Correct. Maakt het nog altijd wel een democratie, tenzij die lijst dictaturen als democratie labelt ?
De stelling dat Hongarije geen democratie is slaagt werkelijk nergens op, dat weet StevenFM ook zeer goed. Uiteraard is het altijd bon ton om met zulke oneliners uit te pakken om andere partijen in diskrediet te brengen.

Waar ik het wel volledig me eens ben is dat Hongarije, net als Spanje, Polen en nog een hoop EU landen serieus de foute richting uitgaan bij delen van de onafhankelijke machten. Alleen hoor ik niemand zeggen dat Spanje geen democratie is voor het opsluiten van politici of het in handen hebben van de media?
Dan heb je niet goed gelezen in het topic over de Catalaanse kwestie. Maar ik denk ook niet dat dat hier terzake doet. Het staat je nog altijd vrij om te reageren op de wet zelf, en de discriminatie van homo's die die inherent inhoudt, maar naast de twee posts waarin je doet alsof er niks aan de hand is, komt daar weing reactie op.
 
Correct. Maakt het nog altijd wel een democratie, tenzij die lijst dictaturen als democratie labelt ?
er is geen 1 definitie van een democratie, hé. Het is ook niet dat je OF een democratie OF een dictatuur bent.
Kingrotra zei:
De stelling dat Hongarije geen democratie is slaagt werkelijk nergens op, dat weet StevenFM ook zeer goed. Uiteraard is het altijd bon ton om met zulke oneliners uit te pakken om andere partijen in diskrediet te brengen.
totaal géén democratie klopt idd niet. Maar "geen democratie" als simplifiering van "er zijn héél veel ernstige gebreken en er wordt vanuit de overheid geen moeite gedaan om deze te verhelpen, integendeel zelfs", daar sta ik zeker achter.

Cru gezegd is het voor Orban geen enkel probleem mocht het hier niet meer over een democratie gaan.

Kingrotra zei:
Waar ik het wel volledig me eens ben is dat Hongarije, net als Spanje, Polen en nog een hoop EU landen serieus de foute richting uitgaan bij delen van de onafhankelijke machten. Alleen hoor ik niemand zeggen dat Spanje geen democratie is voor het opsluiten van politici of het in handen hebben van de media?
Als je dat niemand hoort zeggen, dan ben je doof. Dat er ernstige gebreken zijn aan de democratie in Spanje kan je wel degelijk zeggen. In een discussie over holebirechten zal je dat niet horen zeggen (denk ik), omdat daar de gebreken beperkt zijn. Ga je echter naar een Flamingantisch forum of een discutie over rechten van minderheden zal je dat zeker horen zeggen.

Uiteraard is het altijd bon ton om met zulke oneliners uit te pakken om andere partijen in diskrediet te brengen een discussie proberen een andere richting te geven. .
 
De stelling dat Hongarije geen democratie is slaagt werkelijk nergens op, dat weet StevenFM ook zeer goed. Uiteraard is het altijd bon ton om met zulke oneliners uit te pakken om andere partijen in diskrediet te brengen.

Waar ik het wel volledig me eens ben is dat Hongarije, net als Spanje, Polen en nog een hoop EU landen serieus de foute richting uitgaan bij delen van de onafhankelijke machten. Alleen hoor ik niemand zeggen dat Spanje geen democratie is voor het opsluiten van politici of het in handen hebben van de media?
Als het u om de semantiek van "wel of niet een democratie" te doen is, gelieve mij dan toch correct te citeren.

Hongarije kan je vandaag de dag nauwelijks nog een democratie noemen.
nau·we·lijks (bijwoord): bijna niet; = ternauwernood, amper

Ik denk niet dat dit een oneliner is, zeker niet als je door een Europese bril naar Hongarije kijkt. Natuurlijk, als je Saudi Arabië en Noord-Korea als maatstaf gebruikt, dan is Hongarije een zeer democratisch land. Maar dan leg je de lat zeer laag en zeker binnenin de Europese context is dit helemaal geen nuttige vergelijking.

