Hoeveel is jouw waterverbruik?

Vorige nacht eens bekeken.
Van 2098,293 naar 2098,334
Dus een verbruik van 0,041m³ op een hele nacht. Dus een gewoon lek zal het niet zijn.
Gewoon veel verbruik waar ik eens naar moet kijken
41 liter. Er vanuitgaan dat dit over een tijdspanne van 8 a 10 uur is, en er niemand naar het toilet is geweest, is dit 4 a 5 liter per uur. Dus een goede 100 liter per dag. Is dus een 30 a 40m3 op jaarbasis.
Niet zomaar een klein lekje dus.

Al eens gekeken naar bijvoorbeeld de boiler? Een overdruk ventiel dat eventueel blijft lekken?
Hebben jullie een waterontharder?
Spoelt misschien te veel?

Zaak is nu om vooral in kaart te brengen of het een constant verlies is of met periodes.

Het zou u toch moeten lukken als iedereen eens de deur uit is, uw meterstanden eens enkele uren bij te houden.

Waren al een paar wc doorgespoeld.
Kinderen allemaal in huis, vrouw die vroeg op is.. Niet zo praktisch.
Morgen nog eens proberen.

Boiler hebben we niet (doorstromer)
Geen waterontharder
Enkel buitenzwembad, maar daar is niets aan bijgevuld de laatste tijd

Grondwaterput krijgt mijn pomp geen water uit.
Morgen naar de winkel voor een terugslagklep en dan ga ik eens op het regenwater proberen.

Energiemeter heb ik hier al van.
Hoe werkt zo een watermeter eigenlijk? leest die gewoon de cijfers af van het analoge?
Is niet duidelijk op hun site

Van Homewizard? Heb je al een digitale watermeter? Indien beiden ja heb je niets anders meer nodig. De waterwaarde zou je op die manier ook moeten kunnen aflezen via app en api.

Van Homewizard? Heb je al een digitale watermeter? Indien beiden ja heb je niets anders meer nodig. De waterwaarde zou je op die manier ook moeten kunnen aflezen via app en api.

De meeste hebben geen digitale meter, maar ook voor analoge meters heeft homewizard oplossingen. Die werken op reflectie van het spiegelend gedeelte op de wijzer.

Afrekening ontvangen. Valt al bij al nog mee
€212.89 bij betalen.
Nu zie ik wel dat dit voor een periode van 2 jaar is.
Dus gemiddeld is dat 140m³ per jaar.
Maar dan nog...

Afrekening ontvangen. Valt al bij al nog mee
€212.89 bij betalen.
Nu zie ik wel dat dit voor een periode van 2 jaar is.
Dus gemiddeld is dat 140m³ per jaar.
Maar dan nog...
Heb hier ook een afrekening gehad waar ik van omver viel, maar zag ook dat het over 2 jaar ging...
Moet hier 800 euro opleggen, geen idee waarom we vorig jaar geen afrekening hebben gehad, heb nogtans een meterstand doorgegeven.

Wij verbruiken 110 kubiek per jaar.

Heb daar vorig jaar zelfs niet bij stilgestaan. Dus was ff schrikken :p
Hier betalen we al 210 per kwartaal aan voorschot.
Regenwater is ondertussen in gebruik in de tuin. Moet nog puzzelen hoe ik de wc en eventueel wasmachine kan aansluiten. (Huis gekocht van een DHZ'er, dus is niet allemaal even duidelijk/logisch)

Hier een verwacht jaarverbruik van 113 m³.

Afrekening van 338 euro... voorschotten waren 138 euro.

Dat is 700 euro op jaarbasis. Is water zo duur geworden?

Vorig jaar zaten we wel bijna 20 m³ lager.

Hier hetzelfde verhaal: 820 EUR voor 125m³. 2 jaar geleden kostte datzelfde verbruik mij minder dan 700 EUR.

75m3 dit jaar. Vorig jaar 42m3 ofzo.
Dit jaar stond de regenput al leeg in april. En gras zaaien in droogte gaat niet goed, dus redelijk wat water verbruikt in de gazon. Hopelijk volgend jaar terug rond de 40-45m3.

