Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Jij kan het propaganda noemen, maar wat ik zie is gewoon de waarheid en harde feiten:
Zeker in dat laatste filmpje over de US en hun zogezegde mensenrechten.

Hoeveel miljoenen onschuldige mensen in Irak, Syries, Afghanistan, Libië, ....
hebben ze wel niet vermoord en platgebombardeerd zonder voor hun daden veroordeeld te worden en terechtgesteld te worden?
Erger nog: ze proberen actief mensen die dit aankaarten en hen willen verantwoordelijk stellen het zwijgen op te leggen.

In een interview met een of andere Amerikaanse ambassadeur waar haar gevraagd werd wat ze vond van het feit dat talloze onschuldige kinderen in de oorlog in Irak vermoord werden, antwoordde ze: dit zijn nu eenmaal opofferingen die je moet maken.

Maar hey, dat zijn allemaal niet-Europeanen of niet-westerse burgers, dus wat boeit het of er daar één paar miljoen in koele bloede vermoord worden?
Nee, de echte slachtoffers zijn de Oekraïense burgers die weten pas wat oorlog en leed is en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de ergste sinds WW2. Voor het gemak vergeten we de tientallen nodeloze oorlogen die onder de US heeft gevoerd en miljoenen onschuldige burgers heeft vermoord.

En nee, ik praat China niet goed, zij zijn geen haar beter als het aankomt op mensenrechten. Maar ik ben dat liedje van: wij het Westen, zijn de dappere ridders op het witte paard die mensen beschermen en al de rest zijn barbaren en duivels, beu gehoord.
Er is toch wel een minimum van integriteit en zelfrespect dat ik verwacht van mensen en van staten.
Dat het Westen niet onschuldig is, zeer zeker.

Het is de manier waarop alles aangebracht wordt.

China zal niet te kritisch zijn over zichzelf. (Nu dat is geen enkele natie.)
Het is de ridicule manier waarop alles aangebracht wordt, zo ridicuul dat het wel degelijk onder propaganda valt, met maar 1 doel.
Uitlach-tv gebracht door de grootste staatsmedia.
 
Jij kan het propaganda noemen, maar wat ik zie is gewoon de waarheid en harde feiten:
Zeker in dat laatste filmpje over de US en hun zogezegde mensenrechten.

Hoeveel miljoenen onschuldige mensen in Irak, Syries, Afghanistan, Libië, ....
hebben ze wel niet vermoord en platgebombardeerd zonder voor hun daden veroordeeld te worden en terechtgesteld te worden?
Erger nog: ze proberen actief mensen die dit aankaarten en hen willen verantwoordelijk stellen het zwijgen op te leggen.

In een interview met een of andere Amerikaanse ambassadeur waar haar gevraagd werd wat ze vond van het feit dat talloze onschuldige kinderen in de oorlog in Irak vermoord werden, antwoordde ze: dit zijn nu eenmaal opofferingen die je moet maken.

Maar hey, dat zijn allemaal niet-Europeanen of niet-westerse burgers, dus wat boeit het of er daar één paar miljoen in koele bloede vermoord worden?
Nee, de echte slachtoffers zijn de Oekraïense burgers die weten pas wat oorlog en leed is en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de ergste sinds WW2. Voor het gemak vergeten we de tientallen nodeloze oorlogen die onder de US heeft gevoerd en miljoenen onschuldige burgers heeft vermoord.

En nee, ik praat China niet goed, zij zijn geen haar beter als het aankomt op mensenrechten. Maar ik ben dat liedje van: wij het Westen, zijn de dappere ridders op het witte paard die mensen beschermen en al de rest zijn barbaren en duivels, beu gehoord.
Er is toch wel een minimum van integriteit en zelfrespect dat ik verwacht van mensen en van staten.

Dat de VS en/of NATO ook al burgerslachtoffers gemaakt heeft zal weinig volk ontkennen. Maar beweren dat er miljoenen burgerslachtoffers in de genoemde landen vielen door aanvallen van het Westen, dat is toch gewoon zever.
 
