Hoe gaat jullie werkgever om met inflatie?

Ter info. Ik zei dat 1950 met een hele resem extralegale voordelen (waaronder wagen + tankkaart) eenvoudig rondkomen is.
Das een wereld van verschil idd , vroeger dacht ik 2000 euro netto dan moet je comfortabel genoeg kunnen leven , die grens lijkt eerder verlegd naar 2500 nu (moest je geen enkel extralegaal voordeel hebben ) . Nu goed , kzit ook al 2 jaar in verbouwingen dat is ook een serieuze hap van je maandelijks budget .

Als je in de farma al 7 jaar 1600 netto verdient voltijds zonder extralegale voordelen, dan moet je misschien eens een ander job gaan zoeken.
Is niet "oneerlijk" ofzo en al zeker geen excuus voor fraude.
Idd, dat is zowat het minimumloon nu in België dacht ik.

Off-topic Begin oud te worden blijkbaar, toen ik van school kwam was je met €1600 een goed verdiener. Mijn eerste job was in een lokale supermarkt en ging je naar huis met een €950 (anno 2004)

Als je in de farma al 7 jaar 1600 netto verdient voltijds zonder extralegale voordelen, dan moet je misschien eens een ander job gaan zoeken.

Idd, dat is zowat het minimumloon nu in België dacht ik.

Off-topic Begin oud te worden blijkbaar, toen ik van school kwam was je met €1600 een goed verdiener. Mijn eerste job was in een lokale supermarkt en ging je naar huis met een €950 (anno 2004)

Wettelijk minimumloon is (+18 jaar en meer dan 1 jaar aan het werk) 1756.23€.
Dit geeft netto 1641€ (werkbonus etc)

Zoals altijd zal hier het verhaal niet compleet zijn.
6 jaar bij eenzelfde werkgever, in een sector die traditioneel ruim boven gemiddeld betaalt, en nog steeds het wettelijk minimumloon? Zeer onwaarschijnlijk.
Ik ken ook zo iemand, blijkt dat die man schulden heeft, en alles wat boven dat minimumloon zit gewoon ingehouden wordt (is maar een voorbeeld hé).

Beetje zoals die dienstencheque werkers (die zeker niet goed betaald zijn, daar niet van) klagen dat ze met 1100€ moeten rondkomen, dat 1600 toch wel het minimum zou moeten zijn, maar er vergeten bij te zeggen dat ze maar 24 uur werken per week.
Ter info, iemand die full-time werkt met dienstencheques zal, maaltijdcheques, kledingvergoeding, ... inbegrepen, rond de 1700€ zitten.

Geeft niet, verdien gewoon 700netto extra zoals hier aanbevolen werd en 't is in orde!
Soms moet je uzelf wel die vraag durven stellen. Ik las gisteren een typisch 'wat is uw verloningspakket' artikel. Persoon in kwestie was een kinderverzorgster in een kinderdagverblijf, zij had een 32-urencontract, door daar bovenop te flexijobben kwam zij aan een pakket van iets boven de 2k netto. Het kinderdagverblijf was praktisch op fietsafstand.
Er zullen er weinig zijn met 2500-3000 EUR netto die wekelijks nooit meer dan 36-40u per week presteren. Meesten zullen daarvoor ook wel moeten pendelen.

Laatst bewerkt:
(...)
Er zullen er weinig zijn met 2500-3000 EUR netto die wekelijks nooit meer dan 36-40u per week presteren. Meesten zullen daarvoor ook wel moeten pendelen.

Ik vind toch echt dat gij een raar beeld hebt van werken en verlonen.
Ook nu, nooit, oké, maar een week meer dan 40uur is voor mij en velen in mijn omgeving toch extreem uitzonderlijk hoor en we zitten allemaal in die loonrange.

Uiteindelijk destileer ik toch altijd dezelfde boodschap bij jou. Mensen die "veel" verdienen, verdienen dat oa omdat ze vaak veel uren moeten kloppen. Quod non, om nog maar te zwijgen van de valse tegenstelling die je ontwikkelt, NL dat mensen die dat niet veel verdienen dat niet moeten doen. Ik stel voor eens een paar maanden mee te draaien in de bouw bij een lokale kmo...