Wat wél problematisch is, is om simpelweg te stellen dat Orban democratisch aan de macht is gekomen en hij de wil van het volk vertegenwoordigt. Daarmee ga je volledig voorbij aan zaken zoals de persvrijheid en oneerlijke anti-oppositie verkiezingsregels.

Langs de andere kant is die man wel democratisch aan de macht gekomen en vertegenwoordigt hij de stem en wil van zijn volk. Daar kan ik niets op tegen hebben, ongeacht of ik nu fan zou zijn van zijn beleid of niet.

Als je interesse hebt om te weten waarom zoveel verschillende media en NGO's Hongarije als een hybride regime (i.e. tussen een zuivere democratie en zuivere autocratie in), dan geeft Freedom House een samenvatting van alle problemen in Hongarije waardoor ik geneigd ben te zeggen dat ja, voor mij Hongarije nauwelijks nog een democratie te noemen is op het politieke spectrum.


En nee, het is geen zuiver Hongaars fenomeen. In Polen gaat de democratie ook sterk achteruit en landen als Slovenië en Servië kopiëren gretig het voorbeeld dat door Hongarije wordt gezet.

Two countries, Poland and Hungary, stand out for their unparalleled democratic deterioration over the past decade. Hungary has undergone the biggest decline ever measured in Nations in Transit, plummeting through two categorical boundaries to become a Transitional/Hybrid Regime last year. Poland is still categorized as a Semiconsolidated Democracy, but its decline over the past five years has been steeper than that of Hungary.

The ruling parties in Budapest and Warsaw have long been emulating each other in cracking down on judicial autonomy, independent media, the civic sector, and vulnerable minority populations. Recently, however, they have moved from attacking the liberal principles that underpin democracy to setting new norms themselves and openly spreading antidemocratic practices.
Hungary’s model of media capture, for example, has been openly embraced by likeminded governments in the region. In Serbia, President Aleksandar Vučić and his Serbian Progressive Party (SNS) have overseen the mainstreaming of smear campaigns and progovernment propaganda, which contributed to the SNS’s sweeping election victory and the formation of a nonrepresentative parliament in 2020. In Slovenia, Prime Minister Janez Janša—who had benefitted from Hungarian investment in the Slovenian media industry—has elevated verbal attacks on journalists to a new level. But this antidemocratic learning process is most visible in Poland, where last year the government used a state-owned energy giant to acquire four-fifths of the country’s regional media outlets and announced plans to impose an advertising tax, which would strip an already ailing private media sector of vital resources. Both of these steps were essentially torn from the playbook of Fidesz, Hungary’s ruling party.

 
Wat is het verschil tussen de Hongaarse wet en wat onderwezen wordt in gesubsidieerde Islamscholen?
Volgens mij moet een gesubsidieerde school wel aan enkele vereisten voldoen, en waarschijnlijk staat "enkel heteroseksualiteit bestaat en is toegelaten" niet in het leerplan.

En zelfs als ze daar zoiets onderwijzen -wat jij dus niet weet, enkel veronderstelt- is er nog een groot verschil tussen de keuze van een groep in de marge en een wet aangenomen door het parlement denk ik. Allezja ik zal het omdraaien: morgen wordt een wet gestemd dat we 7x per dag moeten bidden tot allah, want wat is het verschil, dat doen ze ook in islamscholen.
 
Wat is het verschil tussen de Hongaarse wet en wat onderwezen wordt in gesubsidieerde Islamscholen?
Welke Islamscholen? Er is geen enkele Islamschool erkend (en dus gesubsidieerd) door de Vlaamse gemeenschap. De Franstalige gemeenschap geeft er 1, enkelvoud.
Ik denk dat de Joodse scholen een beter voorbeeld zijn. Ik denk ook dat je weinig mensen die tegen de Hongaarse wet zijn, zal vinden die het eens zijn daarmee.

Dus, los van de fake news framing, wat is je punt eigenlijk?
 
Welke Islamscholen? Er is geen enkele Islamschool erkend (en dus gesubsidieerd) door de Vlaamse gemeenschap. De Franstalige gemeenschap geeft er 1, enkelvoud.
Ik denk dat de Joodse scholen een beter voorbeeld zijn. Ik denk ook dat je weinig mensen die tegen de Hongaarse wet zijn, zal vinden die het eens zijn daarmee.

