Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Verschil is natuurlijk wel dat ze de afrikanen betalen en niet hun handen afhakken of hun kinderen vermoorden als ze niet hard genoeg werken. Ze willen afrika rijk maken zodat ze ook daar hun producten kunnen verkopen. Toch een iets andere insteek dan wat de Leopold voor ogen had.

Als we niet oppassen en onze eigen economie niet richting toekomst kunnen sturen gaan we alsmaar verder achteraan hollen. Als we dan ook nog eens zouden weigeren chinese producten binnen te halen "uit principe" gaan we onszelf helemaal nekken. Als je dat een paar decennia blijft volhouden gaan we helemaal niets meer voorstellen. Een Iphone kopen ipv huawei is gewoon onnozel imo. Je betaalt meer voor minder, er vloeit nog steeds een hoop geld naar china en als je denkt daar de US mee te steunen kom je bedrogen uit want die winst verdwijnt via tax paradijzen in de koffers van grote multinationals. Of je het nu hebt over drones, AI, zelfrijdende wagens, digitale economie, quantum computers & communicatie, biotech, zelfs chip design, ... cheap zijn ze nog wel maar de tijd van simpele chinese knockoffs is voorbij, ze zijn ons gepasseerd. Als we uit principe over lange tijd chinese high tech gaan weren en liever uit nationalistische overtuiging inefficiënte duurdere rommel gaan kopen... Dan rijden wij hier rond met ladas terwijl ze aan de andere kant van de chinese muur in hun zelfrijdende wagens VR films liggen te streamen over hun 7g quantum netwerk. We moeten proberen zelf terug hoog technologische productie naar hier te halen. high tech afzweren en lokaal duurder en slechter kopen das onszelf in de voet schieten. Dan zijn wij de isolationistische plan economie en china de vaandeldrager van vrije markt kapitalisme. Zou lichtjes ironisch zijn.
Het grote probleem is dat we productie naar ginds overgeheveld hebben. Er zijn praktisch geen industrieën meer die op grote schaal kunnen produceren. Laat staan dat we het goedkoop kunnen produceren.Het chip probleem dat we nu allemaal ondervinden is er een mooi voorbeeld van.
Europa probeert nu de industrie te boosten maar lijkt me een beetje to little to late allemaal.
https://www.rolandberger.com/en/Ins...uccess-for-the-EU-semiconductor-industry.html
Maar hey! we zijn ecologisch goed bezig nietwaar? :unsure:
 
Het grote probleem is dat we productie naar ginds overgeheveld hebben. Er zijn praktisch geen industrieën meer die op grote schaal kunnen produceren. Laat staan dat we het goedkoop kunnen produceren.Het chip probleem dat we nu allemaal ondervinden is er een mooi voorbeeld van.
Europa probeert nu de industrie te boosten maar lijkt me een beetje to little to late allemaal.
https://www.rolandberger.com/en/Ins...uccess-for-the-EU-semiconductor-industry.html
Maar hey! we zijn ecologisch goed bezig nietwaar? :unsure:

Wil de gemiddelde Vlaming die minstens een bachelor diploma heeft wel nog 40 uur per week hoofdtelefoons dichtvijzen ergens in een fabriekshal? Op onze grote bouw- en wegenwerven loopt het buiten de werfleiders, ingenieurs en enkele ouderen bijna uitsluitend vol buitenlandse werkkrachten, welke mensen van hier gaan we dan nog kunnen inschakelen om te werken in onze fabrieken.
 
Wil de gemiddelde Vlaming die minstens een bachelor diploma heeft wel nog 40 uur per week hoofdtelefoons dichtvijzen ergens in een fabriekshal? Op onze grote bouw- en wegenwerven loopt het buiten de werfleiders, ingenieurs en enkele ouderen bijna uitsluitend vol buitenlandse werkkrachten, welke mensen van hier gaan we dan nog kunnen inschakelen om te werken in onze fabrieken.
Als die jobs deftig betaald zouden worden, nog veel denk ik.

Vroeger zei men: "of je studeert of je wordt een goede stielman."
De goede stielman mag concurreren met Oost Blokkers die tegen een minimumloon werken, op enkele stiels na.
Voor die mensen is dat een mooi loon in hun land, jij zou moe gewerkt zijn en amper de maand rondkomen.
Vroeger een bouwvakker onderhield een heel gezin, de vrouw mocht thuis blijven.
Idem voor chauffeurs.

Zowel de interne als externe concurrentie heeft men te groot laten worden.
Nu voelt de gestudeerde steeds meer concurrentie.

