Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Militaire oefening... waar heb ik dat nog al eens gehoord? :thinking:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220804_91714763

Het zou wel heel absurd zijn als de Chinezen subiet effectief Taiwan binnenvallen, enkel gebaseerd op het excuus dat Pelosi een kort bezoek heeft gebracht.

Maar bon, de Chinezen hebben ook een totaal andere mindset dan ons (vrij akelig eigenlijk naar onze westerse normen), dus iets dat voor ons niet logisch is, is dat voor hen mogelijks wel.
 
Het zou wel heel absurd zijn als de Chinezen subiet effectief Taiwan binnenvallen, enkel gebaseerd op het excuus dat Pelosi een kort bezoek heeft gebracht.

Maar bon, de Chinezen hebben ook een totaal andere mindset dan ons (vrij akelig eigenlijk naar onze westerse normen), dus iets dat voor ons niet logisch is, is dat voor hen mogelijks wel.
Langs de andere kant, waarom moet het westen zich overal gaan moeien en gaan provoceren terwijl de Chinezen tig waarschuwingen hebben gegeven. Om dan verontwaardigd te zijn dat er actie komt langs Chinese kant.

Idem met de Russen. Jaren (decennia) lang hebben ze gewaarschuwd navo niet uit te breiden,niet te kort naar Rusland te komen en andere zaken etc. Wat doet het westen: kust men kloten. Om dan ook weer verontwaardigd te zijn dat er effectief iets gebeurt.

Die westerse verhevenheid gaat ons ooit duur komen te staan.
 
Langs de andere kant, waarom moet het westen zich overal gaan moeien en gaan provoceren terwijl de Chinezen tig waarschuwingen hebben gegeven. Om dan verontwaardigd te zijn dat er actie komt langs Chinese kant.

Idem met de Russen. Jaren (decennia) lang hebben ze gewaarschuwd navo niet uit te breiden,niet te kort naar Rusland te komen en andere zaken etc. Wat doet het westen: kust men kloten. Om dan ook weer verontwaardigd te zijn dat er effectief iets gebeurt.

Die westerse verhevenheid gaat ons ooit duur komen te staan.

In het geval van Oekraïne of de Navo-uitbreiding in Oost-Europa gaat het nog steeds om soevereine staten die zelf de beslissing maken om hun lidmaatschap aan te vragen. Daar heeft geen enkel ander land zaken mee. Rusland gebruikt dat gewoon als excuus om zelf zijn invloedssfeer te bepalen, terwijl die soevereine lidstaten duidelijk geen deel willen uitmaken van die Russische invloedssfeer.

In het geval van Taiwan gaat het om een extreem goed-functionerende democratie dat bang is om hun systeem uitgehold te zien worden door een dreiging/naderende opslorping van China. Taiwan wilt duidelijk geen deel uitmaken van China. Dat noemt men dan zelfbeschikking.

In beide voorbeelden vind ik dat het Westen absoluut het recht heeft om op te komen voor beide. Dit gaat (voor mij dan toch) om aan de juiste kant van de geschiedenis te staan.
 
Langs de andere kant, waarom moet het westen zich overal gaan moeien en gaan provoceren terwijl de Chinezen tig waarschuwingen hebben gegeven. Om dan verontwaardigd te zijn dat er actie komt langs Chinese kant.

Idem met de Russen. Jaren (decennia) lang hebben ze gewaarschuwd navo niet uit te breiden,niet te kort naar Rusland te komen en andere zaken etc. Wat doet het westen: kust men kloten. Om dan ook weer verontwaardigd te zijn dat er effectief iets gebeurt.

Die westerse verhevenheid gaat ons ooit duur komen te staan.
Twee keer de propaganda van gevaarlijke dictaturen overnemen. Il faut le faire
 
Langs de andere kant, waarom moet het westen zich overal gaan moeien en gaan provoceren terwijl de Chinezen tig waarschuwingen hebben gegeven. Om dan verontwaardigd te zijn dat er actie komt langs Chinese kant.

Idem met de Russen. Jaren (decennia) lang hebben ze gewaarschuwd navo niet uit te breiden,niet te kort naar Rusland te komen en andere zaken etc. Wat doet het westen: kust men kloten. Om dan ook weer verontwaardigd te zijn dat er effectief iets gebeurt.

Die westerse verhevenheid gaat ons ooit duur komen te staan.

Hangt ervan af wat je ervaart als "provoceren" natuurlijk.
Als Taiwan subiet het NAVO lidmaatschap aanvraagt, dat zou iets anders zijn. Maar het bezoekje van Pelosi stelt toch niks voor. En de Chinezen doen bijna alsof dat op zich een casus belli is... De VS steunt Taiwan toch al jarenlang openlijk? Er is a priori niks veranderd, maar China begint ineens te flippen.

