat het wel iets genetisch kan zijn ook.)
 
Ik kom meestal wel ongeveer aan mijn 8 uren. Ik ga door de week tussen 23u en 23u30 slapen meestal, en ik sta op tussen 7u en 7u30.
 
Slaap is hier al sinds mijn puberteit een probleem. Niet zozeer voldoende uren slaap, ik zit meestal wel tegen de 8 uur, maar vooral de kwaliteit ervan. Slaaponderzoek gedaan waaruit blijkt dat ik >40 apneus per uur doe, dat verklaart wel het één en ander, en intussen bezig met een traject voor een slaapbeugel die de luchtwegen open zou moeten houden. Wat mij betreft komt dat hoe sneller hoe liever in orde maar tegen dat je heel dat traject hebt doorlopen van slaaponderzoek, consulaties, slaapendoscopie die verplicht is voor zo'n beugel, beugel zelf laten maken enzoverder ben je makkelijk een klein jaar verder.

De laatste jaren zijn er perioden waarbij ik elke nacht rond 4u wakker word waardoor mijn slaap nog minder is, het is nu alweer een tweetal maanden van dat. Ik vermoed telkens stressgerelateerd.

Vooral hopen dus dat die beugel het één en ander gaat oplossen want zeker in die perioden dat ik rond 4u wakker word heeft dat wel nogal wat impact op concentratie en veerkracht.
 
Voorbije nacht 6u31min.
7 daags gemiddelde 7u21min.

De truck voor mij is toch een hazenslaap na de middag.
Zelfs als is het maar 7 of 8min in de geparkeerde wagen.
Ik kan me achteruit zetten, mijn ogen dicht doen en tegen mezelf zeggen om wakker te worden tegen dat ik weer verder moet doen.
Energie voor de rest van de dag nadien.
 
Sinds een ongeval merk ik echt een verschil tussen 6u en minder slaap.
Bij 6u en minder voel ik me lichamelijk slecht als in niet gerecupereerd, prikkelbaar, traag van begrip en minder gehuegn, branderige ogen en vooral ... honger, een bodemloze put :unsure:.

Ik drink wel eens graag in 't weekend en de laatste maanden beïnvloedt alcohol toch wel serieus m'n slaap.
Of 't is de leeftijd helaas :unsure:

Wat me goed helpt om in te dommelen, is ... lezen!
Als ik niet lees voor het slapen gaan, dan val ik zeer moeilijk in slaap gezien m'n gedachten alle kanten uitgaan.
 
Ook een verschil is fysiek herstel. Ik weet nog dat ik in periodes dat ik zware krachttraining deed echt een wrak was na een kortere nacht, terwijl als ik niet train door bv. een blessure ik me wel ok voel na in dat geval.
 
Terug
Bovenaan