Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Hoe erg dit ook voor de Oeigoeren is, ze bouwen die kampen enkel voor één minoriteit hé. De Han-Chinezen worden in het oog gehouden maar kampen zijn er niet voor hen.

Voor democratie: de Tienanmen protesten in 1989 waren een schreeuw om democratie op nationaal niveau. Dat is toen niet zo goed afgelopen. Toch zijn er op het platteland lokaal (gemeentelijk) niveau wel degelijk verkiezingen. We kunnen alleen maar hopen dat dit ooit op hoger niveau geïmplementeerd gaat worden. Maar daarvoor moeten de geesten in China verder 'rijpen'.

Wilto, wat heb jij met China om die zo te verheerlijken? Een Chinese vriendin? Een bedrijf die in China actief is? Je hebt Chinees gestudeerd op de universiteit en je wil er iets mee doen? Hoe objectief ben je?

Dat je Jonathan Holslag als Dokter Doom percipieert verbaast mij niets gezien je die kampen tegen de Oeigoeren niet eens zo erg lijkt te vinden. Als dat uw wereldbeeld is, dan is Jonathan Holslag inderdaad Dokter Doom. De CCP zal Jonathan Holslag waarschijnlijk ook als Dokter Doom bestempelen.
De andere, normale mensen leven liever in een vrije democratie en die zullen eerder geneigd zijn om Jonathan Holslag te volgen in zijn analyses. Ieder zijn Point of View natuurlijk maar volgens mij is de jouwe een beetje getroebleerd en niet zo objectief.
 
Ik kan ook als westerling niet echt in naam spreken van dé Han-Chinees, maar in het algemeen is er wel sterke backing van de bevolking voor hun overheid.
Dat komt omdat ze dankzij censuur ook niets anders te horen krijgen in school & media. En omdat ze de afgelopen 40 jaar alleen maar rijker geworden zijn.
Klopt, maar ook onder de Chinezen die in Singapore werken en studeren vind je die attitude, en die zijn toch al behoorlijk onderworpen aan Westerse en andere buitenlandse media. Media in Singapore is vrij open en wordt enkel gecensureerd als het over relaties en beledigingen van locale religies en etniciteiten gaat en bepaalde meningen over locale politici. Buitenlandse politiek vind je open en bloot, ook over China.

Wat mij nog steeds verbaasd is hoe nationalistisch Chinezen wel zijn, totaal niet vergelijkbaar met Japan, Korea, Singapore of Taiwan. Heb dit eigenlijk nooit echt kunnen plaatsen en mij dikwijls afgevraagd of het dat nu was wat je bij de doorsnee Duitser kon waarnemen in Nazi-Duitsland. Misschien slaat mijn verbeelding wat op hol en kan jij dat beter plaatsen?
 
China loopt voorop in technologische trends, stomme dingen als de selfiesticks, bike sharing apps maar ook drones, betalingen via de telefoon en in de toekomst sowieso ook self driving auto's gaat eerst in China komen.
Idd. Het ergste van al is dat veel Belgen het waarom hiervan niet lijken te realiseren.

Ik weet niet of jullie al ergens in (Zuid)Oost-Azië zijn geweest, maar al die landen gaande van Thailand, Maleisië, Japan, Zuid-Korea, etc lopen op dat vlak mijlenver 'voor' op ons. Die hun steden zijn pas redelijk recent opgebouwd en zijn daardoor hypermodern vergeleken met onze steden.
Moet maar eens in Bangkok of Hongkong rondlopen en uw ogen vallen uit uw kas.

Wilto, wat heb jij met China om die zo te verheerlijken? Een Chinese vriendin? Een bedrijf die in China actief is? Je hebt Chinees gestudeerd op de universiteit en je wil er iets mee doen? Hoe objectief ben je?

Ga eens kijken op z'n toilet eh, misschien hangen daar ook posters van Mao.
 
ik lees je posten


jij komt af met je argumenten.
Ik vraag voorbeelden van wat we kunnen kopen.

We moeten lokale economie steunen door Apple en bij Bol.com te kopen omdat het lokaal is?????????
Enigste wat je doet is de tussenpersonen rijker maken en zo denk je dat je de lokale economie sterker maakt.
De helft van de grondstoffen van je TV komt uit China. Hoe gaat je dat omzeilen??
Laat staan dat massaproducten in China worden gemaakt.

Wil je lokale economie ondersteunen dan moet je lokale producten kopen. Koop je schoenen van een belgisch merk en in belgische fabrieken gemaakt.

Het is niet omdat je China niet 100% kunt vermijden dat je daarom direct gemakkelijkheidshalve de handdoek in de ring moet gooien natuurlijk.

