Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

"China koopt als een dolle landbouwgrond op in Europese landen om Chinese monden in de toekomst te voeden’’, zegt Nederlands CDA-leider Sybrand Buma. ‘’Onze voedselproductie en dus ook landbouwgrond is een strategisch goed dat we niet onbedacht te grabbel mogen gooien.’’

Een collega op mijn vorig werk, was ook landbouwer.
Had een stuk landbouwgrond, in Geel, opgekocht door Chinezen.
Die boden zoveel geld dat hij geen nee kon zeggen.

(Hetzelfde als die frietchinezen, die moeten zoveel geld bieden, dat je geen nee kan zeggen.
In het dorp hiernaast zijn 3 frituren, zitten allemaal Chinezen in ondertussen.
Gerucht gaat, dat het maffiageld uiteindelijk is.)
Dat versterkt de positie van China niet echt, eerder omgekeerd. Geld dat ze hier investeren is geld waarvoor ze op onze goodwill aangewezen zijn. Als wij de wetten veranderen over de export van landbouproducten dan zal dat ook gelden van landbouwgronden in eigendom van Chinezen.

Ok, dit topic is iets voor mij :cool: pak een koffie of een cola, be prepared for a long read ;)

Misschien wat context: Ik ben afgestudeerd als Bachelor in de Sinologie (lang lang geleden), ik spreek dus een goed woordje Chinees. Na die studie heb ik nog een jaar in China gewoond en verder Chinees gestudeerd. Ik heb 3 weken lang in Xinjiang provincie gereisd en met veel Oeigoeren gesproken indertijd, dus ik kan me wel een goed beeld vormen van de situatie daar.
Nogmaals bedankt voor je posts. Het is zo zalig om eens zaken te lezen vanuit een niet-westers bril. Veel westerse columns/artikels geraken nooit verder dan "pas op voor de gele gevaar".

Je schreef dat je sprak met Oeigoeren. Wat vertelden ze? Kun je daarover meer vertellen?
De problematiek met de Oeigoeren is toch wel iets waarop de EU en VS China op kunnen pakken toch? Trump had zelfs een "Oeigoeren-wet" gestemd met maatregelen tegen China. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Trump zelfs maar iets geeft om de Oeigoeiren, maar het is voor hem een excuus om te slaan.

Zie je XinJiang ooit nog afsplitsen van China in een "Oost-Turksestan"?

Dat laatste is nochtans vrij uitgebreid aan bod geweest bij de overdracht, dat Hong Kong nog maar heel recent democratisch geworden was en grotendeels ook ondemocratisch was onder VK bestuur.
In dit forum misschien, vandaar dat dit ook het meest objectieve forum aller tijden is 😎.

In de pers ga je echter niet snel lezen hoe discriminerend HK tov CN en GB tov HK wel waren. Moet je er dan van versteld staan dat je als Westerse natie, hier GB wordt weggelachen door CN als je plotseling de modelstaat gaat uithangen?

Dikke dikke posts @Merlion en @Wilto!!! Een plezier om te lezen, laat u alstublieft niet provoceren of ontmoedigen om hier zo af en toe iets te typen.

Het doet mij wat denken aan een stukje dat ik op Radio 1 gehoord heb, moet iets van een jaar geleden zijn als ik het goed kan kaderen, van iemand in een Belgisch bedrijf die moest samenwerken met Chinezen nadat die zich hadden ingekocht. Ik weet echt niet meer wie het was maar die haar ervaringen waren ook een pak droger en realistischer dan altijd die politieke insteek die meteen de bovenhand haalt bij deze onderwerpen op televisie of radio.

