Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Politiedrones van 70.000 euro voorlopig niet meer ingezet voor gevoelige opdrachten: kijkt China mee?​

Keek China mee toen de drones van de federale politie het bezoek van president Joe Biden aan ons land filmden? En naar grote acties tegen terrorisme of drugs in de haven? Harde bewijzen zijn er niet, en het woord spionage wordt door niemand in de mond genomen, maar de toestellen worden alvast voorlopig niet meer ingezet voor “gevoelige opdrachten”.
Ik had al eens een topic over privacy aangemaakt enkele maanden geleden. Waarin onder andere de politie verklaarde hoe veilig ze wel niet omgaan met de camerabeelden waarover ze beschikken, dat mensen geen schrik moeten hebben van drones met camera's, dat er voldoende protocollen en veiligheidsvoorschriften zijn.

En dan lees je nu zo'n dingen.

Ondertussen blijft Leuven gewoon vollopen met Chinese studenten. Het is interessant dat de EU een stap zet maar hoeveel zoden dat aan de dijk gaat brengen is een andere vraag.
Er wonen 1.424 Chinezen in Leuven (gedomicilieerd), de 2e grootste buitenlandse nationaliteit na Nederlanders (1.730).
India (1.180), Italië (1.171) en Spanje (903) vervolledigen de top 5.

Niet zeker hoe men buitenlandse studenten precies telt die hier een jaar of langer verblijven. De leeftijfscategorie 18-34 maakt in ieder geval 30% uit van alle mensen.

Ondertussen blijft Leuven gewoon vollopen met Chinese studenten. Het is interessant dat de EU een stap zet maar hoeveel zoden dat aan de dijk gaat brengen is een andere vraag.
Ik denk dat dit in andere universiteiten niet anders is eigenlijk. Er worden ook wel wat samenwerkingsverdragen opgesteld met Chinese universiteiten. De vraag is altijd natuurlijk wat er achter de schermen speelt. Ik heb al gehoord van de staatsveiligheid die even langskwam om het te hebben over intellectuele eigendom en spionage, omdat ze zich zorgen maakten.

Ik heb ook weet van labo's met weinig of geen onderzoeksprojecten, waar dan Chinese studenten hun doctoraatsonderzoek uitvoeren met financiering door de Chinese overheid. De catch is dat die moeten voor de overheid werken na het behalen van hun PhD. Zeker daar lijkt het mij toch wel nuttig om eens na te denken wat die hier allemaal zien en horen tijdens hun doctoraat.

Langs de ene kant niets nieuws, langs de andere kant vreemd hoe licht men er eigenlijk allemaal over gaat in onze contreien.

Afgelopen maandag ben ik naar een lezing van Jonathan Holslag geweest en in dit artikel komt hij terug op iets wat toen ook uitgebreid ter sprake kwam.

Hij blijft er op hameren dat China weldra de grootste economische en militaire macht ter wereld wordt en de VS van de troon zal stoten. China is momenteel op diverse scheepswerven een marine aan het uitbouwen die groter is dan die van de VS. Waar Oekraïne voor de Amerikanen 'minder belangrijk' lijkt, is Taiwan voor hen van levensbelang. Eens de Chinezen er in slagen om Taiwan in te lijven, is er niets dat hen nog zal tegen houden om dankzij hun superieure marine de volledige Stille Oceaan te domineren.

Tijdens de lezing haalde hij ook aan dat ons economisch model volledig verkeerd zit. Dat is er op gebaseerd om via onze havens zoveel mogelijk trafiek te genereren, vooral trafiek van goederen afkomstig van China. Aan het tempo waaraan Chinezen zich inkopen in Europese havens zullen zij ook nog eens de controle krijgen op de manier en de frequentie waarop ze ons oversoepelen met hun producten. We zijn aan een sneltempo bezig onze concurrent groot te maken en we laten ons volledig inpakken, onze focus ligt volledig verkeerd.

Afgelopen maandag ben ik naar een lezing van Jonathan Holslag geweest en in dit artikel komt hij terug op iets wat toen ook uitgebreid ter sprake kwam.

Hij blijft er op hameren dat China weldra de grootste economische en militaire macht ter wereld wordt en de VS van de troon zal stoten. China is momenteel op diverse scheepswerven een marine aan het uitbouwen die groter is dan die van de VS. Waar Oekraïne voor de Amerikanen 'minder belangrijk' lijkt, is Taiwan voor hen van levensbelang. Eens de Chinezen er in slagen om Taiwan in te lijven, is er niets dat hen nog zal tegen houden om dankzij hun superieure marine de volledige Stille Oceaan te domineren.

