Hoeveel is jouw waterverbruik?

Als ik naar de laatste 12 maanden kijk, is ons verbruik van 75 kub naar 100+ kub gestegen.
Ik vermoed dat het zwembad er voor iets tussen zit en de droge lente en zomer.
We hebben het bad gevuld met 15 kub regenwater en 15 kub stadswater. Verder enkel de toiletten op regenwater. De put is effectief eens leeggeweest zodat we moesten overschakelen op Stadswater.

Wasmachine en vaatwas draaien hier wel dagelijks (gezin met 3 kinderen)

Ik ga toch eens overwegen de regenwaterput terug in ere te herstellen.al is het maar voor de toiletten alleen.

Put is jammergenoeg maar 3500 liter.

Gemiddeld tussen de 30-35m3 voor 2 volwassene. Toegegeven, we zijn vaak weg (2 tot 3m per jaar), ook geen idee wat ons verbruik is in ons buitenverblijf. Watermeter is daar nog analoog.

Net meterstand ingegeven (moet dit nog altijd doen, ondanks digitale watermeter), 104m3. Gezin van 4. Het waterverbruik neemt hier elk jaar toe, helaas - en ook geen regenput. Kinderen worden ouder, douchen meer en langer - nieuwe regendouche zal er ook geen goed aan doen. Wasmachine/vaatwas doen hier soms overuren. Ik werk quasi fulltime thuis. Planten hebben ook grote dorst met al die maanden droogte. Wij drinken ook kraantjeswater i.p.v. flessenwater. Etc.

Maar langs de andere kant besef ik dat ik niet kan vergelijken door met 2 te zijn en dagelijks te koken en wekelijks wasjes te draaien, dan zal ik het mijne wel zeker kunnen verdubbelen.
Wekelijks 😅, dat is nog niets. Hier zijn dat makkelijk 5+ machines per week. Of bv. vaak nog een pak meer als uw kleuter aan het trainen is 's nachts om droog te blijven en je elke ochtend zijn lakens mag wassen. Dat waren plezante weken. Dagelijks ook nog eens de vaatwas er nog eens bovenop.

Toen ik alleen woonde had ik ook amper verbruik. Totaal niet te vergelijken.

Laatst bewerkt:
Hier net voor de eerste keer dit jaar de regenwaterput(ten) leeg. Staan toiletten, buitenkranen en wasmachine op aangesloten.
Nochtans 7500 + 3500 liter (als communicerende vaten). Wel een heel droog jaar natuurlijk...
Beetje bijgevuld en hopen op wat regen, al ziet het er niet heel 'goed' uit wat dat betreft :-/

Juist waterfactuur afrekening gekregen. Jawadde 104 kub. 737 euro. Waarvan een 350 al met voorschotten betaald. We zijn met 3. En geen put in de tuin

Hier net voor de eerste keer dit jaar de regenwaterput(ten) leeg. Staan toiletten, buitenkranen en wasmachine op aangesloten.
Nochtans 7500 + 3500 liter (als communicerende vaten). Wel een heel droog jaar natuurlijk...
Beetje bijgevuld en hopen op wat regen, al ziet het er niet heel 'goed' uit wat dat betreft :-/
Onze grondwaterput is nu al twee maal droog getrokken op relatief korte tijd door het droge weer. Is eigenlijk het eerste jaar waarin dit gebeurd. We kunnen wel makkelijk overschakelen op stadswater.

Juist waterfactuur afrekening gekregen. Jawadde 104 kub. 737 euro. Waarvan een 350 al met voorschotten betaald. We zijn met 3. En geen put in de tuin

Voor een gezin met 3 zit je een beetje boven het gemiddelde, maar in dat gemiddelde zitten natuurlijk een pak gezinnen met een regenwaterput.
M.a.w. jullie verbruik is zeker niet uitzonderlijk.

De waterfactuur zal alleen maar blijven stijgen, de Watergroep en andere Vlaamse watermaatschappijen komen met de regelmaat van de klok in het nieuws om weer een reden te geven waarom ze de prijs gaan verhogen. De gemiddelde waterfactuur is volgens dr. Google op 14 jaar tijd al met 70% gestegen, de prijs per m³ nog sneller want het gemiddeld verbruik is in die periode wel gedaald.

Voor een gezin met 3 zit je een beetje boven het gemiddelde, maar in dat gemiddelde zitten natuurlijk een pak gezinnen met een regenwaterput.
M.a.w. jullie verbruik is zeker niet uitzonderlijk.

