Hoeveel is jouw waterverbruik?

Ik woon in Oost-Vlaanderen en heb hier een vraag voor de kenners. Vorig jaar was ons verbruik 115,23 en dit jaar 117,48. Vorig jaar betaalden we 159 euro voor de afrekening en dit jaar is dat plots torenhoog, een afrekening van 610 euro. Weten jullie hoe dit komt? Ons verbruik is nagenoeg hetzelfde...
Ja ik heb voorschotfacturen betaald om de drie maanden.
En hoeveel waren je voorschotfacturen dit jaar en vorig jaar?
Is er iets aan de gezinssamenstelling veranderd? (dit heeft impact op hoeveel m² je hebt aan basistarief alsook de korting op vastrecht)

Als je echt een duidelijk antwoord wilt, leg dan de gedetailleerde jaarafrekening van vorig jaar naast deze van dit jaar en kijk waar het verschil zit.

[edit]Zoals @Noctilucus dus ook al zei maar ik had de post nog niet gezien ;)

126m3 voor twee personen. Tuinaanleg met bijhorende droogte heeft niet geholpen amai. Nu wel een regenwaterput geplaatst dus hopelijk eindelijk eens onder de 100m3 duiken. Nog nooit gelukt met die waternymph hier in huis.

Ik woon in Oost-Vlaanderen en heb hier een vraag voor de kenners. Vorig jaar was ons verbruik 115,23 en dit jaar 117,48. Vorig jaar betaalden we 159 euro voor de afrekening en dit jaar is dat plots torenhoog, een afrekening van 610 euro. Weten jullie hoe dit komt? Ons verbruik is nagenoeg hetzelfde...
Als je grof gerekend 7 euro per kub water rekent heb je een totaal van 820 euro ongeveer. 610 afrekening betekent dat je maar 210 euro ongeveer in het totaal hebt betaald? Afrekening details toch maar eens controlleren

Kheb thuis de lavabokranen wat minder strak afgesteld. Een douchespaar ding is ook onderweg. Ik wil toch onder de90kub geraken volgend jaar met 2.5 persoon in huis

Verbruik water:
-2024: 68,88m³ (Pidpa: 34,2m³ + regenwater: 34,68m³)
-2025: 95,72m³ (pidpa: 50,9m³ + regenwater 44,82m³)

2 Volwassen

2025 een stuk meer verbruikt dan 2024. Zal door 2 oorzaken zijn.
-De buren hebben wel wat water mee gebruikt (zijn aan het bouwen)
-Hebben hagen gepland en door de droogte toch wel wat water moeten geven.

Hoe meet je het regenwater verbruik?
Mijn pomp heeft een teller.

In de praktijk is er iets meer regenwater verbruikt, omdat sommige aannemers rechtstreeks uit de put hebben gehaald. Waardoor je dus de pomp bypass.
Andere keren leverende we wel water via de buitenkraan (was dus via onze pomp gaat).

In 2024 een verbruik van 64m3 met z’n tweetjes, nu in 2025 een verbruik van 40m3 met z’n 3. Wc’s op regenwater maakt toch een serieus verschil…

Wij zaten twee jaar na elkaar op 40m3. Nu met de vers aangelegde tuin en de droogte hebben we wat leidingwater moeten bijtanken, en zijn we geëindigd op 53m3.

2p, wasmachine, buitenkranen, wc's, en kraantje binnen (dweilen, drinkwater honden, etc) op regenwater.

38m²: 2 volwassenen en 1 kindje (bijna 2 jaar)

Wasmachine en alle WC's op regenwater, de rest is leidingswater. Ons verbruik is dit jaar iets hoger, doordat we ons kind in bad steken, maar we zijn al aan het experimenteren met te douchen in de plaats :)

Ivm regenwater: nog nooit rare geuren gehad en de machine en wc's niet moeten ontkalken, leuk!
40m² in 2025. Stabiel :)

Ik heb een waterverzachter van ecowater. Ik dacht ik ga eens kijken op de digitale meterstanden die de watergroep meet. Maar deze berekent elke dag meer liter verbruik dan de waterontharder. Is dit normaal? Nog iemand met een waterontharder hier die ook zo verschillen heeft?

