Hoe goed recycleer jij?

Hoe goed recycleer jij?

  • Alles wat gerecycleerd/herbruikt kan worden, hou ik gescheiden

    Stemmen: 34 37,8%
  • Het meeste wordt gescheiden, maar soms gooi ik iets bij het restafval dat eigenlijk apart hoort

    Stemmen: 53 58,9%
  • Ik doe weinig moeite om te recycleren, alles belandt wat door elkaar.

    Stemmen: 3 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Hier gaan etensresten ofwel in het toilet of de vuilbak.
Zijn ook eigenlijk vnl schillen die dan in de vuilbak belanden.

We hebben geen groene bak omdat we geen berging hebben om die te zetten.
Er is hier wel een vuillokaal maar daar mogen alleen vuilzakken in, wat ik dus niet versta maar ok.
Dus ja kost me wel wat meer.

90% plastic gaat nu wel in de PMD zak maar er belandt al es een plastic bakje in het gewone afval hier.
Dat toilet van u moet toch ooit zijn eigen docureeks krijgen, wat dat moet doorstaan...

Wat gooi je daar dan in?
 
-GFT bak steeds voor alle groente en fruit afval. (schillen, klokhuizen, pitten, en soms eens de occasionele dode muis van de kat)
-Blauwe zakken voor alles van plastiek. En ja ik scheid het papieren bodempje van de plastic wrap bij de blikjes cola zero
-Papier in de dozen van foodbag.
-Nespresso caspullekes in de zak van nespresso zelf. Die komen die gratis ophalen wanneer ze de nieuwe koffie leveren
-Gewoon afval best wel bitter weinig. Etensresten met vlees om geen maden fabriek te kweken in de GFTbak.
 
Ik doe echt waar mijn best, maar soms blijft er wel twijfel van wat ok is.

We hebben hier nu ook de nieuwe pmd zak, waar in feite alle plastiek in kan:

Maar hoe proper is proper? Ik kuis mijn yoghurtpotjes en zeepbussen wel uit, maar ga die niet gaan afwassen voor ik ze in de pmd stop.. Maar dat zorgt dan wel voor contaminanten lijkt me. Op dit vlak vind ik de richtlijnen wel vaag tbh..
 
Dat toilet van u moet toch ooit zijn eigen docureeks krijgen, wat dat moet doorstaan...

Wat gooi je daar dan in?
Vreemde reactie, Coldplayke.
Het eten dat goed genoeg voor hemzelf en zijn vriendin om op te eten is dus niet goed genoeg voor het toilette dat normaalgezien enkel uitwerpselen moet doorstaan? :unsure:

In ieder geval, ik vermoed eerder zeer vloeibare zaken zoals zure soep of restjes saus etc.

Thanks, N.
 
Vreemde reactie, Coldplayke.
Het eten dat goed genoeg voor hemzelf en zijn vriendin om op te eten is dus niet goed genoeg voor het toilette dat normaalgezien enkel uitwerpselen moet doorstaan? :unsure:

In ieder geval, ik vermoed eerder zeer vloeibare zaken zoals zure soep of restjes saus etc.

Thanks, N.
Spaghettisaus lukt ook, maar dan moet je die eerst ontdooien of het water komt omhoog en dan moet je een tijdje wachten.

Van horen zeggen he.
 
Dat toilet van u moet toch ooit zijn eigen docureeks krijgen, wat dat moet doorstaan...

Wat gooi je daar dan in?

Ja, vnl vloeibaardere dingen enzo.
We krijgen bijv vaak eieren van de schoonouders, soms te veel.
Die worden dan slecht en dan breek ik die schalen op de toiletbril en kap de inhoud in het toilet. De schalen gaan dan in het restafval.

Ge moet erna de bril wel echt goed proper vegen want anders blijft uw bilhaar daarin plakken als ge gaat kakken.
 
Mijn madam sorteert niet/nooit(dat doe ik), gooit alles in de vuilbak en die vuilbak kijk ik na voor hij in de grote vuilbak gaat, ze sorteert gewoon niet, ik maak er geen probleem meer over, ik vis het sorteerbare eruit en klaar, geen ruzie of wat dan ook waard :)
 
Ja, vnl vloeibaardere dingen enzo.
We krijgen bijv vaak eieren van de schoonouders, soms te veel.
Die worden dan slecht en dan breek ik die schalen op de toiletbril en kap de inhoud in het toilet. De schalen gaan dan in het restafval.

Ge moet erna de bril wel echt goed proper vegen want anders blijft uw bilhaar daarin plakken als ge gaat kakken.

Ik doe dat ook wel, vb soep die zuur is geworden, de vegan Chili die ik deze week kocht en niet te vreten was,...

Wel degelijk doorspoelbare zaken dus 😁 Voor de rest heb ik natuurlijk de woef nog!
Mja ok, ik weet wel niet of dat een even goed idee is bij elk type aansluiting met de riool (beerput en dat soort zaken). Wij deden dat thuis, dus mijn ouders eigenlijk, enkel met soep of het vocht van de mosselen dat overbleef.

Hier zetten we (= 2 volwassenen) meestal elke 2 weken een grote zak restafval buiten (dit is 70 l denk ik). Zeker sinds bijna alles van plastic bij PMD mag is dat serieus minder vaak geworden. PMD is dan elke 2 weken zowat een grote zak, soms eens twee. GFT zet ik niet buiten, alles gaat op de composthoop (de uitzonderingen zoals bananen- of citrusschillen eindigen bij restafval). Glas wanneer ik een volle bak heb, dat is meestal wel meer dan een maand. Karton en paper wordt maandelijks opgehaald en ik haal daar wel eens mooie stukken bruin karton zonder allerhande inkt/tape uit voor in de tuin.
 