En nee beteren doet het niet meer.
Het zal harder en meer studeren en werken worden, voor steeds minder.
Onze welvaart hebben we nog te danken aan wat in het verleden werd opgebouwd, maar het ebt weg.

En de banken en overheden hebben geld nodig, ze ruiken de historisch opgebouwde spaargelden. Eens ze die gelden hebben, zal de return voor de burger weer te klein zijn.
 
Wil de gemiddelde Vlaming die minstens een bachelor diploma heeft wel nog 40 uur per week hoofdtelefoons dichtvijzen ergens in een fabriekshal? Op onze grote bouw- en wegenwerven loopt het buiten de werfleiders, ingenieurs en enkele ouderen bijna uitsluitend vol buitenlandse werkkrachten, welke mensen van hier gaan we dan nog kunnen inschakelen om te werken in onze fabrieken.
30% heeft een diploma hoger onderwijs. Ik zou nu niet zeggen dat dit de gemiddelde vlaming is.
Aangezien we met een niet actief gedeelte zitten van 2.7 miljoen belgen ( 37% van de actieve bevolking met als nuance ze van 15-64 jaar tellen) is er wel wat volk beschikbaar nietwaar?
Dat de loonkosten te hoog zijn en de werkgevers liever naar lage loonlanden trekken is wie zijn fout weer?
Belgie is hopeloos inefficient, heeft een torenhoge sociale zekerheid, een bizar pensioenstelsel voor de ambtenaren en een zwart circuit om u tegen te zeggen.
Los die problemen op, schroef de productie op en hou de knowhow en IP vast ipv het te verkopen aan de hoogstbiedende.

https://sciencebusiness.net/news/poor-ip-protection-china-causes-irreparable-harm-eu-companies
 
Als die jobs deftig betaald zouden worden, nog veel denk ik.

En hoeveel wil je iemand die hoofdtelefoons dicht vijst dan gaan betalen per uur, of hoeveel extralegale voordelen geef je die? Als je die mensen evengoed in de watten wil leggen dan een consultant zullen de prijzen van de producten die ze maken ook wel de pan gaan uit swingen. Tenzij de loonkost enorm wordt aangepakt uiteraard. Want we zijn door de combinatie van onze hoge loonkosten én het feit dat we te verwend geworden zijn gewoon op geen enkel vlak nog concurrentieel. En dan zoals ik eerder aanhaalde nog gezwegen over de macht van de vakbonden.
 
Wil de gemiddelde Vlaming die minstens een bachelor diploma heeft wel nog 40 uur per week hoofdtelefoons dichtvijzen ergens in een fabriekshal? Op onze grote bouw- en wegenwerven loopt het buiten de werfleiders, ingenieurs en enkele ouderen bijna uitsluitend vol buitenlandse werkkrachten, welke mensen van hier gaan we dan nog kunnen inschakelen om te werken in onze fabrieken.
Ik zou daar vooral de vraag stellen of de gemiddelde Vlaming met enkel diploma middelbaar dat nog wil doen. De echte rotjobs, die ook slecht betaald worden, lijken mij toch al voornamelijk ingevuld te worden door mensen met een migratie-achtergrond.

- koeriers voor postNL, GLS, UPS, ...
- poetsfirma's zoals ISS
- bepaald bandwerk
- fruitpluk

En dat zijn dan nog officiële jobs.
 
V
Ik zou daar vooral de vraag stellen of de gemiddelde Vlaming met enkel diploma middelbaar dat nog wil doen. De echte rotjobs, die ook slecht betaald worden, lijken mij toch al voornamelijk ingevuld te worden door mensen met een migratie-achtergrond.

- koeriers voor postNL, GLS, UPS, ...
- poetsfirma's zoals ISS
- bepaald bandwerk
- fruitpluk

En dat zijn dan nog officiële jobs.
Voor de jobs die je daar opnoemt is zelfs geen middelbaar diploma vereist.
 
