Het vrouwenpeloton

Je mag als ploegleider niet met je renster de hele colonne langs links voorbij rijden. Aansluiten, en vervolgens mag de renster dan van auto tot auto gaan. En later opnieuw je (in dit geval) nummer 1 plek in nemen achter het peloton.

We zullen Ruben Van Gucht voor zijn kerstmis eens het uci reglement opsturen.
 
Ine wist het ook niet, maar ja die zijn beiden waarschijnlijk meer in elkaars ogen aan het kijken dan naar de koers zelf 😂
 
Welke Mont Ventoux?
Er zijn maar twee bergen in de vrouwentour. Welke zou ik bedoelen denk je? Ff gemist van iconische berg.

Buiten de strafseconden hebben ze ook wat renners opgevist die te laat waren, oa. Confalonieri, Barnes en Henttala. Die kunnen misschien in de sprint morgen nog uitpakken, als er niet nog een vluchter wegrijdt. Ook beetje rare move, want dit is ook niet eerlijk voor diegenen die moeite hebben gedaan om binnen tijd uit te rijden. Maar weet niet hoeveel seconden het scheelt.

In principe geen superraar verloop voor een vrouwenkoers: dat is vaker tactisch een warboel. Het was imo meer SDWorx die geen goesting had om verantwoordelijkheid te nemen, waarop ze gewoon . Je moet het echt bekijken als een soort Jumbo². Die zijn zo dominant, dat de andere ploegen ze verplicht laten werken. Als ze dat niet doen of twijfelen dan krijg je deze scenarios. T'is niet dat Bauernfeind een pannenkoek is. K'heb ze zelfs in de prono, vandaar da'k ook blij ben met den uitslag. :oi22:
 
Wat ik heel vreemd vind in de vrouwensport is hoe gelukkig ze wel niet zijn voor hun tegenstander. Vandaag ook weer. Reuser was heel gelukkig voor Bauernfeind. Die 2 zijn geen teamgenoten of geen landgenoten. Reuser gunde het Bauernfeind gewoon enorm.

Ik weet niet of jullie Danica Patrick kennen. Danica was vroeger een grote naam in de Amerikaanse autosport en heeft afgelopen weekend in Budapest, na de GP van Hongarije, de flash-interviews afgenomen van de 3 mannen die op het podium stonden. Danica heeft bakken kritiek over zich heen gekregen omdat ze vertelde dat het logisch was dat er zo weinig vrouwen in de F1 raken. Vrouwen zijn gewoon minder competitief, hebben gewoon veel minder killer instinct. Als ik naar deze TdF krijg moet ik toch wel toegeven dat er een kern van waarheid zit in hetgeen Danica vertelde. Die vrouwen zijn allemaal zo vriendelijk voor elkaar. Ik weet ook wel dat er uitzonderingen op de regel zijn, maar het verschil met mannenwielrennen is toch enorm, en dan heb ik het niet over de snelheid.
 
https://sporza.be/nl/2023/07/27/plo...capabel-om-deze-tour-te-leiden~1690476865707/

Deze man :unsure:

"Als hoofdcommissaris bij de UCI moet je even nadenken of dit het klassement kan beïnvloeden. Ik hoop dat ze zondag met een tevreden gezicht in de spiegel kunnen kijken en dan niet denken: we hebben de Tour verkloot met 5 seconden."

Ja jong, wat een non-argument. Dus een topfavoriete mag meer stayeren dan een simpele knecht? Misschien moet je zelf maar eens beseffen dat een topfavoriete meer in beeld wordt genomen en stayeren dus sneller kan opvallen.
 
T'is dat het soms gedoogd wordt igv materiaalpech. Ze zouden het universeel moeten toepassen. Nu vind ik het echt sneu, want mogelijks gaan een paar seconden de Tour beslissen.
 
Vind het allemaal toch een beetje "zwak" , heel dat vrouwenwielrennen. Dan heb ik het niet over het verschil in kracht tussen mannen en vrouwen maar wat een bont allegaartje is me dat toch. Komt allemaal niet zo professioneel over. Voorbije zondag was er dan Kopecky die haar gele trui mag tonen aan gans vlaanderen in Vive le Velo, vinden de ploeggenoten het nodig om daar een misplaatst showtje op te voeren door godbetert in beeld te springen als ware het de leerlingen van het vijfde leerjaar en de regionale zender komt een bezoekje brengen omdat er een nieuw speeltuig staat op de speelplaats. "lotte for president!!!" en maar giechelen en maar met beertjes smijten. 't Kan aan mij liggen maar ik vond het tenenkrullend en vooral de bevestiging van "die zijn er nog niet". Het koersniveau is al even bedenkelijk.

