Hoe goed recycleer jij?

Hoe goed recycleer jij?

  • Alles wat gerecycleerd/herbruikt kan worden, hou ik gescheiden

    Stemmen: 34 37,8%
  • Het meeste wordt gescheiden, maar soms gooi ik iets bij het restafval dat eigenlijk apart hoort

    Stemmen: 53 58,9%
  • Ik doe weinig moeite om te recycleren, alles belandt wat door elkaar.

    Stemmen: 3 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Mijn vriendin zou nog dat plastiek venstertje uit een envelop gaan prutsen maar bij mij gaat dat geheel in het papier hoor.

Ha, ik haal dat plastiek er ook uit.

Het is hier nog wat zoeken met dat er nu veel meer in de pmd mag, dus we zijn nu vaak aan het twijfelen wat wel en niet mag, en ze hebben hier ook net GFT geïntroduceerd. Dat gaat er voor zorgen dat we nu waarschijnlijk naar 1 zak restafval (komende van 2), 2 zakken PMD (komende van 1) en 2 (kleine) zakken GFT (komende van 0) gaan hebben. We gaan hier eens moeten kijken om ons binnen wat te reorganiseren, want we hebben hier in de keuken op dit moment enkel een kleine vuilbak staan voor restafval (die we dan 's avonds in de grote vuilzak doen), maar gezien de bulk van wat we anders in die vuilbak doen nu bij het GFT of PMD mag, moeten we met al ons afval meteen naar buiten.
 
Ik val hier echt van de ene verbazing in de andere...

Ik heb echt nooit anders geweten, eerst waren er de groene zakken. Dat waren composteerbare zakken die geen hol waard waren. Vervolgens GFT container met stickers per ophaalbeurtt. Nu GFT diftar systeem, betalen per kg.
 
Ik val hier echt van de ene verbazing in de andere...

Ik heb echt nooit anders geweten, eerst waren er de groene zakken. Dat waren composteerbare zakken die geen hol waard waren. Vervolgens GFT container met stickers per ophaalbeurtt. Nu GFT diftar systeem, betalen per kg.
Hangt dat allemaal niet af van welk bedrijf of welke vereniging de ophaling organiseert? Misschien dat de gemeente er zelfs iets over te zeggen heeft. Hier is dat Intradura, maar in Brussel is het systeem al helemaal anders.
 
Zijn er echt nog gemeenten waar dat niet bestond? :unsure:
Ik val hier echt van de ene verbazing in de andere...

Ik heb echt nooit anders geweten, eerst waren er de groene zakken. Dat waren composteerbare zakken die geen hol waard waren. Vervolgens GFT container met stickers per ophaalbeurtt. Nu GFT diftar systeem, betalen per kg.
Hier (Mechelen) ook niet hoor. Vlaanderen (misschien ook heel België, maar don't know) is opgedeeld in "groen" en "GFT" regios. Enkel in 1 van de 2 (ik denk GFT) is er ophaling. De andere moet thuis-composteren.
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik denk dat ongeveer 50% van Vlaanderen geen GFT ophaling heeft.

Hangt dat allemaal niet af van welk bedrijf of welke vereniging de ophaling organiseert? Misschien dat de gemeente er zelfs iets over te zeggen heeft. Hier is dat Intradura, maar in Brussel is het systeem al helemaal anders.
Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat de opdeling groen vs GFT geen beslissing is van het afvalbewerkingsbedrijf, noch van de gemeente.
 
Hangt dat allemaal niet af van welk bedrijf of welke vereniging de ophaling organiseert?

Absoluut maar ik verbaas me dat dit in blijkbaar vele gemeenten niet bestaat.

Hier is het ibogem en hier wordt rest, pmd, groen, papier, glas en 3x per jaar snoeiafval opgehaald.
 
Hier (Mechelen) ook niet hoor. Vlaanderen (misschien ook heel België, maar don't know) is opgedeeld in "groen" en "GFT" regios. Enkel in 1 van de 2 (ik denk GFT) is er ophaling. De andere moet thuis-composteren.
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik denk dat ongeveer 50% van Vlaanderen geen GFT ophaling heeft.
🤯 Dat wist ik ook niet. Lijkt me trouwens ook super oncomfortabel om op een appartementje of studio te gaan composteren.
 
Dat verbaast me, maar waarom moet dat dan verschillen vraag ik me af.
Groenafval gaat naar compost, GFT naar vergisting.

Bij IGEAN doen ze het zo:

  • Het gft dat bij jou aan huis wordt ingezameld, komt terecht in de vergistingsinstallatie in Brecht. In deze installatie maken we van jouw gft biogas en compost.
  • Groenafval dat je aanlevert op het recyclagepark verhuist naar de groencompostering in Brecht. In openlucht wordt dit omgezet in hoogwaardig groencompost.
  • Als groenafval en snoeihout bij jou wordt ingezameld aan huis, dan komt dat ook terecht op onze site in Brecht voor verwerking.
  • Zelfs de kerstbomen die misschien bij jou in januari aan huis worden opgehaald, komen terecht op de groencompostering in Brecht en krijgen zo een tweede leven als compost.
  • Daarnaast verwerken we boomwortels en stronken tot houtsnippers.
 
Dat verbaast me, maar waarom moet dat dan verschillen vraag ik me af.
Geen idee, ik ben geen expert, maar heb een team dat werkt in de (industriële) afvalverwerking, en ik heb enkele klanten uit die sector (zowel intercommunales als industriëel). Dus ik ben hier ook maar second hand informatie die ik opgescharreld heb aan het doorgeven :).
Ik kan het bij gelegenheid wel eens vragen.
 
Waar doen jullie zo van dien isimoachtige verpakking in? Type:


asset-2670454.jpg


Ik heb het voorlopig maar bij het restafval gekieperd.
 
Waar doen jullie zo van dien isimoachtige verpakking in? Type:


asset-2670454.jpg


Ik heb het voorlopig maar bij het restafval gekieperd.

"De schuimschaaltjes waarin vlees, kip en vis verpakt worden, bestaan uit een kunststof, genaamd XPS-kunststofschuim. Die XPS-schaaltjes mogen wel degelijk in de PMD-zak. "

Gewone isomo mag niet.
 
Terug
Bovenaan