6m³ - 1 volwassene

Zo goed als alles staat hier op regenwater. Uitgezonderd het sanitair water. Heb nagedacht om zoals bij de ouders en grootouders mijn boiler ook op regenwater te zetten. Maar wegens het toch al lage verbruik heb ik gezegd meh. Betaal toch sowieso het vast recht.
Ah, ne mens naar mijn hart.

Ik heb de voorbije 3 maanden blijkbaar 4 m³ verbruikt. Alleenstaand, appartement, en zonder regenwater. Wel net verhuisd, dus eerste meting, ben bij de volgende meting benieuwd of alles correct werd doorgegeven, maar ik ben en blijf natuurlijk een zuinige jongen.

Hoe duur is water geworden. Na de afrekening nu het eerste voorschot.

200 €...

Misschien toxh eens kijken om de kleine regenwaterput aan te sluiten voor de toiletten en het wasmachine.

90 kuub. Van feb 2023 tot feb 2024. Gezin van 3 voorlopig.
Voor de eerste 8 maanden met 3, 4 maanden met 2 halvelings.

78 kuub. Valt mee en zal vast nog fel verminderen. Geen put hier dus ik zal het ermee moeten deon. Afrekeing van 424 euro. Whoppa. € 13 opleggen na voorschot maar kom.

Vandaag de meterstand doorgegeven, hier 80m³ op 1 jaar met 3 volwassenen en geen gebruik van regenwater.
(Zal iets meer zijn voor 1 jaar, want vorige opname was 7/03/2023 en nu 26/02/2024)
Bovenstaande is van 2 jaar geleden.
Nu hebben we 58m³ met 2 personen (25/02/2025 tot 27/02/2026)

Ik was gisteren hier zaken aan het nakijken, zien wat er weg mag en wat we moeten houden.
Zaten ook oude facturen van het water bij.

Tussen 5 en 10 jaar geleden was de afrekening jaarlijks rond de 80 tot 85 euro.
Nu is een voorschotfactuur (3 keer per jaar) al iets meer dan 100 euro, dat was toch wel serieus verschieten.
Toch niet zo een grote stijging als de voorschotten lieten vermoeden, want na de afrekening krijgen we plots heel veel terug en zijn de nieuwe voorschotten ineens terug veel lager.
Blijkbaar hebben ze met het bepalen van de voorschotten vorig jaar dus een serieuze fout gemaakt.

Voor onze renovatie zaten wij op 70-80 m3, alles op leidingwater.

Nu na twee maand met toiletten, wasmachine en buitenkraantjes op regenwater, zitten we op 4-4,5 m3/maand ofwel toch zo'n 50 m3/jaar. En dan is de waterverzachter nog niet aangesloten dus die gaat dat ook nog wel een beetje opdrijven.
Ik had precies toch een spectaculairder resultaat verwacht van die regenputten :unsure:

Vroeger met 2 altijd rond de 70m3 per jaar.
Sinds de verhuis naar onze nieuwe woning nu 140m3. Met zwembad en grote tuin, waarbij 2 putten van 10.000l regenwater vorig jaar meermaals niet voldoende waren.

Erg veel maar daar hebben we voor gekozen dus ik klaag niet.

is het eigenlijk rendabel om achteraf een regenput te laten steken? of is het het sop de kolen niet waard? Ik veronderstel dat je een deel winst kwijt bent aan onderhoud en verbruik van die pomp... wij zijn hier binnenkort met 4 en zitten nu met 3 al aan 120kuub/j.

veronderstel van niet, 3j geleden ons gelijkvloers volledig gerenoveerd en heb er niet aan gedacht een leiding klaar te steken...

Terug
Bovenaan