Dat is 700 euro op jaarbasis. Is water zo duur geworden?
Hier hetzelfde verhaal: 820 EUR voor 125m³. 2 jaar geleden kostte datzelfde verbruik mij minder dan 700 EUR.
Waterprijs wordt geïndexeerd. Maar wat ik hier vooral zie, is dat de bovengemeentelijke bijdrage dit jaar heel hard gestegen is; disproportioneel de stijging van de prijs van het drinkwater zelf. Gemeentelijke bijdrage is voor afvoer afvalwater, bovengemeentelijke brijdrage voor zuivering afvalwater.

Lokale prijzen, in €/m³, excl 6% BTW, stijging is t.o.v. het voorgaande jaar:
basistarief drinkwaterbasistarief gemeentelijke bijdragebasistarief bovengemeentelijke bijdrage
2025​
€ 2,8415​
+6,31%​
€ 1,9114​
+15,61%​
€ 1,6621​
+40,75%​
2024​
€ 2,6728​
+5,55%​
€ 1,6533​
+0,77%​
€ 1,1809​
+0,77%​
2023​
€ 2,5322​
+11,11%​
€ 1,6407​
+10,62%​
€ 1,1719​
+10,62%​
2022​
€ 2,2791​
+6,58%​
€ 1,4832​
+5,65%​
€ 1,0594​
+5,64%​
2021​
€ 2,1384​
€ 1,4039​
€ 1,0028​

Ik ben waarschijnlijk ook niet het perfecte (modale) voorbeeld omdat ik eigenlijk geen was draai en weinig kook etc.
Maar ik ben alleen, enkel douchen, wel dagelijks drinkwater van de kraan en wc op regenwater zit ik op 12-13m³ verbruik per jaar.
Ik verschiet toch van die hoge verbruiken hier soms, en als ik dan eens even de ecologische groene rakker mag uithangen (wat ik niet ben), dan wil ik zeggen dat het maar logisch is dat het water duurder en schaarser wordt.
Maar langs de andere kant besef ik dat ik niet kan vergelijken door met 2 te zijn en dagelijks te koken en wekelijks wasjes te draaien, dan zal ik het mijne wel zeker kunnen verdubbelen.

Ik ben waarschijnlijk ook niet het perfecte (modale) voorbeeld omdat ik eigenlijk geen was draai en weinig kook etc.
Maar ik ben alleen, enkel douchen, wel dagelijks drinkwater van de kraan en wc op regenwater zit ik op 12-13m³ verbruik per jaar.
Ik verschiet toch van die hoge verbruiken hier soms, en als ik dan eens even de ecologische groene rakker mag uithangen (wat ik niet ben), dan wil ik zeggen dat het maar logisch is dat het water duurder en schaarser wordt.
Maar langs de andere kant besef ik dat ik niet kan vergelijken door met 2 te zijn en dagelijks te koken en wekelijks wasjes te draaien, dan zal ik het mijne wel zeker kunnen verdubbelen.
+ ook niet vergeten dat niet iedereen een regenwaterput heeft. Of zomaar makkelijk een regenwaterput kan steken. Hier in het dorp zijn veel huizen die aan het volgende voldoen:
Ouder rijhuis, gedeelde dakgoot vooraan (1 afvoer om de 3 huizen, komt meestal gewoon open uit op het voetpad) & tuin niet langs achter bereikbaar. Dan is het in het algemeen moeilijk haalbaar (*) en zelfs bij een totaalrenovatie al heel kostelijk en niet bepaald rendabel.

*: Rijhuis die niet langs achter toegankelijk is maakt het heel moeilijk. Je moet de put al over het huis naar achter brengen. En dan ofwel alle ander materiaal en aarde ook over het huis, of manueel graven en per kruiwagen door het huis. En dan zit je met een regenwaterput die maar water verzamelt van een half (klein) zadeldak (tenzij je je dakgoot + die van de buren + afvoer ook nog eens aanpast; maar dan moet je het water van de straatkant nog naar achter krijgen) en die daarom niet eens gegarandeerd op een plek zit waar je die makkelijk kan aansluiten. Dan mag je nog kappen en breken om de toevoer naar een collector te krijgen + zorgen dat de overloop deftig weg geraakt.

Koken en wassen niet onderschatten qua waterverbuik. Nog een grote variabele is hoeveel mensen er overdag thuis zijn. Als je telkens op het werk naar het toilet gaat (indien geen regenwaterput thuis) en daar eet (dus thuis geen afwas moet doen) dan culmuneert dat ook op een jaar.

Terug
Bovenaan