Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

China speelt het uiteraard ook al jarenlang hard tegenover Taiwan. Bijna niemand erkent dat als soeverein land, net omdat China je dan uitsluit....

Dat is sowieso een diplomatische clusterfuck. Ondertussen komt wel de helft van alle computerchips van ginder natuurlijk :wtf:

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van tijd voor het misloopt. Ik hoop gewoon dat we in het westen eerst nog wat minder afhankelijk gaan worden van Taiwan vooraleer dat gebeurt.
Rond 2030 zouden we op kruissnelheid moeten zijn wat chips en halfgeleiders betreft. Maja. EU ...
 
Voor Pelosi heeft Biden 2u30min gebeld met Xi Jinping. Op het einde ook plannen gemaakt voor een eerste ontmoeting, wat voor Xi een van zijn eerste buitenlandse ontmoetingen zal zijn sinds de pandemie.

Behalve het spierballengerol (militaire oefeningen) vermoed ik weinig concrete actie v China. Itt Holslag die meteen al een invasie voorspeld 🙄
 
Voor Pelosi heeft Biden 2u30min gebeld met Xi Jinping. Op het einde ook plannen gemaakt voor een eerste ontmoeting, wat voor Xi een van zijn eerste buitenlandse ontmoetingen zal zijn sinds de pandemie.

Behalve het spierballengerol (militaire oefeningen) vermoed ik weinig concrete actie v China. Itt Holslag die meteen al een invasie voorspeld 🙄
Die voorspelt dat toch niet? Die zei dat het een plausibel scenario is. Kinmen innemen lijkt mij wel een haalbare kaart: slechts 1000 troepen, op een boogscheut van China en redelijk ver van Taiwan om bevoorraad te krijgen. Penghu voor de Taiwanese kust wordt een héél ander verhaal, maar zoals Holslag zelf al aangaf is dat voor China geen haalbare kaart. Ze hebben te weinig schepen voor een invasie uit te voeren en te weinig raketten in de regio om Taiwan aanhoudend te bestoken. Taiwan bestoken is trouwens ook een moeilijkheid, want ze hebben heel wat militaire bases in hun bergen verstopt. De inname van havens en luchthavens wordt niet eenvoudig, maar het Taiwanese leger uitroken gaat aartsmoeilijk worden.
 
Zoals hier al eerder beschreven: China heeft de tijd mee (in die zin dat ze economisch groeien), langs de andere kant staat Xi vlak voor zijn 3de ambtstermijn (en idd sinds Mao is hij de eerste met 3 termijnen). Het zou me erg straf lijken dat hij net voor die benoeming zo'n risky move zou uithalen.

Dus plausible scenario? Misschien. Realistisch? Imo niet.
 
Zoals hier al eerder beschreven: China heeft de tijd mee (in die zin dat ze economisch groeien), langs de andere kant staat Xi vlak voor zijn 3de ambtstermijn (en idd sinds Mao is hij de eerste met 3 termijnen). Het zou me erg straf lijken dat hij net voor die benoeming zo'n risky move zou uithalen.

Dus plausible scenario? Misschien. Realistisch? Imo niet.
Er is intern wat gemorrel dat de reactie van het leger te soft is, maar zoals je zegt is dat een riskante zet die mogelijk tot een verregaand escalatie kan leiden. En daar is China simpelweg niet klaar voor, al weet ik niet hoe Biden daar op gaat reageren. China kan in principe Taiwan afsluiten omdat het een eiland is en dan kan het geen versterkingen krijgen tenzij de VS die blokkade met geweld gaat doorbreken.

En dat is een uniek scenario: twee kernmachten in de clash.
 
Zoals hier al eerder beschreven: China heeft de tijd mee (in die zin dat ze economisch groeien), langs de andere kant staat Xi vlak voor zijn 3de ambtstermijn (en idd sinds Mao is hij de eerste met 3 termijnen). Het zou me erg straf lijken dat hij net voor die benoeming zo'n risky move zou uithalen.

Dus plausible scenario? Misschien. Realistisch? Imo niet.

Staat hier anders ook al dat China de tijd niet meer mee heeft gezien de gigantische vergrijzingsgolf die op komst is.
 
En hun gigantische vastgoedbubbel... Een oorlog met Taiwan lijkt me totaal niet aan de orde nu. Plus taiwan is perfect als op de ogen van de bevolking af te wenden van de interne problemen.
 