De waterfactuur zal alleen maar blijven stijgen, de Watergroep en andere Vlaamse watermaatschappijen komen met de regelmaat van de klok in het nieuws om weer een reden te geven waarom ze de prijs gaan verhogen. De gemiddelde waterfactuur is volgens dr. Google op 14 jaar tijd al met 70% gestegen, de prijs per m³ nog sneller want het gemiddeld verbruik is in die periode wel gedaald.
valt eigenlijk nog redelijk mee. Wij wonen in een rijwoning zonder regenwaterput en hebben een verbruik dat vroeger 100m² was en nu tegen de 150m² aanschuurt (2 volwassenen, 2 pubers en redelijk wat sport/zweters)

Dit is onze prijs per m² (ruw het verbruik per jaar afgezet tegen wat we van maandelijks bedrag + afrekening in dat jaar betaald hebben, is dus niet altijd exact de totale kost, maar zit er dicht bij):
JaarPrijs
2012€ 4,01
2013€ 4,37
2014€ 4,20
2015€ 5,70
2016€ 4,73
2017€ 6,96
2018€ 4,74
2019€ 4,90
2020€ 3,47
2021€ 7,19
2022€ 5,31
2023€ 5,20
2024€ 6,32

Ik was gisteren hier zaken aan het nakijken, zien wat er weg mag en wat we moeten houden.
Zaten ook oude facturen van het water bij.

Tussen 5 en 10 jaar geleden was de afrekening jaarlijks rond de 80 tot 85 euro.
Nu is een voorschotfactuur (3 keer per jaar) al iets meer dan 100 euro, dat was toch wel serieus verschieten.

Onze grondwaterput is nu al twee maal droog getrokken op relatief korte tijd door het droge weer. Is eigenlijk het eerste jaar waarin dit gebeurd. We kunnen wel makkelijk overschakelen op stadswater.
Hier was uiteindelijk de voorfilter het probleem. Nieuw systeem tov vorig huis. Zal het allicht wel langer proper houden, maar op 3 maand was die helemaal dichtgeslibt, waardoor al het water over het vuil liep en gewoon recht de afvoer naar straat in... Nu kuis ik die minstens 1x per maand, want die slibt dus echt heel snel dicht.

Ik woon in Oost-Vlaanderen en heb hier een vraag voor de kenners. Vorig jaar was ons verbruik 115,23 en dit jaar 117,48. Vorig jaar betaalden we 159 euro voor de afrekening en dit jaar is dat plots torenhoog, een afrekening van 610 euro. Weten jullie hoe dit komt? Ons verbruik is nagenoeg hetzelfde...

Ik woon in Oost-Vlaanderen en heb hier een vraag voor de kenners. Vorig jaar was ons verbruik 115,23 en dit jaar 117,48. Vorig jaar betaalden we 159 euro voor de afrekening en dit jaar is dat plots torenhoog, een afrekening van 610 euro. Weten jullie hoe dit komt? Ons verbruik is nagenoeg hetzelfde...
Heb je wel voorschotfacturen gehad dit jaar?

Ja het voorschot bedrag is daarvan afgetrokken. Zou 1090,38 hebben verbruikt. En tussentijdse facturen gaan eraf, dat is ongeveer 510 euro. Ik heb een week geleden wel een mail gestuurd, maar duurt lang vooraleer je antwoord krijgt.

Ja het voorschot bedrag is daarvan afgetrokken. Zou 1090,38 hebben verbruikt. En tussentijdse facturen gaan eraf, dat is ongeveer 510 euro. Ik heb een week geleden wel een mail gestuurd, maar duurt lang vooraleer je antwoord krijgt.

Op de website van de waterleveranciers (bv. Watergroep, Farys - verschilt per gemeente, dus binnen Oost-Vlaanderen zijn er meerdere actief) kan je de tarieven zien - die liggen pakweg 15-20% hoger dan vorig jaar, dus die €1090 totale kost per jaar was vorig jaar eerder €900 - 950.
M.a.w. met gelijk verbruik moet je niet verwachten dat je totale factuur €450 gestegen is, eerder €150 - 200 grootte-orde.

My 3 cents voor mogelijke verklaringen:
- lagen je voorschotten vorig jaar per kwartaal hoger waardoor je eindfactuur nu hoger uitkomt?
- is er iets gewijzigd aan de domicilies op je adres waardoor minder van je verbruik onder basistarief valt en meer onder comforttarief?
- fout van de leverancier bij het berekenen van je totale factuur, je zou die van dit jaar eens naast die van vorig jaar kunnen leggen om te zien waar het grote verschil precies zit

Terug
Bovenaan