Hoe goed recycleer jij?

Hoe goed recycleer jij?

  • Alles wat gerecycleerd/herbruikt kan worden, hou ik gescheiden

    Stemmen: 34 37,8%
  • Het meeste wordt gescheiden, maar soms gooi ik iets bij het restafval dat eigenlijk apart hoort

    Stemmen: 53 58,9%
  • Ik doe weinig moeite om te recycleren, alles belandt wat door elkaar.

    Stemmen: 3 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Nee, maar doen wat ze vragen, gaat niet tot verandering brengen.

Dan kan ik er in mijn ogen beter mijn voordeel uithalen.

Is dat ethisch goed handelen, nee.
Ik ga zelfs akkoord met hetgeen jullie zeggen.

En mijn handelen mag en kan zeker gezien als onverantwoordelijk, onlogisch, gezever en dom.

Het gaat nu vandaag mijn houding niet veranderen. Wat niet wilt zeggen dat als in eens serieus tegen de lamp loop, mijn gedrag niet ga veranderen, of als ik tot andere inzichten kom.

Ik ben ook voor een veiligere schoolomgeving, maar de zone 30 respecteren gaat geen verandering brengen, dus ik vlieg er maar tegen 100 door.

Dan stel ik voor dat de overheid, die toch alles moet oplossen voor jou, je hiervoor eens een goede boete geeft zodat je al dat "voordeel" van de vorige 10 jaar meteen kwijt bent.
 
Waarom zou dat geen verandering teweeg brengen, als we iedere afvalstroom gewoon optimaal gaan recycleren zijn er volgens mij weinig argumenten om daar tegen te zijn. Verpakking zijn gewoon in veel gevallen een noodzaak. Of zou je het leuk vinden dat uw bakker het brood snijd en dan vervolgens zo in uw pollen steekt?
Wij maken gebruik van broodpapier dat we meenemen naar de bakker.

Het gaat er mij vooral om dat het goedkoper is om voorverpakte charcuterie te kopen in plastiek, dan bijvoorbeeld naar de slager te gaan en het vlees in een herbruikbare doos te steken enz...
 
Ik ben ook voor een veiligere schoolomgeving, maar de zone 30 respecteren gaat geen verandering brengen, dus ik vlieg er maar tegen 100 door.

Dan stel ik voor dat de overheid, die toch alles moet oplossen voor jou, je hiervoor eens een goede boete geeft zodat je al dat "voordeel" van de vorige 10 jaar meteen kwijt bent.
in before: "jamaar dat ze de grote vervuilers eerst eens beboeten".
 
Ik ben ook voor een veiligere schoolomgeving, maar de zone 30 respecteren gaat geen verandering brengen, dus ik vlieg er maar tegen 100 door.

Dan stel ik voor dat de overheid, die toch alles moet oplossen voor jou, je hiervoor eens een goede boete geeft zodat je al dat "voordeel" van de vorige 10 jaar meteen kwijt bent.
Ik heb het dan enkel over afvalbeleid.

Maar ik probeer hier niemand te overtuigen dat ik juist handel of dat ik mijn handelen wil positief zetten.

Ik doe wat mij nu voordelig uitkomt, vanuit een bepaalde visie. En ik wil hier zeker geen enige moraliteit aan koppelen.
 
Ik vind dat ge als vader van 4 kinderen of meer toch een betere voorbeeldfunctie moogt uitdragen. Uiteindelijk zien die mannekes dat ook én gaan dat nog als normaal beschouwen want ze hebben nooit anders geweten.
Wij hadden thuis stookolie en later aardgas + een soort geconverteerde kolenkachel die mijn vader had aangesloten op de CV. In principe werd dat dan een houtstoof, maar naarmate mijn vader ouder werd en minder hout had begon hij dat gewoon als een allesbrander te gebruiken. Zeker de laatste jaren was dat meer een soort actieve vorm van "fuck de wereld" uit bitterheid, en alles was ook zo duur natuurlijk.