Zoals ik al gezegd heb:
- Het is niet Vlaanderen tegen China, het is niet België tegen China, het is niet Europa tegen China, ... Het is het vrije, democratische Westen tegen China. Dat wil zeggen: Europa, de VS, Canada, Australië, Zuid-Korea, Japan, ... tegen China (en Rusland). Daar zit het schisma.
- Ja, Apple haalt ook onderdelen uit China etc. maar het design, de marketing, ... en vooral de winst blijven in de VS. Zeer belangrijke nuance.
- En zelfs al is het een 100% Chinees product, dan kun je dit nog altijd via Bol.com bestellen i.p.v. via Alibaba zodat tenminste de distributeursmarge Europees blijft.

En uiteraard geldt steeds: hoe lokaler, hoe beter.
Eigen dorp > regio > land > Europa > Het Vrije Westen > .....> en op de allerlaatste plaats landen als China en Rusland.
 
Ik zeg het al jàren: oppassen van de Chinezen. Ik zeg het al sinds het anti-Amerika sentiment bon-ton was geworden onder George W. Bush. Want ook al kan je sommige zaken van de VS in twijfel trekken, vergeet niet dat het onze (lees: als Europa zijnde) belangrijkste geopolitieke bondgenoot is in een gevaarlijke wereld waar autoritaire regimes als China de macht aan het grijpen zijn.

Europa, en zeker België, heeft ook ontzettend zwakke politici die dit niet doorhebben. Als zielige bedelaars gaan we plat op de buik als één of ander Chinees bedrijf er nog maar aan denkt om misschien handel te drijven. Terwijl het alleen maar is om onze economie nog meer kapot te maken. Of denkt iemand echt dat we met z'n allen beter gaan worden met een Alibaba-hub in Luik waar ze onze markt nog meer kunnen overspoelen met hun goedkope brol? Echt triestig.

We moeten daar ook als consument veel meer aandacht voor hebben. Koop zo weinig mogelijk made in China. Koop Europees, koop Amerikaans.

Ik kan er uren over doorgaan. Maar uit tijdsgebrek, lees en volg gewoon Jonathan Holslag. Eén van de weinige strategen in ons land die erin slagen om A) op globaal geopolitiek vlak te redeneren i.p.v. onder onze kerktoren en B) op een termijn van meerdere decennia te redeneren i.p.v. 1 à 2 jaar.
Dit soort teksten lezen we steeds als het gaat om Alibaba, maar niet over de Amazon hubs in Duitsland. Chinezen = Amerikanen hoor.
Alles wat niet in het belang van Europa is = niet goed. Of het nu Amerika, Rusland of China is.
U verstoppen onder de paraplu van Amerika is even walgelijk als plat op de buik gaan voor China. Maar dat eerste is blijkbaar geen probleem, 2de wel.

Als we 5g willen installeren moeten we oppassen dat we niet afgeluisterd worden door de Chinezen, maar Amerikanen luisteren evengoed af hoor. Zelfs de geitenwollensokker Obama luisterde Angela Merkel af. Is Amerika écht zoveel beter? Amerika sanctioneert landen die handelen met Iran. Hoezo? Zijn die landen niet onafhankelijk of soeverein meer? Installeer 5g door Amerikanen en we worden afgeluisterd door de Amerikanen. Europa moet zich afvragen: "willen we ons laten afluisteren door Amerikanen of door Chinezen". Daar gaat het om. Afgang is dat.

Maarja Amerika is "democratisch" en "Westers",die lijken een beetje op ons. En we zijn opgegroeid met Amerikaase films en muziek dusja, dat is allemaal "minder erg".
 
Klopt, maar ook onder de Chinezen die in Singapore werken en studeren vind je die attitude, en die zijn toch al behoorlijk onderworpen aan Westerse en andere buitenlandse media. Media in Singapore is vrij open en wordt enkel gecensureerd als het over relaties en beledigingen van locale religies en etniciteiten gaat en bepaalde meningen over locale politici. Buitenlandse politiek vind je open en bloot, ook over China.

Wat mij nog steeds verbaasd is hoe nationalistisch Chinezen wel zijn, totaal niet vergelijkbaar met Japan, Korea, Singapore of Taiwan. Heb dit eigenlijk nooit echt kunnen plaatsen en mij dikwijls afgevraagd of het dat nu was wat je bij de doorsnee Duitser kon waarnemen in Nazi-Duitsland. Misschien slaat mijn verbeelding wat op hol en kan jij dat beter plaatsen?