En anderzijds lijkt het dan steel alsof het weinig verdienen het resultaat is van een ogenschijnlijke "keuze". Een keuze voor een laag loon omdat die mensen doorgaans contractueel weinig uren werken.

"Ja maar een vriendin (...)"
Uhu

Ik vind toch echt dat gij een raar beeld hebt van werken en verlonen.
Ook nu, nooit, oké, maar een week meer dan 40uur is voor mij en velen in mijn omgeving toch extreem uitzonderlijk hoor en we zitten allemaal in die loonrange.

Uiteindelijk destileer ik toch altijd dezelfde boodschap bij jou. Mensen die "veel" verdienen, verdienen dat oa omdat ze vaak veel uren moeten kloppen. Quod non, om nog maar te zwijgen van de valse tegenstelling die je ontwikkelt, NL dat mensen die dat niet veel verdienen dat niet moeten doen. Ik stel voor eens een paar maanden mee te draaien in de bouw bij een lokale kmo...

En anderzijds lijkt het dan steel alsof het weinig verdienen het resultaat is van een ogenschijnlijke "keuze". Een keuze voor een laag loon omdat die mensen doorgaans contractueel weinig uren werken.

"Ja maar een vriendin (...)"
Uhu
Gewoon efkes aanvullen: zit jij en de mensen rondom jou in een STEM-richting?
Want daar "moet" dat idd niet, neen.

Maar zowel zij als ik zitten daar niet in, in mijn omgeving zelfs niemand en ik ken niemand in mijn omgeving (rond de 40j) die 3000 netto heeft met enkel het klassieke uurrooster. En dan heb ik het op hooggeschoolden.

Er zijn toch velen in IT en Consultancy gerelateerde jobs (aangezien er hier op het forum wel wat rondlopen) die rond die 2600-3000+ (en nog veel voordelen) zitten voor gewoon een 40u week. Vaak nog met flexibele uren, thuiswerk, etc. Voor velen is dat gewoon '9 to 5'. Overuren nog eens exta uitbetaald of compensatie met verlof indien er gedaan worden.

Gewoon efkes aanvullen: zit jij en de mensen rondom jou in een STEM-richting?
Want daar "moet" dat idd niet, neen.

Maar zowel zij als ik zitten daar niet in, in mijn omgeving zelfs niemand en ik ken niemand in mijn omgeving (rond de 40j) die 3000 netto heeft met enkel het klassieke uurrooster. En dan heb ik het op hooggeschoolden.

Paar enkelingen zitten in STEM, meerderheid niet. Dat je in dat soort richtingen misschien sneller zonden job vindt, kan best, die mensen hebben dan ook gewoon geluk dat ze met hun interesses een goede job vinden. Maar dat riedeltje dat het precies absoluut moet klinkt iets te makkelijk. Maar dat wordt er dan ook gewoon ingedreund bij big 4 heb in de indruk

Maar dat riedeltje dat het precies absoluut moet klinkt iets te makkelijk. Maar dat wordt er dan ook gewoon ingedreund bij big 4 heb in de indruk
Goh, ik ken nauwelijks iemand die meer dan 2500 netto heeft, allemaal hooggeschoolden dus én de klassieke kantooruren werkt.

Dat is om 2 redenen:
1. Geld interesseert hen niet echt, dus loonsonderhandelingen etc zijn er nauwelijks bij hen. Anders zouden ze waarschijnlijk wél aan de 3k geraken.
2. Nu beginnen de extralegale voordelen gebruikt te worden om hen te paaien. Bedrijfswagens op nr 1, omdat de concurrentie dat ook zo doet.
3. We hebben allemaal jonge kinderen dus de werkuren worden op de uren van de kinderen afgestemd. Mochten enkele van hen hetzelfde werk doen in bedrijven met "shiften" zouden ze ook al meer verdienen.