China loopt voorop in technologische trends, stomme dingen als de selfiesticks, bike sharing apps maar ook drones, betalingen via de telefoon en in de toekomst sowieso ook self driving auto's gaat eerst in China komen.
Idd. Het ergste van al is dat veel Belgen het waarom hiervan niet lijken te realiseren.
Heb je daar een beeld op , hoe de gemiddelde Chinees nog kijkt naar Europa ? Zeker nu met de coronacrisis ? Lachen die ons vierkant uit ?
Nee, die kijken eerder naar ons vanuit een gekrenkt superioriteitscomplex, uiteraard vanuit hun verleden.
Die industriële knowhow is al lang weg uit Europa. Ieder jaar zijn er in China 4,5 miljoen (!) studenten die afstuderen in STEM richtingen. Die praten allemaal dezelfde taal en verbeteren telkens elkaars werk. In Europa werken wij niet aan deze schaal. Zeker met al onze taalverschillen. Aandeel van China in het totaal aantal nummer indiening van patenten gaat ieder jaar omhoog. China heeft eind vorig jaar een maansonde succesvol laten landen en terug laten vliegen naar aarde. Naast gewone industriële productie zoals je Cowboy, moeten we zeker kijken naar software. Tiktok was het allereerst globale Chinese software succesverhaal, maar er gaan er nog komen. Niet alleen voor consumenten, maar ik verwacht binnenkort ook internationale concurrentie vs de Amerikanen voor Fintech, Salesforce, etc etc. Voor 5G staat Huawei 2 à 3j verder dan Nokia of Ericcson.
De vraag/afweging die we in mijn ogen moeten maken is: Nu China harder innoveert als ons, gaan we voortdurend alle innovatie blokkeren uit China, omwille van veiligheidsredenen? Gaat onze maatschappij structureel minder productief (en op lange termijn minder welvarend) worden of gaan we ook innovatie uit China omarmen? Mij lijkt het het best om de innovatie die op ons afkomt ook te omarmen en bijgevolg samen te werken, zonder natuurlijk te naïef te zijn. Maar hoe dat moet, da's een moeilijke vraag.
Volmondig mee eens. Maar China zal volgens mij nooit een land worden waarvan de gemiddelde westerling zal gaan houden, cultuurverschil is daarvoor simpelweg te groot voor de de smaak van de gemiddelde westerling. Je zal hier morgen echt geen Chinese equivalent van Burger King, Santa Klaus en Hollywood films gaan vinden, eerder het tegenovergestelde, Chinezen die friet bakken. In die context zal dit nooit een alternatief voor de VS zijn. Het zal wel een land worden dat technologisch de maatstaf zal bepalen en dientengevolge behoorlijk wat politieke en ideologische hegemony zal uitoefen op het Westen. Is al begonnen trouwens. Je kan dat vergelijken met de relatie tussen Europa en Zuid-Amerika, in omgekeerde richting wel te verstaan. Europeanen kijken naar dit continent als leuk, sympathiek, maar politiek en technologisch niet ernstig te nemen.
Ik ben best angstig voor wat de toekomst brengt. China staat voor serieus wat andere waarden. Persvrijheid, multiculturaliteit, vrijheid van meningsuiting, democratie, lgbt+rechten zijn allemaal zaken die in onze vredige (of makke?) post WO2-maatschappij als vanzelfsprekend gelden, maar waar de machthebbers in China duidelijk anders naar kijken.
Erg dom om daar angst voor te hebben. Heb het betere deel van mijn leven in Singapore doorgebracht, ook een Sinitische cultuur, zij het dan een light versie. Dat zijn geen uebermenschen daar he, gewoon een cultuur waar de burger veel harder zijn best moet doen om je schaapjes op het droge te krijgen net zoals dat bij ons tijdens de eerste industriele revolutie was en wij zullen ons daaraan moeten aanpassen. Muren optrekken is zowat het domste wat je kan doen. Velen zullen mij dat overigens kwalijk nemen maar de doorsnee Belg heeft vandaag een luxe leventje.
Maar uit tijdsgebrek, lees en volg gewoon Jonathan Holslag. Eén van de weinige strategen in ons land die erin slagen om A) op globaal geopolitiek vlak te redeneren i.p.v. onder onze kerktoren en B) op een termijn van meerdere decennia te redeneren i.p.v. 1 à 2 jaar.
John Holslag is idd een van de weinigen met een heel accurate kennis van dit land en dit ook goed kan verwoorden. Probleem is dat de gemiddelde Belg dat weinig interesseert en de man om die reden nauwelijks invloed heeft op het beleid als je het mij vraagt. Een klein land als Belgie heeft hier sowieso heel beperkte mogelijkheden.