Er zullen er ongetwijfeld weer toeteren voor "gelijke weddes en verdiensten" maar ik word hier toch allemaal niet warm van.
 
Voorbije zondag was er dan Kopecky die haar gele trui mag tonen aan gans vlaanderen in Vive le Velo, vinden de ploeggenoten het nodig om daar een misplaatst showtje op te voeren door godbetert in beeld te springen als ware het de leerlingen van het vijfde leerjaar en de regionale zender komt een bezoekje brengen

Bij de mannen gaat het er inderdaad een pak volwassener aan toe :unsure:

https __static.hbvl.be_Assets_Images_Upload_2015_07_07_4e863324-24eb-11e5-83ac-e38bc8ec67ea_we...jpg


Of deze


Maar alle gekheid op een stokje, ik volg wel het sentiment over de koers zelf.
 
Vind het allemaal toch een beetje "zwak" , heel dat vrouwenwielrennen. Dan heb ik het niet over het verschil in kracht tussen mannen en vrouwen maar wat een bont allegaartje is me dat toch. Komt allemaal niet zo professioneel over. Voorbije zondag was er dan Kopecky die haar gele trui mag tonen aan gans vlaanderen in Vive le Velo, vinden de ploeggenoten het nodig om daar een misplaatst showtje op te voeren door godbetert in beeld te springen als ware het de leerlingen van het vijfde leerjaar en de regionale zender komt een bezoekje brengen omdat er een nieuw speeltuig staat op de speelplaats. "lotte for president!!!" en maar giechelen en maar met beertjes smijten. 't Kan aan mij liggen maar ik vond het tenenkrullend en vooral de bevestiging van "die zijn er nog niet". Het koersniveau is al even bedenkelijk.

Er zullen er ongetwijfeld weer toeteren voor "gelijke weddes en verdiensten" maar ik word hier toch allemaal niet warm van.
Dus je benoemd de sport als onwaardig en haalt daarbij een fragment uit een amusementsshow waarbij mensen wat zot doen? Fragment niet gezien maar je beseft toch dat dit volledig los staat van de sport? Genoeg sporters die cringe voor de dag komen naast het veld.

Moest je nu het ritverloop als voorbeeld nemen kan ik er nog enigszins inkomen. Maar t is alom nervositeit in de eerste TdF's. De sport staat voor een groot deel in kinderschoenen. Je kan moeilijk van ervaren rensters spreken als er amper koersen van niveau zijn. Truyen bijv. bezweek wsl bijna van nervositeit bij het ingaan van de legendarische velodroom. Kan alleen naar verbeteren de volgende jaren.
 
Dat mensen hier überhaupt nog van schrikken is wel vreemd. De vrouwen hebben niet ineens al hub achterstand ingehaald op een jaar tijd natuurlijk.
Een deel van de rensters aan de start zijn ook maar veredelde amateurs natuurlijk. Laat ons ook een kat een kat noemen.
Het is is nog zeker niet op het niveau van de mannen, maar dat kan je ook onmogelijk verwachten. En ook bij de mannen heb je er bij die technisch niet zo sterk zijn, maar dat zijn uitzonderingen. Hier is iemand die op een redelijk niveau met de fiets omkan een uitzondering.

Tactisch is er ook nog veel bij te leren. Maar dat hangt ook samen met de fysieke eigenschappen. Als je rensters hebt die 2 niveaus hoger staan en wegrijden op een tempo waar het peloton niet aankan, dan is er nog weinig tactiek die helpt. Het tempo eruit bij de vrouwen is bijna op een tempo lokale wielertoeristen. Dat peloton rijdt 37-38 op het vlakke, en soms nog trager.

Je moet daar gewoon met een andere bril naar kijken. En in hun context vallen er zeker wel mooie en spannende dingen te doen.
Ook heb je echte atleten en vrouwen die leven voor hun sport op niveau mannen hoor.
 
Ik geniet wel van deze tour des femmes hoor MrKend54l, en ik kijk er ook met een heel andere bril naar, maar het is soms toch echt wel een vreemde bedoening. En ik snap dat het nog allemaal heel nieuw is voor de dames, maar ik begrijp niet dat er soms zo vreemde tactische beslissingen genomen worden. En dit vooral omdat degenen die die tactische beslissingen moeten nemen, de ploegleiders, toch wel wat meer ervaring hebben. Allé, dat denk ik toch.

