Hoe goed recycleer jij?

Hoe goed recycleer jij?

  • Alles wat gerecycleerd/herbruikt kan worden, hou ik gescheiden

    Stemmen: 34 37,8%
  • Het meeste wordt gescheiden, maar soms gooi ik iets bij het restafval dat eigenlijk apart hoort

    Stemmen: 53 58,9%
  • Ik doe weinig moeite om te recycleren, alles belandt wat door elkaar.

    Stemmen: 3 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Ik wou dat ik daar nog zat in mijn ingesteldheid.

Maar in verband met afval ben ik van mening dat de verantwoordelijkheid bij de producent ligt en niet bij de consument.

Dat de overheid de verwerkingskosten ze daar maar gaat halen en erop toe ziet dat ze dit niet mag leiden tot verhoging van de prijzen. Maar
Da's makkelijk... De verantwoordelijkheid bij een ander leggen. Het verkleinen van de afvalberg is een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij elke schakel in de keten zijn bijdrage heeft. Producenten, consumenten en overheden.
 
Nog zo iets...

Wat een asociale hufter moet je zijn als je denkt dat je het kan laten liggen.
Goh, toch ook al gehad dat ik net het laatste zakje van de rol had gebruikt en meneer 300m verder nog eens een drol produceert. 🙈
Lang leve corona, dan met een mondmasker opgeraapt en in het rioolputteke gegooid. 😁
 
Je rotzooi opruimen en correct sorteren lijken maar kleine inspanningen. Zelf ben ik ervan overtuigd dat we dat allemaal moeten doen. Echter, ik begrijp dat het niet voor iedereen even makkelijk is. Bij mij staan hier in de tuin zo'n vuilbaken op wielen, een groene voor GFT en een zwarte voor restafval. Daarnaast heb ik ook de ruimte om voldoende vuilnisbakken te voorzien voor elk type afval. Die dingen staan netjes afgeschermd in een bijkeuken, uit zicht. Het is erg makkelijk om tijdens het koken alle afval reeds te sorteren en meteen in de juiste bak te kieperen, vervolgens naar de containers in de tuin die ik dan om de zoveel tijd langs de oprit naar de straatkant rol. Toen ik vijf hoog in een klein appartementje met een trage lift woonde was ik minder secuur in het sorteren. De omstandigheden waarin iemand leeft spelen ook een rol.
 
Goh, toch ook al gehad dat ik net het laatste zakje van de rol had gebruikt en meneer 300m verder nog eens een drol produceert. 🙈
Lang leve corona, dan met een mondmasker opgeraapt en in het rioolputteke gegooid. 😁
Toen onze wolf nog kleiner was had die altijd stress om te gaan wandelen. Op een bepaald moment heeft die een drol geproduceerd die vloeibaarder was dan het water uit de kraan, maar vlak voor iemand zijn deur. Ons zakje bood niet veel soelaas toen. 't Was gelukkig een zondag en de mensen waren thuis dus ze hebben ons een emmer water gegeven. :laugh:
 
Wat mij dan nog meer stoort is wanneer ze een hondendrol in plastic zakje in de berm gooien. Ik kom dat verbazingwekkend veel tegen en ik kan de redenering erachter maar niet begrijpen.
Idd. Zelfs in het bos. Als er een van de onze kakt in het bos, dan laten we dat liggen, zolang het niet op een wandelpad ligt. Maar je ziet effectief regelmatig zakjes met kak liggen in bossen. Why? Laat dat dan gewoon liggen he? Nee, we rapen het op omdat het moet, maar maken de situatie ontelbaar keer erger door dat zakje de natuur in te gooien?
 
Idd. Zelfs in het bos. Als er een van de onze kakt in het bos, dan laten we dat liggen, zolang het niet op een wandelpad ligt. Maar je ziet effectief regelmatig zakjes met kak liggen in bossen. Why? Laat dat dan gewoon liggen he? Nee, we rapen het op omdat het moet, maar maken de situatie ontelbaar keer erger door dat zakje de natuur in te gooien?
Ook al verbazend vaak gezien. Does not compute.
 
Ook met verbazing sommige reacties hier gelezen... Dit met alle begrip voor mensen die beseffen dat ze recycleerbare zaken bij het restafval gooien. Het restafvalsysteem is toch voorzien op zij die niet willen / kunnen sorteren wegens verscheidene redenen (tijd, plaats, hoeveelheid), en het verschil in tarief is er ook om je toch dat duwtje in de rug te geven in de juiste richting.

Het verstoppen van zaken die ergens totaal niet thuishoren, daar kan ik echt niet bij. Je kiest er dus voor om zaken die er niet horen te gaan deponeren in containers voorzien voor een bepaalde fractie. Vanwege dit soort mensen mogen er in alle recyclers een boel mensen extra staan om handmatig te gaan sorteren, want meestal kunnen die automatische sorteerders totaal niet overweg met *insert random object*.

Met 2 volwassenen (en 1 kleine <1j) komen we hier elke 2 weken aan 1 grote PMD-zak en 1 restafvalcontainer (20L). Alles van GFT wordt in de tuin verwerkt.
En ik dacht dat ik erg was omdat ik van tijd wel eens een kampvuur maak en dat dan aansteek met vettige pizzadozen, om er dan nog wat droog snoeihout op te gooien.

On a sidenote: hoe zit dat met de rokers hier op het forum? Want rokers zijn toch wel de grootste vervuiler van de straat typisch, niet?
 