Maar China zal volgens mij nooit een land worden waarvan de gemiddelde westerling zal gaan houden, cultuurverschil is daarvoor simpelweg te groot voor de de smaak van de gemiddelde westerling.
Wat vond ge zelf van dat verschil, in het begin en na een bepaalde tijd? Nu nog? Ik schrok bijvoorbeeld wel dat dit, volgens mijn beperkte ervaringen in vergelijking met u dan, eigenlijk geen exclusief Westers gevoel is. Ik ben er nog nooit geweest voor de duidelijkheid, maar toch een deel Aziaten vanuit de omgeving daar gesproken en mainland China voelde toch altijd als iets anders aan, vaak met de onderliggende toon van boertige cultuur met vieze gewoontes. Dat zijn van die "lokale" dingen of nuances die ge hier ook niet meekrijgt IMO.

Dikke dikke posts @Merlion en @Wilto!!! Een plezier om te lezen, laat u alstublieft niet provoceren of ontmoedigen om hier zo af en toe iets te typen.

Het doet mij wat denken aan een stukje dat ik op Radio 1 gehoord heb, moet iets van een jaar geleden zijn als ik het goed kan kaderen, van iemand in een Belgisch bedrijf die moest samenwerken met Chinezen nadat die zich hadden ingekocht. Ik weet echt niet meer wie het was maar die haar ervaringen waren ook een pak droger en realistischer dan altijd die politieke insteek die meteen de bovenhand haalt bij deze onderwerpen op televisie of radio.

Wat vond ge zelf van dat verschil, in het begin en na een bepaalde tijd? Nu nog? Ik schrok bijvoorbeeld wel dat dit, volgens mijn beperkte ervaringen in vergelijking met u dan, eigenlijk geen exclusief Westers gevoel is. Ik ben er nog nooit geweest voor de duidelijkheid, maar toch een deel Aziaten vanuit de omgeving daar gesproken en mainland China voelde toch altijd als iets anders aan, vaak met de onderliggende toon van boertige cultuur met vieze gewoontes. Dat zijn van die "lokale" dingen of nuances die ge hier ook niet meekrijgt IMO.
Heb 25 jaar in SG gewoond, uiteraard niet China, niettegenstaande een Sinitische cultuur met wel veel raakpunten. Ook heel veel werkervaring met Chinezen en uiteraard kan ik daar een boek over schrijven. Ga daar morgen op antwoorden, wordt iets te laat. 🥱

Nogmaals bedankt voor je posts. Het is zo zalig om eens zaken te lezen vanuit een niet-westers bril. Veel westerse columns/artikels geraken nooit verder dan "pas op voor de gele gevaar".

Je schreef dat je sprak met Oeigoeren. Wat vertelden ze? Kun je daarover meer vertellen?
De problematiek met de Oeigoeren is toch wel iets waarop de EU en VS China op kunnen pakken toch? Trump had zelfs een "Oeigoeren-wet" gestemd met maatregelen tegen China. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Trump zelfs maar iets geeft om de Oeigoeiren, maar het is voor hem een excuus om te slaan.

Zie je XinJiang ooit nog afsplitsen van China in een "Oost-Turksestan"?
Jazeker, landen kunnen dat. Westerse landen zullen bepaalde bankrekeningen bevriezen van enkele figuren, zoals ze dat met Rusland ook doen. China repliceert dan telkens tit-for-tat. Zo is zelfs een politicus van Ecolo onlangs gepakt geweest.

Bedrijven moeten wel goed uitkijken indien ze reeds veel zaken doen in China. China is snel op zijn teen getrapt.
vb: H&M heeft onlangs zijn staart moeten intrekken. Na een mededeling dat H&M geen katoen uit Xinjiang ging sourcen, werd hun merk opeens van de e-commerce websites verwijderd (Alibaba, JD etc), werd het niet meer geleverd door de postnl's v China en gingen consumenten uit protest niet meer naar de winkels. Enkele jaren geleden is dit ook gebeurd met de NBA.