Dus, los van de fake news framing, wat is je punt eigenlijk?
Dit + wat doet het in deze thread?
 
Wat een bende hypocrieten zeg. Het eerst verbieden in Duitsland, er op moeten terugkomen wegens groot protest en nu plots de heilige zijn. :sarcastic:
Of het verbieden onder druk van hongarije. Moesten de hongaren opeens beslissen dat het ek bij hun niet meer welkom is zitten ze bij de uefa ook met een probleem. Maar dat konden ze dan ook communiceren lijkt me.
 
Of het verbieden onder druk van hongarije. Moesten de hongaren opeens beslissen dat het ek bij hun niet meer welkom is zitten ze bij de uefa ook met een probleem. Maar dat konden ze dan ook communiceren lijkt me.

Tja als ze hun eigen wet volgen moeten ze niet meer meedoen en moet er geen match meer gespeeld worden.

Want er staat langs 't veld allemaal "promotie" voor holebis met die regenboog reclames.

Ah, maar ze betalen goed. Dan is 't OK. 🤦‍♂️
 
Welke Islamscholen? Er is geen enkele Islamschool erkend (en dus gesubsidieerd) door de Vlaamse gemeenschap. De Franstalige gemeenschap geeft er 1, enkelvoud.
en maar goed ook dat we er totnutoe geen hebben. Allemaal geld vanuit bedenkelijke bronnen ... heel gevaarlijk
 
Wat een bende hypocrieten zeg. Het eerst verbieden in Duitsland, er op moeten terugkomen wegens groot protest en nu plots de heilige zijn. :sarcastic:
Maar het was ook niet verboden in Duitsland…

Het enige wat ze verboden hebben is dat de Duitse overheid hun tornooi "misbruikt" om die dag tegen die tegenstander een politiek statement te maken. Vandaar ook dat Neuer zonder probleem met zijn regenboog band mag spelen (want dat was geen one-off, en niet tegen Hongarije gericht) en waarom regenboogvlaggen perfect toegelaten zijn in het stadion en waarom knielen voor de wedstrijd ook perfect mag.

Maar het is natuurlijk wel gemakkelijk om, iet wat ongefundeerd, de UEFA te bekritiseren natuurlijk…
 
  • Leuk
Waarderingen: math

Ik weet ook niet hoe we dat opbod aan (te vroege) protesten en politieke recuperatie gaan proberen tegenhouden.
Heb dit tragisch geval nu al een paar keer zien passeren.

En dan komen we toch weer ook in heel het fake news/social media/woke-verhaal terecht (helaas)

Dit bericht heb ik nu al ettelijke malen zien passeren samen met vele anderen.
Die dus de fake (of op zijn minst) onbevestigde hypothese verspreiden dat het een homo-fobe aanval is.
Dat "cis-mannen" de dader zijn, terwijl er 2 mannen en een 1 vrouw zijn opgepakt.

En terwijl de politie ontkent dat deze misdaad ook maar iets homofoobs is:

According to a witness, the crime was motivated by homophobia, though initial investigations disagree.
According to investigators, the group of strangers would not have known that Luiz was gay.[1] By the night of that same day, three people – two male and one female – were officially in custody.

Alle media, incl de onze koppen dat het homofoob geweld is en dat is natuurlijk wat blijft hangen.

We moeten toch ook gaan zien dat we, terechte problemen, niet iedere keer op de spits drijven op basis van verkeerde informatie en dan met het politieke vingertje naar "cis-mannen" gaan liggen wijzen.
Niemand weet eigenlijk voldoende om hier over homohaat te spreken, laat staan dat ze iets weten van de daders en toch moet er onmiddellijk dat politiek sausje over met dat activisme.

Ik vind dat eigenlijk heel erg jammer, ik ben nu zelf iemand die geweld op homo's al van erg dichtbij (meermaals) heeft meegemaakt. Maar krijg wel een soort aversie van hoe die narrative zomaar overgenomen wordt terwijl het onderzoek eigenlijk eigenlijk het homofobe karakter ontkent.

Ter zijde: iemand die nog iets gehoord heeft van die aanval op David P in maart?
 