Soit, het is in elk geval beter dan geen koers. Wat moet je anders doen met dit zeikweer dan naar het wielrennen kijken op tv :)
 
Er zullen er ongetwijfeld weer toeteren voor "gelijke weddes en verdiensten" maar ik word hier toch allemaal niet warm van.
En wat heeft dat er nu mee te maken? Gelijke verdiensten zullen er wel zijn als er gelijke omstandigheden zijn en gelijke concurrentie. Want zoals iemand al zei staat het als een paal boven water dat er enorme verschillen zijn inzake niveau. Dat is pijnlijk duidelijk in de TdF. Er zijn gewoon niet voldoende topploegen om met een degelijk veld aan de start te komen. Maar het komt nog wel. Aan de andere kant is het leuk dat een paar 'mindere' renders al die kans krijgen. Kan alleen maar prikkelen om de stap te maken. Maar mekkeren over gelijke lonen zoals die USA-voetbalsters daar krijg ik het echt van. Wat een arrogantie.

Hier de beelden in kwestie teruggevonden. Op zich niets cringe aan imo. Ze geeft ook dit seizoen meermaals aan dat ze zich heel goed voelt in die ploeg. Ze lijkt me ook niet het type dat dergelijke "attenties" zichtbaar apprecieert, maar ik denk dat het mentaal wel iets achterlaat.

Het is duidelijk dat er velen nog in de fase zitten van: "we moeten samen onze sport nog promoten", wat je ziet bij nichesporten. Communicatie staat dan meer in dienst van de sportpromotie en minder voor eigen promotie. Men is ook bijna altijd blij dat men wordt benaderd door media. Bij de mannen ook vaak een ander verhaal ("zijn ze daar weer": staat vaak op hun gezicht te lezen). Ipv. de hypercompetitieve topsportomgeving. Dat vrouwen minder competitief zijn is daarom een verkeerde conclusie. In min of meer gelijkgestelde sporten (zoals tennis mss) zie je dat toch wel?
 
Wat ik heel vreemd vind in de vrouwensport is hoe gelukkig ze wel niet zijn voor hun tegenstander. Vandaag ook weer. Reuser was heel gelukkig voor Bauernfeind. Die 2 zijn geen teamgenoten of geen landgenoten. Reuser gunde het Bauernfeind gewoon enorm.

Ik weet niet of jullie Danica Patrick kennen. Danica was vroeger een grote naam in de Amerikaanse autosport en heeft afgelopen weekend in Budapest, na de GP van Hongarije, de flash-interviews afgenomen van de 3 mannen die op het podium stonden. Danica heeft bakken kritiek over zich heen gekregen omdat ze vertelde dat het logisch was dat er zo weinig vrouwen in de F1 raken. Vrouwen zijn gewoon minder competitief, hebben gewoon veel minder killer instinct. Als ik naar deze TdF krijg moet ik toch wel toegeven dat er een kern van waarheid zit in hetgeen Danica vertelde. Die vrouwen zijn allemaal zo vriendelijk voor elkaar. Ik weet ook wel dat er uitzonderingen op de regel zijn, maar het verschil met mannenwielrennen is toch enorm, en dan heb ik het niet over de snelheid.
De laatste jaren heb ik de indruk dat het ook is bij de mannen.
Oké, het is veeleer handjes en schouderklopjes geven, maar de eerlijke glimlach is niet veraf. Je mag niet van een man verwachten dat die een niet-teamcollega ineens gaat knuffelen na de finish.
Cavendish was een mooi voorbeeld in afgelopen Giro. Graag meer van dat.
 
Vind het allemaal toch een beetje "zwak" , heel dat vrouwenwielrennen. Dan heb ik het niet over het verschil in kracht tussen mannen en vrouwen maar wat een bont allegaartje is me dat toch. Komt allemaal niet zo professioneel over. Voorbije zondag was er dan Kopecky die haar gele trui mag tonen aan gans vlaanderen in Vive le Velo, vinden de ploeggenoten het nodig om daar een misplaatst showtje op te voeren door godbetert in beeld te springen als ware het de leerlingen van het vijfde leerjaar en de regionale zender komt een bezoekje brengen omdat er een nieuw speeltuig staat op de speelplaats. "lotte for president!!!" en maar giechelen en maar met beertjes smijten. 't Kan aan mij liggen maar ik vond het tenenkrullend en vooral de bevestiging van "die zijn er nog niet". Het koersniveau is al even bedenkelijk.

Er zullen er ongetwijfeld weer toeteren voor "gelijke weddes en verdiensten" maar ik word hier toch allemaal niet warm van.
Al vind ik dat je gelijk hebt dat het niveau van de vrouwen nog niet het niveau haalt van de mannen - vind ik uw voorbeeld er niets mee te maken hebben.

