Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Je kan ermee lachen maar het is jammer genoeg bijna de realiteit geworden.

Maar het zit hem in allerlei zaken, zowel bij de directe keuze van merken:
- Smartphone? Koop geen Huawei of Xiaomi maar koop Apple of Samsung
- Omvormer voor uw PV-installatie? Vraag of je een Duitse SMA mag hebben i.p.v. een Huawei
- Enzovoort.

Maar ook in het algemeen:
- Koop niet constant die goedkope brol in de Action waarbij de prijzen zodanig laag zijn dat het niet anders kan dan geproduceerd in slechte omstandigheden in China, maar koop meer in kleine zelfstandige winkels. In plaats van plastieken brol speelgoed uit de Action, koop houten speelgoed bij een lokale handelaar. Geen garantie, maar meer kans.
- Ga niet voor 2 euro verschil plots exact hetzelfde spul op fucking Alibaba kopen. Ook al wordt het eindproduct sowieso in China gemaakt, als je moet kiezen tussen 10 euro marge voor Bol.com of voor 8 euro marge voor Alibaba, kies dan voor 10 euro marge bij Bol.com.
- Enzovoort.

Je kan veel meer doen dan je denkt. Maar ik besef ook dat het Westerse materialisme de Westerse verwaandheid daarbij zwaar in de weg staan en dergelijke keuzes niet evident maken voor Jan met de Pet.
Dat laatste is idd het probleem , het leven is hier ook duur he , de vraag naar goedkopere producten is hier ook gewoon groot ,en daar heeft China (met hulp van het Westen) gretig op ingespeeld .

Ik zie ook dat die smartwatch van Huawei een stuk goedkoper is dan die van Apple of Samsung, maar zijn die nog echt zoveel slechter ?
 
Heb je daar een beeld op , hoe de gemiddelde Chinees nog kijkt naar Europa ? Zeker nu met de coronacrisis ? Lachen die ons vierkant uit ?

Ons uitlachen? Dat zou er nog moeten aan mankeren.

Er eerst degoutante eetgewoontes op nahouden zoals het opfretten van vleermuizen, de daardoor uitgebroken ziektes vervolgens opzettelijk gaan verzwijgen om geen gezichtsverlies te moeten lijden, onderzoekers van het WHO weigeren binnen te laten, vervolgens een pandemie veroorzaken waar ze zelf veel minder last van hebben omwille van hun autoritaire regime met gebrek aan respect voor de mensenrechten, ... En dan zouden ze de andere landen (die wél respect hebben voor de mensenrechten) nog eens uitlachen ook?! Wat voor arrogantie zou je daarvoor moeten hebben? Dat woord moet nog uitgevonden worden denk ik.
 
En wat met TikTok :p veel te populair bij de jeugd die er duidelijk geen graten inziet dat dat ook "Made In China" is.
Ge gaat een onozel appke (waar ik trouwens de laatste tijd nog meer op zit dan op insta en snapchat 💀) toch niet vergelijken met dat quasi onze gehele productieketen gebouwd is op goedkope arbeid en productie uit m.n. China?
Als je de social media giganten wil aanpakken, richt uw peilen dan eerder op facebook.

Je kan ermee lachen maar het is jammer genoeg bijna de realiteit geworden.

Maar het zit hem in allerlei zaken, zowel bij de directe keuze van merken:
- Smartphone? Koop geen Huawei of Xiaomi maar koop Apple of Samsung
- Omvormer voor uw PV-installatie? Vraag of je een Duitse SMA mag hebben i.p.v. een Huawei
- Enzovoort.

Maar ook in het algemeen:
- Koop niet constant die goedkope brol in de Action waarbij de prijzen zodanig laag zijn dat het niet anders kan dan geproduceerd in slechte omstandigheden in China, maar koop meer in kleine zelfstandige winkels. In plaats van plastieken brol speelgoed uit de Action, koop houten speelgoed bij een lokale handelaar. Geen garantie, maar meer kans.
- Ga niet voor 2 euro verschil plots exact hetzelfde spul op fucking Alibaba kopen. Ook al wordt het eindproduct sowieso in China gemaakt, als je moet kiezen tussen 10 euro marge voor Bol.com of voor 8 euro marge voor Alibaba, kies dan voor 10 euro marge bij Bol.com.
- Enzovoort.