Ik geloof nooit dat de CCP Xinjiang gaat laten afsplitsen. Het is nog altijd belangrijk voor grondstoffen, agricultuur en is een poort naar midden Azië. Momenteel is een groot deel van de bevolking van Xinjiang al een (gemigreerde) Han Chinees, dus die zullen alleszins geen afsplitsing willen.
Xinjiang is ook al sinds voor de Volksrepubliek bestond af en toe deel geweest van het Chinese keizerrijk.

Zoals eerder gezegd: politieke meningen werden toen al niet echt geuit, maar over het algemeen waren ze wel content met de economische ontwikkeling natuurlijk. Dit is een deel van de hele hoop mensen die (vrij) recent uit de extreme armoede zijn gehaald.
In Xinjiang wonen ook andere minderheden, zoals Kazakken & Russen. Chinezen met blond haar & blauwe ogen, ze bestaan :)

Feit is dat als je naar de frietchinees rijdt, je hoogstwaarschijnlijk thuiskomt met friet. Bij de frietvlaming is het gokken, die is deze maand toevallig op verlof, is ziek, werkt ‘s middags niet, ofwel net ‘s avonds niet of in het weekend niet.

HAH, die werkethiek van Oost-Aziaten is sowieso van een heel ander level.
De (Belgische) frituur hier achter de hoek is sinds vorige week "2 weken op jaarlijks verlof". 2 weken op de zetel liggen denk ik, want verlof zal er niet in zitten. Dan denk ik toch, stel dat toch uit naar een later moment wanneer je wel op verlof kan.
En ge moet maar eens proberen om als werkende mens naar het gemeentehuis te kunnen gaan. Van maandag tot vrijdag van 9 tot 16 uur, met natuurlijk een uurtje rust tussen de middag, en maandag en donderdag maar een halve dag want anders worden ze te moe. En de weekends ah nee die zijn heilig.

Leven om te werken zoals veel (slaafse) Chinezen, dat is het niet. Maar dat hier een straat een maand open ligt omdat ze nieuwe asfalt en tegels moeten leggen of 7 jaar bezig zijn om een brug te bouwen, dat trekt evengoed op niks.

Ze beter betalen betekent niet gelijkstellen aan een consultant die al gauw 3k heeft en een auto en andere voordelen.

Veel van die jobs zijn echt ondermaats betaald geworden.
(+ vastgoed etc is ook veel duurder geworden, je komt gewoon niet meer rond, je moet hoger mikken of je ligt eruit)

Mss is het dat net wat we willen, duurdere maar betere producten die weer langer meegaan, waar uiteindelijk iedereen beter van wordt.
Maar de poorten naar China staan nu eenmaal wagenwijd open, lage loonkosten en brolproducten.
Dit krijg je ook niet zomaar meer veranderd uiteraard. Het zijn bedrijven die uiteindelijk binnen de globalisering voor winstmaximalisatie gaan, en al de rest achterop stellen.

De consultant krijgt ook alsmaar meer concurrentie.
In de IT wereld zie je ondertussen een verschuiving naar lageloonlanden.
Egyptenaren, Brazilianen, Spanjaarden, werken volop voor de Belgische IT branch.
Ze zijn pakken goedkoper, en doen niet onder qua kennis.
En nu op afstand werken meer ingeburgerd geraakt, zal het in sneltempo gaan.

"Ah meneer de IT'er van hier wilt een dik loon en een auto of wat."
Wacht maar een 10tal jaar, het zal een heel pak minder zijn.
De IT'er zal nog ok rondkomen uiteindelijk, de rest helemaal niet meer.
Wie IT'er of ingenieur is, leeft, de rest overleeft.
Alles zal afglijden naar cohousing toestanden, waar meerdere gezinnen samenwonen onder 1 dak, omdat ze er anders niet meer geraken.
Is er eigenlijk 1 ding positief in het leven voor u buiten gaan wandelen?