Rusland provoceert trouwens ook continue op plaatsen waar ze zich niet moeten moeien, maar vaak minder opvallend (bv. in Catalonië, Afrika...).

En ja, Taiwan is ook heel belangrijk voor het westen (incl. de VS), dus vandaar dat ze zich gaan moeien. Je kan je natuurlijk terecht afvragen of dit nu een goede of slechte zet was (even laten zien dat de VS Taiwan steunt - als waarschuwing - en dan hopen dat China een blaffende hond is die niet gaat bijten). Uiteraard riskant. Die Pelosi lijkt me ook echt zo'n kwaaie tante die haar eigen goesting doet.
 
Langs de andere kant, waarom moet het westen zich overal gaan moeien en gaan provoceren terwijl de Chinezen tig waarschuwingen hebben gegeven. Om dan verontwaardigd te zijn dat er actie komt langs Chinese kant.

Idem met de Russen. Jaren (decennia) lang hebben ze gewaarschuwd navo niet uit te breiden,niet te kort naar Rusland te komen en andere zaken etc. Wat doet het westen: kust men kloten. Om dan ook weer verontwaardigd te zijn dat er effectief iets gebeurt.

Die westerse verhevenheid gaat ons ooit duur komen te staan.
Respect hebben voor soevereiniteit noemt dat. Zowel in het geval van Oekraïne als in het geval van Taiwan.

Daar waar dictators aan de macht zijn en het te hoog in de bovenkamer krijgen om geschiedenis te schrijven (recupereren van de grondgebieden van vorige eeuwen) komen deze problemen voor en dat moet gewoon stoppen. Dus ja het Westen heeft inderdaad de plicht om daar tegen in te gaan.
 
Ik snap het geopolitiek spelletje van pelosi wel niet. Die is toch lijnrecht tegen de adviezen van biden en het leger ingegaan?
Zelfs republikeinse senatoren steunen pelosi.
 
Twee keer de propaganda van gevaarlijke dictaturen overnemen. Il faut le faire
Niks propaganda overnemen. Dit komt niet eens van mij. Mensen waarschuwen hier al decennia voor.



Nee, het westen denk al 50 jaar dat ze zich alles kunnen veroorloven en dat komt hun nu bijten. Dit komt echt niet uit de lucht vallen.

Als dit aan de juiste kant van de geschiedenis staat of niet doet niet eens ter zaken. Maar dit soort dingen doen en dan geen reactie verwachten is gewoon naief.

Disclaimer: ik keur de acties van Rusland en China niet goed, maar die verhevenheid en verontwaardiging in het westen mag wel eens stoppen.
 
Niks propaganda overnemen. Dit komt niet eens van mij. Mensen waarschuwen hier al decennia voor.



Nee, het westen denk al 50 jaar dat ze zich alles kunnen veroorloven en dat komt hun nu bijten. Dit komt echt niet uit de lucht vallen.
We kunnen natuurlijk die landen aan hun lot overlaten hé...Kwestie van wat dictators niet te aggreveren.

Pays off to be a bully....
 
Ik snap het geopolitiek spelletje van pelosi wel niet. Die is toch lijnrecht tegen de adviezen van biden en het leger ingegaan?
Zelfs republikeinse senatoren steunen pelosi.
Da's ook wel het diplomatiek spel dat gespeeld wordt. Er is nog een verschil tussen de nummer 3 van het land versus de nummer 1 die komt bezoeken, er is ook een verschil tussen de nummer 3 die in opdracht van de regering een land bezoekt en een volksvertegenwoordiger die dat doet op eigen houtje en zelfs met de lichte afkeuring van de president. Da's waarschijnlijk om de angel er wat uit te halen en om de mogelijkheid te geven om zelf nog diplomatiek te escaleren. Als China verder over de schreef gaat kunnen ze de volgende keer eens iemand sturen met de steun van Biden en het leger, of kan de president of vice president een bezoek brengen. De VS heeft nu nog de ruimte om een nog "agressiever" bezoek te doen.
 
Niks propaganda overnemen. Dit komt niet eens van mij. Mensen waarschuwen hier al decennia voor.



Nee, het westen denk al 50 jaar dat ze zich alles kunnen veroorloven en dat komt hun nu bijten. Dit komt echt niet uit de lucht vallen.

Als dit aan de juiste kant van de geschiedenis staat of niet doet niet eens ter zaken. Maar dit soort dingen doen en dan geen reactie verwachten is gewoon naief.

Disclaimer: ik keur de acties van Rusland en China niet goed, maar die verhevenheid en verontwaardiging in het westen mag wel eens stoppen.
"Strategische denkers" in de zak van Rusland en China wel ja.
Het Westen heeft decennialang niets anders gedaan als de appeasement techniek toegepast. Zie wat het ons heeft opgebracht...
 