1van hen combineert 2 jobs, zal tss de 3500-4000 netto zitten, maar die zijn vrouw staat er wel elke avond alleen voor. Allemaal puur uitvoerende administratieve jobs MAAR dus tevreden hiermee en geen ambitieuze mensen. En dat bepaalt meer qua loon dan of je nu in een KMO werkt of big4.

Want geld is het enige wat telt in je job?

Paar enkelingen zitten in STEM, meerderheid niet. Dat je in dat soort richtingen misschien sneller zonden job vindt, kan best, die mensen hebben dan ook gewoon geluk dat ze met hun interesses een goede job vinden. Maar dat riedeltje dat het precies absoluut moet klinkt iets te makkelijk. Maar dat wordt er dan ook gewoon ingedreund bij big 4 heb in de indruk
Ik spreek niet alleen over big four. Ik ben vandaag freelancer en heb in heel mijn carrière al heel wat omgevingen gezien aan de klantzijde (zowel als freelancer als als consultant). Praktisch iedereen heeft wel interne projecten/interne deadlines (vb in finance sowieso iedere maand de closing)/internationale werkomgeving met meetings over de tijdzones heen. Iedereen zal sporadisch wel wat overwerk hebben. Idem dito in mijn vriendenkring die gaat van jurist bij de vlaamse overheid, tot consulent bij de VDAB (je gaat snel na een gevulde dag aan gesprekken nog wat admin afwerken), tot bankbediende (uitlopende kredietbesprekingen) tot projectingenieur in de productie waarbij je standaard dagelijks half uurke vroeger opstart of langer doorwerkt om iets af te krijgen etc. Louter omdat in heel wat van die functies je een zekere ‘ownership’ hebt en daarin niet wil teleurstellen.
Om het nu heel cru te stellen (zonder daarin denigrerend te willen zijn) ma als ik aan de kassa zit of als ik rekken vul of bij mensen thuis ga poetsen, ga ik niet spontaan een half uurtje vroeger opstarten of uur langer doordoen zonder dat dat strikt geregistreerd staat, die ownership ligt daar terecht ni. Hier wordt er vaak vertrokken terwijl het stof in de living nog niet afgedaan is, als jij daarentegen een krediet van uwe klant er moet doortrekken kun je die harde lijn niet trekken. En daar staat nu eenmaal een loonverschil tegenover.

Discussie is hier al enige tijd off topic...

Louter omdat in heel wat van die functies je een zekere ‘ownership’ hebt en daarin niet wil teleurstellen.
...
Hier wordt er vaak vertrokken terwijl het stof in de living nog niet afgedaan is, als jij daarentegen een krediet van uwe klant er moet doortrekken kun je die harde lijn niet trekken. En daar staat nu eenmaal een loonverschil tegenover.
Is dat zo of is dat gewoon omdat veel mensen de ballen niet hebben om op hun strepen te staan of ergens het gevoel hebben dat ze zichzelf/anderen teleurstellen? Of om het in uw woorden te zeggen: is dat zo erg dat er wat stof blijft liggen dat de dag erna ook afgedaan kan worden? Het is ook maar wat stof hé en enkel een perfectionistische mens/veeleisende werkgever die denkt "oei oei, er ligt hier nog stof! dat kan toch niet hé, zo kan ik dat hier niet laten!!".

't Is net door al dat volk dat daarin meegaat dat er zo'n ongezonde citroenencultuur ontstaat met onrealistische verwachtingen en deadlines. Het zou de maatschappij ten goede komen (want: hidden cost van de burnouts etc.) moesten zo'n zaken allemaal wat meer in perspectief geplaatst kunnen worden. Maar zolang er één het blijft doen "moeten" de anderen mee natuurlijk want competitiviteit blabla.

Ik ben ook lang zo geweest hoor, je bent jong en je denkt dat dat normaal is, dat lag voor een deel aan mezelf maar ook aan de bedrijfscultuur die zo'n zaken normaliseert en/of propageert en er zeker niet tegenin gaat.

Discussie is hier al enige tijd off topic...

Is dat zo of is dat gewoon omdat veel mensen de ballen niet hebben om op hun strepen te staan of ergens het gevoel hebben dat ze zichzelf/anderen teleurstellen? Of om het in uw woorden te zeggen: is dat zo erg dat er wat stof blijft liggen dat de dag erna ook afgedaan kan worden? Het is ook maar wat stof hé en enkel een perfectionistische mens/veeleisende werkgever die denkt "oei oei, er ligt hier nog stof! dat kan toch niet hé, zo kan ik dat hier niet laten!!".

't Is net door al dat volk dat daarin meegaat dat er zo'n ongezonde citroenencultuur ontstaat met onrealistische verwachtingen en deadlines. Het zou de maatschappij ten goede komen (want: hidden cost van de burnouts etc.) moesten zo'n zaken allemaal wat meer in perspectief geplaatst kunnen worden. Maar zolang er één het blijft doen "moeten" de anderen mee natuurlijk want competitiviteit blabla.

Ik ben ook lang zo geweest hoor, je bent jong en je denkt dat dat normaal is, dat lag voor een deel aan mezelf maar ook aan de bedrijfscultuur die zo'n zaken normaliseert en/of propageert en er zeker niet tegenin gaat.
Met dat stof kan je dat inderdaad denken ja, daarom dat dat erop stond. Maar als vb jouw klant zijn goed tarief verliest als jij pas morgen hun krediet indient, tjah dan gaat uw bankkantoor geen al te goede naam krijgen en zal jij misschien ook niet goed scoren binnen uw kantoor. Ik denk dat iedereen zo voor zichzelf wel kan uitmaken wat echt dringend is en wat niet. Maar over het algemeen zullen het vaak diegene zijn die wat ownership moeten nemen in hun job beter verdienen, hoe je het ook draait of keert dat zit in uw loon vervat, zonder daarbij te moeten spreken van extreme overuren of extreme verloning.

Met dat stof kan je dat inderdaad denken ja, daarom dat dat erop stond. Maar als vb jouw klant zijn goed tarief verliest als jij pas morgen hun krediet indient, tjah dan gaat uw bankkantoor geen al te goede naam krijgen en zal jij misschien ook niet goed scoren binnen uw kantoor.
Ik denk dat iedereen die een krediet gezocht heeft al farcen meegemaakt heeft met pipos in banken. Guess what, the world keeps spinning.

k denk dat iedereen zo voor zichzelf wel kan uitmaken wat echt dringend is en wat niet. Maar over het algemeen zullen het vaak diegene zijn die wat ownership moeten nemen in hun job beter verdienen, hoe je het ook draait of keert dat zit in uw loon vervat, zonder daarbij te moeten spreken van extreme overuren of extreme verloning.
Ik werkte vroeger voor een startup met allemaal jonge mensen. 9 to 5 was een grap. Iedereen werkte tot 6-7 h. S avonds rapporten afwerken. S nachts wekker zetten om analyse te starten want de data kwam om 4h van de machine en dan hadden we smorgens de resultaten al. In het weekend emails bijklussen. Iedereen deed het.

Nu werk ik in dezelfde sector maar in een groot bedrijf na overname. Om 10 na 5 een email sturen, je krijgt geen antwoord. Als er 5% van de mensen ooit in het weekend zijn laptop open doet, het zal veel zijn. Ik ben een van de weinige die laat werkt omdat ik veel meetings met US heb.

En we verdienen allemaal meer dan vroeger en we werken minder. En ik werk een pak minder dan vroeger, nooit meer S nachts de wekker of in weekend echt werken. Hoogstens wat emails opkuisen. En ik erger mij te pletter aan de werkethiek van de rest. Maar in the end, printing press 25% marge, 8% omzet groei, 13% EPS groei, al 5 jaar na elkaar...

Dusja, 80h per week werken? Why? Dat vragen we wel aan onze consultants die we een habbekrats betalen. Hoe meer zij doen, hij minder we zelf moeten doen.

Met dat stof kan je dat inderdaad denken ja, daarom dat dat erop stond. Maar als vb jouw klant zijn goed tarief verliest als jij pas morgen hun krediet indient, tjah dan gaat uw bankkantoor geen al te goede naam krijgen en zal jij misschien ook niet goed scoren binnen uw kantoor. Ik denk dat iedereen zo voor zichzelf wel kan uitmaken wat echt dringend is en wat niet. Maar over het algemeen zullen het vaak diegene zijn die wat ownership moeten nemen in hun job beter verdienen, hoe je het ook draait of keert dat zit in uw loon vervat, zonder daarbij te moeten spreken van extreme overuren of extreme verloning.
Ik snap waar je heen wilt en ben grotendeels akkoord met wat je zegt, anderzijds ben ik er van overtuigd dat veel mensen het moeilijk vinden om uit te maken wat "dringend is en wat niet", en dat de werkgever daar ook geen duidelijke signalen in geeft. Meer: sommige werkgevers zijn blij als een werknemer iets "niet dringend" ook als "dringend" beschouwt. Vicieuze cirkel.

Ik denk dat de essentie wat zit in competitiviteitsdenken, zélfs binnen het team of de organisatie bv. "niet goed scoren binnen uw kantoor". Ja, er zijn "under- en overperformers" en dat mag zich vertalen in verloning, promotiekansen etc. Ik denk dat weinig mensen daar problemen mee hebben als dat op een correcte manier gebeurt. Ik denk dat je daar als werkgever ook vrede mee moet nemen dat uw team bestaat uit zo'n mensen, waarbij extremen natuurlijk moeten geschuwd worden.

Wat moet vermeden worden is een opbod door interne dan wel externe competitie, waardoor een gezonde balans soms uit het oog verloren wordt ten koste van de werknemer. Systematische overuren waarvan eerder sprake zijn dan vaak (niet altijd) een alarmsignaal. Sommige werkgevers gaan zo'n werkklimaat stimuleren, waar het welbevinden van het personeel uit het oog verloren worden ten koste van de boekhoudkundige cijfers op veelal korte termijn. Ik denk dat cege dan een goed voorbeeld geeft van dat het ook anders kan.

Ik snap ook wel dat sommige gebalanceerde mensen dat uit vrije wil doen en graag doen hé, dat moet kunnen maar dan moeten er ook duidelijke signalen zijn van de werkgever dat dat geenszins verwacht wordt of normaal is. Nu is er op sommige werkplekken - eigen ervaring en verhalen van mensen - ergens een angstcultuur dat underperformen t.o.v. peers niet getolereerd wordt, wat bijdraagt tot dat opbod en ontevredenheid bij werknemers.

(Niet dat ik per se denk dat jij daar anders over denkt iamhollywood, als ik even terugkijk is dat hier wat de perceptie van sommige members maar ik ken je daarvoor niet goed genoeg. Wat je in dit topic hebt gezegd ben ik grotendeels mee akkoord.)

Met de huidige (huis)prijzen kun je daar inderdaad niet ver mee springen (alleen).
2 inkomens zal wel redelijk lukken.

Heel simpel:
Vorig jaar reed een vriend van mij voor woon werk verkeer alleen:
€250 Nu €375
Elektriciteit + gas: €70 nu €160
Inkopen: €170 nu €200

€250 meer kost per maand tussen nu en een 8 tal maanden geleden.

Fietsen is gratis en brengt zelfs op. Ik heb jarenlang met mijn tweedehands fietske van € 150 naar het werk gereden. Uw vriend heeft verkeerde keuzes gemaakt.

Fietsen is gratis en brengt zelfs op. Ik heb jarenlang met mijn tweedehands fietske van € 150 naar het werk gereden. Uw vriend heeft verkeerde keuzes gemaakt.
Je had evengoed kunnen zeggen :

Is van werk veranderen geen optie? Aangezien 350€ aan verplaatsingskosten niet niets is. Waardoor het misschien interessanter is om een andere job kort bij thuis te vinden dan 1 waarbij je vlot 10-20% van uw inkomen kwijt bent gewoon om te gaan werken.

Terug
Bovenaan