Typisch van Rusland en China dat ze dat als excuus gebruiken om zelf nog grotere wreedheden uit te voeren en om hun propagandamachine te doen draaien.
 
Hoe zit het eigenlijk met diversificatie in China?
In het Westen hebben we steeds meer een gezonde mix van verschillende huidskleuren, waardoor we steeds vaker opgroeien in een omgeving waarin we alle soorten mensen leren kennen en er dus minder snel een negatief complex over krijgen.
Gebeurt dit in China ook? Of worden Westerlingen of Afrikanen of ... daar eigenlijk zo veel mogelijk van weg gehouden? Is er een positieve evolutie bezig of net het omgekeerde?
Ik heb nog gehoord van een blanke Zuid-Afrikaan die in China gewoond had dat als hij buiten de grote steden rondrees, de Chinese politie hem vaak bezocht op zijn hotel, soms in het midden van de nacht, dat ze danvaak duidelijk verrast waren dat hij blank was en dat ze hem dan min of meer met rust lieten. Niet zo goed dus als ik dat mag geloven.
 
Hoe zit het eigenlijk met diversificatie in China?
In het Westen hebben we steeds meer een gezonde mix van verschillende huidskleuren, waardoor we steeds vaker opgroeien in een omgeving waarin we alle soorten mensen leren kennen en er dus minder snel een negatief complex over krijgen.
Gebeurt dit in China ook? Of worden Westerlingen of Afrikanen of ... daar eigenlijk zo veel mogelijk van weg gehouden? Is er een positieve evolutie bezig of net het omgekeerde?
In China is er zo goed als geen multicultuur. 92% van de Chinezen zijn Han-chinezen. China pronkt wel dat ze 56 etnische bevolkingsgroepen hebben, maar die 55 anderen maken dus 8% van de totale bevolking uit. En veel van hen wonen in afgelegen gebieden. Denk aan Tadzjieken en Kazakhse minderheden, maar natuurlijk ook Tibetanen & Oeigoeren. Er zijn ook 10 miljoen Hui Chinezen, dat zijn ook moslims maar zien eruit als een typische Chinees. Die wonen daar al honderden jaren.

Historisch (=in de keizertijd) gezien waren Chinezen vrij relaxed voor andere culturen en religies.
In het moderne China is er wel een soort van idiote adoratie voor blanken en rascisme tov zwarten.
 
In het Westen hebben we steeds meer een gezonde mix van verschillende huidskleuren, waardoor we steeds vaker opgroeien in een omgeving waarin we alle soorten mensen leren kennen en er dus minder snel een negatief complex over krijgen.
Het oprukkende extreem rechts in zowat elk europees land doet me wel anders vermoeden eerlijk gezegd.
 
Geen onbelangrijke ontwikkeling in China.
China launches third, most advanced aircraft carrier named 'Fujian'

Het feit dat China nu eigenhandig een geavanceerd vliegdekschip kan lanceren is groot nieuws. Hoewel ze lang nog niet in de buurt komen van een capabele marine met global force projection zoals de VS (in omvang zijn ze alleszins wél groter) en ze absoluut geen ervaring hebben of een noemenswaardige marinetraditie is dit een reuzenstap vooruit. Dit betekent ook ervaring opdoen in geavanceerde scheepsbouw die quasi volledig "native" wordt. Ik weet niet of Xi er nog over tien jaar gaat zijn, maar de marine die hij nalaat zal indrukwekkend zijn.
 
Geen onbelangrijke ontwikkeling in China.
China launches third, most advanced aircraft carrier named 'Fujian'

Het feit dat China nu eigenhandig een geavanceerd vliegdekschip kan lanceren is groot nieuws. Hoewel ze lang nog niet in de buurt komen van een capabele marine met global force projection zoals de VS (in omvang zijn ze alleszins wél groter) en ze absoluut geen ervaring hebben of een noemenswaardige marinetraditie is dit een reuzenstap vooruit. Dit betekent ook ervaring opdoen in geavanceerde scheepsbouw die quasi volledig "native" wordt. Ik weet niet of Xi er nog over tien jaar gaat zijn, maar de marine die hij nalaat zal indrukwekkend zijn.
Ik dacht eerlijk gezegd dat ze al veel verder zouden staan. Dat ze 10 jaar geleden al de capaciteit hadden om zulke zaken te bouwen. Op zich is het ook normaal dat zo'n immens land die zaken volledig zelf wil (kunnen) produceren. Je wil niet te veel afhankelijk zijn van andere landen voor je defensie, en al zeker niet van het westen als China zijnde.