De belangrijke beslissingsnemers in China zijn hoofdzakelijk ingenieurs van opleiding, in het Westen hebben zo goed als alle belangrijke politiekers een rechterlijke opleiding.
Geef je gelijk hier, maar ik denk niet dat dit per definitie daaraan ligt, maar eerder aan het feit dat dit land als een gigantische onderneming wordt geleid, iets wat mijns inziens grosso modo van Singapore werd gekopieerd. En daar zijn politici ook juristen en economen. Het is trouwens daar dat een van de uitdagingen voor China ligt. Ooit zal er net zoals in Singapore immers een kritische massa aan middenklasse ontstaan die niet meer in KP paashaasverhalen gelooft en andere noden heeft dan enkel brood op de plank. Tijdens mijn 25 jaar in Singapore heb ik dat land stelselmatig weten evolueren van een Hybrid Regime naar een Flawed Democracy, ja zelfs over LGTB rechten wordt daar nu gepalaverd, 25 geleden ondenkbaar. De vraag is gaat dit in China ook gebeuren of gaan we de zoveelste failed dictatorship zien vanwege machthebbers met een veel te groot ego om de teugels te vieren. Ik zie trouwens geen enkele reden waarom een China dat in de richting van Singapore evolueert perse incompatibel zou moeten zijn met het Westen. M.i. Zou eerder een positieve invloed hebben als je het mij vraagt.

In zijn totaliteit overigens een heel interessante bijdrage, eens iets anders als dat China bashing in de Westerse media.
 
Geef je gelijk hier, maar ik denk niet dat dit per definitie daaraan ligt, maar eerder aan het feit dat dit land als een gigantische onderneming wordt geleid, iets wat mijns inziens grosso modo van Singapore werd gekopieerd. En daar zijn politici ook juristen en economen. Het is trouwens daar dat een van de uitdagingen voor China ligt. Ooit zal er net zoals in Singapore immers een kritische massa aan middenklasse ontstaan die niet meer in KP paashaasverhalen gelooft en andere noden heeft dan enkel brood op de plank. Tijdens mijn 25 jaar in Singapore heb ik dat land stelselmatig weten evolueren van een Hybrid Regime naar een Flawed Democracy, ja zelfs over LGTB rechten wordt daar nu gepalaverd, 25 geleden ondenkbaar. De vraag is gaat dit in China ook gebeuren of gaan we de zoveelste failed dictatorship zien vanwege machthebbers met een veel te groot ego om de teugels te vieren. Ik zie trouwens geen enkele reden waarom een China dat in de richting van Singapore evolueert perse incompatibel zou moeten zijn met het Westen. M.i. Zou eerder een positieve invloed hebben als je het mij vraagt.
Die evolutie was de voorbije altijd het excuus om zaken te doen met China, het idee was dat als een land rijker en meer geschoold wordt, er een middenklasse ontstaat die bijna automatisch meer democratie zal eisen en krijgen. Dat was een logische theorie en is iets dat we in het verleden als heel wat keren hebben zien gebeuren. In het geval van China is de evolutie echter omgekeerd geweest, er is helemaal niet meer inspraak en openheid dan vroeger en de methodes van de overheid worden driester ipv humaner. Er zijn nu kampen en etnische zuiveringen. De greep van de overheid op de media is ongezien, mede door de technologische vooruitgang die nu controle mogelijk maakt waar dictators vroeger alleen maar van konden dromen.

Dat vind ik echt wel een schrikbarend vooruitzicht eerlijk gezegd. De evolutie op wereldniveau is, in grote lijnen en met het nodige vallen en opstaan, er één geweest waar mensen steeds meer rechten kregen, meer openheid, meer democratie. Nu zitten we echter met een land dat veel kans maakt de belangrijkste globale speler te worden voor de komende decennia of wie weet zelfs eeuwen en dat eerder de omgekeerde richting blijkt uit te gaan.

Het is moeilijk de toekomst over zo'n lange termijn te voorspellen maar de huidige evoluties lijken alvast niet gunstig.
 
De focus van VS op China is er al sinds Obama.
Meerdere keren heeft de VS gezegd (ook onder Trump) dat ze soevereiniteit van Taiwan gaan beschermen.
Hong Kong was nog twijfelgeval omdat het wel nog onder China viel maar als speciaal statuut. Dit was ook wereldwijd erkent.

Taiwan daarentegen is, behalve voor China, de facto een onafhankelijke staat. Als China daar boots on the ground gaat zetten zit je met een oorlogsverklaring waardoor VS wel gaat moeten reageren.
BTW ik wist niet dat China ook claims heeft in Rusland, Mogolië en Afghanistan.
Volgens mij gaat Rusland zich ook beginnen te roeren als China hun claim op Taiwan gaat waarmaken.
Wat houdt China dan tegen om hetzelfde te doen met hun claim in Rusland.

Het verschil met Hong Kong is ook dat je letterlijk me je tanks van uit Shenzen over de brug kan rollen. De Britten hadden al in de jaren 80 geconcludeerd dat een militair offensief van China tegenover Hong Kong onmogelijk te stoppen zou zijn.