Is dat nu een serieuze vraag? En vraag je nu aan iemand als Wilton om dat "te plaatsen"? Als je objectief geïnformeerd wil worden, is Wilto wel de laatste aan wie je het moet vragen.

Wat dacht je van het feit dat Chinezen onder permanente controle staan van de CCP? Wat dacht je van het feit dat er overal censuur heerst, van staatsmedia tot en met het internet? Alles wat maar een klein beetje negatief gepercipieerd kan worden, wordt gecensureerd. Alles wat positief is, wordt constant in uw gezicht geduwd. En jij bent dan verwonderd dat die Chinezen zo vol zijn van zichzelf? Het omgekeerde zou pas bizar zijn.
 
Chinezen zijn toch niet echt nationalistisch, hoor. Weet niet of er 'studies' naar gedaan zijn, maar de ervaring die ik heb met Chinese uitwisselingsstudenten of toeristen is dat die dat allesbehalve zijn, een beetje apathisch zoals de Belgen (met het enige verschil dat wij België altijd afbreken). Je gaat ze toch echt niet kunnen vergelijken met Amerikanen, Italianen, Russen of Brazilianen ofzo. Ze worden gewoon al van jongs af aan gedrild om geen kritiek te geven op het beleid, maar dat is nog iets helemaal anders dan nationalistisch zijn eh.
 
Chinezen zijn toch niet echt nationalistisch, hoor. Weet niet of er 'studies' naar gedaan zijn, maar de ervaring die ik heb met Chinese uitwisselingsstudenten of toeristen is dat die dat allesbehalve zijn, een beetje apathisch zoals de Belgen (met het enige verschil dat wij België altijd afbreken). Je gaat ze toch echt niet kunnen vergelijken met Amerikanen, Italianen, Russen of Brazilianen ofzo. Ze worden gewoon al van jongs af aan gedrild om geen kritiek te geven op het beleid, maar dat is nog iets helemaal anders dan nationalistisch zijn eh.
Heb jij ooit met Chinezen gewerkt over langere periodes en niet als toerist?
 
Is dat nu een serieuze vraag? En vraag je nu aan iemand als Wilton om dat "te plaatsen"? Als je objectief geïnformeerd wil worden, is Wilto wel de laatste aan wie je het moet vragen.
Dat verhaal van Wilton is nochtans heel herkenbaar, de andere posts zijn doorgaans typische indrukken vanuit een Westerse bril.
 
mac-bc waarom ben jij zo extreem in de andere richting? Jij lijkt me wat te hard mee te zijn gegaan in trump's CHAINA retoriek. Het idee van de "westerse wereld" is anno 2021 ook maar een naief droombeeld meer imo. We hebben net gezien hoe snel dat vervalt in every man for himself. Zelfs binnen europa. Wij zijn geen blok zoals china dat is. In zekere zin is onze ver doorgedreven individualiteit onlosmakelijk verbonden met ons idee van democratie en de daarbijhorende rechten die we verwachten. Hier is het vooral iedereen voor zich en telt the greater good enkel als we er zelf albsoluut niet door gehinderd worden. Het valt nog te zien of onze democratien wel deftig blijven werken volgende decennia want zelfs binnen naties zijn de scheuren aant groeien. Ik zie ons nog sneller in burgeroorlogen onszelf uiteen rijten dan dat we het met china aan de stok krijgen.
 
En hoeveel wil je iemand die hoofdtelefoons dicht vijst dan gaan betalen per uur, of hoeveel extralegale voordelen geef je die? Als je die mensen evengoed in de watten wil leggen dan een consultant zullen de prijzen van de producten die ze maken ook wel de pan gaan uit swingen. Tenzij de loonkost enorm wordt aangepakt uiteraard. Want we zijn door de combinatie van onze hoge loonkosten én het feit dat we te verwend geworden zijn gewoon op geen enkel vlak nog concurrentieel. En dan zoals ik eerder aanhaalde nog gezwegen over de macht van de vakbonden.
Ze beter betalen betekent niet gelijkstellen aan een consultant die al gauw 3k heeft en een auto en andere voordelen.

Veel van die jobs zijn echt ondermaats betaald geworden.
(+ vastgoed etc is ook veel duurder geworden, je komt gewoon niet meer rond, je moet hoger mikken of je ligt eruit)

Mss is het dat net wat we willen, duurdere maar betere producten die weer langer meegaan, waar uiteindelijk iedereen beter van wordt.
Maar de poorten naar China staan nu eenmaal wagenwijd open, lage loonkosten en brolproducten.
Dit krijg je ook niet zomaar meer veranderd uiteraard. Het zijn bedrijven die uiteindelijk binnen de globalisering voor winstmaximalisatie gaan, en al de rest achterop stellen.