"China koopt als een dolle landbouwgrond op in Europese landen om Chinese monden in de toekomst te voeden’’, zegt Nederlands CDA-leider Sybrand Buma. ‘’Onze voedselproductie en dus ook landbouwgrond is een strategisch goed dat we niet onbedacht te grabbel mogen gooien.’’

Een collega op mijn vorig werk, was ook landbouwer.
Had een stuk landbouwgrond, in Geel, opgekocht door Chinezen.
Die boden zoveel geld dat hij geen nee kon zeggen.

(Hetzelfde als die frietchinezen, die moeten zoveel geld bieden, dat je geen nee kan zeggen.
In het dorp hiernaast zijn 3 frituren, zitten allemaal Chinezen in ondertussen.
Gerucht gaat, dat het maffiageld uiteindelijk is.)

Was het maar alleen landbouwgrond. Ze kopen zelfs Europese havens. Ze liggen als hyena's op de loer bij landen die in de financiële problemen komen. Je wil niet weten hoeveel percent van de Griekse havens ze al bezitten. Maar je moet het niet eens zover zoeken, zelfs in Zeebrugge hebben ze al ganse containerterminals in handen. Ook andere infrastructuurwerken in bijvoorbeeld Midden-Europa worden gefinancierd met Chinees geld, in ruil voor (politieke) invloed.

China maakt Europa afhankelijk van hun geld. Vervolgens gaan ze dit gaan misbruiken om invloed uit te oefenen, tot op het politieke niveau. Ze spreiden langzaam maar zeker hun tentakels uit over gans Europa en gaan steeds meer macht uitoefenen.

Maar hey, dat mogen we niet zeggen want dan ben je "Dokter Doom".

Dit soort teksten lezen we steeds als het gaat om Alibaba, maar niet over de Amazon hubs in Duitsland. Chinezen = Amerikanen hoor.
Alles wat niet in het belang van Europa is = niet goed. Of het nu Amerika, Rusland of China is.
U verstoppen onder de paraplu van Amerika is even walgelijk als plat op de buik gaan voor China. Maar dat eerste is blijkbaar geen probleem, 2de wel.

Als we 5g willen installeren moeten we oppassen dat we niet afgeluisterd worden door de Chinezen, maar Amerikanen luisteren evengoed af hoor. Zelfs de geitenwollensokker Obama luisterde Angela Merkel af. Is Amerika écht zoveel beter? Amerika sanctioneert landen die handelen met Iran. Hoezo? Zijn die landen niet onafhankelijk of soeverein meer? Installeer 5g door Amerikanen en we worden afgeluisterd door de Amerikanen. Europa moet zich afvragen: "willen we ons laten afluisteren door Amerikanen of door Chinezen". Daar gaat het om. Afgang is dat.

Maarja Amerika is "democratisch" en "Westers",die lijken een beetje op ons. En we zijn opgegroeid met Amerikaase films en muziek dusja, dat is allemaal "minder erg".

Man toch, "Chinezen = Amerikanen" omdat ze eens Angela Merkel hebben afgeluisterd... Kun je nog harder vervallen in simplismen?

Dit is dus het probleem hé. De gemiddelde Westerling weet langs geen kanten wat er gebeurt op geopolitiek vlak en zien China nog steeds niet als de bedreiging die ze werkelijk zijn. Ze lopen gewoon met open ogen in de val.

Het klopt idd dat onze media héél éénzijdig is in zulke materies. Pas op, ze liegen niet of zo, maar ze vertellen slechts één deel van het verhaal. Als je al aan 50% van het verhaal zit, mag je al blij zijn.

Er bestaat zoiets als de World Press Freedom Index. Bekijk dat eens en trek uw conclusies.

Ik wil hier niemand verwijten dat ze niet alle kennis in pacht hebben. Maar je leeft in een vrij land met vrije toegang tot dergelijke informatie, maak er dan verdomme ook gebruik van in plaats van uit je nek te praten. Je waardeert niet eens de waarden en normen waar we hier van genieten, laat staan dat je ze ooit gaat verdedigen. Hopelijk zijn mensen als jij in de minderheid of we zijn nog harder een vogel voor de kat, dan we nu al zijn.