Taiwan is in die zin een ander verhaal. Maar of dat stukje zee in tijden van informatieoorlogen nog écht de doorslag zal geven durf ik niet zeggen.

Ik denk dat we vanuit ons Westers perspectief weer teveel redeneren. Wat met de VS? Sja, wat er nog mee? Als je het mij vraagt moet je helemaal langs de andere kant van China gaan kijken. Want ik durf voorspellen dat de enigste macht die China zou kunnen stoppen India is. De twee zijn trouwens al jaren verstrengeld in een soort van mini-oorlogje noord-oost van Kashmir.
 
Je kan veel meer doen dan je denkt. Maar ik besef ook dat het Westerse materialisme de Westerse verwaandheid daarbij zwaar in de weg staan en dergelijke keuzes niet evident maken voor Jan met de Pet.
Daar kan je eerlijk gezegd je weinig aan veranderen, vraag en aanbod heet dat. Niemand gaat het 3-dubbele betalen voor een parasol.

Belgie heeft een specifiek probleem in die zin dat wij geen ingenieurscultuur hebben. Ingenieurs zijn hier in se managers en handenarbeid is bij ons per definitie laag-technologisch en/of heeft zelden een merkstatus en daarom weinig toegevoegde waarde. Wij willen als het ware rijk worden door staal, radiatoren, parasols of wandlampen te produceren om maar iets te zeggen, terwijl de Chinezen dat veel sneller en veel goedkoper kunnen. Dergelijke producten zijn heel moeilijk te exporteren, precies datgene wat deviezen in de lade brengt en een land rijk maakt. Het interesseert een Duitser of Amerikaan echt geen iota of een parasol nu uit Belgie of China komt. Een uitzondering hier is ironisch genoeg chocolade, wat wel bepaalde merkstatus heeft.

In Duitsland en Zwitserland, maar ook in mindere mate Nederland is dat al een heel ander verhaal. Daar heb je SME die midden- of hoogtechnologisch stukwerk produceren in nichemarkten, heel arbeidsintensief en/of met merkwaarde maar tegelijkertijd ook heel duur. Producten die niet de eerste de beste kan maken zonder de prijsdruk die je op consumentenniveau ziet en waar elke cent telt, zoals bv smartphones of parasols. Heb trouwens voor een dergelijk bedrijf gewerkt.

Probleem is dat dit een bepaalde attitude vergt die je hier, als je het mij vraagt dun gezaaid is. Toch kan je deze hier en daar vinden. Zo heeft een kennis van mij heeft oa een dergelijk bedrijfje met een 30-tal personeelsleden in het Leuvense. Was mij ooit opgevallen dat het daar vol met Duitse en Tsjechische ingenieurs zat. Zijn antwoord daarop was. “Als ik een Belgische ingenieur interview, is de eerste vraag wat zijn firmawagen en de doorgroeimogelijkheden gaan zijn. Tweede opmerking die ik vaak hoor is “Toch wel saai om de hele dag firmware te te maken”. Wat wil je dan. Uiteraard kost het nu eenmaal veel meer inspiratie en transpiratie om een smartphone in elkaar te knutselen dan productieleider te zijn in een parasollenfabriek.
 
Europa, en zeker België, heeft ook ontzettend zwakke politici die dit niet doorhebben. Als zielige bedelaars gaan we plat op de buik als één of ander Chinees bedrijf er nog maar aan denkt om misschien handel te drijven. Terwijl het alleen maar is om onze economie nog meer kapot te maken. Of denkt iemand echt dat we met z'n allen beter gaan worden met een Alibaba-hub in Luik waar ze onze markt nog meer kunnen overspoelen met hun goedkope brol? Echt triestig.

We moeten daar ook als consument veel meer aandacht voor hebben. Koop zo weinig mogelijk made in China. Koop Europees, koop Amerikaans.

