Hoeveel is jouw waterverbruik?

Hier de meterstand nog eens moeten doorgeven
286m³ verbruik :wtf:

Gezin van 6. (waarvan 4 vrouwen. En co ouderschap. Dus gemiddeld eigenlijk met 4)
Toch eens kijken om mijn grondwater en/of regenwaterputten aan te sluiten op wc's/wasmachines/buitenkraan/..

Ja... Da moet nogal een waterfactuur geven toch...
Er vanuitgaan dat iedereen gedomicilieerd staat op uw adres, heb je 210m3 basisverbruik.
Dus de overige 76m3 is comfortverbruik en betaal je dubbel zoveel voor je water.
Zou toch trachten met 210m3 toe te komen.
Zal al een serieuze winst zijn op jaarbasis.

Wij net weer afgetikt op 25m2, 2 volwassenen, 1 kind, toilet beneden en wasmachine wel aangesloten op regenwater.

Ik verschiet toch van sommige verbruiken hier moet ik zeggen :unsure:

Wij net weer afgetikt op 25m2, 2 volwassenen, 1 kind, toilet beneden en wasmachine wel aangesloten op regenwater.

Da's toch echt zeer laag ook he. Wij verbruiken bijna 3x zoveel, ook 2 volw en 1 kind. Wasmachine zit niet op regenwater, toilet wel. Het 1e jaar dat we een kind hadden is het jaar waarop de WC op regenwater is overgezet. Ik heb toen gezien dat die 2 elkaar ongeveer compenseren.

een overzicht:
2018: 51 m³
2019: 64 m³
2020: 64m³
2021: 68m³
2022: 75 m³
2023: 69 m³
2024: 64 m³

Je ziet dat we wel héél consistent zijn :laugh: In 2022 is onze zoon geboren dus dat verklaart de piek. Ik moet wel zeggen dat ik vermoed dat mijn vrouw een disproportioneel stuk van ons verbruik vertegenwoordigt.

Wij zitten meestal rond de 42-45m3, maar tzal dit jaar hoger zijn omdat de regenput al een paar keer leeg geweest is.
2 volwassenen en 1 kind.

Hier wegens een herstelling aan het zwembad op 65 kuub uitgekomen. Normaal zitten we rond de 40 (gezin van 4, wasmachine en toiletten op regenwater) maar ze hebben de helft van het bad moeten wegpompen. (we zijn wel vergoed)

Wij verbruiken alleen aan de wasmachine al 15-20 kuub per jaar (ik reken aan 60l x 250-300 wasmachines per jaar). En die is niet aangesloten op de regenput. Dus zou vreemd zijn dat we voor de rest maar 5 kuub zouden verbruiken (15l per dag) :laugh: Maar zelfs dan lijkt het me bij jou eerder weinig dan bij de rest veel. Wij zitten aan ~70kuub per jaar (2 volw + 3 kinderen).

Hieronder de gemiddeldes die in de PIDPA factuur stonden.

Gezinsgroottem3/jaarl/dag
137101
262170
389244
4108296
5130356
Gemiddeld (2.3)70192

Voor de fun ook eens de verbruiken opgezocht van de voorbije jaren (in l/dag)

Ik denk dat 2024 en 2025 hoger zijn door droge zomers en put die gevuld geweest is (gemakkelijk 5-10 kuub). Ik werk ook zo goed als full time thuis sinds 2024 en 100% thuis sinds 2025. En dan zijn de douches 's morgens net iets langer dan als je moet pendelen :laugh:

2025: 203
2024: 199
2023: 187 (nog een kind erbij)
2022: 179
2021: 181 (2 kinders erbij)
2020: 175
2019: 178
2018: 175

Laatst bewerkt:
6m³ - 1 volwassene

Zo goed als alles staat hier op regenwater. Uitgezonderd het sanitair water. Heb nagedacht om zoals bij de ouders en grootouders mijn boiler ook op regenwater te zetten. Maar wegens het toch al lage verbruik heb ik gezegd meh. Betaal toch sowieso het vast recht.

Das gigantisch. Zit je toevallig niet met een waterlek?
Zou ik toch ook eens nakijken of je gen lek hebt.
Wij zitten jaarlijks rond de 112 met een gezin van 4 (jong)volwassenen zonder aansluiting op grondwater.
Enkel een 350L vat voor buiten.
Ga dit inderdaad eens moeten doen.
Dat is meer jaar verbruik dan toen we het zwembad gevuld hebben (60m³)
Wat is de makkelijkste manier? (gewoon s'avonds en s'morgens de meterstand opschrijven? Zijn er een paar die snachts naar toilet moeten)
Ja... Da moet nogal een waterfactuur geven toch...
Er vanuitgaan dat iedereen gedomicilieerd staat op uw adres, heb je 210m3 basisverbruik.
Dus de overige 76m3 is comfortverbruik en betaal je dubbel zoveel voor je water.
Zou toch trachten met 210m3 toe te komen.
Zal al een serieuze winst zijn op jaarbasis.
Kids staan hier allemaal gedomicilieerd.
Wist niet dat er zo iets was als comfortverbruik.