Mod edit: ongepaste sneer verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Man toch, "Chinezen = Amerikanen" omdat ze eens Angela Merkel hebben afgeluisterd... Kun je nog harder vervallen in simplismen?

Dit is dus het probleem hé. De gemiddelde Westerling weet langs geen kanten wat er gebeurt op geopolitiek vlak en zien China nog steeds niet als de bedreiging die ze werkelijk zijn. Ze lopen gewoon met open ogen in de val.
Nochtans heb ik dat verder verduidelijkt toch?

Alles wat niet in het belang van Europa is = niet goed. Of het nu Amerika, Rusland of China is.

Nochtans heb ik dat verder verduidelijkt toch?

Dus de VS dragen dezelfde waarden en normen uit als China en Rusland?
De NATO bestaat niet meer?
Bondgenootschappen hebben geen enkele waarden volgens jou?
Enzovoort

Nogmaals, als je moet kiezen tussen Europese belangen en Amerikaanse belangen, dan moet je uiteraard voor de Europese belangen kiezen. Maar als je moet kiezen tussen Amerikaanse en Chinese en je stelt dat die gelijkwaardig zijn, dan besef je duidelijk niet wat er gaande is in deze wereld.

Laatst bewerkt:
Er bestaat zoiets als de World Press Freedom Index. Bekijk dat eens en trek uw conclusies.

Ik wil hier niemand verwijten dat ze niet alle kennis in pacht hebben. Maar je leeft in een vrij land met vrije toegang tot dergelijke informatie, maak er dan verdomme ook gebruik van in plaats van uit je nek te praten.
De world press freedom index zegt gewoon iets of de media onder druk staat, dat ze zaken vrij mogen printen. Een pers die vrij is, kan ook gewoonweg simplistische zever vertellen he.
De Belgische media is gewoon gericht op "jan modaal" die nood heeft aan voorgekauwde informatie. Héél simplistisch, niet te gedetailleerd en slechts 1 standpunt. Voor Mieke en de Jos is dat meer dan genoeg.

De media over corona-debat
‘Voor even leek het Vlaamse nieuws op dat van Rusland of China.’

Zo heilig zijn we nu ook weer niet.

Uiteraard. Superduidelijk nu!

Dus de VS dragen dezelfde waarden en normen uit als China en Rusland?
De NATO bestaat niet meer?
Bondgenootschappen hebben geen enkele waarden volgens jou?
Enzovoort

Nogmaals, als je moet kiezen tussen Europese belangen en Amerikaanse belangen, dan moet je uiteraard voor de Europese belangen kiezen. Maar als je moet kiezen tussen Amerikaanse en Chinese en je stelt dat die gelijkwaardig zijn, dan besef je duidelijk niet wat er gaande is in deze wereld.
Jij moet dringend dit lezen
‘Europa is een gehandicapte grootmacht’: professor Sven Biscop over de nood aan een sterke EU

U schrijft nog: ‘Europa moet opletten dat het niet het Oostenrijk-Hongarije van de 21ste eeuw wordt: meer machtsattributen dan reële macht, en met zo’n ingewikkelde besluitvorming dat het uiteindelijk ondergeschikt is aan zijn voornaamste bondgenoot – keizerlijk Duitsland destijds voor Wenen, de VS voor Brussel.’ Dat zien we ook. Als puntje bij paaltje komt, schuilen veel lidstaten graag onder de Amerikaanse paraplu. Zijn we op dat vlak te naïef?​

“Inderdaad. Veel mensen in de ‘strategische gemeenschap’ van Europa zijn te onderdanig tegenover de VS. Misschien nemen ze te veel hun wensen voor werkelijkheid. De VS redeneren namelijk wél vanuit hun nationale belangen.