De consultant krijgt ook alsmaar meer concurrentie.
In de IT wereld zie je ondertussen een verschuiving naar lageloonlanden.
Egyptenaren, Brazilianen, Spanjaarden, werken volop voor de Belgische IT branch.
Ze zijn pakken goedkoper, en doen niet onder qua kennis.
En nu op afstand werken meer ingeburgerd geraakt, zal het in sneltempo gaan.


"Ah meneer de IT'er van hier wilt een dik loon en een auto of wat."
Wacht maar een 10tal jaar, het zal een heel pak minder zijn.
De IT'er zal nog ok rondkomen uiteindelijk, de rest helemaal niet meer.
Wie IT'er of ingenieur is, leeft, de rest overleeft.
Alles zal afglijden naar cohousing toestanden, waar meerdere gezinnen samenwonen onder 1 dak, omdat ze er anders niet meer geraken.
 
Laatst bewerkt:
Wilto, wat heb jij met China om die zo te verheerlijken? Een Chinese vriendin? Een bedrijf die in China actief is? Je hebt Chinees gestudeerd op de universiteit en je wil er iets mee doen? Hoe objectief ben je?

Dat je Jonathan Holslag als Dokter Doom percipieert verbaast mij niets gezien je die kampen tegen de Oeigoeren niet eens zo erg lijkt te vinden. Als dat uw wereldbeeld is, dan is Jonathan Holslag inderdaad Dokter Doom. De CCP zal Jonathan Holslag waarschijnlijk ook als Dokter Doom bestempelen.
De andere, normale mensen leven liever in een vrije democratie en die zullen eerder geneigd zijn om Jonathan Holslag te volgen in zijn analyses. Ieder zijn Point of View natuurlijk maar volgens mij is de jouwe een beetje getroebleerd en niet zo objectief.
Verheerlijken? Ik probeer hier nuance in een debat te krijgen bij dit beperkte BGpubliek. Zeker omdat onze media heel dit debat enorm eenzijdig bekijkt, en meestal zonder enige kennis. Full disclosure: ik werk bij een Belgisch bedrijf en heb een Spaanse vriendin :rolleyes:

Jouw vijandbeeld is ook echt extreem in mijn ogen.

@Merlion : in hun opvoeding wordt dit echt erin gedrild. Klein voorbeeldje, toen ik in Nanjing woonde werd ik begin december 's ochtends opeens opgeschrikt met een mega-alarm. Blijkbaar was dat hetzelfde alarm als exact 75j geleden de Japanners Nanjing binnenstormde begin WO2. Die mindset van "we werden vernederd door de buitenlandse machten en nu claimen we onze terechte nummer 1-plaats" is overal.

Jonathan Holslag vind ik een dokter Doom omdat die EU altijd als de loser omschrijft en liefst precies enorme investeringen wil doen in ons leger alsof er een 3de wereldoorlog afkomt.
 
Als we 5g willen installeren moeten we oppassen dat we niet afgeluisterd worden door de Chinezen, maar Amerikanen luisteren evengoed af hoor. Zelfs de geitenwollensokker Obama luisterde Angela Merkel af. Is Amerika écht zoveel beter? Amerika sanctioneert landen die handelen met Iran. Hoezo? Zijn die landen niet onafhankelijk of soeverein meer? Installeer 5g door Amerikanen en we worden afgeluisterd door de Amerikanen. Europa moet zich afvragen: "willen we ons laten afluisteren door Amerikanen of door Chinezen". Daar gaat het om. Afgang is dat.

Maarja Amerika is "democratisch" en "Westers",die lijken een beetje op ons. En we zijn opgegroeid met Amerikaase films en muziek dusja, dat is allemaal "minder erg".
Je vergeet de Britten nog, die Belgacom ooit hebben gehackt en dat was toen zelfs een EU land die het waarschijnlijk gewoon hadden moeten vragen aan de Belgische overheid.
 
Heb jij ooit met Chinezen gewerkt over langere periodes en niet als toerist?
Ik "werk" nog niet, dus nee. Maar vanuit mijn ervaring met de 'groep' uitwisselingsstudenten waarmee ik al ben omgegaan + 3 jaar geleden toch een kleine maand in Hongkong gezeten en daarbuiten ook redelijk wat Chinezen ben tegengekomen op vakantie vind ik Chinezen absoluut niet nationalistisch overkomen. Dan is de gemiddelde Italiaan, Fransman of Amerikaan toch veel nationalistischer/chauvinistischer imo.
'Wereldse' Chinezen zullen sowieso meer openminded/minder nationalistisch dan de gemiddelde Chinees uit een krocht ergens in het binnenland tho.
Jij kan misschien andere ervaringen hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat Chinezen het meest nationalistische volk zijn eh.
 