Niks propaganda overnemen. Dit komt niet eens van mij. Mensen waarschuwen hier al decennia voor.



Nee, het westen denk al 50 jaar dat ze zich alles kunnen veroorloven en dat komt hun nu bijten. Dit komt echt niet uit de lucht vallen.

Als dit aan de juiste kant van de geschiedenis staat of niet doet niet eens ter zaken. Maar dit soort dingen doen en dan geen reactie verwachten is gewoon naief.

Disclaimer: ik keur de acties van Rusland en China niet goed, maar die verhevenheid en verontwaardiging in het westen mag wel eens stoppen.
Er is een verschil tussen wat rechtvaardig is en wat de strategische overwegingen zijn. Vergelijk het met een gijzeling waar de politie wil tussenkomen. De strategische analyse kan wel degelijk zijn dat een bevrijding te riskant is en er doden zullen vallen maar uiteraard heeft de politie het recht om een inval te doen, die doden zijn veroorzaakt door de gijzelaars, da's niet de schuld van de politie.

Het westen moet misschien niet zo verrast zijn over wat er nu gebeurt maar de verontwaardiging is volledig terecht.
 
Laatst bewerkt:
Langs de andere kant, waarom moet het westen zich overal gaan moeien en gaan provoceren terwijl de Chinezen tig waarschuwingen hebben gegeven. Om dan verontwaardigd te zijn dat er actie komt langs Chinese kant.

Idem met de Russen. Jaren (decennia) lang hebben ze gewaarschuwd navo niet uit te breiden,niet te kort naar Rusland te komen en andere zaken etc. Wat doet het westen: kust men kloten. Om dan ook weer verontwaardigd te zijn dat er effectief iets gebeurt.

Die westerse verhevenheid gaat ons ooit duur komen te staan.
Onafhankelijke landen bepalen nog altijd zelf wie ze uitnodigen, toestaan of welke alliantie ze zich aansluiten. Of moeten ze zich laten intimideren door schurkenstaten?
 
Onafhankelijke landen bepalen nog altijd zelf wie ze uitnodigen, toestaan of welke alliantie ze zich aansluiten. Of moeten ze zich laten intimideren door schurkenstaten?
Nee... heb ik dat ergens gezegd dan?

Ik zeg alleen dat ze hier niet verwonderd moeten zijn dat er een reactie komt. Het meerendeel van deze wereld denkt NIET gelijk wij hier in het Westen. Dus kunnen we acties verwachten die niet in lijn liggen met hoe wij het zouden doen.
 
Onafhankelijke landen bepalen nog altijd zelf wie ze uitnodigen, toestaan of welke alliantie ze zich aansluiten. Of moeten ze zich laten intimideren door schurkenstaten?
In een ideale wereld is dat natuurlijk zo.

Maar in de wereld waarin we leven en de bijhorende internationale vaak gespannen politiek hou je toch best af en toe rekening met de historische gevoeligheden tussen bepaalde landen. Zeker wanneer het wereldmachten betreft.

Het is nu ook niet we Rusland en China beschouwen (of beschouwden) als schurkenstaten, gezien de economische en politieke relaties met hen vanuit het westen.
 
Het gaat hem niet alleen daarom, je moet toch toegeven dat er ook (in de periode dat het wel goed ging) weinig respect was voor die landen. Bij Rusland hadden we kans om in de jaren '90 eigenlijk veel betere relaties te krijgen, en op één of andere manier hebben we het volledig opgefuckt, met als resultaat dat er met de USSR nog meer viel te praten met de Russen dan nu. Ik keur de acties ook niet goed, maar ik begrijp comments zoals die van @StannekeS . Kan hem moeilijk ongelijk geven. Aan appeasement is trouwens ook niet echt gedaan. Neemt niet weg dat Rusland de grootste agressor hier is, maar appeasement hebben we nu en in de voorbije jaren zeker niet gedaan op naïviteit na op vlak van economie en energie dat niet strookte met onze opvattingen over die landen, en dat is effectief als een boomerang in ons gezicht teruggeslaan.
 
Five ballistic missiles launched by China's military during exercises around Taiwan on Thursday were believed to have landed inside Japan's exclusive economic zone for the first time, Defense Minister Nobuo Kishi said.


Oops?
 
China speelt het uiteraard ook al jarenlang hard tegenover Taiwan. Bijna niemand erkent dat als soeverein land, net omdat China je dan uitsluit....

Dat is sowieso een diplomatische clusterfuck. Ondertussen komt wel de helft van alle computerchips van ginder natuurlijk :wtf:

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van tijd voor het misloopt. Ik hoop gewoon dat we in het westen eerst nog wat minder afhankelijk gaan worden van Taiwan vooraleer dat gebeurt.
 
Terug
Bovenaan