De Chinese Draak in Europa: VRT NWS gaat na hoe China voet aan de grond wil krijgen in Europa
Waarschijnlijk interessant voor dit topic. Straks eens kijken.
Waarschijnlijk interessant voor dit topic. Straks eens kijken.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik had al eens een topic over privacy aangemaakt enkele maanden geleden. Waarin onder andere de politie verklaarde hoe veilig ze wel niet omgaan met de camerabeelden waarover ze beschikken, dat mensen geen schrik moeten hebben van drones met camera's, dat er voldoende protocollen en veiligheidsvoorschriften zijn.Politiedrones van 70.000 euro voorlopig niet meer ingezet voor gevoelige opdrachten: kijkt China mee?
Keek China mee toen de drones van de federale politie het bezoek van president Joe Biden aan ons land filmden? En naar grote acties tegen terrorisme of drugs in de haven? Harde bewijzen zijn er niet, en het woord spionage wordt door niemand in de mond genomen, maar de toestellen worden alvast voorlopig niet meer ingezet voor “gevoelige opdrachten”.
Er wonen 1.424 Chinezen in Leuven (gedomicilieerd), de 2e grootste buitenlandse nationaliteit na Nederlanders (1.730).
Ondertussen blijft Leuven gewoon vollopen met Chinese studenten. Het is interessant dat de EU een stap zet maar hoeveel zoden dat aan de dijk gaat brengen is een andere vraag.
Ik denk dat dit in andere universiteiten niet anders is eigenlijk. Er worden ook wel wat samenwerkingsverdragen opgesteld met Chinese universiteiten. De vraag is altijd natuurlijk wat er achter de schermen speelt. Ik heb al gehoord van de staatsveiligheid die even langskwam om het te hebben over intellectuele eigendom en spionage, omdat ze zich zorgen maakten.
Ondertussen blijft Leuven gewoon vollopen met Chinese studenten. Het is interessant dat de EU een stap zet maar hoeveel zoden dat aan de dijk gaat brengen is een andere vraag.
'Superieur marine' is relatief: China heeft geen ervaring met force projection en grootschalige militaire operaties, de VS heeft daarentegen tonnen ervaring en een ijzersterke marinetraditie. De US Air Force is de grootste luchtmacht van de wereld. Daarna komt ... de US Navy. Dominantie van de Stille Oceaan ligt nog zeer veraf.Afgelopen maandag ben ik naar een lezing van Jonathan Holslag geweest en in dit artikel komt hij terug op iets wat toen ook uitgebreid ter sprake kwam.
![]()
Jonathan Holslag: “De oorlog in Oekraïne is nog maar het voorgerecht”
De oorlog in Oekraïne zal maar één grote winnaar kennen en dat zal volgens professor internationale politiek Jonathan Holslag niet Rusland of Oekraïne zijn, maar China. “Dit is nog maar het voorgerecht.”www.nieuwsblad.be
Hij blijft er op hameren dat China weldra de grootste economische en militaire macht ter wereld wordt en de VS van de troon zal stoten. China is momenteel op diverse scheepswerven een marine aan het uitbouwen die groter is dan die van de VS. Waar Oekraïne voor de Amerikanen 'minder belangrijk' lijkt, is Taiwan voor hen van levensbelang. Eens de Chinezen er in slagen om Taiwan in te lijven, is er niets dat hen nog zal tegen houden om dankzij hun superieure marine de volledige Stille Oceaan te domineren.
Tijdens de lezing haalde hij ook aan dat ons economisch model volledig verkeerd zit. Dat is er op gebaseerd om via onze havens zoveel mogelijk trafiek te genereren, vooral trafiek van goederen afkomstig van China. Aan het tempo waaraan Chinezen zich inkopen in Europese havens zullen zij ook nog eens de controle krijgen op de manier en de frequentie waarop ze ons oversoepelen met hun producten. We zijn aan een sneltempo bezig onze concurrent groot te maken en we laten ons volledig inpakken, onze focus ligt volledig verkeerd.
Afgelopen maandag ben ik naar een lezing van Jonathan Holslag geweest en in dit artikel komt hij terug op iets wat toen ook uitgebreid ter sprake kwam.
. We zijn aan een sneltempo bezig onze concurrent groot te maken en we laten ons volledig inpakken, onze focus ligt volledig verkeerd.