Ik "werk" nog niet, dus nee. Maar vanuit mijn ervaring met de 'groep' uitwisselingsstudenten waarmee ik al ben omgegaan + 3 jaar geleden toch een kleine maand in Hongkong gezeten en daarbuiten ook redelijk wat Chinezen ben tegengekomen op vakantie vind ik Chinezen absoluut niet nationalistisch overkomen. Dan is de gemiddelde Italiaan, Fransman of Amerikaan toch veel nationalistischer/chauvinistischer imo.
'Wereldse' Chinezen zullen sowieso meer openminded/minder nationalistisch dan de gemiddelde Chinees uit een krocht ergens in het binnenland tho.
Jij kan misschien andere ervaringen hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat Chinezen het meest nationalistische volk zijn eh.
Maar hoeveel "wereldse" Chinezen zijn er voor elke standaardpersoon?

Ik ken een Chinese collega vrij goed, en die zal al eens kritisch zijn over China, maar de nationale trots is toch goed aanwezig, en ze zegt zelf dat Chinezen trots zijn op hun land. Praktisch elke Chinese student die ik heb gehad heeft ook als doel terug te keren naar China.
 
Misschien heeft dat ook te maken met het feit dat dit een studentenomgeving is.

Hong Kong is een ander verhaal, echt niet moeilijk om daar iemand te vinden die openlijk anti China is. Paar van mijn ex-collega’s uit HK hadden destijds geen goed woord over China te vertellen, vanzelfsprekend ook vanuit een bepaald superioriteitscomplex. Ook dat verhaal is veel genuanceerder dan hoe dit in de Westerse media wordt voorgesteld, democratie vs dictatuur. Mainland Chinezen werden daar echt wel als tweede klasse burgers behandeld en uiteraard komt dat nu als een boemerang terug.

Daar zal je onze ooooh zo vrije Westerse objectieve pers nooit over horen praten natuurlijk. En ook niet over het feit dat HK nooit een democratie is geweest ook niet onder VK heerschappij.
 
Misschien heeft dat ook te maken met het feit dat dit een studentenomgeving is.

Hong Kong is een ander verhaal, echt niet moeilijk om daar iemand te vinden die openlijk anti China is. Paar van mijn ex-collega’s uit HK hadden destijds geen goed woord over China te vertellen, vanzelfsprekend ook vanuit een bepaald superioriteitscomplex. Ook dat verhaal is veel genuanceerder dan hoe dit in de Westerse media wordt voorgesteld, democratie vs dictatuur. Mainland Chinezen werden daar echt wel als tweede klasse burgers behandeld en uiteraard komt dat nu als een boemerang terug.

Daar zal je onze ooooh zo vrije Westerse objectieve pers nooit over horen praten natuurlijk. En ook niet over het feit dat HK nooit een democratie is geweest ook niet onder VK heerschappij.
Dat laatste is nochtans vrij uitgebreid aan bod geweest bij de overdracht, dat Hong Kong nog maar heel recent democratisch geworden was en grotendeels ook ondemocratisch was onder VK bestuur.
 
Daar zal je onze ooooh zo vrije Westerse objectieve pers nooit over horen praten natuurlijk. En ook niet over het feit dat HK nooit een democratie is geweest ook niet onder VK heerschappij.
Het klopt idd dat onze media héél éénzijdig is in zulke materies. Pas op, ze liegen niet of zo, maar ze vertellen slechts één deel van het verhaal. Als je al aan 50% van het verhaal zit, mag je al blij zijn.
 
"China koopt als een dolle landbouwgrond op in Europese landen om Chinese monden in de toekomst te voeden’’, zegt Nederlands CDA-leider Sybrand Buma. ‘’Onze voedselproductie en dus ook landbouwgrond is een strategisch goed dat we niet onbedacht te grabbel mogen gooien.’’



Een collega op mijn vorig werk, was ook landbouwer.
Had een stuk landbouwgrond, in Geel, opgekocht door Chinezen.
Die boden zoveel geld dat hij geen nee kon zeggen.

(Hetzelfde als die frietchinezen, die moeten zoveel geld bieden, dat je geen nee kan zeggen.
In het dorp hiernaast zijn 3 frituren, zitten allemaal Chinezen in ondertussen.
Gerucht gaat, dat het maffiageld uiteindelijk is.)
 
Terug
Bovenaan