Als morgen Pogacar in (de Sloveense versie van) Vive le Velo staat te springen, te dansen en te zingen dan is dat volgens u het bewijs dat Pogacar maar een platte vijg is, niet kan koersen en niet professioneel bezig is? Want ik zie Pogacar (de eeuwige speelvogel) tot zoiets in staat als ze het lief zouden vragen :D En zijn ploegmakkers zie ik dan met confetti naar hem gooien!
 
Peloton zich wederom verkeken op de vlucht :laugh: :unsure:

En ondertussen hebben ze Danny Stam uit koers gezet als ploegleider tijdens deze TDF..
Heeft blijkbaar vooral te maken met zijn arrogante tirade gisteren waarin hij de organisatie incapabel noemt, tsja terecht denk ik dan.

1 dag later weet hij trouwens nog altijd niet wat hij verkeerd heeft gedaan, dan heb je hier ook weinig te zoeken en kan hij zijn vrijgekomen tijd spenderen met het doornemen van het reglement. Dat je in de 'heat of the moment' dingen niet deftig ziet kan ik nog aannemen, maar na een dagje slapen zou het verstand toch moeten zegevieren. Bij hem duidelijk dus niet.
 
En wat heeft dat er nu mee te maken? Gelijke verdiensten zullen er wel zijn als er gelijke omstandigheden zijn en gelijke concurrentie. Want zoals iemand al zei staat het als een paal boven water dat er enorme verschillen zijn inzake niveau. Dat is pijnlijk duidelijk in de TdF. Er zijn gewoon niet voldoende topploegen om met een degelijk veld aan de start te komen. Maar het komt nog wel. Aan de andere kant is het leuk dat een paar 'mindere' renders al die kans krijgen. Kan alleen maar prikkelen om de stap te maken. Maar mekkeren over gelijke lonen zoals die USA-voetbalsters daar krijg ik het echt van. Wat een arrogantie.

Hier de beelden in kwestie teruggevonden. Op zich niets cringe aan imo. Ze geeft ook dit seizoen meermaals aan dat ze zich heel goed voelt in die ploeg. Ze lijkt me ook niet het type dat dergelijke "attenties" zichtbaar apprecieert, maar ik denk dat het mentaal wel iets achterlaat.

Het is duidelijk dat er velen nog in de fase zitten van: "we moeten samen onze sport nog promoten", wat je ziet bij nichesporten. Communicatie staat dan meer in dienst van de sportpromotie en minder voor eigen promotie. Men is ook bijna altijd blij dat men wordt benaderd door media. Bij de mannen ook vaak een ander verhaal ("zijn ze daar weer": staat vaak op hun gezicht te lezen). Ipv. de hypercompetitieve topsportomgeving. Dat vrouwen minder competitief zijn is daarom een verkeerde conclusie. In min of meer gelijkgestelde sporten (zoals tennis mss) zie je dat toch wel?

Ik zal misschien wat overgereageerd hebben, mea culpa. Maar ik weet wel nog dat ik naar dat interview zat te kijken en ik het echt wel lastig vond vooral omdat er gewoon geen interview meer volgde na het "intermezzo". Nu je het stuk er gewoon los uithaalt zijn dat natuurlijk leuke beelden, zeker als ze vanuit de communicatiecel komen van sd-worx maar het gevoel dat ik toen had was wel "allez gasten (ofte dames), dat gaat hier nu toch niet", als ik het me goed voorheb was er ook een thema aangehaald dat toch wat diepgang verdiende. Kunst zit er in "weten wanneer het kan", en toen vond ik dat echt geen gepast moment.

trouwens, de casus "coucke" aanhalen, zoals ik hier ergens las, als dat het bij de mannen kan is een non-argument. Dat was nog van een veel erger en beschamender niveau, ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn :)
 
Al vind ik dat je gelijk hebt dat het niveau van de vrouwen nog niet het niveau haalt van de mannen - vind ik uw voorbeeld er niets mee te maken hebben.

Als morgen Pogacar in (de Sloveense versie van) Vive le Velo staat te springen, te dansen en te zingen dan is dat volgens u het bewijs dat Pogacar maar een platte vijg is, niet kan koersen en niet professioneel bezig is? Want ik zie Pogacar (de eeuwige speelvogel) tot zoiets in staat als ze het lief zouden vragen :D En zijn ploegmakkers zie ik dan met confetti naar hem gooien!
Mijn voorbeeld gaat dan ook niet over de kwaliteit van de rensters maar de gehele omkadering die nog verder ontwikkeld moet worden. Ergens ook logisch, de mannen waren vroeger ook maar een bont allegaartje tesaam.

En ik zie pogocar en zijn ploeggenoten tot veel in staat maar niet tot zo een toestanden op dag 1 van de grootste rittenkoers en nadat ze net het geel veroverdh ebben.
 
Terug
Bovenaan