Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

80-plussers die provoceren, het moet niet gekker worden. Wat hebben die overjaarse politici nog te verliezen, binnen dit en een paar jaar zijn ze dood.
Best raar dat we in een maatschappij leven waar we 80 jarigen in een rusthuis steken omdat ze niet echt meer bijdragen aan de maatschappij maar ze kunnen wel zonder probleem een westerse mogendheid leiden. :unsure:
 
China heeft al aangekondigd gerichte militaire acties te ondernemen tussen 4 en 7 augustus. Dit zal vooral omtrent het opdrijven van militaire oefeningen gaan (en algemeen spierballengerol).
 
Als het van China afhangt zal Taiwan alsmaar minder mogen. Ze hebben het al zover gekregen dat vele westerse politici er niet meer durven komen. Tibet is toch een schoolvoorbeeld van hoe ze een regio in de pas wurgen als wij altijd maar schrik hebben om te "provoceren". Ik vind dit meer weg hebben van victim blaming dan van provocatie. Als je China laat beslissen wie of wat Taiwan al dan niet mag toelaten zijn ze hun autonomie al kwijt.

Ik snap dat het een moeilijke oefening is maar ook in oekraine hebben we gezien wat er van komt als we uit angst om Rusland te "provoceren" Oekraine's navo lidmaatschap waar ze al jaren om vroegen blijven weigeren speciaal om Putin toch maar niet tegen de borst te stoten.
 
Kinmen,Matsu,Wuciou.png


Kans zit er toch in dat China als één van de consequenties een aanval zou uitvoeren op één van de kleinere eilanden, heb ik gelezen. Kinmen wordt dan vaak genoemd. Blijkbaar is dat een eiland die heel dicht bij China zelf ligt, maar in handen van Taiwan is.

Taiwan zou dat onmogelijk kunnen verdedigen omdat er maar 1000 militairen gestationeerd zijn op Kinmen.

Kinmen.PNG


Een eilandengroep ook nog eens met ongeveer in zijn geheel 85.000 inwoners.

FZJhC6nWQAAiEMg


Van Holslag zijn Twitter bvb. zie ik het hier bij scenario 2.

kinmen-to-xiamen-ferry-jpg-480x255.jpg


Nog een ander kaartje Xiamen - Kinmen.

 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat het een moeilijke oefening is maar ook in oekraine hebben we gezien wat er van komt als we uit angst om Rusland te "provoceren" Oekraine's navo lidmaatschap waar ze al jaren om vroegen blijven weigeren speciaal om Putin toch maar niet tegen de borst te stoten.
Waarom mag Finland dan wel bij de navo?
Volgens mij is er een andere reden dat Oekraïne niet bij de navo mag.
 
Provoceren, provoceren,...
China heeft hier niets over te zeggen. Eender wie is vrij om naar Taiwan te gaan, officieel of officieus.

Het is al ver gekomen als we zouden percipieren als provoceren.
Vanuit het perspectief van Peking is dat provoceren, want het impliceert de erkenning van Taiwan (dat de VS niet officieel erkent). Het feit dat de VS tienduizenden troepen, vliegtuigen en een heuse vloot in de onmiddelijke nabijheid van China heeft verzameld in (soms omstreden) basissen op Okinawa, Iwo Jima, Guam, Japan, Zuid-Korea, Filipijnen ... is ook provoceren.
 
Vanuit het perspectief van Peking is dat provoceren, want het impliceert de erkenning van Taiwan (dat de VS niet officieel erkent). Het feit dat de VS tienduizenden troepen, vliegtuigen en een heuse vloot in de onmiddelijke nabijheid van China heeft verzameld in (soms omstreden) basissen op Okinawa, Iwo Jima, Guam, Japan, Zuid-Korea, Filipijnen ... is ook provoceren.
Dat begrijp ik, maar dan is het ook enkel een probleem omdat China het problematiseert. En dan nog, waarom zouden andere mogendheden zich hierdoor laten beïnvloeden?
En als het effectief gaat om een provocatie, welke reactie wil de VS dan precies uitlokken?

Bezoekjes aan Taiwan, Oekraïne, Cyprus,... Moet allemaal perfect kunnen. Dat er autocraten zijn die hier niet mee om kunnen kan perfect zijn. En uiteraard zijn er risico's verbonden aan zo een zaken, maar de return is het meer dan waard.