Ik kan er uren over doorgaan. Maar uit tijdsgebrek, lees en volg gewoon Jonathan Holslag. Eén van de weinige strategen in ons land die erin slagen om A) op globaal geopolitiek vlak te redeneren i.p.v. onder onze kerktoren en B) op een termijn van meerdere decennia te redeneren i.p.v. 1 à 2 jaar
Euhhmm ja? We gaan beter worden met een Alibaba hub?
Stop met die onzin alsof er alleen maar brol in China wordt gemaakt. Da's echt een visie van de jaren '90. Daarbovenop, hier in Europa hebben we nog altijd een gigantisch voordeel in branding. Als je tegen een Chinees zegt dat een handtas in Frankrijk of een sjaal in Italië is gemaakt, dan wilt die daar nog altijd 10x meer voor betalen. Waarom denk je dat de baas van Louis Vuitton één van de rijkste mensen ter wereld geworden is. Niet omdat de groei in Europa gestegen is. Hetzelfde met BMW, Mercedes etc. Met een hub in Luik kan een slimme kleine handelaar in België snel leveren aan die Chinese markt. Mooi voorbeeld is Delvaux (ook al is dat in handen van een rijke Hong Konger :ROFLMAO:). De handtassen worden nog altijd hier gemaakt. Zij hebben naast een instagram en twitter account ook een weibo & wechat account. Op JD.com (dé concurrent van Alibaba in China) hebben ze zelfs een dedicated webshop ( https://mall.jd.com/index-10157982.html? ). Dat is met een goede reden hé.

Jonathan Holslag heeft idd een geopolitiek idee over China en is een goede stem om te hebben in ons medialandschap. Maar persoonlijk vind ik hem eerder een dokter Doom.
 
Die evolutie was de voorbije altijd het excuus om zaken te doen met China, het idee was dat als een land rijker en meer geschoold wordt, er een middenklasse ontstaat die bijna automatisch meer democratie zal eisen en krijgen. Dat was een logische theorie en is iets dat we in het verleden als heel wat keren hebben zien gebeuren. In het geval van China is de evolutie echter omgekeerd geweest, er is helemaal niet meer inspraak en openheid dan vroeger en de methodes van de overheid worden driester ipv humaner. Er zijn nu kampen en etnische zuiveringen. De greep van de overheid op de media is ongezien, mede door de technologische vooruitgang die nu controle mogelijk maakt waar dictators vroeger alleen maar van konden dromen.
Dat is nog lang niet bewezen. Het is niet omdat China als staat een gigantische bankrekening heeft dat de gemiddelde Chinees van vandaag een welvaarts- en opleidingsniveau heeft van een Westerling. Wat jij schrijft is pas bewezen als je het mij vraagt wanneer je daar een levenstandaard ziet vergelijkbaar met Singapore. Ook daar zie je massale breuklijnen ontstaan tussen 65-plussers die de PAP, de Singaporese equivalent van de Chinese KP zeg maar eeuwig dankbaar zijn en de milleniums die er geen enkel probleem mee hebben over drugs, lgtb en politiek te hebben.

De denkfout die velen hier maken is dat China een homogeen, onveranderlijk blok is. Een Vlaamse proletarier uit de tijd van Daens is totaal niet vergelijkbaar met zijn sociale evenknie anno 2021. Die laatste zit nu achter zijn iPad hier te posten terwijl de eerste zich zorgen moest maken of hij die dag aardappelen en groenten kon eten of alleen aardappelen. Waarom zou China niet aan evolutie onderhavig zijn? Uiteraard niet dezelfde.

Misschien een interessante anekdote. Ik heb ooit als test de film Daens vertoont in mijn Singaporese vriendenkring. Wat denk je dat de commentaren waren?
 
Die evolutie was de voorbije altijd het excuus om zaken te doen met China, het idee was dat als een land rijker en meer geschoold wordt, er een middenklasse ontstaat die bijna automatisch meer democratie zal eisen en krijgen. Dat was een logische theorie en is iets dat we in het verleden als heel wat keren hebben zien gebeuren. In het geval van China is de evolutie echter omgekeerd geweest, er is helemaal niet meer inspraak en openheid dan vroeger en de methodes van de overheid worden driester ipv humaner. Er zijn nu kampen en etnische zuiveringen. De greep van de overheid op de media is ongezien, mede door de technologische vooruitgang die nu controle mogelijk maakt waar dictators vroeger alleen maar van konden dromen.

Dat vind ik echt wel een schrikbarend vooruitzicht eerlijk gezegd. De evolutie op wereldniveau is, in grote lijnen en met het nodige vallen en opstaan, er één geweest waar mensen steeds meer rechten kregen, meer openheid, meer democratie. Nu zitten we echter met een land dat veel kans maakt de belangrijkste globale speler te worden voor de komende decennia of wie weet zelfs eeuwen en dat eerder de omgekeerde richting blijkt uit te gaan.

Het is moeilijk de toekomst over zo'n lange termijn te voorspellen maar de huidige evoluties lijken alvast niet gunstig.
Hoe erg dit ook voor de Oeigoeren is, ze bouwen die kampen enkel voor één minoriteit hé. De Han-Chinezen worden in het oog gehouden maar kampen zijn er niet voor hen.