Je kan veel meer doen dan je denkt. Maar ik besef ook dat het Westerse materialisme de Westerse verwaandheid daarbij zwaar in de weg staan en dergelijke keuzes niet evident maken voor Jan met de Pet.

Les 1 in inleiding tot de economie: als mensen moeten kiezen tussen 2 quasi dezelfde producten met amper (informatie over het) kwaliteitsverschil (SMA of Huawei), dan gaan ze voor de laagste prijs.
En Apple niet gemaakt in China? Misschien het effectief assembleren niet, maar quasi al die onderdelen wel (of hebben materiaal van ginder).
 
Ge gaat een onozel appke (waar ik trouwens de laatste tijd nog meer op zit dan op insta en snapchat 💀) toch niet vergelijken met dat quasi onze gehele productieketen gebouwd is op goedkope arbeid en productie uit m.n. China?
Als je de social media giganten wil aanpakken, richt uw peilen dan eerder op facebook.
De vraag die ik me stel is , steun je dan niet(onbewust) een communistisch regime door massaal filmpkes te maken op TikTok? Waardoor die nog machtiger worden .

Enja ik betrap me er ook wel op dat ik meer de laatste tijd daar wat op zit te scrollen
 
Je kan ermee lachen maar het is jammer genoeg bijna de realiteit geworden.

Maar het zit hem in allerlei zaken, zowel bij de directe keuze van merken:
- Smartphone? Koop geen Huawei of Xiaomi maar koop Apple of Samsung
- Omvormer voor uw PV-installatie? Vraag of je een Duitse SMA mag hebben i.p.v. een Huawei
- Enzovoort.

Maar ook in het algemeen:
- Koop niet constant die goedkope brol in de Action waarbij de prijzen zodanig laag zijn dat het niet anders kan dan geproduceerd in slechte omstandigheden in China, maar koop meer in kleine zelfstandige winkels. In plaats van plastieken brol speelgoed uit de Action, koop houten speelgoed bij een lokale handelaar. Geen garantie, maar meer kans.
- Ga niet voor 2 euro verschil plots exact hetzelfde spul op fucking Alibaba kopen. Ook al wordt het eindproduct sowieso in China gemaakt, als je moet kiezen tussen 10 euro marge voor Bol.com of voor 8 euro marge voor Alibaba, kies dan voor 10 euro marge bij Bol.com.
- Enzovoort.

Je kan veel meer doen dan je denkt. Maar ik besef ook dat het Westerse materialisme de Westerse verwaandheid daarbij zwaar in de weg staan en dergelijke keuzes niet evident maken voor Jan met de Pet.

zoals het al eerder is gezegd : niet zo simpel

koop Apple of Samsung : kijk eens na waar alle onderdelen van komen en waar het wordt geassembleerd

Zonnepanelen zelfde : meeste werken gewoon onder andere naam maar worden daar gemaakt.

Bol.com : zelfde brol als alibaba maar duurder omdat er een tussenpersoon in zit
 
Dat laatste is idd het probleem , het leven is hier ook duur he , de vraag naar goedkopere producten is hier ook gewoon groot ,en daar heeft China (met hulp van het Westen) gretig op ingespeeld .

Ik zie ook dat die smartwatch van Huawei een stuk goedkoper is dan die van Apple of Samsung, maar zijn die nog echt zoveel slechter ?

Ach, "het leven is hier niet goedkoop" is maar een zwak excuus hoor. Het draait gewoon om hebzucht en keuzes maken. Om uw voorbeeld te nemen: je kan een goedkope Chinese Xiaomi smartphone kopen en een goedkope Huawei smartwatch. Of je kan gewoon een Apple iPhone kopen en stellen dat je nog wel even spaart voor die smartwatch.

Maar neen, wij moeten altijd alles per se hebben. Allerlei domme gadgets die we niet nodig hebben. En liefst ook onmiddellijk. En ondertussen blijven we onze grootste rivaal China sterker en sterker maken. Ik begrijp dat niet.