Daarbij komend, en dit is algemeen. Het ene moment is de EU en de VS zwak, een schotelvodje op het internationaal toneel. Wanneer ze dan de nek uitsteken, is het plots provoceren en oeioei dat mogen we niet doen.
Ik begrijp dat niet zo goed.
 
Daarbij komend, en dit is algemeen. Het ene moment is de EU en de VS zwak, een schotelvodje op het internationaal toneel. Wanneer ze dan de nek uitsteken, is het plots provoceren en oeioei dat mogen we niet doen.
Ik begrijp dat niet zo goed.
Dit toch wel. China heeft besloten dat Taiwan maar een opstandige provincie is en dat enige actie die lijkt op erkenning een provocatie is, van het vermelden van de naam tot het bezoeken. Ja ok, ik snap dat realpolitik-gewijs iedereen China wil aanpakken met fluwelen handschoenen, maar we hebben recent volgens mij hetzelfde met Rusland gedaan want die gingen toch nooit Oekraïne binnenvallen zeker.

Voor de toekomst van ons samenlevingsmodel denk ik dat het tijd wordt dat er enige tegenreactie komt op de acties en eisen van China, we hebben onszelf jarenlang in slaap laten wiegen en ons economisch afhankelijk gemaakt. Komt China natuurlijk geweldig goed uit.
 
Dit toch wel. China heeft besloten dat Taiwan maar een opstandige provincie is en dat enige actie die lijkt op erkenning een provocatie is, van het vermelden van de naam tot het bezoeken. Ja ok, ik snap dat realpolitik-gewijs iedereen China wil aanpakken met fluwelen handschoenen, maar we hebben recent volgens mij hetzelfde met Rusland gedaan want die gingen toch nooit Oekraïne binnenvallen zeker.

Voor de toekomst van ons samenlevingsmodel denk ik dat het tijd wordt dat er enige tegenreactie komt op de acties en eisen van China, we hebben onszelf jarenlang in slaap laten wiegen en ons economisch afhankelijk gemaakt. Komt China natuurlijk geweldig goed uit.
Dat China Taiwan terug wil wordt wel zeer expliciet gezegd door Peking, daar windt het niet teveel doekjes om. Het huidige Taiwan is het enige wat er overblijft van het China onder de autocraat Chiang Kai-shek en is sinds de jaren '90 een democratie geworden. China is heel duidelijk een bedreiging voor de imperiale dominantie van supermacht VS en moet dus ingeperkt worden, wat betekent dat er véél geïnvesteerd wordt in een permanente troepenmacht rondom China. Er wordt naar de eeuw voor 1949 niet voor niets door Chinese ogen gekeken als de eeuw van vernedering. De focus in de lessen geschiedenis ligt daar vooral op en niet zozeer op de Lange Mars van Mao, want dat moet het beeld versterken dat China sinds 1949 zelfbewust is geworden en niet meer onder de knoet ligt van Westerse machten die China willen exploiteren.

In zekere zin kan je parallellen trekken met Rusland: een revanchistische grootmacht die de vernedering van zich af wil schudden, maar in tegenstelling tot Rusland is China een opkomende supermacht.
 
China is op zoek naar eender welk excuus om in actie te schieten tegen Taiwan.
Dus dat is wel handig als Pelosi een bezoekje brengt. "Provocatie! We gaan invallen en het is de schuld van de VS, ze moeten maar niet op bezoek gaan!" :unsure:

Nu ja, als het zo ver komt zijn we weer een stapje dichter bij de volgende wereldoorlog :wallbash:
 
Best raar dat we in een maatschappij leven waar we 80 jarigen in een rusthuis steken omdat ze niet echt meer bijdragen aan de maatschappij maar ze kunnen wel zonder probleem een westerse mogendheid leiden. :unsure:

Prachtig verwoord, zowel Biden, Pelosi maar evenzeer Trump zouden niet meer in aanmerking mogen komen voor de functies die ze bekleden.
Te oud, te seniel, te corrupt (Biden uitgezonderd, Pelosi & Trump niet), ... er is een minimumleeftijd voor je president mag worden, er zou ook een maximum moeten zijn voor al die ambten, en evenzeer een maximum aantal termijnen dat je een ambt kan doen, ook buiten president. De pensioenleeftijd is een mooi richtgetal denk ik dan.