Een tijd terug ging het hier over de trans-gewichthefster Laurel Hubbard (zie ongeveer vanaf hier: https://www.beyondgaming.be/threads...tiviteit-en-homohaat.2924/page-44#post-240532).

Gisteren was het aan haar, en heeft ze haar 3 pogingen in de snatch (eerste van twee bewegingen in de sport) gemist, waardoor ze geen totaal maakt en dus infeite uit de wedstrijd ligt.

Ondertussen lees ik op redelijk wat kanalen (NYT) dat het monumentaal was, eerste trans-athlete op de OS en dergelijk, met vaak de reacties erbij dat nu is aangetoond dat het argument van een oneerlijk voordeel maar een spookbeeld is. Ik vind dat intellectueel oneerlijk.

Laurel Hubbard is van geslacht veranderd ver na haar puberteit, na zelfs in dezelfde sport mee te doen als man. Een hoop fysieke voordelen die zo worden ontwikkeld, worden niet plots weggeveegd door de overgang naar een vrouw. Het bewijs zit gewoon in haar kwalificatie als (voor de sport) extreem oude athlete (°1978, de winnaar is van 2000). Ik wil toch benadrukken dat het extreem onwaarschijnlijk is dat een vrouw van die leeftijd zich nog kwalificeert, tenzij de criteria voor het land vrij laag liggen (mogelijk) én er amper kandidaten zijn.

Op een wedstrijd je startbeurt missen, en uiteindelijk geen score krijgen op een onderdeel, gebeurt wel vaker. Dat kan aan gebrekkige voorbereiding liggen, niet in vorm zijn (je mag niet zakken nadat dit gewicht vastligt), slechte inschatting, technische fouten, enz. Ik zie echt niet in hoe dit op een of andere manier tegenspreekt dat iemand die als man aan een krachtsport doet en dan na haar 30ste een vrouw wordt, hier nog altijd een voordeel kan uithalen.

Het is ook gewoon dat laatste, wat in mijn ogen nogal de realiteit ontkennen is, dat mij stoort. Want goud ging ze als bijna bejaarde athlete niet halen tegen de Chinese oerkracht die Li Wenwen is.
 
Laatst bewerkt:
Een tijd terug ging het hier over de trans-gewichthefster Laurel Hubbard (zie ongeveer vanaf hier: https://www.beyondgaming.be/threads...tiviteit-en-homohaat.2924/page-44#post-240532).

Gisteren was het aan haar, en heeft ze haar 3 pogingen in de snatch (eerste van twee bewegingen in de sport) gemist, waardoor ze geen totaal maakt en dus infeite uit de wedstrijd ligt.

Ondertussen lees ik op redelijk wat kanalen (NYT) dat het monumentaal was, eerste trans-athlete op de OS en dergelijk, met vaak de reacties erbij dat nu is aangetoond dat het argument van een oneerlijk voordeel maar een spookbeeld is. Ik vind dat intellectueel oneerlijk.

Laurel Hubbard is van geslacht veranderd ver na haar puberteit, na zelfs in dezelfde sport mee te doen als man. Een hoop fysieke voordelen die zo worden ontwikkeld, worden niet plots weggeveegd door de overgang naar een vrouw. Het bewijs zit gewoon in haar kwalificatie als (voor de sport) extreem oude athlete (°1978, de winnaar is van 2000). Ik wil toch benadrukken dat het extreem onwaarschijnlijk is dat een vrouw van die leeftijd zich nog kwalificeert, tenzij de criteria voor het land vrij laag liggen (mogelijk) én er amper kandidaten zijn.

Op een wedstrijd je startbeurt missen, en uiteindelijk geen score krijgen op een onderdeel, gebeurt wel vaker. Dat kan aan gebrekkige voorbereiding liggen, niet in vorm zijn (je mag niet zakken nadat dit gewicht vastligt), slechte inschatting, technische fouten, enz. Ik zie echt niet in hoe dit op een of andere manier tegenspreekt dat iemand die als man aan een krachtsport doet en dan na haar 30ste een vrouw wordt, hier nog altijd een voordeel kan uithalen.