Ja, die vergrijzingsgolf begint vanaf 2030 op te spelen. Tot 2050 of 2060 dan is China zoals Japan nu. Ze hebben de tijd tot 2040 ofzo dan zeker 😅
 
Dus plausible scenario? Misschien. Realistisch? Imo niet.
Had Rusland, Oekraïne op 3 dagen veroverd dan denk ik dat de kans toch groter was geweest. Maar nu heeft China ook gezien dat je de vijand best niet onderschat (in die zin is die oorlog aan test voor China). Dus ik geloof niet in een extra oorlog bovenop dewelke reeds aan de gang is in Oekraïne. Dat zou ook de economie van China in elkaar doen storten en dat kan Xi momenteel toch ook niet veroorloven.

Het is gewoon veel spierbalgerol. Zo kan Xi tonen aan de bevolking dat hij 'DE sterke man' is. Dit is gewoon goed voor zijn herverkiezing en dat laatste is in praktijk toch wel het belanrijkste voor hem.
 
Wat ik ook niet zo goed kan inschatten: hoe realistisch en pragmatisch is het entourage van Xi (en hijzelf) vergeleken met Poetin? Die was duidelijk omgeven door jaknikkers die hem een te rooskleurig beeld gaven over de staat van zijn leger en de staat van de vijand.
 
Wat ik ook niet zo goed kan inschatten: hoe realistisch en pragmatisch is het entourage van Xi (en hijzelf) vergeleken met Poetin? Die was duidelijk omgeven door jaknikkers die hem een te rooskleurig beeld gaven over de staat van zijn leger en de staat van de vijand.

Ik denk niet dat China daar veel anders is dan Rusland. :p

Het is een "one party" organisatie waar degene aan de top beslist wie promoveert :p. Wat denk je wat het resultaat gaat zijn?
Daar word je geexecuteerd als je "betrapt" wordt voor corruptie (Lees: Je bent in ongenade gevallen voor de CCP.) maar tegelijkertijd is corruptie alom tegenwoordig :p. Dan weet je ook wel hoe het in elkaar zit. Zolang je vriend bent van de CCP, mag je doen wat je wilt.
dus dat betekent ja-knikken op alles.


 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220807_92775645

Dank u nancy!

Na de persoonlijke sancties tegen Pelosi en haar familie (die hen voornamelijk beletten om naar China te reizen) kwam vrijdagnamiddag de mededeling dat China alle samenwerking met de VS stopzet.

Het gaat om overleg ter bestrijding van internationale drugshandel en georganiseerde misdaad, en dialoog rond klimaatacties. Ook de gesprekken over maritieme veiligheid vallen weg, net nu de oorlogsschepen actief worden. Dat maakt de situatie in de Zuid-Chinese zee alleen maar instabieler.
Gezellig zo.
fuck klimaat, fuck al de opioiden die ze naar de US shippen.
Denk wel dat Nancy pelosi haar hand serieus overspeeld heeft nu.
 
Is dit even verkeerd uitgedraaid :fingerguns:
Ik snap echt de geopolitieke insteek hierachter niet.
Cui bono? Op een moment dat de spanningen op het wereldtoneel al serieus oplopen toch zulke ostentatieve handelingen doen.
Dit is toch geen zuiver ideologische insteek van pelosi?
 
Ik snap echt de geopolitieke insteek hierachter niet.
Cui bono? Op een moment dat de spanningen op het wereldtoneel al serieus oplopen toch zulke ostentatieve handelingen doen.
Dit is toch geen zuiver ideologische insteek van pelosi?
mbt Oekraïne wordt het de VS en de EU kwalijk genomen dat ze Rusland nooit gebruuskeerd hebben, waardoor Rusland het idee kreeg dat Oekraïne wel ok zou zijn. Hadden we duidelijk gezegd dat we echt wel gingen tussenkomen als ze Oekraïne zouden binnenvallen had Rusland het misschien nooit geprobeerd.

Het was hier misschien wel belangrijk om China te tonen dat ze met Taiwan niet kunnen doen wat Rusland met Oekraïne doet. Uiteindelijk was dit nog een vrij brave provocatie. Het was maar een bezoek, niet eens een officieel staatsbezoek, het was niet de president en de president heeft het zelfs openlijk afgekeurd, de VS heeft echt wel moeite gedaan om het gebalanceerd te houden.

Soms kan geen diplomatieke incidenten creëren ook tot een crisis leiden.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap echt de geopolitieke insteek hierachter niet.
Cui bono? Op een moment dat de spanningen op het wereldtoneel al serieus oplopen toch zulke ostentatieve handelingen doen.
Dit is toch geen zuiver ideologische insteek van pelosi?