Werkelijk alles, behandeld of onbehandeld hout, plastic, ... werd daarin opgefikt. Dit tot op het punt dat volgens mij niemand in onze buurt nog een raam kon openzetten in de winter door de stank, en bij windstille dagen je gewoon de blauwgrijze damp zag neerdalen in de tuin. Er is ooit iemand gestopt met de wagen om te melden dat de schouw in brand leek te staan, maar dat was de "normale" rook. Ik heb nog geweten dat ik in de keuken zat en de muur plots begon te rammelen door een soort van droge knallen, had hij er de lege spuitbussen deo ingegooid.

Als jong kind is dat tof, dingen in de "stoof" steken en ze opfikken, maar als je niet te lomp bent begin je je daar later wel serieuze vragen bij te stellen. De hoeveelheid luchtvervuiling waar mijn vader voor verantwoordelijk was is volgens mij gewoon gigantisch. Destijds bleef iedereen daar ook stil over, maar ik denk dat gelukkig de tijden nu toch wel anders zijn.
 
Ook snugger om brol tussen het karton te steken, waar je meestal heel gemakkelijk een naam en adres in kan terugvinden :thinking:

Ik smijt ook soms glas in de witte zak maar dat kost me juist meer dan de gratis glasbak, dus ik ben even lui maar wel bereid om extra te betalen voor mijn luiheid :unsure:
 
Edit mod: Deze discussie werd afgesplitst uit de ergernissenthread.

Hier ook om de 2 weken.

Maar om eerlijk te zijn, durf ik heel veel in de groene container te gooien met een laag Groen afval op.

Of verstop ik dingen in de kartonnen dozen die eigenlijk in de afvalzak moeten.
Groenafval wordt verwerkt tot compost.
Afval dat tussen het groenafval verstopt zit, dreigt sowieso in de natuur te belanden. Met als onrechtstreeks gevolg: plastic soup etc. Maar blijkbaar kan het welzijn van de nakomende generaties u niets schelen.

(Terzijde: 'k Vind het ook supervies dat er ander afval tussen papierafval verstopt zit. Dat trekt toch ongedierte aan?)

Vreselijk egoïstisch gedrag... en goed voorbeeld voor je kinderen ook.
En dan nog proberen goed te praten omdat je niet akkoord bent met het beleid.
 
Ik recycleer zeer goed - van thuis meegekregen - en check regelmatig betersorteren.be bij twijfel. Als jobstudent meerdere zomers kunnen meedraaien op een recyclagepark en daar dan ook de sorteergids eens bestudeerd. De mensen daar waren eigenlijk nog wel goed opgeleid, hadden de fabrieken van de toeleveranciers kunnen bezoeken dus konden me ook de WAAROM vertellen, bij bepaalde grijze gevallen.

Recycleren staat gelijk aan efficient leven. Op het recyclagepark zelf is ook wel een frustratie gegroeid jegens mensen als Pardal die ons onnodig extra werk bezorgen.

@pardal : er bestaat trouwens een afvalfractie voor mensen die lui zijn (of niet willen recycleren): restfractie. Gelieve hier in de toekomst dan gewoon alles in te gooien. Je betaalt dan wel meer, maar dan ben je wel eerlijk. Nu ben je gewoon een freerider die meegeniet van andermans belastingen voor de ophaling van fracties waar een goede recyclage wordt verondersteld.
Een hoger % aan mensen als jij (en dus hoog hoger % foute recyclage) verhoogt de rekening van ons allemaal.
 
Ik probeer alles zo goed mogelijk te sorteren. Vermits ik zelf in de afvalverwerkingssector werk, lijkt me dat ook logisch. Wat ik minder goed begrijp van mijn medemens is dat als het goed weer is en je zit buiten, dat je blikjes en verpakkingen zomaar achterlaat op het gras of op een bank. Ik kan daar moeilijk bij waarom je je afval niet gewoon meeneemt en in een vuilbak steekt. Of wanneer je op de Meir wandelt met een blikje en je merkt dat de eerste vuilbak te vol is, dat je dat blikje ernaast zwiert in plaats van het in de eerstvolgende vuilbak steekt waar wel nog wat bij kan. Dat is een vorm van basisrespect, vind ik. Eigenlijk zou je die overtreders bij hun nek moeten grijpen en hun kop in die vuilbak moeten steken zodat ze met beide ogen (en neus) zien dat die vol is.
 
Ik vind dat ge als vader van 4 kinderen of meer toch een betere voorbeeldfunctie moogt uitdragen. Uiteindelijk zien die mannekes dat ook én gaan dat nog als normaal beschouwen want ze hebben nooit anders geweten.