Ben vandaag bezig geweest om de leidingen in de kelder te trekken van grondwater en regenwater (T stuk om makkelijk te switchen)
Grondwater krijg ik niet aan de gang. Trekt precies lucht. Moet eens kijken als ik deze kan terug vinden onder de inrit. Staat misschien droog
Regenwater was andere aansluiting, dus die niet kunnen testen.

Wat is de makkelijkste manier? (gewoon s'avonds en s'morgens de meterstand opschrijven? Zijn er een paar die snachts naar toilet moeten)
Zo'n toilet is nu ook niet gigantisch en kunde nog wel becijferen natuurlijk. Probeer dat een aantal dagen en kijken aar de consistentie. Check ook eens op lekkende kraantjes. Zet het water eens af van een kraan waarvan je denkt dat die zou lekken.

Ik denk niet dat er in huis een lek is hoor (buiten aan mijn zwembad een kleintje)
Maar ik ga het eens een paar dagen opschrijven

94m³ hier over 355 dagen, enkel wc´s op regenwater.
Ik zou graag wasmachines ook doen,maar ons regenwater ruikt vaak slecht, nogthans worden de binnen filters om de 6 maand uitgespoeld en jaarlijks vervangen.
Eens bekijken of ik ergens buiten filters vind.

Het herleggen binnen zal niet al te moeilijk zijn veronderstel ik?

Vorig jaar als referentie genomen, 3 volwassenen en 1 kind week om week: 29 m³
Ook toiletten, wasmachine en buitenkraan op regenwater.
Als ik een berekening moet maken voor dit jaar en het gemiddelde doortrek, komen we dit jaar aan 14 m³ voor twee volwassenen. Aantal wassen zijn ruim gehalveerd, dus denk dat het vooral daaraan ligt.

@cege: ik verbaas mij altijd over het gemiddelde verbruik in Vlaanderen volgens de officiële gegevens. Zelfs voor wij een regenwaterput lieten steken kwamen wij met twee volwassenen niet hoger dan 36 m³ per jaar. Goed, mijn broer en ik komen uit een arm gezin dus wij smossen niet met water, maar toch was dat voldoende voor alle comfort.

Ik denk dat dat hoge verbruik vooral komt door al de gazonsproeiers.
En gezinnen die elke dag een of meer baden laten vollopen.

Hier gaat dat vooral de toiletten zijn. Wij zijn met twee en zitten steeds aan 75-80m2/jaar. Bad of tuinbewatering hebben we niet.
Echter niets op regenwater, dus met redelijk wat thuiswerk weegt een toilet wel door.

Onlangs voor 15k liter aan regenputten gestoken en beide toiletten + wasmachine komen op regenwater dus ik ben benieuwd naar het verschil :biglaugh:

Grondwaterput krijgt mijn pomp geen water uit.
Morgen naar de winkel voor een terugslagklep en dan ga ik eens op het regenwater proberen.

Ik kan de HomeWizard water meter aanraden. Dan kun je zien wanneer er (veel) verbruik was
Energiemeter heb ik hier al van.
Hoe werkt zo een watermeter eigenlijk? leest die gewoon de cijfers af van het analoge?
Is niet duidelijk op hun site

Grondwaterput krijgt mijn pomp geen water uit.
Morgen naar de winkel voor een terugslagklep en dan ga ik eens op het regenwater proberen.

Energiemeter heb ik hier al van.
Hoe werkt zo een watermeter eigenlijk? leest die gewoon de cijfers af van het analoge?
Is niet duidelijk op hun site
Check wel eerst als jouw watermeter compatibel is.
In de watermeter zit een wieltje waarvan de helft metaal is. Dat wieltje draait 1x rond per liter water dat er door gaat. De HomeWizard watermeter heeft een sensor die de beweging van dat wieltje kan registeren. Het is tot op 1l nauwkeurig, dus je gaat snel abnormaal verbruik kunnen dectecteren.

Vorige nacht eens bekeken.
Van 2098,293 naar 2098,334
Dus een verbruik van 0,041m³ op een hele nacht. Dus een gewoon lek zal het niet zijn.
Gewoon veel verbruik waar ik eens naar moet kijken

Vorige nacht eens bekeken.
Van 2098,293 naar 2098,334
Dus een verbruik van 0,041m³ op een hele nacht. Dus een gewoon lek zal het niet zijn.
Gewoon veel verbruik waar ik eens naar moet kijken
Dat is 41 liter die weggelopen is op een nacht zonder dat je er hebt gebruikt?

Terug
Bovenaan