Met 2 volwassenen (en 1 kleine <1j) komen we hier elke 2 weken aan 1 grote PMD-zak en 1 restafvalcontainer (20L). Alles van GFT wordt in de tuin verwerkt.
En ik dacht dat ik erg was omdat ik van tijd wel eens een kampvuur maak en dat dan aansteek met vettige pizzadozen, om er dan nog wat droog snoeihout op te gooien.
Herbruikbare luiers of hoe doe je dat met amper 20l restafval per 2 weken?
 
Alle afval wordt gesorteerd.
Wat betreft 'tuinafval' en groenafval verlaat er niets mijn tuin, dat is ofwel voedsel voor de kippen, of grondstof voor de composthoop.
 
Ik recycleer ook wel ongeveer zoals het hoort, denk ik. Juist met PMD ben ik niet altijd 100% zeker wat er wel of niet in mag van plastiek.
Groenafval is bij mij zo'n klein containerke en na zes maand is het nog niet vol :p Algoed dat het in de gemeenschappelijke garage staat want qua geur kan dat niet zo best zijn (alhoewel ik eigenlijk weinig riek als ik dat opendoe, maar dat ligt misschien aan de temperatuur in die garage)
 
Herbruikbare luiers of hoe doe je dat met amper 20l restafval per 2 weken?
Ja, zonder herbruikbare zou dat niet mogelijk zijn... Ben eens gaan kijken omdat ik eigenlijk begot niet weet wat er zou inzitten. Op het eerste zicht vooral PMD (etensresten) en karton (vet) dat niet bij die fracties mag. Ik gebruik dien bak bijna niet eigenlijk.
 
Herbruikbare luiers of hoe doe je dat met amper 20l restafval per 2 weken?
In mijn stad gooi je luiers niet bij het restafval, maar koop je luierzakken die je dan naar het recyclagepark brengt als ze vol zijn. Dat systeem bestaat ook.

Maar hier dus ook wasbare luiers gebruikt, een pak minder stank in elk geval! 🤣
 
In mijn stad gooi je luiers niet bij het restafval, maar koop je luierzakken die je dan naar het recyclagepark brengt als ze vol zijn. Dat systeem bestaat ook.

Maar hier dus ook wasbare luiers gebruikt, een pak minder stank in elk geval! 🤣

Bij ons bestaat dat niet en dat heeft ons al een fortuin gekost aan restaval. Helaas is mijn vrouw niet overtuigd van herbruikbare luiers dus gaan we maar langs de kassa. En op latere leeftijd is dat zelfs stevig langs de kassa, een tweejarige produceert zware luiers. Gelukkig is ze droog ondertussen, juist op tijd want baby twee is er bijna..l
 
Hier ist restafaval van miwa ( grijze container)
PMD alles wat erin kan, scheelt wel tov vroeger
GFT alles wat uit de tuin en eten betreft
Pamperzak nog van meneer

Sommige reacties hier zijn er ook over.
 
Hier met 2 volwassenen en 2 kinderen: 1 kleine of grote afvalzak per 2 weken. En 1 à 2 pmd-zakken per 2 weken.
GFT gaat alles de tuin in, enkel grotere hoeveelheden groenafval als ik eens gesnoeid heb ofzo moet ik naar containerpark brengen.
De kleinste zijn luiers via luierzak naar het containerpark.
We proberen er zoveel mogelijk op te letten maar we gaan het ook niet tot in het meest zuivere doen. Mijn vriendin zou nog dat plastiek venstertje uit een envelop gaan prutsen maar bij mij gaat dat geheel in het papier hoor. Ik ga mijn afval niet altijd gaan ontleden tot op zijn fracties. Vind het ook een verantwoordelijkheid van de producent om verpakking zo te ontwikkelen dat ze zo weinig mogelijk bestanddelen hebben. En dat er dan ook duidelijk op de verpakking zou moeten staan waar de verschillende dingen in moeten. Kwestie van de moeite die de consument moet doen ook tot de minimum te beperken, want denk dat het dikwijls zo is dat de wil er wel is maar de moeite niet gedaan wil worden.
Maar dat containerpark heeft ook de meest nutteloze fracties ook hoor. Zo is er bij ons bv een fractie voor kroonkurken. Waarom hebben we dan nog een blauwe zak? Aleja ik ga dat nu ook weer niet apart gaan beginnen inzamelen als dat perfect in de blauwe zak mag. Mijn garage is zo al een containerpark op zijn eigen. Restafval, glas zonder statiegeld, glas met statiegeld, pmd, papier, luiers, batterijen, naalden, klein gevaarlijk afval, olie, en dan ben ik nog wel wat dingen vergeten. Je moet nog maar plaats blijven vinden om het allemaal te zetten, of je kan elke week 2x naar het containerpark gaan trekken.
 
Hier ook om de 2 weken.

Maar om eerlijk te zijn, durf ik heel veel in de groene container te gooien met een laag Groen afval op.

Of verstop ik dingen in de kartonnen dozen die eigenlijk in de afvalzak moeten.
Dat is wel heel milieuonvriendelijk.
Daar doe ik niet aan mee, bij mij wordt alles nauwkeurig gerecycleerd. Heb ik als kind al zo aangeleerd en ik vind het nu zelfs onwennig als ik alles in 1 afvalbak moet gooien (bijv. als je op reis bent).
 
Terug
Bovenaan