Bepaalde visie kom zeg. Ge zijt gewoon lui.
Ik wil gerust discusieren over mijn recycling gedrag, maar als we op de persoon gaan spelen is bijzonder jammer.

Idem door dit linken aan mijn voorbeeldfunctie als vader. Ik ga akkoord dat mijn kinderen mijn gedrag zien, maar dit wilt niet zeggen dat ze dit ook overnemen. Ik doe ook niet alles wat mijn ouders vroeger deden, sterker er zijn dingen die ik helemaal anders aanpak. Maar dit heeft niets met deze discussie te maken.
 
Ik doe wat mij nu voordelig uitkomt, vanuit een bepaalde visie. En ik wil hier zeker geen enige moraliteit aan koppelen.

Wat een kortzichtig gedrag zeg. Hopelijk stijgen de kosten van de grondstoffen in de toekomst eens serieus omdat er te weinig gerecycleerd wordt, dan kan er weer geweend worden dat de kosten te hoog worden en dat de overheid daar maatregelen tegen moet nemen. Of dat de factuur van de afvalverwerking weeral eens gestegen is en dat het voor veel gezinnen onbetaalbaar komt. Zum kotsen zulk gedrag.
 
Ja makkelijk natuurlijk om het ad hominem argumentje in te roepen. Ge zegt het anders bijna letterlijk zelf dat ge te lui zijt om deftig uit te sorteren. Moet gij weten natuurlijk, maar daar moogt ge ,terecht, op aangesproken worden. Dat ge u nadien dan in allerlei bochten probeert te wringen om dan te doen alsof het een ideologisch standpunt van u is, zijt gij die weet dat ge fout zijt maar er toch een draai aan probeert te geven om toch maar niet iemand anders gelijk te moeten geven.

Dat is wat ik opmaak uit u posts.
 
Ik recycleer goed en bewust, gemiddeld 1 blauwe zak per 2 weken en 1 doorsnee kartonnen doos per 2 weken.
Voor restafval heb ik zo een klein 40liter-bakske en die zet ik ongeveer 8x per jaar buiten. Ongeveer een 10liter-emmer vol GFT in het compostvat ook per 2 weken.
Toen we als gezin samenleefden was dat zo, en nu als single nog steeds.
In de vuilnisbak gaan hier enkel zaken als een gebruikte pleister, de inhoud van de stofzuiger, de drollen van de hond in een zakje als ik geen vuilnisbak meer tegen kwam op de wandeling,...

Maar ik gebruik nog steeds blikjes cola, brikken melk, flessen spa,.. terwijl mijn ex daarvoor glazen flessen kocht.
Ik doe zeker niet alles 100% perfect, maar maak nauwelijks bewuste fouten. Een half leeggelepeld yoghurt potje in de blauwe zak steken ipv dat eerst uit te spoelen is al genoeg rebellie ten huize Mulan. 😉
 
Ja makkelijk natuurlijk om het ad hominem argumentje in te roepen. Ge zegt het anders bijna letterlijk zelf dat ge te lui zijt om deftig uit te sorteren. Moet gij weten natuurlijk, maar daar moogt ge ,terecht, op aangesproken worden. Dat ge u nadien dan in allerlei bochten probeert te wringen om dan te doen alsof het een ideologisch standpunt van u is, zijt gij die weet dat ge fout zijt maar er toch een draai aan probeert te geven om toch maar niet iemand anders gelijk te moeten geven.

Dat is wat ik opmaak uit u posts.
Nogmaals ik zeg nergens dat ik niet fout bezig ben.

En iedereen mag mij hierover aanspreken, terecht.
 
Redelijk goed, Hier komen ze achter het huisvuil 1 keer per week en Karton & PMD om de 2 weken. Sinds er meer in de pmd zak mag hebben we bijna geen huisvuil meer (groentenafval gaat op de compost wat ook al veel scheelt)
 
Beter sinds we dit jaar Diftar systeem hebben bij ons, veel meer in de PMD zak (wat er effectief ook in mag uiteraard) en groenten/vlees/vis gingen vroeger gewoon in de gft bak en nu kap ik dat in de groene container.
 
Terug
Bovenaan