Hoe goed recycleer jij?

Hoe goed recycleer jij?

  • Alles wat gerecycleerd/herbruikt kan worden, hou ik gescheiden

    Stemmen: 34 37,8%
  • Het meeste wordt gescheiden, maar soms gooi ik iets bij het restafval dat eigenlijk apart hoort

    Stemmen: 53 58,9%
  • Ik doe weinig moeite om te recycleren, alles belandt wat door elkaar.

    Stemmen: 3 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Niet.
Ik doe geen piepschuim tussen het karton of zo want dan nemen ze het niet mee, maar verder niet. Ik ben mij bewust dat dit niet ok is. Ik ben nochtans buitenshuis heel waakzaam, alles in de correcte vuilbak, zie ik geen dan gaat het mee naar huis, gooi niks op de grond etc maar binnenshuis, nope, going to hell.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Wat ik minder goed begrijp van mijn medemens is dat als het goed weer is en je zit buiten, dat je blikjes en verpakkingen zomaar achterlaat op het gras of op een bank. Ik kan daar moeilijk bij waarom je je afval niet gewoon meeneemt en in een vuilbak steekt.
Dit. Ik maak daar blijkbaar vaak opmerkingen over, want als mijn oudste zoon afval op de grond ziet liggen zegt hij soms, "da mag toch echt ni he papa, da zijn echt stoute mensen die dat doen".
 
Recycleren vraagt slechts een minimale inspanning en als je ziet welke bergen afval je zelfs met een "gewone" levensstijl produceert, lijkt het mij toch wel het minste dat je kan doen. Je kan ook niet zeggen dat onze overheid geen inspanningen doet om het ons op dat vlak makkelijk te maken: er zijn recyclageparken in elke gemeente, er staan overal glasbakken, de meest courante afvalsoorten worden gewoon aan huis opgehaald en op restafval na gebeurt dat tegen belachelijk lage tarieven of zelfs gratis, composteren wordt aangemoedigd, ... Over kosten gesproken: correct recycleren drukt voor mij net de kosten aangezien ik dan minder "duur" restafval heb.

Maar kennelijk ben ik een onnozel burgermannetje en kan ik die verdroogde snee brood voortaan gewoon best met papieren zak en al bij het oud papier proppen - dat wordt toch gratis opgehaald :sarcastic:

Nee, voor dit soort gedrag bestaat geen excuus en het maakt me gewoon kwaad. Het zegt voor mij ook iets over het karakter van een persoon. Als je er hier de kantjes van afloopt, dan elders ook. Ik zal in ieder geval nog een dikkere korrel zout nemen als ik bepaalde klaagzangen in andere subfora lees (wie het schoentje past, etc.).
 
Niet.
Ik doe geen piepschuim tussen het karton of zo want dan nemen ze het niet mee, maar verder niet. Ik ben mij bewust dat dit niet ok is. Ik ben nochtans buitenshuis heel waakzaam, alles in de correcte vuilbak, zie ik geen dan gaat het mee naar huis, gooi niks op de grond etc maar binnenshuis, nope, going to hell.
Waarom is dat dan precies?
Het is niet lastig of moeilijk, het bespaart je zelfs veel geld en je maakt de wereld er een beetje beter mee.
 
Niet.
Ik doe geen piepschuim tussen het karton of zo want dan nemen ze het niet mee, maar verder niet. Ik ben mij bewust dat dit niet ok is. Ik ben nochtans buitenshuis heel waakzaam, alles in de correcte vuilbak, zie ik geen dan gaat het mee naar huis, gooi niks op de grond etc maar binnenshuis, nope, going to hell.
Maar tenzij je aan sluikstorten doet is dat toch gewoon geld weggooien, want restafvalzakken zijn duurder?
 
Waarom is dat dan precies?
Het is niet lastig of moeilijk, het bespaart je zelfs veel geld en je maakt de wereld er een beetje beter mee.
Kan ik niet zeggen. We zijn er nooit aan begonnen. Om de maand of twee bedenkt een van ons dat wel eens maar dat vervliegt direct weer. Ik koop wel zo veel als ik kan verpakkingsvrij.

Maar tenzij je aan sluikstorten doet is dat toch gewoon geld weggooien, want restafvalzakken zijn duurder?

Geen sluikstorten, containerpark gebruiken we correct. We zitten aan twee restafvalzakken per week, dat valt imo goed mee.
 