Tijdens de lezing haalde hij ook aan dat ons economisch model volledig verkeerd zit. Dat is er op gebaseerd om via onze havens zoveel mogelijk trafiek te genereren, vooral trafiek van goederen afkomstig van China. Aan het tempo waaraan Chinezen zich inkopen in Europese havens zullen zij ook nog eens de controle krijgen op de manier en de frequentie waarop ze ons oversoepelen met hun producten. We zijn aan een sneltempo bezig onze concurrent groot te maken en we laten ons volledig inpakken, onze focus ligt volledig verkeerd.
'Superieur marine' is relatief: China heeft geen ervaring met force projection en grootschalige militaire operaties, de VS heeft daarentegen tonnen ervaring en een ijzersterke marinetraditie. De US Air Force is de grootste luchtmacht van de wereld. Daarna komt ... de US Navy. Dominantie van de Stille Oceaan ligt nog zeer veraf.

. We zijn aan een sneltempo bezig onze concurrent groot te maken en we laten ons volledig inpakken, onze focus ligt volledig verkeerd.

Heeft hij dan ook vermeld waar onze focus wel moet liggen? Ben hier wel benieuwd naar.

Heeft hij dan ook vermeld waar onze focus wel moet liggen? Ben hier wel benieuwd naar.

Volgens hem kan je met ieder euro het verschil al maken door bewust producten te kopen die worden geproduceerd in België en Europa. We moeten onze eigen industriejobs terug zien op te waarderen waardoor we voor een groot deel zelfredzaam worden, zonder echt aan protectionisme te gaan doen. Wereldhandel blijft belangrijk, zeker voor grondstoffen, maar zoals het nu gaat is het nefast voor ons op de langere termijn. Maar zo lang politici zich liever op de borst kloppen omdat een Chinese holding een massale investering doet in de haven van Zeebrugge dan dat ze er in slagen om de loonlasten op arbeid te verlagen en zo fabrieksjobs terug aantrekkelijk te maken zit er geen verbetering aan te komen. Hij blijft natuurlijk wel een politicoloog, geen econoom, en hij nam tijdens de lezing ook geen verdere politieke standpunten in.

Ik onthoud vooral dit :

de loonlasten op arbeid te verlagen en zo fabrieksjobs terug aantrekkelijk te maken zit er geen verbetering aan te komen.

De productie van bijna alles zit ondertussen in China en het is bijna onmogelijk om dit nog terug te draaien.
Onze verslaving aan vooral goedkope chinese rommel (genre : is het kapot koop ik wel opnieuw) mag wel stilaan beperkt worden door Europa. Maar dan ook vanuit klimaatoptiek gezien en niet alleen economisch.

Volgens hem kan je met ieder euro het verschil al maken door bewust producten te kopen die worden geproduceerd in België en Europa. We moeten onze eigen industriejobs terug zien op te waarderen waardoor we voor een groot deel zelfredzaam worden, zonder echt aan protectionisme te gaan doen. Wereldhandel blijft belangrijk, zeker voor grondstoffen, maar zoals het nu gaat is het nefast voor ons op de langere termijn. Maar zo lang politici zich liever op de borst kloppen omdat een Chinese holding een massale investering doet in de haven van Zeebrugge dan dat ze er in slagen om de loonlasten op arbeid te verlagen en zo fabrieksjobs terug aantrekkelijk te maken zit er geen verbetering aan te komen. Hij blijft natuurlijk wel een politicoloog, geen econoom, en hij nam tijdens de lezing ook geen verdere politieke standpunten in.

Bij zo'n standpunten vraag ik me dan wel altijd af welke sectoren ze dan willen opofferen. We zitten met een ongezien lage werkloosheidsgraad, je kan dus niet meer zomaar productie naar hier halen zonder dat we andere zaken gaan moeten laten vallen (en eventueel moeten laten doen door landen als China). Zeker als het voorgesteld middel dan loonlastenverlaging is wordt het een dure zaak want want je wilt dus goedbetaalde jobs vervangen door minder betalende jobs in Europa en de goedbetaalde jobs naar het buitenland pushen.

Zo'n redenering houdt steek als de werkloosheid hoog is, dan heb je heel wat onbenutte productiecapaciteit maar dat is nu al even niet meer het geval.