Ik zag gisteren de foto bij dit artikel:

En ik vroeg mij plots af wat de kans is dat het al bij al nog beperkte conflict in Oekraïne (op wereldschaal gezien dan) uitmondt in een derde wereldoorlog. Ik had nooit rekening gehouden dat dat zelfs een mogelijkheid is, maar als je ziet dat die landen zich toch op zijn minst economisch verenigen, kan je je ook gaan afvragen of ze dat ook op andere vlakken doen of gaan doen. Al zie ik voorlopig meer nadelen dan voordelen voor die landen, moesten ze in een oorlog verwikkeld raken. Maar dat dacht ik bij Rusland eigenlijk ook. Het zal allicht helpen dat er bij die 5 toch al tenminste 2 zitten die een minder extreme gedachtengang lijken te hebben dan Putin.
 

Men is er alleszins al bezig om de NAVO te diaboliseren ter voorbereiding van de invasie van Taiwan. Ze gaan hun arme broeders binnenkort moeten redden van de verdorven NAVO. Even grote schurken daar als Putin en zijn kliek en veel gevaarlijker want zitten al overal tussen in tegenstelling tot de Russen.
 
Interessante video over de zogenaamde "debt-trap" tactiek van China, die blijkbaar grotendeels onjuist is en Amerikaanse/Westerse propaganda is. Gezien het van Bloomberg komt, verwacht ik dat de opgevoerde personen kennis van zaken hebben, maar ik kan mis zijn natuurlijk.


Ook soortelijk bevestigd in The Atlantic vorig jaar:
 
Interessante video over de zogenaamde "debt-trap" tactiek van China, die blijkbaar grotendeels onjuist is en Amerikaanse/Westerse propaganda is. Gezien het van Bloomberg komt, verwacht ik dat de opgevoerde personen kennis van zaken hebben, maar ik kan mis zijn natuurlijk.


Ook soortelijk bevestigd in The Atlantic vorig jaar:
Om de andere topic niet te hijacken...
De éne bron beweert van niet, de andere van wel:
Business standard
The Bridge Chronicle
BBC
 
Interessante video over de zogenaamde "debt-trap" tactiek van China, die blijkbaar grotendeels onjuist is en Amerikaanse/Westerse propaganda is. Gezien het van Bloomberg komt, verwacht ik dat de opgevoerde personen kennis van zaken hebben, maar ik kan mis zijn natuurlijk.


Ook soortelijk bevestigd in The Atlantic vorig jaar:
Ik weet niet of het hier gepost is geweest maar als ik het mij herinner is er bij de https://www.vpro.nl/programmas/de-wereld-van-de-chinezen.html ook een aflevering over infrastructuur projecten in o.a. Afrika.
 
Om de andere topic niet te hijacken...
De éne bron beweert van niet, de andere van wel:
Business standard
The Bridge Chronicle
BBC

De BBC zegt nochtans hetzelfde:
It points out that a large proportion of Sri Lanka's overall debt was owed to non-Chinese lenders, and that there's no evidence China has taken advantage of its position to gain strategic military advantage from the port.

De eerste website citeert een Indische think tank, en de tweede website is eveneens Indisch en heeft al meer dan een jaar niets meer gepost. De auteur is vrij nationalistisch en conservatief afgaande op zijn Twitter.
Niet echt de meest betrouwbare bronnen gelet op de relaties tussen China en India.

Maar goed, zeker geen gemakkelijk onderwerp en de waarheid zal ergens in het midden liggen.
 
Interessante video over de zogenaamde "debt-trap" tactiek van China, die blijkbaar grotendeels onjuist is en Amerikaanse/Westerse propaganda is. Gezien het van Bloomberg komt, verwacht ik dat de opgevoerde personen kennis van zaken hebben, maar ik kan mis zijn natuurlijk.