Heeft hij dan ook vermeld waar onze focus wel moet liggen? Ben hier wel benieuwd naar.
cspterminals.be
de loonlasten op arbeid te verlagen en zo fabrieksjobs terug aantrekkelijk te maken zit er geen verbetering aan te komen.
Bij zo'n standpunten vraag ik me dan wel altijd af welke sectoren ze dan willen opofferen. We zitten met een ongezien lage werkloosheidsgraad, je kan dus niet meer zomaar productie naar hier halen zonder dat we andere zaken gaan moeten laten vallen (en eventueel moeten laten doen door landen als China). Zeker als het voorgesteld middel dan loonlastenverlaging is wordt het een dure zaak want want je wilt dus goedbetaalde jobs vervangen door minder betalende jobs in Europa en de goedbetaalde jobs naar het buitenland pushen.Volgens hem kan je met ieder euro het verschil al maken door bewust producten te kopen die worden geproduceerd in België en Europa. We moeten onze eigen industriejobs terug zien op te waarderen waardoor we voor een groot deel zelfredzaam worden, zonder echt aan protectionisme te gaan doen. Wereldhandel blijft belangrijk, zeker voor grondstoffen, maar zoals het nu gaat is het nefast voor ons op de langere termijn. Maar zo lang politici zich liever op de borst kloppen omdat een Chinese holding een massale investering doet in de haven van Zeebrugge dan dat ze er in slagen om de loonlasten op arbeid te verlagen en zo fabrieksjobs terug aantrekkelijk te maken zit er geen verbetering aan te komen. Hij blijft natuurlijk wel een politicoloog, geen econoom, en hij nam tijdens de lezing ook geen verdere politieke standpunten in.
![]()
'Zonder China was Zeebrugge einde verhaal' - CSP Terminals
De Belgische Carla Debart staat in Zeebrugge aan het hoofd van de containerterminal van Cosco. Die Chinese zeevaartgroep bouwt de [...]<p><a class="btn btn-secondary understrap-read-more-link" href="https://cspterminals.be/zonder-china-was-zeebrugge-einde-verhaal/">Read More...<span...cspterminals.be
Ik onthoud vooral dit :
De productie van bijna alles zit ondertussen in China en het is bijna onmogelijk om dit nog terug te draaien.
Onze verslaving aan vooral goedkope chinese rommel (genre : is het kapot koop ik wel opnieuw) mag wel stilaan beperkt worden door Europa. Maar dan ook vanuit klimaatoptiek gezien en niet alleen economisch.
Ik geef je 100% gelijk hoor, we zitten nu al met een enorme krapte op de arbeidsmarkt en krijgen zelfs de beter betaalde technische jobs niet meer ingevuld, laat staan de minder betaalde arbeidsjobs.Bij zo'n standpunten vraag ik me dan wel altijd af welke sectoren ze dan willen opofferen. We zitten met een ongezien lage werkloosheidsgraad, je kan dus niet meer zomaar productie naar hier halen zonder dat we andere zaken gaan moeten laten vallen (en eventueel moeten laten doen door landen als China). Zeker als het voorgesteld middel dan loonlastenverlaging is wordt het een dure zaak want want je wilt dus goedbetaalde jobs vervangen door minder betalende jobs in Europa en de goedbetaalde jobs naar het buitenland pushen.
Zo'n redenering houdt steek als de werkloosheid hoog is, dan heb je heel wat onbenutte productiecapaciteit maar dat is nu al even niet meer het geval.
Jij kan het propaganda noemen, maar wat ik zie is gewoon de waarheid en harde feiten:Of hoe het Westen (vooral de VS) karikaturaal wordt weggezet.
(met wel een heel oppervlakkige kijk op het conflict in Oekraïne)
Xinhua News Agency (English pronunciation: /ˌʃɪnˈhwɑː/)[2], or New China News Agency, is the official state press agency of the People's Republic of China. Xinhua is the largest and most influential media organization in China
Openlijk het Westen ridiculiseren is er de norm. Gesteund door de grootste nieuwsagentschappen.
Nog een vb:
Wie meent dat het ginds droge TV betreft (zoals hier) als het over buitenlandse zaken gaat.
Militair opbouwen, tegelijk haat tegen het Westen telen via sarcastische propaganda.
Allemaal kwestie van tijd...