Het is gewoon een gebrek aan een beetje gezond paternalisme. En bij deze ook een boodschap aan alle zogezegde "nationalisten" van N-VA en Vlaams Belang: in plaats van met uw Vlaamse vlaggetjes te staan zwaaien, zouden jullie beter wat meer letten op jullie eigen consumentengedrag. Je zal er uw geliefde vaderland veel meer plezier mee doen dan met uw typisch kortzichtig kerktoren-nationalisme.
 
zoals het al eerder is gezegd : niet zo simpel

koop Apple of Samsung : kijk eens na waar alle onderdelen van komen en waar het wordt geassembleerd

Zonnepanelen zelfde : meeste werken gewoon onder andere naam maar worden daar gemaakt.

Bol.com : zelfde brol als alibaba maar duurder omdat er een tussenpersoon in zit

Allemaal zwakke excuses. Je leest mijn posts ook niet.

Ja, een iPhone wordt ook deels gemaakt in China. Maar:
A) Niet alle onderdelen
B) Niet het design
C) En vooral: niet de winsten. Die gaan nog steeds voor het overgrote deel naar de VS.

Bol.com en Alibiba, dat draait niet om een extra tussenpersoon. Dat draait om een andere tussenpersoon. Alibaba: Chinese tussenpersoon, marge op het product vloeit rechtstreeks naar China. Bol.com, marge vloeit naar Nederland.

Stop met die zwakke excuses om niets te moeten doen.
 
Ach, "het leven is hier niet goedkoop" is maar een zwak excuus hoor. Het draait gewoon om hebzucht en keuzes maken. Om uw voorbeeld te nemen: je kan een goedkope Chinese Xiaomi smartphone kopen en een goedkope Huawei smartwatch. Of je kan gewoon een Apple iPhone kopen en stellen dat je nog wel even spaart voor die smartwatch.

Maar neen, wij moeten altijd alles per se hebben. Allerlei domme gadgets die we niet nodig hebben. En liefst ook onmiddellijk. En ondertussen blijven we onze grootste rivaal China sterker en sterker maken. Ik begrijp dat niet.

Het is gewoon een gebrek aan een beetje gezond paternalisme. En bij deze ook een boodschap aan alle zogezegde "nationalisten" van N-VA en Vlaams Belang: in plaats van met uw Vlaamse vlaggetjes te staan zwaaien, zouden jullie beter wat meer letten op jullie eigen consumentengedrag. Je zal er uw geliefde vaderland veel meer plezier mee doen dan met uw typisch kortzichtig kerktoren-nationalisme.
Eum ja oke ? Want enkel N-VA'ers en Belangers kopen bij Ali of van Huawei ?
 
Ge gaat een onozel appke (waar ik trouwens de laatste tijd nog meer op zit dan op insta en snapchat 💀) toch niet vergelijken met dat quasi onze gehele productieketen gebouwd is op goedkope arbeid en productie uit m.n. China?
Als je de social media giganten wil aanpakken, richt uw peilen dan eerder op facebook.

Wat zijn dat "peilen"? En waarom zou je uw pijlen moeten richten op Facebook en niet op die onnozele TikTok, waarvan de Chinese overheid alle informatie binnentrekt die op uw smartphone staat?

Les 1 in inleiding tot de economie: als mensen moeten kiezen tussen 2 quasi dezelfde producten met amper (informatie over het) kwaliteitsverschil (SMA of Huawei), dan gaan ze voor de laagste prijs.
En Apple niet gemaakt in China? Misschien het effectief assembleren niet, maar quasi al die onderdelen wel (of hebben materiaal van ginder).

Les 1 in geopolitiek: als je moet kiezen tussen uw eigen economie sterker maken of dat van uw rivaal, kies dan voor uw eigen economie.

Apple: zie boven.
 
Eum ja oke ? Want enkel N-VA'ers en Belangers kopen bij Ali of van Huawei ?