“Uiteraard vallen onze belangen dikwijls samen. Uiteraard is een stabiel en welvarend Europa in hun belang, maar die belangen overlappen niet volledig. De VS kijken met een heel andere blik naar de wereld. Zij zien zichzelf als de machtigste onder de grootmachten. Ze zijn Number One en ze willen dat blijven. Daarom kijken ze ook vanuit een heel ander perspectief naar China dan wij.

“Het idee dat de VS altijd onze problemen zullen komen oplossen, is volledig achterhaald. Sommige mensen willen dat gewoonweg niet zien. Let wel, dit is zeker geen pleidooi tegen een alliantie met de VS. Maar ook binnen een alliantie moet je voor je eigen belangen durven opkomen.”

De world press freedom index zegt gewoon iets of de media onder druk staat, dat ze zaken vrij mogen printen. Een pers die vrij is, kan ook gewoonweg simplistische zever vertellen he.
De Belgische media is gewoon gericht op "jan modaal" die nood heeft aan voorgekauwde informatie. Héél simplistisch, niet te gedetailleerd en slechts 1 standpunt. Voor Mieke en de Jos is dat meer dan genoeg.

De media over corona-debat

Zo heilig zijn we nu ook weer niet.

Als de VRT u niet aanstaat, kijk dan naar VTM? Of lees kranten? Als heel het Belgische medialandschap volgens u allemaal verkeerd of onvolledig zijn, kijk dan naar Nederlandse zenders? Als dat u niet aanstaat kijk dan naar BBC, CNN, of godbetert Russische staatspropaganda zoals Russia Today? Het staat allemaal vrij tot uw beschikking. Maar neen, liever ongefundeerd neuten over onze media en in één moeite dan maar beweren dat er "dus niet veel verschil is tussen onze media en die van pakweg China". :wtf: :wtf:

Volgens mij ben je zelf méér Mieke en Jos dan je zelf denkt. Op Facebook en YouTube zit het vol met mensen als jij die denken dat onze media niet deugen, al dan niet verwikkeld in conspiracy theorieën. En maar heulen met regimes zoals in China en Rusland.

Arm Europa met dergelijke inwoners die nog niet eens de waarde beseffen van de enorme vrijheden die ze mogen genieten. Echt.

Geruchten 😀. Waar hebben we dat nog gehoord. Als een Chinees met de boekhouding klooit dan is dat maffia, als een Belg friet in het zwart bakt dan is dat de hardwerkende Vlaming die probeert te overleven onder het juk van de onredelijke Belgische fiscus.

Feit is dat als je naar de frietchinees rijdt, je hoogstwaarschijnlijk thuiskomt met friet. Bij de frietvlaming is het gokken, die is deze maand toevallig op verlof, is ziek, werkt ‘s middags niet, ofwel net ‘s avonds niet of in het weekend niet.
Bwa, zover is het nog niet gezocht.

‘nieuwe maffia’: het gele gevaar sluipt door de keukendeur
In Panorama...reportage...en van de Chinezen hoorde je helemaal niks meer. Die doen het slimmer: via de financiële wereld dringen ze binnen. Dat gaat opvallend, met investeringen in en overname van grote bedrijven, maar ook sluipend.
...
De Belgische horeca is al jarenlang in de greep van buitenlandse investeerders die dit gebruiken als witwasmachine.
... Het geld komt van Chinezen uit Macao. Een insider: “Het recept is simpel. Het is oncontroleerbaar wat er in deze zaken wordt omgezet en wat er wordt verdiend. In België is het ook nog eens heel gemakkelijk om met de inkoop van bijvoorbeeld vlees te sjoemelen en een deel buiten de facturen te houden.”

Maar mss heeft het geen zak te maken met de frituren.

Frappant is wel dat die eventjes zulke hoge bedragen kunnen aanbieden dat velen bezwijken.

