Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?

• Totaal aantal stemmers
    276
West-vlaming in hart en nieren en ook werkzaam tussen hoofdzakelijk West-vlamingen.

Ik kan West-vlaams vanzelfsprekend apperciëren en daarnaast ook wel het Limburgs. Voelt zo wat gemoedelijk aan.

Een gigantisch probleem wel voor de West-Vlamingen. Als ze pogingen ondernemen om AN te spreken en dat niet frequent doen dan wordt dat een verkrachting van én het Nederlands én het dialect.

Heb voor Aalsters gekozen als perfect mix tussen 'Denders'/Waas en Brussels.
En dialecten zijn prachtig, welke dan ook. Al wie anders beweert is nen onnoezele meutn. :eviltongue:

Edit: Maar ik herken Muñoz en Arevee wel. Bij ons in de dictieles vonden de Antwerpenaren vaak ook dat ze vlekkeloos spraken :D

Krijg nochtans regelmatig te horen dat ik vrij neutraal spreek, zonder echt opvallende Antwerpse klanken.
Spreek ik vlekkeloos? Nee, totaal niet, maar ik denk dat er niemand elke dag door het leven gaat met dezelfde uitspraak als Danny Verstraeten en Martine Tanghe. Als 'Brabander' is je uitspraak sowieso al van nature beter/verstaanbaarder dan iemand uit pakweg Limburg of West-Vlaanderen.

En nog eens over die "vis", ik hoor hier, in zowel regio Schilde/Brasschaat als in hartje Antwerpen zelf, niemand dat uitspreken als "vies", dus geen idee waar dat van komt. De i wordt korter/sneller uitgesproken dan bij eender welke andere Vlaming die ik al heb gehoord.

Krijg nochtans regelmatig te horen dat ik vrij neutraal spreek, zonder echt opvallende Antwerpse klanken.
Spreek ik vlekkeloos? Nee, totaal niet, maar ik denk dat er niemand elke dag door het leven gaat met dezelfde uitspraak als Danny Verstraeten en Martine Tanghe. Als 'Brabander' is je uitspraak sowieso al van nature beter/verstaanbaarder dan iemand uit pakweg Limburg of West-Vlaanderen.

En nog eens over die "vis", ik hoor hier, in zowel regio Schilde/Brasschaat als in hartje Antwerpen zelf, niemand dat uitspreken als "vies", dus geen idee waar dat van komt. De i wordt korter/sneller uitgesproken dan bij eender welke andere Vlaming die ik al heb gehoord.
Misschien hangen beiden samen, en spreek je niet zo neutraal als je denkt ;) Spreek je die vis wel uit als met een "korte, scherpe" i, die jij neutraal vindt, maar eigenlijk gewoon overeenkomt met een neutraler "vies".

Altijd goed gevonden, die Antwerpenaar die tegen mij kwam zeggen: Zoalig, da Liemburregs. Kwo da iek ok e dialect klapde.

Ik ben toch geen voorstander van dat Franse "sk" in het Kortrijks. Al die van Kortrijk werden afgeslacht tijdens de Brugse Metten omdat die van Kortrijk "schild" niet kunnen uitspreken.
Het feit dat ook Vlamingen de sk-klank hebben, is één van de redenen waarom historici twijfelen aan het hele verhaal rond "schild en vriend".

Een kameraad van mij is van regio Sint-Truiden, als ik (regio Waasland) hem plat Truiens hoor praten vind ik dat toch iets hebben. In het algemeen vind ik Limburgse accenten wel iets hebben, die mensen kunnen zingen met hun taal vind ik. Heb ook een tijd in Waregem en omstreken gewerkt en ik vind het West-Vlaams hit or miss. Ofwel versta ik er geen knijt van, ofwel klinkt dat nog wel leuk, maar er is geen gulden middenweg.

Misschien hangen beiden samen, en spreek je niet zo neutraal als je denkt ;) Spreek je die vis wel uit als met een "korte, scherpe" i, die jij neutraal vindt, maar eigenlijk gewoon overeenkomt met een neutraler "vies".

Altijd goed gevonden, die Antwerpenaar die tegen mij kwam zeggen: Zoalig, da Liemburregs. Kwo da iek ok e dialect klapde.

Ik zeg toch niet perfect neutraal (maar wie wil dat nu eigenlijk? geeft grijze muis vibes), maar ik spreek best wel beschaafd voor een Antwerpenaar. Als ik gedronken heb is het iets anders, maar nuchter valt dat heel goed mee. 😂 Mensen uit Antwerpen denken vaak dat ik van ergens anders kom en hier op het werk, waar niemand van Antwerpen is (buiten mij), hadden ze het ook niet echt snel door.

Enfin, wat voor een non-discussie dit. Ge moe er ni vanuit gaan da alleman int platste dialect klapt da mogelijk is eh.

Er is nog een verschil tussen dialect en accent hé. Ik gebruik geen dialectwoorden en ongetrainde mensen gaan bij mij ook niet snel horen waar mijn roots in Vlaanderen precies liggen, maar wie daar wel op getraind is gaat dat snel horen.

Laatst bewerkt:
Als ge echt eens geconfronteerd wilt worden met uzelf, neem eens gesprekken op. Gewoon eens een avond met vrienden of familie.
Ik dacht ook da'k best neutraal sprak..

Wat vrouwen betreft: Limburgs all the way.