Neen, maar er zijn gegarandeerd NVA'ers en Belangers die dat doen, terwijl ze toch denken dat ze strijden voor Vlaanderen door met hun vlaggetjes te staan zwaaien. Aan hen wil ik zeggen: stop met vlaggetjes zwaaien en eens om de 4 jaar een bolletje in te kleuren, en denk gewoon eens na over uw consumptiegedrag en over welke app je de volgende keer op uw (Chinese?) smartphone installeert.
 
Allemaal zwakke excuses. Je leest mijn posts ook niet.

Ja, een iPhone wordt ook deels gemaakt in China. Maar:
A) Niet alle onderdelen
B) Niet het design
C) En vooral: niet de winsten. Die gaan nog steeds voor het overgrote deel naar de VS.

Bol.com en Alibiba, dat draait niet om een extra tussenpersoon. Dat draait om een andere tussenpersoon. Alibaba: Chinese tussenpersoon, marge op het product vloeit rechtstreeks naar China. Bol.com, marge vloeit naar Nederland.

Stop met die zwakke excuses om niets te moeten doen.

China heeft zich handig in de globale economie ingewerkt dat je er praktisch niet omheen kan.
In begin niet om politieke macht uit te breiden maar nu gebruiken ze het wel.

Toon me een keer een Smartphone waar er niks of weinig richting Chinese fabrieken gaat?

Jij spreekt over eigen economie maar neemt dan Apple als voorbeeld??????

China heeft handig gebruik gemaakt van onze economische principe van vrije markt.
Er zijn alternatieven maar dan gaan de kosten omhoog.
 
China heeft zich handig in de globale economie ingewerkt dat je er praktisch niet omheen kan.
In begin niet om politieke macht uit te breiden maar nu gebruiken ze het wel.

Toon me een keer een Smartphone waar er niks of weinig richting Chinese fabrieken gaat?

Jij spreekt over eigen economie maar neemt dan Apple als voorbeeld??????

China heeft handig gebruik gemaakt van onze economische principe van vrije markt.
Er zijn alternatieven maar dan gaan de kosten omhoog.

Lees toch eens mijn posts voor je reageert. Alle antwoorden heb ik hier al gepost.
 
De btw-vrijstelling die binnenkort wegvalt voor import onder de 22 euro lijkt me alvast een kleine nudge in de goede richting.
 
Neen, maar er zijn gegarandeerd NVA'ers en Belangers die dat doen, terwijl ze toch denken dat ze strijden voor Vlaanderen door met hun vlaggetjes te staan zwaaien. Aan hen wil ik zeggen: stop met vlaggetjes zwaaien en eens om de 4 jaar een bolletje in te kleuren, en denk gewoon eens na over uw consumptiegedrag en over welke app je de volgende keer op uw (Chinese?) smartphone installeert.
mss moet je een stoppen met denken dat iedereen die op N-VA/Vlaams Belang stemt constant met een Vlaams vlaggetje zwaait .

Voor de rest ben ik het wel mee eens dat we best 2 keer nadenken voor we iets uit China bestellen. Maar is dat dan zoveel beter dar uw product dan uit de VS of Zuid-Korea komt dan ipv China ?

Mijn voorkeur gaat trouwens ook uit naar Bol.com boven Ali , gewoon al omdat retour er zo gemakkelijk is en het veel sneller binnen is , al zou bij de Vlaamse handelaar kopen uiteraard nog beter zijn.
 
ik lees je posten


jij komt af met je argumenten.
Ik vraag voorbeelden van wat we kunnen kopen.

We moeten lokale economie steunen door Apple en bij Bol.com te kopen omdat het lokaal is?????????
Enigste wat je doet is de tussenpersonen rijker maken en zo denk je dat je de lokale economie sterker maakt.
De helft van de grondstoffen van je TV komt uit China. Hoe gaat je dat omzeilen??
Laat staan dat massaproducten in China worden gemaakt.

Wil je lokale economie ondersteunen dan moet je lokale producten kopen. Koop je schoenen van een belgisch merk en in belgische fabrieken gemaakt.
 
Je kan ermee lachen maar het is jammer genoeg bijna de realiteit geworden.