Ik snap het juist wel. Signaal sturen naar China dat de VS bereid is om in te grijpen en niet zo halfslachtig gaat zijn zoals met Oekraïnië.
Een Taiwan invasie zou nu wel dramatische gevolgen hebben op economisch vlak. Dat is op zijn minst 5 tot 10 jaar economische recessie moest zoiets gebeuren gezien hoe iedereen afhankelijk is van chips.

Vergeet het dan maar dat er nog een auto van de band afrolt :p.
 
Ik snap het juist wel. Signaal sturen naar China dat de VS bereid is om in te grijpen en niet zo halfslachtig gaat zijn zoals met Oekraïnië.
Een Taiwan invasie zou nu wel dramatische gevolgen hebben op economisch vlak. Dat is op zijn minst 5 tot 10 jaar economische recessie moest zoiets gebeuren gezien hoe iedereen afhankelijk is van chips.

Vergeet het dan maar dat er nog een auto van de band afrolt :p.
Yup energie nog duurder (ook al is dit niet echt gerelateerd). Amper nog nieuwe laptops, computers, smartphones, TV's, wagens .. nada !
(En dit zijn maar een paar voorbeelden)

Hyperinflatie ipv 8% --> 20%. Indexering wordt dan onhoudbaar .. veel C4'kes .. overheden die gewoon bankroet gaan ..

Nu natuurlijk na regen komt zonneschijn maar het zou dan toch wel een tijdje heel donker worden ..
 
mbt Oekraïne wordt het de VS en de EU kwalijk genomen dat ze Rusland nooit gebruuskeerd hebben, waardoor Rusland het idee kreeg dat Oekraïne wel ok zou zijn. Hadden we duidelijk gezegd dat we echt wel gingen tussenkomen als ze Oekraïne zouden binnenvallen had Rusland het misschien nooit geprobeerd.

Het was hier misschien wel belangrijk om China te tonen dat ze met Taiwan niet kunnen doen wat Rusland met Oekraïne doet. Uiteindelijk was dit nog een vrij brave provocatie. Het was maar een bezoek, niet eens een officieel staatsbezoek, het was niet de president en de president heeft het zelfs openlijk afgekeurd, de VS heeft echt wel moeite gedaan om het gebalanceerd te houden.

Soms kan geen diplomatieke incidenten creëren ook tot een crisis leiden.

Ik snap het juist wel. Signaal sturen naar China dat de VS bereid is om in te grijpen en niet zo halfslachtig gaat zijn zoals met Oekraïnië.
Een Taiwan invasie zou nu wel dramatische gevolgen hebben op economisch vlak. Dat is op zijn minst 5 tot 10 jaar economische recessie moest zoiets gebeuren gezien hoe iedereen afhankelijk is van chips.

Vergeet het dan maar dat er nog een auto van de band afrolt :p.

Akkoord dat zo een signaal er mag komen als zo iets breed gedragen wordt door de huidige machthebbers inde US. Maar als president Biden en het leger/pentagon het idee van Pelosi al niet zo bijster goed vinden dan vraag ik me toch de insteek erachter af. Deze brave provocatie is niet breed gedragen en Pelosi speelt hier cavalier seule
 
Ja China neigt ook echt naar 1984. Alles voor de partij, massa surveillance.
Met een vleugje Brave New World

Ik snap echt de geopolitieke insteek hierachter niet.
Cui bono? Op een moment dat de spanningen op het wereldtoneel al serieus oplopen toch zulke ostentatieve handelingen doen.
Dit is toch geen zuiver ideologische insteek van pelosi?

Een mens zou bijna denken dat Pelosi een geheime spion is voor de KGB of China ofzo :unsure:
 
Akkoord dat zo een signaal er mag komen als zo iets breed gedragen wordt door de huidige machthebbers inde US. Maar als president Biden en het leger/pentagon het idee van Pelosi al niet zo bijster goed vinden dan vraag ik me toch de insteek erachter af. Deze brave provocatie is niet breed gedragen en Pelosi speelt hier cavalier seule
Ik denk dat je die afkeuring wel met een korrel zou mag nemen, zeker het feit dat de afkeuring zo publiek gebeurt doet me eerder denken dat het een bewuste diplomatieke zet is, om de angel er wat uit te halen. Op die manier is het volledig ontkracht dat het om een officieel staatsbezoek zou gaan zodat de provocatie niet zwaarder wordt dan ze moet zijn.

Het geeft de VS ook de ruimte om dit diplomatiek nog verder te escaleren terwijl ze nog steeds aan brave bezoek-diplomatie kunnen blijven doen: Misschien de volgende keer een senator maar dan met de backing van de president, of een officieel staatsbezoek of wie weet, misschien Biden zelf wel.
 
Terug
Bovenaan