Voor democratie: de Tienanmen protesten in 1989 waren een schreeuw om democratie op nationaal niveau. Dat is toen niet zo goed afgelopen. Toch zijn er op het platteland lokaal (gemeentelijk) niveau wel degelijk verkiezingen. We kunnen alleen maar hopen dat dit ooit op hoger niveau geïmplementeerd gaat worden. Maar daarvoor moeten de geesten in China verder 'rijpen'.
 
Volmondig mee eens. Maar China zal volgens mij nooit een land worden waarvan de gemiddelde westerling zal gaan houden, cultuurverschil is daarvoor simpelweg te groot voor de de smaak van de gemiddelde westerling. Je zal hier morgen echt geen Chinese equivalent van Burger King, Santa Klaus en Hollywood films gaan vinden, eerder het tegenovergestelde, Chinezen die friet bakken. In die context zal dit nooit een alternatief voor de VS zijn. Het zal wel een land worden dat technologisch de maatstaf zal bepalen en dientengevolge behoorlijk wat politieke en ideologische hegemony zal uitoefen op het Westen. Is al begonnen trouwens. Je kan dat vergelijken met de relatie tussen Europa en Zuid-Amerika, in omgekeerde richting wel te verstaan. Europeanen kijken naar dit continent als leuk, sympathiek, maar politiek en technologisch niet ernstig te nemen.
Correct, maar bijvoorbeeld Legendary Films (de producer van Godzilla vs Kong :ROFLMAO:; The Dark Knight; Interstellar, Inception...) is wel in handen van de Chinese Wanda groep.
Wat typisch is voor Chinese bedrijven is dat ze "lokale winners" opkopen, en die verder ontwikkelen.
Amerikaanse bedrijven gaan eerder voor de "one size fits all" strategie. Zo heeft Uber met één app in heel de wereld. Maar Didi (de Chinese equivalent) heeft een belang in Lyft, Grab (Zuid-Oost Azië), Ola (Indië), Careem (Arabische wereld) en is het 100% eigenaar van 99 (Braziliaanse ride hailing app). Maw: deze bedrijven beseffen wel dat ze zich moeten aanpassen om succesvol te zijn.
 
Hoe erg dit ook voor de Oeigoeren is, ze bouwen die kampen enkel voor één minoriteit hé. De Han-Chinezen worden in het oog gehouden maar kampen zijn er niet voor hen.

Voor democratie: de Tienanmen protesten in 1989 waren een schreeuw om democratie op nationaal niveau. Dat is toen niet zo goed afgelopen. Toch zijn er op het platteland lokaal (gemeentelijk) niveau wel degelijk verkiezingen. We kunnen alleen maar hopen dat dit ooit op hoger niveau geïmplementeerd gaat worden. Maar daarvoor moeten de geesten in China verder 'rijpen'.
Je kan die kampen tegen de Oeigoeren toch moeilijk goedpraten ? 1 minority in zo een kamp lijkt me al te veel. Hoe ziet de Han-Chinees dit ?
 
Correct, maar bijvoorbeeld Legendary Films (de producer van Godzilla vs Kong :ROFLMAO:; The Dark Knight; Interstellar, Inception...) is wel in handen van de Chinese Wanda groep.
Wat typisch is voor Chinese bedrijven is dat ze "lokale winners" opkopen, en die verder ontwikkelen.
Amerikaanse bedrijven gaan eerder voor de "one size fits all" strategie. Zo heeft Uber met één app in heel de wereld. Maar Didi (de Chinese equivalent) heeft een belang in Lyft, Grab (Zuid-Oost Azië), Ola (Indië), Careem (Arabische wereld) en is het 100% eigenaar van 99 (Braziliaanse ride hailing app). Maw: deze bedrijven beseffen wel dat ze zich moeten aanpassen om succesvol te zijn.
Dat is precies wat ik zeg. Chinezen zullen zonder twijfel economisch een serieuze stempel gaan drukken hier, als dat nog niet zo is, maar taal is nog steeds Engels, acteurs Westers, hier en daar een Chinese schone ertussen dat wel ja, maar ik zie morgen Chinees gesproken films en acteurs hier nog niet de norm worden. Zelfs in Singapore waar Chinees-gesproken films wel een marktaandeel hebben, uiteraard niet verwonderlijk is dat eerder complementair, geen concurrerend. Dat is ook logisch, je kan niet zomaar cultuur opdringen, niet op China maar ook niet op het Westen.