Maar het zit hem in allerlei zaken, zowel bij de directe keuze van merken:
- Smartphone? Koop geen Huawei of Xiaomi maar koop Apple of Samsung
- Omvormer voor uw PV-installatie? Vraag of je een Duitse SMA mag hebben i.p.v. een Huawei
- Enzovoort.

Maar ook in het algemeen:
- Koop niet constant die goedkope brol in de Action waarbij de prijzen zodanig laag zijn dat het niet anders kan dan geproduceerd in slechte omstandigheden in China, maar koop meer in kleine zelfstandige winkels. In plaats van plastieken brol speelgoed uit de Action, koop houten speelgoed bij een lokale handelaar. Geen garantie, maar meer kans.
- Ga niet voor 2 euro verschil plots exact hetzelfde spul op fucking Alibaba kopen. Ook al wordt het eindproduct sowieso in China gemaakt, als je moet kiezen tussen 10 euro marge voor Bol.com of voor 8 euro marge voor Alibaba, kies dan voor 10 euro marge bij Bol.com.
- Enzovoort.

Je kan veel meer doen dan je denkt. Maar ik besef ook dat het Westerse materialisme de Westerse verwaandheid daarbij zwaar in de weg staan en dergelijke keuzes niet evident maken voor Jan met de Pet.
De Chinezen zijn al te duur aan het worden, tegenwoordig verplaatst de productie van kleding zich naar andere Aziatische landen, en ook Afrika is zich op de markt aan het zetten wat dat betreft. Wie daar achter de schermen aan de touwtjes trekt weet ik niet.
 
China zeker ?
Zou me inderdaad niet verbazen dat het de Chinezen zijn die daar textielfabrieken runnen in onder andere Ethiopië. Maar wij kruipen liever nog een rondje onder het boetekleed omdat wij een dikke eeuw geleden Afrikaanse slaven deden werken op de rubberplantages.

Trouwens als we lokaal willen produceren mag men om te beginnen al eens iets doen aan de loonkosten en de macht van de vakbonden, anders blijft het roeien tegen de wind in.
 
Verschil is natuurlijk wel dat ze de afrikanen betalen en niet hun handen afhakken of hun kinderen vermoorden als ze niet hard genoeg werken. Ze willen afrika rijk maken zodat ze ook daar hun producten kunnen verkopen. Toch een iets andere insteek dan wat de Leopold voor ogen had.

Als we niet oppassen en onze eigen economie niet richting toekomst kunnen sturen gaan we alsmaar verder achteraan hollen. Als we dan ook nog eens zouden weigeren chinese producten binnen te halen "uit principe" gaan we onszelf helemaal nekken. Als je dat een paar decennia blijft volhouden gaan we helemaal niets meer voorstellen. Een Iphone kopen ipv huawei is gewoon onnozel imo. Je betaalt meer voor minder, er vloeit nog steeds een hoop geld naar china en als je denkt daar de US mee te steunen kom je bedrogen uit want die winst verdwijnt via tax paradijzen in de koffers van grote multinationals. Of je het nu hebt over drones, AI, zelfrijdende wagens, digitale economie, quantum computers & communicatie, biotech, zelfs chip design, ... cheap zijn ze nog wel maar de tijd van simpele chinese knockoffs is voorbij, ze zijn ons gepasseerd. Als we uit principe over lange tijd chinese high tech gaan weren en liever uit nationalistische overtuiging inefficiënte duurdere rommel gaan kopen... Dan rijden wij hier rond met ladas terwijl ze aan de andere kant van de chinese muur in hun zelfrijdende wagens VR films liggen te streamen over hun 7g quantum netwerk. We moeten proberen zelf terug hoog technologische productie naar hier te halen. high tech afzweren en lokaal duurder en slechter kopen das onszelf in de voet schieten. Dan zijn wij de isolationistische plan economie en china de vaandeldrager van vrije markt kapitalisme. Zou lichtjes ironisch zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op 9lives herinnerde ik me ooit een topic over Belgische bedrijven die we allemaal verkocht hebben aan buitenlandse holdings. Waren aandeelhouders toen echt zo kortzichtig?
 
Terug
Bovenaan