Ik onthoud vooral dit :

De productie van bijna alles zit ondertussen in China en het is bijna onmogelijk om dit nog terug te draaien.
Onze verslaving aan vooral goedkope chinese rommel (genre : is het kapot koop ik wel opnieuw) mag wel stilaan beperkt worden door Europa. Maar dan ook vanuit klimaatoptiek gezien en niet alleen economisch.

Waar trek je de lijn? Er zijn veel afgewerkte zaken die hier in elkaar gestoken worden "made in the USA/Germany" maar waar een groot percentage uit onderdelen van China komen.
En dat wordt alsmaar extremer.

Je kan een brouwerij zetten in België en heel je brouwinstallatie komt van China met de mechanieker erbij

Iedereen denkt precies aan dat USB kabeltje dat je koopt in de Action als ze denken over "made in China" maar dat is allang niet meer zo of die ene usb-hub die men koopt op AliExpress. Het gaat al heel veel verder dan dat.

BMW iX3 wordt gemaakt in China, Iphone wordt gemaakt in China,... Dat is geen "goedkope rommel" meer.

Bij zo'n standpunten vraag ik me dan wel altijd af welke sectoren ze dan willen opofferen. We zitten met een ongezien lage werkloosheidsgraad, je kan dus niet meer zomaar productie naar hier halen zonder dat we andere zaken gaan moeten laten vallen (en eventueel moeten laten doen door landen als China). Zeker als het voorgesteld middel dan loonlastenverlaging is wordt het een dure zaak want want je wilt dus goedbetaalde jobs vervangen door minder betalende jobs in Europa en de goedbetaalde jobs naar het buitenland pushen.

Zo'n redenering houdt steek als de werkloosheid hoog is, dan heb je heel wat onbenutte productiecapaciteit maar dat is nu al even niet meer het geval.
Ik geef je 100% gelijk hoor, we zitten nu al met een enorme krapte op de arbeidsmarkt en krijgen zelfs de beter betaalde technische jobs niet meer ingevuld, laat staan de minder betaalde arbeidsjobs.

Er zijn de laatste twintig jaar ook enorm veel jobs bijgekomen die tot daarvoor niet bestonden. Voor het gros van die jobs is een hoger diploma nodig, en een hoger diploma halen is ook een stuk toegankelijker geworden dan twintig à dertig jaar geleden. Om het even simplistisch te stellen; waar je in 1995 vijf metaalarbeiders en tien bouwvakkers had, heb je nu twee metaalarbeiders, één bouwvakker, twee recruiters, twee immo makelaars, vier consultants, twee project managers en twee social media/online marketeers.

Hebben al die jobs hun nut? Ja. Zijn ze nuttiger dan de verdwenen jobs? Nee.

Hiermee wil ik dus allerminst zeggen dat verder studeren en mooie jobs voorbehouden moet zijn voor de happy few, maar het zorgt er wel voor dat we economisch gezien maar wat zitten te rommelen in de marge. Een job uitoefenen als product owner op een eindeloos project bij de federale overheid kan misschien wel boeiend en lucratief zijn, maar productieverantwoordelijke of technieker bij een Belgisch bedrijf dat exporteert naar de hele wereld is toch nog iets anders.

Laatst bewerkt:
Of hoe het Westen (vooral de VS) karikaturaal wordt weggezet.
(met wel een heel oppervlakkige kijk op het conflict in Oekraïne)

Xinhua News Agency (English pronunciation: /ˌʃɪnˈhwɑː/)[2], or New China News Agency, is the official state press agency of the People's Republic of China. Xinhua is the largest and most influential media organization in China

Openlijk het Westen ridiculiseren is er de norm. Gesteund door de grootste nieuwsagentschappen.

Nog een vb:

Wie meent dat het ginds droge TV betreft (zoals hier) als het over buitenlandse zaken gaat.

Militair opbouwen, tegelijk haat tegen het Westen telen via sarcastische propaganda.

Allemaal kwestie van tijd...

Laatst bewerkt:
Absoluut. De Chinese invloedsfeer blijft maar groeien.
Voorstel voor een nieuwe topictitel naar analogie met de oude van Rusland:

Het Chinatopic: de draak roert zich andermaal​

smaug-eye.gif

Probleem is ook dat die jobs niet zomaar terug zullen komen, ook al ben je bereid om als consument meer te betalen, je kan vaak niet kiezen of je een bepaald product x geproduceerd in Europa wil, probeer maar iets te vinden waar niet "made in China" op staat, zelfs als het geheel samengesteld is in EU is waarschijnlijk een groot deel van de kleinere onderdelen of basis grondstof wel afkomstig uit China.