Laatst bewerkt:
Mja ok, ik weet wel niet of dat een even goed idee is bij elk type aansluiting met de riool (beerput en dat soort zaken). Wij deden dat thuis, dus mijn ouders eigenlijk, enkel met soep of het vocht van de mosselen dat overbleef.

Hier zetten we (= 2 volwassenen) meestal elke 2 weken een grote zak restafval buiten (dit is 70 l denk ik). Zeker sinds bijna alles van plastic bij PMD mag is dat serieus minder vaak geworden. PMD is dan elke 2 weken zowat een grote zak, soms eens twee. GFT zet ik niet buiten, alles gaat op de composthoop (de uitzonderingen zoals bananen- of citrusschillen eindigen bij restafval). Glas wanneer ik een volle bak heb, dat is meestal wel meer dan een maand.

Dat is precies veel?
Hier bij ons zijn het zakken van 22 liter en 44 liter.
Ik denk dat wij per week eentje van 22 liter ongeveer hebben (nooit minder, wel al es meer) en ongeveer 1.5 week toekomen met een PMD zak (dus ongeveer hetzelfde als jullie).

Ofwel zijn uw zakken ook geen 70 liter maar ook 44?
 
Dat is precies veel?
Hier bij ons zijn het zakken van 22 liter en 44 liter.
Ik denk dat wij per week eentje van 22 liter ongeveer hebben (nooit minder, wel al es meer) en ongeveer 1.5 week toekomen met een PMD zak (dus ongeveer hetzelfde als jullie).

Ofwel zijn uw zakken ook geen 70 liter maar ook 44?
Het is kennelijk 60 liter, maar het zal ook niet elke twee weken zijn misschien (deze week bijvoorbeeld al niet).
 
Ik wil gerust discusieren over mijn recycling gedrag, maar als we op de persoon gaan spelen is bijzonder jammer.

Idem door dit linken aan mijn voorbeeldfunctie als vader. Ik ga akkoord dat mijn kinderen mijn gedrag zien, maar dit wilt niet zeggen dat ze dit ook overnemen. Ik doe ook niet alles wat mijn ouders vroeger deden, sterker er zijn dingen die ik helemaal anders aanpak. Maar dit heeft niets met deze discussie te maken.
Ja ze kunnen ook het gedrag niet kopiëren maar het is makkelijk na te doen als je het thuis ook zo zag tegenover dat ze het niet zo zien natuurlijk.

Ja, vnl vloeibaardere dingen enzo.
We krijgen bijv vaak eieren van de schoonouders, soms te veel.
Die worden dan slecht en dan breek ik die schalen op de toiletbril en kap de inhoud in het toilet. De schalen gaan dan in het restafval.


Ge moet erna de bril wel echt goed proper vegen want anders blijft uw bilhaar daarin plakken als ge gaat kakken.
Als die echt slecht zijn, rot, dan is die geur toch niet te harden? En kan je die eieren niet op voorhand weggeven (als ze slecht zijn, zal dat maar 1 keer pakken) als je toch weet dat het er vaak te veel zijn?
 
Ja ze kunnen ook het gedrag niet kopiëren maar het is makkelijk na te doen als je het thuis ook zo zag tegenover dat ze het niet zo zien natuurlijk.


Als die echt slecht zijn, rot, dan is die geur toch niet te harden? En kan je die eieren niet op voorhand weggeven (als ze slecht zijn, zal dat maar 1 keer pakken) als je toch weet dat het er vaak te veel zijn?

Goh vaak...
Dat gebeurt al es, soms krijgen we ze op. Maar die liggen daar, met goei intenties wel van ze op te eten meestal, maar dan ineens denk ik: "tiens die liggen daar precies al een paar weken"
En ja om ze dan nog weg te doen.
Ik heb vaak ook geen idee van hoe lang die al bij mijn schoonouders lagen. Zou ook niet direct weten aan wie ik ze kan geven (als ik al zeker ben van de kwaliteit)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb vaak ook geen idee van hoe lang die al bij mijn schoonouders lagen. Zou ook niet direct weten aan wie ik ze kan geven (als ik al zeker ben van de kwaliteit)
Als je niet zeker bent aan een stoute buurman.
En zo check je ze zelf;
 
Het verbaast mij echt wat ik hier allemaal lees, sorteren is toch iets wat zo ingeburgerd zou moeten zijn dat ik echt niet snap dat iemand dat niet doet. Louter en alleen voor de besparing is het de (zeer kleine) moeite waard. Zeker met een diftar systeem is het absoluut een must dat je goed sorteert of het kost je een arm en een been. Het is ook niet dat het moeilijk is ofzo.

Het is er zelfs alleen maar makkelijker op geworden want alle plastiek mag tegenwoordig in de PMD.
 
Dochter is goed opgevoed:
Hondendrol op de stoep? "Kijk mama! Vuile pitous!"
Vuil naast de vuilnisbak in het park? "Ooooh! Luie Pitous!"

Ook al gebeurd wanneer een tiener iets op de grond gooide, net iets te luid met dat kleuterstemmeke: "Ooh, mama, da's ne vuile pitou!!" En hij heeft het toch terug opgeraapt. 😁
 
Terug
Bovenaan