Ook soortelijk bevestigd in The Atlantic vorig jaar:
Ik zie daar bvb geen mozembique op die map terwijl ze daar zoveel ah bouwen zijn. De brug, EN6 highway, ook sprake van een leger basis. Ze hebben nu ook de volledige Maputo harbor, alle nieuwe gebouwen zijn in het Chinees. Ik stel mij toch vragen bij die video
 


Als advocaat van de duivel zijnde, kan ik China geen ongelijk geven. Het is simpelweg "not done" en opnieuw een nieuwe provocatie.
 


Als advocaat van de duivel zijnde, kan ik China geen ongelijk geven. Het is simpelweg "not done" en opnieuw een nieuwe provocatie.
Vanuit het perspectief van China is Taiwan een afvallige provincie dat terug tot het moederland moet horen. Zou wel pijnlijk zijn dat Pelosi daar een internationaal conflict zou triggeren, en al denk ik niet dat China daar militair klaar voor is wordt het voor de VS wel een moeilijke spreidstand als ze tegelijk Taiwan als Oekraïne moeten bevoorraden. Taiwan is de facto niet te bevoorraden als China een blokkade gaat uitvoeren, dan heeft de VS geen andere keuze dan die blokkade met geweld te doorbreken. Nogmaals: ik geloof niet dat China daar klaar voor is.
 
Vanuit het perspectief van China is Taiwan een afvallige provincie dat terug tot het moederland moet horen. Zou wel pijnlijk zijn dat Pelosi daar een internationaal conflict zou triggeren, en al denk ik niet dat China daar militair klaar voor is wordt het voor de VS wel een moeilijke spreidstand als ze tegelijk Taiwan als Oekraïne moeten bevoorraden. Taiwan is de facto niet te bevoorraden als China een blokkade gaat uitvoeren, dan heeft de VS geen andere keuze dan die blokkade met geweld te doorbreken. Nogmaals: ik geloof niet dat China daar klaar voor is.
Hold my vodka.... :unsure:
Ik had het gisteren ook gelezen en in huidig toch wel gespannen klimaat een top bezoekje aan taiwan brengen en dan nog eens vergezeld van een carrier lijkt me toch een gevaarlijke zet.
https://news.yahoo.com/us-aircraft-carrier-strike-group-083339095.html
 
Is inderdaad nooit getest geweest en de meningen erover lopen zwaar uiteen.
20 jaar geleden heeft men eens een oefening gedaan, Millenium Challenge 02, waarbij de tegenstander een oud-generaal was. Hij werd serieus benadeeld, maar wist via onconventionele oorlogsvoering toch het vliegdekschip, 10 kruisers en 5 amphibieschepen virtueel te zinken. Zou 20.000 slachtoffers geëist hebben.
Ja, de US zal daar wel lessen uit geleerd hebben (hoewel, als je Afghanistan bekijkt, misschien niet), maar er zijn nu ook weer veel meer mogelijkheden om goedkope wapens te maken: bvb drones die met veel succes worden toegepast in Oekraïne.
Zo heeft een Zweedse onderzeeër op een oefening in 2005 ook een Amerikaans vliegdekschip doen zinken. Het is zéker mogelijk, maar echt niet evident. Wat wel kan werken is een massale aanval met kruisraketten. In Israël wordt de Iron Dome zo wel eens getest: op een bepaald punt kan die de hoeveelheid doelwitten niet meer aan en geraken de raketten erdoor.
China heeft kennelijk de DF-ZF hypersonische raket, die al 3 jaar operationeel is.
Als ik US generaal was, zou ik toch ook plannen maken waarbij de vliegdekschepen uitgeschakeld worden.
Moeten daarom niet gezonken zijn he, vliegdekschip dat niet meer kan sturen (neus moet in de wind liggen om te kunnen lanceren), of die scheef ligt, is niet meer operationeel.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de VS die vliegdekschepen tussen Taiwan en mainland China zal plaatsen. Je kan China in dat geval als een onzinkbaar vliegdekschip beschouwen. Met gebruik van KRC-135's kan de VS vanuit Okinawa voldoende luchtsteun geven om Taiwan te helpen om het luchtruim te bewaken.
Als China een verrassingsaanval uitvoert, kan het wel een ferm tegenvallen voor US en Taiwan in 1e instantie.
Taiwan heeft 22 luchthavens, daarvan moet de capaciteit met een verrassingsaanval toch gehalveerd kunnen worden.
Carrier Strike Groups zijn denk ik aan te pakken door ze te overweldigen met hypersonische raketten, drones, oude vliegtuigen op afstand bestuurd, stealth bommenwerpers, opblaasbare bootjes, mijnen, onderzeëers, ...
1e vraag is of ze in de Straat van Taiwan kunnen blijven, of moeten gaan schuilen achter Taiwan, wat hun bruikbaarheid natuurlijk verminderd.
En na uitschakelen is het de vraag of de US luchthavens op Taiwan kan gebruiken, of dat ze moeten uitwijken naar Guam, Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen.
Dat zijn echter al serieuze afstanden, waardoor men boven Taiwan serieus in het nadeel is.
Ik denk dat China met een verrassingsaanval zeker kan beletten dat de US luchtoverwicht krijgt. Niet dat ze daarom zelf luchtoverwicht zullen hebben.