Wat Taiwan betreft... uiteraard zijn wij hier allemaal voorstander van een vrij en democratisch Taiwan, we zijn er overigens ook héél afhankelijk van, geopolitiek een zoveelste dwaze keuze en gevaarlijk gevolg van globalisering... maar bekijk het eens vanuit het standpunt van China natuurlijk, zij zien Taiwan als een laatste stukje resterend Chinees grondgebied niet onder hun controle na de revolutie.
Wij in het Westen zijn/waren territoriumuitbreiding door oorlog niet meer gewoon de laatste 75 maar het is nu ook weer niet zo ongebruikelijk geweest in de loop van de geschiedenis...

Ook hier in Europa hebben we regio's die zichzelf niet als deel van het grotere land zien: o.a. Baskenland en Catalonië, maar ook groepen in Noord-Ierland, maar het grote verschil is dat daar Madrid en Londen historisch de controle langer geleden veroverd hebben.

Pas op, ik zou het niet toejuichen mocht China Taiwan innemen... maar je kan begrijpen waar hun ideeën vandaan komen.
 
maar bekijk het eens vanuit het standpunt van China natuurlijk, zij zien Taiwan als een laatste stukje resterend Chinees grondgebied niet onder hun controle na de revolutie.
Wij in het Westen zijn/waren territoriumuitbreiding door oorlog niet meer gewoon de laatste 75 maar het is nu ook weer niet zo ongebruikelijk geweest in de loop van de geschiedenis...
Historisch gezien is het wel helemaal geen Chinees grondgebied. De orginele bevolking was niet verwant met de Chinezen. Het land werd zelfs eerst "bezet" door Nederland en zou zonder inmenging van China mogelijk gewoon een Nederlandse kolonie zijn zoals Curaçao nog steeds NL grondgebied is, of Suriname het was. Extreem gesteld.
 
Historisch gezien is het wel helemaal geen Chinees grondgebied. De orginele bevolking was niet verwant met de Chinezen. Het land werd zelfs eerst "bezet" door Nederland en zou zonder inmenging van China mogelijk gewoon een Nederlandse kolonie zijn zoals Curaçao nog steeds NL grondgebied is, of Suriname het was. Extreem gesteld.
Maar nu wel meer dan 90% Han-Chinezen en de oorspronkelijke bevolking een absolute minderheid. Dat is het verhaal met zoveel gecontesteerde regio's en als je diep genoeg gaat in de tijd kan je alles in vraag gaan stellen. Taiwan is al 80 jaar op zichzelf en staat de facto los van het Chinese regime, dat spreekt in mijn ogen al genoeg om als soeverein verklaard te worden. Anderzijds kan ik het standpunt van Peking ook wel begrijpen (maar daarom niet onderschrijven). Voor China is Taiwan een doorn in het oog en samen met de tientallen Amerikaanse basissen in de regio een existentiële dreiging.
 
Maar nu wel meer dan 90% Han-Chinezen en de oorspronkelijke bevolking een absolute minderheid. Dat is het verhaal met zoveel gecontesteerde regio's en als je diep genoeg gaat in de tijd kan je alles in vraag gaan stellen. Taiwan is al 80 jaar op zichzelf en staat de facto los van het Chinese regime, dat spreekt in mijn ogen al genoeg om als soeverein verklaard te worden. Anderzijds kan ik het standpunt van Peking ook wel begrijpen (maar daarom niet onderschrijven). Voor China is Taiwan een doorn in het oog en samen met de tientallen Amerikaanse basissen in de regio een existentiële dreiging.
Dat was dan ook mijn punt in mijn reactie op KOC. Ik besef uiteraard dat er heel veel meer nuance is.
 