Dat is trouwens een van de handicaps die China heeft om een wereldmacht te worden. Biden, Trump en zelfs Johnson of Blair van “ministaat“ UK kunnen de ganse wereld toespreken enkel en alleen vanwege hun Angelsaksische achtergrond. Xi kan dat niet, en ik twijfel of dat wel ooit zal kunnen, toch een absolute voorwaarde om als supermacht geaccepteerd te worden.

Je ziet dit ook op lager niveau. Heb op heel wat seminars en congressen rondgezeuld en ook die worden steevast gedomineerd door native Engels sprekers. Steevast zie je daar Japanners, Koreanen en Chinezen in de mist gaan bij toespraken niettegenstaande hun excellente vakkennis. Ook Aziaten hebben zo hun zwakheden. Zie het nut van die angst daarom niet in. Keep your friends close and your enemy closer zoals dat heet.
 
Hoe ziet de Han-Chinees dit ?
Ooit lunchdiscussie met Chinese collega’s in Singapore. Om misverstanden te vermijden, dit waren Mainland Chinezen en niet Singaporese Chinese diaspora. Dit was lang, minstens 10 jaar voordat dit thema internationale aandacht kreeg.

Die collega‘s vonden allemaal dat de Chinese overheid die Oeigoeren heel goed behandelde, voor goede infrastructuur zorgde, de regio ontwikkelde, opleidingen verstrekte, en absurde (religieuze) ideeen uit hun hoofd praatte en dus de overheid dankbaar moest zijn.

Fundamenteel is er weinig verschil met hoe autochtonen naar allochtonen kijken hier met dien verstande dat de aanpak wat extremer is. Of dit beeld correct is, is natuurlijk iets anders.
 
Hoe erg dit ook voor de Oeigoeren is, ze bouwen die kampen enkel voor één minoriteit hé. De Han-Chinezen worden in het oog gehouden maar kampen zijn er niet voor hen.

Voor democratie: de Tienanmen protesten in 1989 waren een schreeuw om democratie op nationaal niveau. Dat is toen niet zo goed afgelopen. Toch zijn er op het platteland lokaal (gemeentelijk) niveau wel degelijk verkiezingen. We kunnen alleen maar hopen dat dit ooit op hoger niveau geïmplementeerd gaat worden. Maar daarvoor moeten de geesten in China verder 'rijpen'.
Tianmanen is al meer dan 30 jaar geleden hé, ondertussen is er al een hele generatie in een ander, welvarender China opgegroeid en zo'n protesten zijn nu gewoon ondenkbaar. Dat van die geesten die moeten rijpen was 20 jaar geleden een goed argument maar nu? Ik twijfel er aan. Hoewel verre van alle Chinese het goed hebben is er al een hele generatie die opgegroeid in redelijke welstand, welke successen hebben die al gehad op het vlak van democratisering?

Dictators staan niet zomaar hun macht omdat de bevolking het wil, het wordt inderdaad moeilijk om verder te doen als steeds meer mensen meer democratisering willen maar ik vrees ook dat die moeilijkheid er steeds minder is. Het is veel makkelijker om op grote schaal mensen hun doen en laten te tracken dan vroeger. Waar Oost-Duitsland nog beperkt was in het bespioneren van zijn eigen bevolking omdat ze honderdduizenden ambtenaren nodig hadden om een bevolking van 16 miljoen onder de knoet te houden kan dat nu een pak efficiënter en da's geen goed nieuws als je veranderingen wil in en regime zoals in China.
 
Ik kan ook als westerling niet echt in naam spreken van dé Han-Chinees, maar in het algemeen is er wel sterke backing van de bevolking voor hun overheid.
Dat komt omdat ze dankzij censuur ook niets anders te horen krijgen in school & media. En omdat ze de afgelopen 40 jaar alleen maar rijker geworden zijn.

Langs de andere kant, al die Oeigoerse verhalen komen hoofdzakelijk van één onderzoeker genaamd Adrian Zenz, die blijkbaar ook controversieel is. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210210_98292303

Nu, toen ik daar was (2013, ook al even geleden) had ik gedurende een week een Oeigoer als gids. De regio tussen Kashgar en Pakistan was toen al militair gecontroleerd gebied. Ik mocht daar enkel met een permit binnen (de Karakoram highway richting Islamabad, fantastische mooie regio trouwens). Toen het einde van mijn reis naderde vroeg ik hem een politieke vraag, maar hij ontweek die volledig. Dus toen al durfde die niets over politiek te zeggen. Het zal er nu niet op verbeterd zijn spijtig genoeg.
 
Terug
Bovenaan