2e fase zou dan echter invasie van Taiwan zelf zijn.
Daar is China dan weer dik in het nadeel denk ik. Ze moeten tenslotte toch bijna 200km zee oversteken, dat is niet evident.

Als ik US Generaal of Admiraal was, dan zou ik toch een hele hoop plannen laten uitwerken voor het geval die vliegdekschepen niet zo onkwetsbaar blijken te zijn.

Laat ons hopen dat het daar nooit tot oorlog, want dan ligt op zijn minst de hele wereldeconomie op haar gat.
Taiwan wordt een extreem zware noot om te kraken: het is tot op de tanden bewapend door een professioneel leger met een ruime reserve en het heeft zeer veel geografische voordelen voor de verdedigers. China heeft een numeriek overwicht, maar heeft ook een enorm logistiek apparaat nodig om alles te verschepen naar Taiwan, op voorwaarde dat ze lucht- en zeehavens kan innemen. Die oversteek maakt ze erg kwetsbaar voor luchtaanvallen vanuit Taiwan, vliegdekschepen en Okinawa.

Ze kunnen ook tactische nukes gebruiken, maar dat is cheaten. :unsure:
 
Dat wordt nog spannend.

Pelosi zal Taiwan bezoeken, zeggen Taiwanese en Amerikaanse ambtenaren

De Chinese president Xi Jinping riep zijn Amerikaanse ambtgenoot Joe Biden tijdens een ruim twee uur durend telefoongesprek al op om ‘niet met vuur te spelen’ wat Taiwan betreft. Ook maandag stuurde het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken een waarschuwing uit aan de VS. ‘China is goed voorbereid op alle mogelijke scenario’s’, zei Zhao Lijian in de hoofdstad Peking aan de Chinese pers. ‘Het leger zal niet machteloos toezien en China zal zeker krachtige en doortastende maatregelen nemen om zijn soevereiniteit en territoriale integriteit te beschermen’, klonk het.

Washington onderhoudt geen diplomatieke relaties met Taipei en erkent het communistische regime in Peking als de enige vertegenwoordiger van China. Maar de Verenigde Staten verkopen wapens aan Taiwan en prijzen het ‘democratische’ regime van de eilandstaat.
Heel benieuwd welke "krachtige en doortastende maatregelen" China gaat nemen als Pelosi landt in Taipei. Buiten provocatieve vliegkunsten aan de grens met Taiwan kan ik me niet veel inbeelden. Ze erkennen Taiwan niet en beschouwen Peking als de enige vertegenwoordiger van China, maar ze bewapenen Taiwan dan weer wel. Dat is koud en warm blazen tegelijk. De laatste "stand off" dateert van 1996, maar China is wel wat veranderd in die tijd.
 
Terug
Bovenaan