De frituur hier aan de kerk hebben ze ook proberen over te nemen.
Moeten niet veel gezegd hebben, gewoon meteen het bedrag gezegd.
Toch niet toegehapt
Niet veel weken later hetzelfde, maar anderen. (nee ook niet toegehapt)

Is er eigenlijk 1 ding positief in het leven voor u buiten gaan wandelen?
frieten, ook van de frietchinees

(Om het pessimisme aan te vullen.
Op mijn vorig werk was de oudere IT'er (50+) duidelijk afgeschreven.
Waar de oude garde bewust werd weggepest, tot vele ontslagen toe, stond men al te zwaaien met IT'ers in verweggistan.
Vaak in online meetings en eindeloze kutchats gezeten om die mensen wegwijs te maken tot uiterste frustratie toe.
)

Laatst bewerkt:
mac-bc waarom ben jij zo extreem in de andere richting? Jij lijkt me wat te hard mee te zijn gegaan in trump's CHAINA retoriek. Het idee van de "westerse wereld" is anno 2021 ook maar een naief droombeeld meer imo. We hebben net gezien hoe snel dat vervalt in every man for himself. Zelfs binnen europa. Wij zijn geen blok zoals china dat is. In zekere zin is onze ver doorgedreven individualiteit onlosmakelijk verbonden met ons idee van democratie en de daarbijhorende rechten die we verwachten. Hier is het vooral iedereen voor zich en telt the greater good enkel als we er zelf albsoluut niet door gehinderd worden. Het valt nog te zien of onze democratien wel deftig blijven werken volgende decennia want zelfs binnen naties zijn de scheuren aant groeien. Ik zie ons nog sneller in burgeroorlogen onszelf uiteen rijten dan dat we het met china aan de stok krijgen.

Jouw opmerking staat vol met waarheden als een koe, maar het bizarre en ironische is dat je je daarvoor tot mij richt.

Ik ben hier uitgerekend diegene die oproept tot meer gezond nationalisme (en dus tot meer onderlinge samenhang) om te overleven in een wereld met landen als China die inderdaad veel meer samenhang kennen en die wél als een blok samenhangen tegen de rest.

En wat is uw reactie? "Goh mac-bc, in China kennen ze meer onderlinge samenhang hoor, wij zullen uit elkaar vallen als wij niet meer als één blok nadenken". -> Euh, is dat nu niet exact waar ik toe oproep? Wat is dit eigenlijk voor fatalisme die uitgaat van uw post?

"Wij zijn geen blok zoals China dat is". Wel, no shit Sherlock. En weet je hoe dat komt? Lees hier eens het forum, en lees hier eens dit topic. Ze heulen nog liever mee met China dan op te komen voor de eigen cultuur en beschaving.

Dus ik zou een oproep willen doen: copy/paste uw post, en richt uw posts tot Matthias55, Merlion, Wilto, enzovoort. Want het is een correcte boodschap, die zij duidelijk niet willen horen of die ze gewoon niet erg vinden. Weg met ons.

Laatst bewerkt:
Geruchten 😀. Waar hebben we dat nog gehoord. Als een Chinees met de boekhouding klooit dan is dat maffia, als een Belg friet in het zwart bakt dan is dat de hardwerkende Vlaming die probeert te overleven onder het juk van de onredelijke Belgische fiscus.

Man, wat een laag niveau van uw posts dat je hier maar blijft uitbraken.

Dit is gewoon je zuiverste racisme. Vervang "frietvlaming" door "Afrikaan" en deze post wordt gewoon instant verwijderd met een permanente ban aan je broek. Ik twijfel om te reporten.

Wat is eigenlijk je bedoeling kerel? Ga ergens spammen in een "I love China :love2::love2::love2:" topic om god weet welke reden, maar dit soort bullshit heeft niets meer met Politiek & Actualiteit te maken. Of ben jij een zoveelste spambot van de CCP?

Terug
Bovenaan