Het is ook gewoon dat laatste, wat in mijn ogen nogal de realiteit ontkennen is, dat mij stoort. Want goud ging ze als bijna bejaarde athlete niet halen tegen de Chinese oerkracht die Li Wenwen is.

Zelfs het feit dat Hubbard niet gewonnen heeft neemt niets af van het feit dat die iemands droom op de Olympische spelen heeft afgepakt.
Het begint mij ook wat moeilijk te worden om te volgen vermits bij Canada een vrouw speelt die zich nu als man en niet-binair identificeert en they/them gebruikt maar nu wel bij de vrouwen blijft spelen.

Ach, we kunnen binnen 20 jaar misschien de vrouwensport helemaal opdoeken. Als je ziet hoe ver die Russen ed gaan in hun dopingschandalen moet je je niet verbazen als die binnenkort een hoop biologische mannen gewoon testosteron-remmers geven om onder de limiet te zitten om deel te mogen nemen bij de vrouwen.
Het is niet dat de atleten daar veel keuze hebben.

Er is maar één oplossing als je hen wil laten sporten zonder competitievervalsing: een aparte categorie. Daar gaat, buiten een marginale minderheid, niemand problemen mee hebben.

Ontkennen dat je oneerlijke voordeel put uit het feit dat je +20 jaar veel meer testosteron gehad hebt is toch echt wel je kop in het zand steken.
Dat is zoals de natural bodybuilding competities.
Iedereen weet dat die mannen on en off zitten te cyclen en door jarenlang misbruik enkel zo eruit zien. Dat bereik je natuurlijk gewoon nooit.
Testosteron maakt je sterker, je kan meer en harder trainen, je groeit sneller, zelfs als je dat 2 jaar doet en dan stopt heb je een gigantisch voordeel op iemand die natuurlijk traint.
Zelfs jaren later als je beiden op dezelfde manier blijft trainen gaat dat verschil er zijn.
 
https://www.hln.be/binnenland/winke...t-met-gendergelijke-kindercollectie~a62ba023/

Ik snap het nut eerlijk gezegd niet. Dat ze opdrukken willen neutraliseren dat snap ik nog. Genderneutraliteit is de hype van het moment en daar moet je als winkelketen op springen. Maar wat is het nut van die afdelingen te verwijderen? Gaan we nu werkelijk doen alsof er qua fysieke bouw geen verschil is? De pasvorm voor een 14-jarige jongen is toch volledig anders dan die van een 14-jarig meisje. Of is het de bedoeling om u gewoon nog langer in de winkel te houden omdat je nu kan gaan zoeken naar een t-shirt voor een jongen of meisje ipv er een gewoon logische afdeling voor te hebben?
 
https://www.hln.be/binnenland/winke...t-met-gendergelijke-kindercollectie~a62ba023/

Ik snap het nut eerlijk gezegd niet. Dat ze opdrukken willen neutraliseren dat snap ik nog. Genderneutraliteit is de hype van het moment en daar moet je als winkelketen op springen. Maar wat is het nut van die afdelingen te verwijderen? Gaan we nu werkelijk doen alsof er qua fysieke bouw geen verschil is? De pasvorm voor een 14-jarige jongen is toch volledig anders dan die van een 14-jarig meisje. Of is het de bedoeling om u gewoon nog langer in de winkel te houden omdat je nu kan gaan zoeken naar een t-shirt voor een jongen of meisje ipv er een gewoon logische afdeling voor te hebben?

Lijkt me dat buiten wat prints en het allemaal de kinder/tienerafdeling te noemen weinig gaat veranderen. Waarschijnlijk nog altijd een rek met sterk gecentreerde t-shirts, dingen met spaghettibandjes, korte topjes en een ander rek met lossere zaken die nu eerder voor jongens zijn.
 
Lijkt me dat buiten wat prints en het allemaal de kinder/tienerafdeling te noemen weinig gaat veranderen. Waarschijnlijk nog altijd een rek met sterk gecentreerde t-shirts, dingen met spaghettibandjes, korte topjes en een ander rek met lossere zaken die nu eerder voor jongens zijn.
Welja. Het idee er achter ga ik niet mee akkoord, maar in de praktijk lijkt me er toch weinig te zullen veranderen.
 
Terug
Bovenaan