Kan ik niet zeggen. We zijn er nooit aan begonnen. Om de maand of twee bedenkt een van ons dat wel eens maar dat vervliegt direct weer. Ik koop wel zo veel als ik kan verpakkingsvrij.



Geen sluikstorten, containerpark gebruiken we correct. We zitten aan twee restafvalzakken per week, dat valt imo goed mee.
Mja, het gaat niet enkel om de verpakking natuurlijk. Als je je groenafval bij het brandbaar restafval gooit, is dat weer extra massa die in de verbrandingsoven terecht komt ook bijvoorbeeld. Terwijl gewoon uw GFT buiten zetten een fractie kost.
 
Welja dat opdelen is dan toch goedkoper, want restafvalzakken zijn toch duurder dan bv. PMD of GFT?
Jep, groot verschil, hier is het:

GFT: 75 euro voor een sticker per jaar (elke 2 weken ophaling)
PMD: 30 cent denk ik voor een zak, elke 2 weken ophaling
Restafval: 2 euro per zak van 60 liter, elke 2 weken ophaling
Papier en karton: gele bak die elke 4 a 5 weken wordt opgehaald, gratis
Glas: zelf weg te brengen, gratis

GFT, PMD, P/K en glas sorteren wij volledig, het enige wat soms wel gebeurt is dat er GFT afval in de restafvalzak belandt, we letten daar op en het gebeurt dus al minder, maar we proberen het tot 0 te herleiden.

EDIT: GFT afval in de restafvalzak dus, ik had eerst PMD staan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: maze
Niet.
Ik doe geen piepschuim tussen het karton of zo want dan nemen ze het niet mee, maar verder niet. Ik ben mij bewust dat dit niet ok is. Ik ben nochtans buitenshuis heel waakzaam, alles in de correcte vuilbak, zie ik geen dan gaat het mee naar huis, gooi niks op de grond etc maar binnenshuis, nope, going to hell.
wilt ge zeggen dat ge ook geen PMD hebt?

wij hebben hier geen GFT, maar we doen wel papier/karton, PMD en restafval scheiden. eigenlijk kan veel van wat we in restafval steken ook gewoon in PMD (gebruiken we enkel voor blikjes, melkbrikken, flessen), ik denk dan aan plastiek bakjes van vlees, maar ik weet niet of dat uitmaakt of je het in PMD of restafval steekt?

edit: wow als ik het prijsverschil zie tussen PMD en restafval, gaan wij toch wat meer moeten beginnen kijken om alles wat in de PMD kan volgens de nieuwe regeling er effectief in te steken. wij doen het eigenlijk nog steeds zoals de oude regeling van PMD: enkel flessen en drankkartons.
 
Jep, groot verschil, hier is het:

GFT: 75 euro voor een sticker per jaar (elke 2 weken ophaling)
PMD: 30 cent denk ik voor een zak, elke 2 weken ophaling
Restafval: 2 euro per zak van 60 liter, elke 2 weken ophaling
Papier en karton: gele bak die elke 4 a 5 weken wordt opgehaald, gratis
Glas: zelf weg te brengen, gratis

GFT, PMD, P/K en glas sorteren wij volledig, het enige wat soms wel gebeurt is dat er PMD afval in de restafvalzak belandt, we letten daar op en het gebeurt dus al minder, maar we proberen het tot 0 te herleiden.
Zoveel voor PMD-zak? Scheelt dat dan per regio mss? Da's hier maar 12.5c dacht ik.
 
wilt ge zeggen dat ge ook geen PMD hebt?

wij hebben hier geen GFT, maar we doen wel papier/karton, PMD en restafval scheiden. eigenlijk kan veel van wat we in restafval steken ook gewoon in PMD (gebruiken we enkel voor blikjes, melkbrikken, flessen), ik denk dan aan plastiek bakjes van vlees, maar ik weet niet of dat uitmaakt of je het in PMD of restafval steekt?

edit: wow als ik het prijsverschil zie tussen PMD en restafval, gaan wij toch wat meer moeten beginnen kijken om alles wat in de PMD kan volgens de nieuwe regeling er effectief in te steken. wij doen het eigenlijk nog steeds zoals de oude regeling van PMD: enkel flessen en drankkartons.
Die bakjes mogen tegenwoordig in de PMD.
 
