Hoeveel is jouw waterverbruik?

De kak en pisgewoonten van je gezin maken me weinig uit, maar als je 10 liter per beurt doorspoelt, kan je veel besparen in efficiëntere toiletten :thinking: ;)

Hier altijd grote knop. Tis toch regenwater. En liever wat meer water erdoor dan een verstopping door te weinig.... Ons kinderen durven nogal "proppen" 🙄

Ik heb 2 putten van 10 000liter waar dak van het huis, garage en carport zijn op aangesloten. gaat over -+ 160m² oppvervlak.
Alles is hier op aangesloten behalve keuken en wastafel badkamer.
We zijn met 5.

Verbruik laatste jaren
2022-2023: 38m³
2023-2024: 12m³
2024-2025: 4m³
Het heeft eigenlijk echt vaak geregend het voorbije jaar. Dat merkte ik aan de regenputten, nooit zonder gevallen. In die 9 jaar dat we nu hier wonen moet ik toch soms overschakelen op stadswater. Maar wel nog nooit moeten doen halverwege maart...

Momenteel geen regenwater meer sinds 15 maart. Verbruik in die 6-7 weken is nu 1.5m³. Toch al vaak gesproeid in de tuin met stadswater de voorbije 2 weken...

Dat belooft voor deze zomer, wordt zeer droog me dunkt...

Voorlopig gaan we richting de 35m³ voor de periode 08/2024 > 08/2025. We zitten nu op 30m³. Met de laatste renovatiewerken zit nu praktisch alles op grondwater behalve keukenkraan, lavabo, douche en bad in de badkamer.

39m3 voor een gezin met 5. We hebben wel een grondwaterput waarop de toiletten, vaatwas en wasmachine op aangesloten zijn

39m3 voor een gezin met 5. We hebben wel een grondwaterput waarop de toiletten, vaatwas en wasmachine op aangesloten zijn
Dat water wordt dan toch gefilterd vooraleer dat gebruikt wordt?
Ik ben precies toch niet zo wild van het idee.

Ik heb 2 putten van 10 000liter waar dak van het huis, garage en carport zijn op aangesloten. gaat over -+ 160m² oppvervlak.
Alles is hier op aangesloten behalve keuken en wastafel badkamer.
We zijn met 5.

Verbruik laatste jaren
2022-2023: 38m³
2023-2024: 12m³
2024-2025: 4m³
Het heeft eigenlijk echt vaak geregend het voorbije jaar. Dat merkte ik aan de regenputten, nooit zonder gevallen. In die 9 jaar dat we nu hier wonen moet ik toch soms overschakelen op stadswater. Maar wel nog nooit moeten doen halverwege maart...

Momenteel geen regenwater meer sinds 15 maart. Verbruik in die 6-7 weken is nu 1.5m³. Toch al vaak gesproeid in de tuin met stadswater de voorbije 2 weken...

Dat belooft voor deze zomer, wordt zeer droog me dunkt...
Heb je dan 2 doorstromers/boilers? 1 voor keuken en 1 voor douche/bad,...

Euh, ben je zeker dat die daarop is aangesloten? Want zelfs met (doorsnee buis- of triplex)filter wordt dat echt afgeraden.
Lijkt me ook straf. Ik gebruik zo'n 3-stapsfilter voor grondwater om de tuin te sproeien en hoewel dat goed helpt om zand en een deel van het ijzer eruit te halen, zou ik er toch niet van durven drinken. Ik wil het sowieso niet in huis, want het minste ijzer dat er nog in het water zit zorgt voor roest aan je machines. De sproeiers haperen zelfs na een tijd, maar geen idee of het door roest of andere onzuiverheden komt.

Je hebt daar toch genoeg testers voor? Ik heb dat destijds aangeschaft omdat er we hier tot 2 jaar terug alles op grondwater hadden zitten. Meer dan wat zand dat dingen zou kunnen verstoppen, was er toch niks mis met dat water voor consumptie.

En voor gebruik in een vaatwas zou ik er nog minder mee inzitten, dat water wordt verhit en je gebruikt nog eens wasmiddel er bij. De eventuele beestjes gaan dat niet overleven. Het is ook geen stilstaand water.

Mijn ouders hun hele huis zit nog steeds op grondwater, gemeente wilt geen leiding trekken voor 5 tal huizen.
Buiten er niet van drinken is er geen enkel probleem. Wel deftige filter staan voor het water het huis binnenkomt.

In principe kan grondwater goed genoeg zijn voor consumptie, zeker als je diep genoeg zit.

Maar neem mijn situatie. Er ging in de tijd dat het huis nog van mijn grootmoeder was een rioolbuis van het toilet kapot. Hierdoor was de grond vervuild wat dan in het grondwater terecht kwam. We spreken hier over een periode van 20 jaar weliswaar.

Het is dus erg belangrijk om het water ieder jaar te testen op vervuiling voor je het consumeert. Maar het kan dus wel. Ondertussen is die vervuiling helemaal weggetrokken en is ons grondwater in theorie terug bruikbaar voor consumptie.

Hier zijn de richtlijnen trouwens: https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/74427

Laatst bewerkt:
Hier de meterstand nog eens moeten doorgeven
286m³ verbruik :wtf:

Gezin van 6. (waarvan 4 vrouwen. En co ouderschap. Dus gemiddeld eigenlijk met 4)
Toch eens kijken om mijn grondwater en/of regenwaterputten aan te sluiten op wc's/wasmachines/buitenkraan/..

Hier de meterstand nog eens moeten doorgeven
286m³ verbruik :wtf:

Gezin van 6. (waarvan 4 vrouwen. En co ouderschap. Dus gemiddeld eigenlijk met 4)
Toch eens kijken om mijn grondwater en/of regenwaterputten aan te sluiten op wc's/wasmachines/buitenkraan/..
Zou ik toch ook eens nakijken of je gen lek hebt.
Wij zitten jaarlijks rond de 112 met een gezin van 4 (jong)volwassenen zonder aansluiting op grondwater.
Enkel een 350L vat voor buiten.

83m³ hier met 2 volwassenen.
GEen regenput of iets dergelijks. Appartement, dus geen tuin om water aan te geven.
Ik denk sowieso dat we beiden aan de lange kant onder de douche staan.

83m³ hier met 2 volwassenen.
GEen regenput of iets dergelijks. Appartement, dus geen tuin om water aan te geven.
Ik denk sowieso dat we beiden aan de lange kant onder de douche staan.
Gelijke situatie hier. Al denk ik dat wij zelfs aan +-90m³ gaan zitten.

Terug
Bovenaan