Dat was dan ook mijn punt in mijn reactie op KOC. Ik besef uiteraard dat er heel veel meer nuance is.
Met die nuance gaat China natuurlijk geen rekening houden: Taiwan is in hun ogen afvallig en een bedreiging, dus moet het terug onder één China worden gebracht. Je zou kunnen zeggen dat Washington Taiwan maar moet erkennen als onafhankelijke staat, maar dat ligt niet zo eenvoudig. De VS ondertekende in 1972 het "one China"-principe, dat kunnen ze ook niet zomaar terugschroeven. Het blijft een moeilijke en vreemde spreidstand. Want het is wel duidelijk dat de VS Taiwan wil bijstaan als China wil binnenvallen maar tegelijk willen ze hen geen officiële erkenning geven. Wat de Taiwanese identiteit dan is en hoe zich dat politiek moet vertalen, laat staan als een wereldwijd erkend land, is in Taiwan zelf ook een groot debat.

The United States expressed their own interpretation of the One-China policy by acknowledging that "all Chinese on either side of the Taiwan Strait maintain there is but one China and that Taiwan is a part of China" and reaffirmed "its interest in a peaceful settlement of the Taiwan question by the Chinese themselves" and affirmed "the ultimate objective of the withdrawal of all U.S. forces and military installations from Taiwan", but did not explicitly endorse the People's Republic of China as the whole of China. Kissinger described the move as "constructive ambiguity," which would continue to hinder efforts for complete normalization.
 
Historisch gezien is het wel helemaal geen Chinees grondgebied. De orginele bevolking was niet verwant met de Chinezen. Het land werd zelfs eerst "bezet" door Nederland en zou zonder inmenging van China mogelijk gewoon een Nederlandse kolonie zijn zoals Curaçao nog steeds NL grondgebied is, of Suriname het was. Extreem gesteld.
Vandaag wonen er wel vooral Chinezen op Taiwan. Oorspronkelijke bevolking is al langer een minderheid. Als je voorstander bent van een etnisch Taiwan bewoond door enkel de oorspronkelijke bewoners, moet 95% van de mensen daar weg. En als je dat verder trekt, dan mag de meerderheid uit de Nieuwe Wereld ook terug naar hier, hoewel dat ook allemaal niet zo eenvoudig is om te bepalen (relaties tussen native Americans en mensen oorspronkelijk uit Europa, en dat geldt voor overal). Ook veranderen grenzen continu. De grenzen van 500 jaar geleden zijn bijvoorbeeld ook niet de grenzen van 1000 jaar geleden, maar dat even terzijde.

Maar inderdaad, de oorspronkelijke bewoners zijn eigenlijk Polynesiërs en alles verwant met Polynesië is eigenlijk verspreid vanuit Taiwan (dus alle polynesische culturen en talen hebben hun oorsprong in Taiwan, van Madagaskar tot Rapa Nui, en onder meer Indonesië, Maleisië en de Filipijnen). Veel verder terug zullen de mensen die oorspronkelijk Taiwan gesetteld hebben natuurlijk van ergens in Oost-Azië komen en dat zal allemaal invloed op elkaar gehad hebben, maar die invloeden zijn vandaag moeilijk terug te reconstrueren.

Ik begrijp het standpunt van China wel, en ze hebben hun punt. Ook al mag ik dat niet zeggen, één van de redenen waarom ik wel sympathie voor Taiwan heb is omwille van het model die ze vandaag toepassen, maar laat ons ook geen illusies maken. één van de redenen waarom Taiwan zo interessant is voor de VS is de strategische locatie, en tevens ook één van de redenen waarom China vooral Taiwan wil inlijven, ook omdat de claims er altijd waren op voormalig nationalistisch China, een regime dat trouwens historisch gezien ook niet "de beste" was. Vandaag is daar nog weinig van terug te vinden in het beleid, en ook legitiem omwille van de dreiging van buitenaf.

Taiwan is trouwens wel meerdere keren gebruikt als uitvalsbasis van een omvergeworpen China. Ming dynastie is bijvoorbeeld gevlucht naar Taiwan nadat Qing dynastie mainland China in handen had, en Qing dynastie zou decennialang Taiwan niet controleren. Nationalistisch China heeft trouwens Taiwan nooit gecontroleerd toen het mainland China controleerde omdat Japan toen Taiwan in handen had. Taiwan heeft doorheen de 20ste en 21ste eeuw tot dusver nooit dezelfde eigenaars gehad als mainland China.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan