Welja. Het idee er achter ga ik niet mee akkoord, maar in de praktijk lijkt me er toch weinig te zullen veranderen.
Het idee erachter:
“Wij hopen dat kinderen los van hun gender een vrije keuze kunnen maken in de arbeidsmarkt. We willen kinderen buiten de lijntjes laten dromen over wat ze willen worden”, klinkt het.
Daar kan je nu ook niet echt veel op tegen hebben.
 
Ik denk niet dat dit het shoppen sterk bemoeilijkt en dat je zo ook wel kan zien welke kledij u aanspreekt zonder dat daar een label "jongen" of "meisje" op moet plakken.

Toen ik heel wat zwaarder was, wist ik ook dat ik geen shirts met een V-neck of skinny fit jeans moest kopen zonder een label dat zei "slanke mensen only".
 
Hoeveel ouders zullen er in dat idee meegaan?
Meer dan een promotiestunt is dit niet hoor.
Waarom ben je er tegen? Omdat het maar een promotiestunt is of omdat niet alle ouders erin zullen meegaan?

Dat citaat gaat over de prints hé, ik geloof niet echt dat veel ouders bewust zaken kopen die kinderen naar bepaalde beroepen/zaken sturen, genre "I'm a princess", dus dat gewoon niet verkopen lost dat wel op.
 
Waarom ben je er tegen? Omdat het maar een promotiestunt is of omdat niet alle ouders erin zullen meegaan?

Dat citaat gaat over de prints hé, ik geloof niet echt dat veel ouders bewust zaken kopen die kinderen naar bepaalde beroepen/zaken sturen, genre "I'm a princess", dus dat gewoon niet verkopen lost dat wel op.
Vooral omdat het een promotiestunt is. Het is een goedkope manier om proberen klanten te lokken met een controversieel idee.

Zoals ik al zei, zal het volgens mij in de praktijk niets veranderen, of toch bijna niets, dus niet echt een onderwerp om wakker van te liggen.
 
Waarom ben je er tegen? Omdat het maar een promotiestunt is of omdat niet alle ouders erin zullen meegaan?

Dat citaat gaat over de prints hé, ik geloof niet echt dat veel ouders bewust zaken kopen die kinderen naar bepaalde beroepen/zaken sturen, genre "I'm a princess", dus dat gewoon niet verkopen lost dat wel op.
Vooral dat alles nu blijkbaar op één hoop hangt. Of dat is toch wat ik ervan opmaak.
Ik hoop dat ze wel nog scheiden door aparte rekken of iets dergelijks.

Gelijke printen boeit me weinig. Dat een meisje rondloopt met een trui met “firefighter” heb ik totaal geen mening over.

Dat JBC hier gewoon weer op een kar springt puur uit marketing oogpunt en geen drol geeft om de gelijkheid dat stoot mij dan wel weer tegen de borst.
 
Vooral dat alles nu blijkbaar op één hoop hangt. Of dat is toch wat ik ervan opmaak.
Ik hoop dat ze wel nog scheiden door aparte rekken of iets dergelijks.

Gelijke printen boeit me weinig. Dat een meisje rondloopt met een trui met “firefighter” heb ik totaal geen mening over.

Dat JBC hier gewoon weer op een kar springt puur uit marketing oogpunt en geen drol geeft om de gelijkheid dat stoot mij dan wel weer tegen de borst.
Maar hoe wéét jij dat? En vooral, wat moesten ze dan volgens jou doen?

Allez ik vind het allemaal nogal Statler & Waldorf achtig geklaag.
 
Maar hoe wéét jij dat? En vooral, wat moesten ze dan volgens jou doen?

Allez ik vind het allemaal nogal Statler & Waldorf achtig geklaag.

Ik denk dat je vrij naïef bent als je denkt dat JBC een bastion en voortrekker wilt zijn van genderdiversitieit en een niet stereotype rol van man en vrouw.
Nee het is een kledingconcern dat meespringt op een kar die momenteel op volle toeren is. Zoveel mogelijk mensen naar hun winkels lokken en kledij doen kopen, dat is wat ze willen.
 
Uiteraard is het hoofddoel van al die bedrijven winstbejag. En je zal de bedrijven die enkel lippendienst bewijzen aan bepaalde maatschappelijke hot topics niet op beide handen kunnen tellen. Maar dat wil niet zeggen dat élk bedrijf dat doet. Cynisme en naïviteit zijn gewoon twee zijden van dezelfde munt hoor. Het is niet omdat je hoofddoel winst maken is, dat je je niet ook 100% achter bepaalde maatschappelijke strijdpunten kan scharen of zelfs voortrekker kan spelen.

JBC is bijvoorbeeld al ettelijke jaren bezig met het meer genderneutraal maken van haar aanbod voor kinderen, dit is gewoon de volgende stap. En het blijft ook een commerciële gok he. Enfin, daar gaat hopen marktonderzoek naar gedaan zijn en JBC gaat er van overtuigd zijn dat ze hiermee een bepaald segment klanten aan zich kan binden, anders zouden ze het uiteraard niet doen. Maar tegelijk ga je hier mogelijk ook een deel bestaande klanten mee naar de concurrentie sturen, omdat ze hun 'weg' niet meer vinden in de kledingrekken.
 
En uiteindelijk ook puur praktisch: door die scheiding in de fysieke winkels weg te laten winnen ze ook weer x kostbare m2 ruimte, minder signage om te voorzien, kleinere stock eventueel....
Allemaal misschien wat gerommel id marge maar moesten ze niet denken dat het rendeert zouden ze het niet doen
 
Ik hoorde deze week op de radio dat er steeds meer homohaat is tegenover enkele jaren geleden. Zou het niet kunnen dat het door de strot duwen van onder andere dat genderneutrale en nog andere dingen eerder een polariserend effect hebben?

Ik ben 46 jaar, en nog nooit heb ik zoveel vijandigheid gemerkt tegenover nu terwijl we nu rond de oren gegooid worden met pride's en genderneutrale thema's.

Eigenlijk kunnen we dit doortrekken naar de volledige woke beweging, die verdeelt de maatschappij enorm.
 
Imagine dat pride (?) en genderneutrale thema’s (?) iemand zo hard kunnen triggeren 😂 Letterlijk al mijn maten zijn hetero’s en geen enkele keer is er iemand op zijn tenen getrapt geweest door said thema’s.

Mensen moeten echt stoppen met van die buzz words als “woke” te gebruiken. Ge moet maar iets aankaarten tegenwoordig en twordt al bestempeld als “woke”.
 
Ik hoorde deze week op de radio dat er steeds meer homohaat is tegenover enkele jaren geleden. Zou het niet kunnen dat het door de strot duwen van onder andere dat genderneutrale en nog andere dingen eerder een polariserend effect hebben?

Ik ben 46 jaar, en nog nooit heb ik zoveel vijandigheid gemerkt tegenover nu terwijl we nu rond de oren gegooid worden met pride's en genderneutrale thema's.

Eigenlijk kunnen we dit doortrekken naar de volledige woke beweging, die verdeelt de maatschappij enorm.
Ja, de toename in homohaat moet wel de schuld zijn van...*checks notes* de mensen die tegen homohaat zijn.

:crazy:

Dan denk ik dat we toch eerder de schuld mogen leggen bij de reactionaire onderstromingen in onze samenleving, zowel in religieuze gemeenschappen als bij extreem-rechts.
 
Imagine dat pride (?) en genderneutrale thema’s (?) iemand zo hard kunnen triggeren 😂 Letterlijk al mijn maten zijn hetero’s en geen enkele keer is er iemand op zijn tenen getrapt geweest door said thema’s.

Mensen moeten echt stoppen met van die buzz words als “woke” te gebruiken. Ge moet maar iets aankaarten tegenwoordig en twordt al bestempeld als “woke”.

Komt het niet voor een stuk ook voort uit de hyperindividualisatie van onze gedachten? Het debacle van de mondmaskers heeft voor mij veel parallellen met de outrage rond genderneutraliteit of gaypride.

Vaak denk ik dat het voor velen geen kwestie is van een uitgesproken probleem met het topic an sich maar met het gevoel dat bij die mensen leeft dat men hen probeert te dwingen een verandering in hun leefwereld te aanvaarden. Of het nu de JBC is, of een 'x' op iemand anders' identiteitskaart, of wat dan ook.

Iedereen leeft op z'n eilandje met z'n eigen gedachten en voor 90% van de tijd kan je dat volhouden zonder merkbaar gevolg. Als er dan toch iets op dat eiland aanmeert is het meteen groot drama.
 

Waar fans al jarenlang op hoopten ????????????

Schokkend: niet alle fans denken hetzelfde?
 

Waar fans al jarenlang op hoopten ????????????
Moest daar nu ‘alle’ fans bij staan dan had je gelijk. Als daar twee mensen die fan zijn daar op hoopten dan klopt de verwoording ‘fans’. En ik denk dat het er een pak meer zijn dan twee, maar das mijn buikgevoel.


ben 46 jaar, en nog nooit heb ik zoveel vijandigheid gemerkt tegenover nu terwijl we nu rond de oren gegooid worden met pride's en genderneutrale thema's.
Of misschien is het overaanbod van genderneutrale thema’s en pride’s een reactie op de toenemende vijandigheid naar de gemeenschap toe? Als mensen minimaliseren is een normale tegenreactie om het te vergroten.
Of lijkt jou dat geen piste?

En om op jouw 46 jaar terug te komen. Laat ons zeggen dat er 20 jaar geleden ook al voldoende mensen met een andere geaardheid bestonden. Maar die werden grotendeels onderdrukt en mensen durfde minder zichzelf zijn.
In de huidige (progressieve) tijd krijgt men van kleins af al positievere boodschappen waardoor het meer normaal is om van de ‘maatschappelijke norm’ af te wijken.
 
https://www.hln.be/binnenland/winke...t-met-gendergelijke-kindercollectie~a62ba023/

Ik snap het nut eerlijk gezegd niet. Dat ze opdrukken willen neutraliseren dat snap ik nog. Genderneutraliteit is de hype van het moment en daar moet je als winkelketen op springen. Maar wat is het nut van die afdelingen te verwijderen? Gaan we nu werkelijk doen alsof er qua fysieke bouw geen verschil is? De pasvorm voor een 14-jarige jongen is toch volledig anders dan die van een 14-jarig meisje. Of is het de bedoeling om u gewoon nog langer in de winkel te houden omdat je nu kan gaan zoeken naar een t-shirt voor een jongen of meisje ipv er een gewoon logische afdeling voor te hebben?

Ik denk dat het idee vooral is dat het niet langer de winkelketen/mode-industrie is die moet bepalen welke vorm/kleur/stijl voor een jongen, dan wel een meisje is en dat alles gewoon samen komt te hangen zodat jongens zich niet raar bekeken hoeven te voelen als ze in de meisjesafdeling een roze trui mooi vinden en vice versa.

Veel meer zou ik daar niet achter zoeken.
 
Terug
Bovenaan