Daarom zou dit op een hoger niveau moeten gereglementeerd worden, de EU moet zelf de nodige maak-economie subsidieren, dit zal een kost hebben op korte termijn maar als we ons vandaag verbazen over wat Rusland uitsteekt in Ukraine dan vrees ik voor wat we te zien gaan krijgen van de Chinezen, Putin doet het uit melancholie maar de Chinezen beschouwen het Westen echt als minderwaardig, Chinezen kennen alleen Chinezen, wij zijn de Oeigoeren van na 2040 en we zijn onze eigen ondergang aan het sponsoren.

We zullen slachtoffer zijn van de maatschappelijke inflatie omdat we het nu goed hebben zonder een deel van onze rijkdom te investeren zodat we daar in de toekomst kunnen van blijven genieten, nu zijn we vooral gefocust op onze rijkdom behouden door zo goedkoop mogelijk te willen consumeren.

Ik kan begrijpen dat Afrikaanse landen andere keuzes maken maar in het Westen zijn we rijk genoeg (ook dankzij uitbuiting van anderen in het verleden natuurlijk maar dat is een andere discussie) dat wij echt niet moeten meedoen aan de race to the bottom, wat is het nut van reserves te hebben als je ze niet aanspreekt en net als landen die geen keuze hebben in de rij gaat staan om het vergiftigd geschenk van China te ontvangen.

Hoe zit het eigenlijk met diversificatie in China?
In het Westen hebben we steeds meer een gezonde mix van verschillende huidskleuren, waardoor we steeds vaker opgroeien in een omgeving waarin we alle soorten mensen leren kennen en er dus minder snel een negatief complex over krijgen.
Gebeurt dit in China ook? Of worden Westerlingen of Afrikanen of ... daar eigenlijk zo veel mogelijk van weg gehouden? Is er een positieve evolutie bezig of net het omgekeerde?

Of hoe het Westen (vooral de VS) karikaturaal wordt weggezet.
(met wel een heel oppervlakkige kijk op het conflict in Oekraïne)

Xinhua News Agency (English pronunciation: /ˌʃɪnˈhwɑː/)[2], or New China News Agency, is the official state press agency of the People's Republic of China. Xinhua is the largest and most influential media organization in China

Openlijk het Westen ridiculiseren is er de norm. Gesteund door de grootste nieuwsagentschappen.

Nog een vb:

Wie meent dat het ginds droge TV betreft (zoals hier) als het over buitenlandse zaken gaat.

Militair opbouwen, tegelijk haat tegen het Westen telen via sarcastische propaganda.

Jij kan het propaganda noemen, maar wat ik zie is gewoon de waarheid en harde feiten:
Zeker in dat laatste filmpje over de US en hun zogezegde mensenrechten.

Hoeveel miljoenen onschuldige mensen in Irak, Syries, Afghanistan, Libië, ....
hebben ze wel niet vermoord en platgebombardeerd zonder voor hun daden veroordeeld te worden en terechtgesteld te worden?
Erger nog: ze proberen actief mensen die dit aankaarten en hen willen verantwoordelijk stellen het zwijgen op te leggen.

In een interview met een of andere Amerikaanse ambassadeur waar haar gevraagd werd wat ze vond van het feit dat talloze onschuldige kinderen in de oorlog in Irak vermoord werden, antwoordde ze: dit zijn nu eenmaal opofferingen die je moet maken.

Maar hey, dat zijn allemaal niet-Europeanen of niet-westerse burgers, dus wat boeit het of er daar één paar miljoen in koele bloede vermoord worden?
Nee, de echte slachtoffers zijn de Oekraïense burgers die weten pas wat oorlog en leed is en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de ergste sinds WW2. Voor het gemak vergeten we de tientallen nodeloze oorlogen die onder de US heeft gevoerd en miljoenen onschuldige burgers heeft vermoord.

En nee, ik praat China niet goed, zij zijn geen haar beter als het aankomt op mensenrechten. Maar ik ben dat liedje van: wij het Westen, zijn de dappere ridders op het witte paard die mensen beschermen en al de rest zijn barbaren en duivels, beu gehoord.
Er is toch wel een minimum van integriteit en zelfrespect dat ik verwacht van mensen en van staten.

Terug
Bovenaan