  • Leuk
Waarderingen: maze
wilt ge zeggen dat ge ook geen PMD hebt?

wij hebben hier geen GFT, maar we doen wel papier/karton, PMD en restafval scheiden. eigenlijk kan veel van wat we in restafval steken ook gewoon in PMD (gebruiken we enkel voor blikjes, melkbrikken, flessen), ik denk dan aan plastiek bakjes van vlees, maar ik weet niet of dat uitmaakt of je het in PMD of restafval steekt?

Groenafval hebben we niet. Tot vorig jaar eenvoudig omdat we geen tuin hadden en nu is er enkel gras om af te rijden. De bomen en struiken is een tuinman, die neemt alles mee.

Ik probeer dus zoveel ik kan verpakkingsvrij en glas te gaan. Dingen als botervlootjes, bakjes, drankcontainers enzo die ik écht over heb, was ik af en die gaan naar de school als knutselmateriaal. Die zijn daar heel blij mee. Maar er is echt heel veel bij dat ik rond het huis opnieuw kan gebruiken.
 
Zoveel voor PMD-zak? Scheelt dat dan per regio mss? Da's hier maar 12.5c dacht ik.
Ik zal er de volgende keer eens op letten, ik dacht altijd 30 cent, maar het kan minder zijn ook.

Groenafval hebben we niet. Tot vorig jaar eenvoudig omdat we geen tuin hadden en nu is er enkel gras om af te rijden. De bomen en struiken is een tuinman, die neemt alles mee.

Ik probeer dus zoveel ik kan verpakkingsvrij en glas te gaan. Dingen als botervlootjes, bakjes, drankcontainers enzo die ik écht over heb, was ik af en die gaan naar de school als knutselmateriaal. Die zijn daar heel blij mee. Maar er is echt heel veel bij dat ik rond het huis opnieuw kan gebruiken.
Geen schillen van fruit/groenten, oud brood?
 
Ik zal er de volgende keer eens op letten, ik dacht altijd 30 cent, maar het kan minder zijn ook.


Geen schillen van fruit/groenten, oud brood?
Eens opgezocht en is blijkbaar idd regionaal. Maar hoogste dat ik tot nu toe vond is 15c. :p
Of je zou van die hele grote moeten hebben die normaal voor festivals dienen, maar dat zal wel niet?

Nu, je kan er maar goed bij varen, je hebt net je afvalkost gehalveerd!
 
Eens opgezocht en is blijkbaar idd regionaal. Maar hoogste dat ik tot nu toe vond is 15c. :p
Of je zou van die hele grote moeten hebben die normaal voor festivals dienen, maar dat zal wel niet?

Nu, je kan er maar goed bij varen, je hebt net je afvalkost gehalveerd!
Nee, gewone PMD(+ is het nu zeker)-zakken. Ik heb het even opgezocht.

Alle huishoudelijke verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen in de blauwe zak voor PMD. Een PMD-zak kost 0,15 euro, een uniforme prijs in alle Kempense gemeenten.
Dat is meteen mijn glimlach van vandaag dan! :biglaugh:
 
Ik zal er de volgende keer eens op letten, ik dacht altijd 30 cent, maar het kan minder zijn ook.


Geen schillen van fruit/groenten, oud brood?

Onze fruit-groenten consumptie is eerder tragisch. Maar groentenschillen gaan gewoon in de afvalzak (echt wel weinig) en alle oud brood meng ik tussen het voer voor de tuinvogels.
 
Onze fruit-groenten consumptie is eerder tragisch. Maar groentenschillen gaan gewoon in de afvalzak (echt wel weinig) en alle oud brood meng ik tussen het voer voor de tuinvogels.

Hier gaan etensresten ofwel in het toilet of de vuilbak.
Zijn ook eigenlijk vnl schillen die dan in de vuilbak belanden.

We hebben geen groene bak omdat we geen berging hebben om die te zetten.
Er is hier wel een vuillokaal maar daar mogen alleen vuilzakken in, wat ik dus niet versta maar ok.
Dus ja kost me wel wat meer.

90% plastic gaat nu wel in de PMD zak maar er belandt al es een plastic bakje in het gewone afval hier.
 
Je hebt ook verpakkingen van charchuterie die je kan "opsplitsen" zodat je papier en folie gescheiden kan houden, maar meestal krijg je dat te moeilijk van elkaar geprutst en dan gooi ik het gewoon bij PMD. Of restafval (want P&K kan eigenlijk niet bij PMD en als mengstroom hoort het dan eerder bij restafval).
 
Terug
Bovenaan