Kwade Limburgers blijven schattig. Je zou ze zo in hun wangen willen knijpen.
100% true dees. De Limburgers zijn sowieso de knuffelbeertjes van Vlaanderen al weet ik niet of het iets te maken heeft met hun manier van praten though

Laatst bewerkt:
Als ge echt eens geconfronteerd wilt worden met uzelf, neem eens gesprekken op. Gewoon eens een avond met vrienden of familie.
Ik dacht ook da'k best neutraal sprak..
Ik vind dat een heel vreemde confrontatie, je eigen stem horen. Vroeger nam ik wel eens een interview af tijdens mijn opleiding en dat was toch elke keer verschieten. Platter dan ik dacht en vooral zwaarder.

Antwerps dat boven Gents staat in deze poll :puke:
Dat West-Vlaams op 1 staat snap ik nog. Sappig dialect, alleen is het vanaf pakweg Veurne soms niet meer te verstaan.

Over eigen stem opnemen: idd confronterend. Ik weet ondertussen dat ik veel platter spreek dan ik dacht. Komt er van, 10 jaar werken in Gent.

Ik weet niet goed hoe Gents dialect klinkt, maar Gents accent vind ik wel top. Net als het Brussels.

Opgegroeid tussen het Oostends en "zware" streektaal. :unsure:
Mijn ouders begonnen vanaf mijn 12-13 opzettelijk dialect tegen mij te praten thuis, want, "het werd toch wel eens tijd dat ik dat ging spreken, ik was toch geen klein kind meer". 🤣:love2:
Tegen mijn familie praat ik vandaag nog steeds Oostends, tegen mensen die ik niet ken en mij niet in het dialect aanspreken niet omdat ik dat onbeleefd en wat asociaal ben beginnen vinden om de één of andere reden. :unsure:

Ook bij mij is mijn dialect niet zó meer zo fel als vroeger. Huidige vriend komt uit het Antwerpse (niet de eerste trouwens, al kwam die uit de Zuiderkempen) en dialect praten tegen iemand die geen West-Vlaming is, ik kan dat gewoon niet zonder dat het awkward aanvoelt.
Als ik streektaal praat is dat al intussen jaren zonder zwaar accent, waardoor men soms twijfelt of ik echt van "de zee" ben, maar ik kan nog altijd heel makkelijk schakelen naar het Oostends.
Als een 60+ (of ouder) Oostendenaar tegen mij begint, is dat wel een trigger om al eens weer meer te praten zoals vroeger.

Ik ben zelf niet altijd de grootste fan van mijn dialect, al hangt het erg af van de setting. Ik vind het vaak wel aangenaam en zelfs charmant om het op tv te horen zoals in een prachtige serie als Een jaar op zee met Wim Willaert EDIT: Lybaert dus. (Echt jammer dat het topic op dit forum zo leeg is gebleven.)

Ik vind het dan ook erg jammer dat er algemeen nog steeds zo vaak zo denigrerend wordt gedaan over West-Vlaams en/of West-Vlamingen. Alsof wij de enige provincie zijn met een speciaal dialect en alsof je enkel bij West-Vlaams ondertitelingen nodig hebt. :unsure:
Ook het vooroordeel dat wij enkel dialect zouden kunnen.
Fun fact trouwens: mijn West-Vlaamse familie praat veel "beschaafder" tegen mijn vriend (en het grootste deel zijn dan nog boomers) dan mijn schoonfamilie uit het Antwerpse tegen mij.

En mijn vriend begrijpt zelfs gewoon West-Vlaams en vindt het heel vreemd dat veel binnenlanders er zoveel moeite mee lijken te hebben.

Plat Antwerps uit bv. Lili & Marleen begrijp ik anders ook niet echt veel van (al verbeterde dit na een tijdje kijken wel), en een plat dialect uit Limburg? (Gezien "Limburgs" niet bestaat volgens sommigen.)

Maar goed, de vraag was dus wat mijn favoriete dialect is. 😅

Ik vind dialecten over het algemeen erg leuk om naar te luisteren. Zeeuws-Vlaams bijvoorbeeld (oké, dat is in theorie Nederlands dialect). Ik hoor dit ook liever dan West-Vlaams.
Zelfs datzelfde plat Antwerps uit Lili & Marleen vind ik leuk, leuker dan wat je nu hoort. :unsure:
Plat Gents is grappig.
Zuiderkempen (Balen-Mol dan toch) vind ik charmant en erg leuk om na te doen (bedankt ex uit die regio), als het niet te plat is. :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik vind Vlaamse dialecten fascinerend, vooral uiteraard mijn eigen dialect het Geels Kempisch.
Soms is een paar kilometer al genoeg om nuances te horen, bvb. in Geel zegt men - als het heel koud is - "tis keikaat", en in Kasterlee (geen 10km verder), zegt men "tis kaakeit".

Ik vind dat een heel vreemde confrontatie, je eigen stem horen. Vroeger nam ik wel eens een interview af tijdens mijn opleiding en dat was toch elke keer verschieten. Platter dan ik dacht en vooral zwaarder.
Ik spreek blijkbaar met een lul in mijn mond. Ze hadden het mij al jaar en dag gezegd, maar mijn oren, in tegenstelling tot mijn neus en ogen, waren dacht ik wel quasi perfect. Niet zo dus. Als ik kwaad ben en moet brullen spreek ik blijkbaar nog het meest verfijnd.

Gelukkig heb ik nog mijn looks, en zoals al die Antwerpenaren, de immense bescheidenheid dat ons siert.
Ik vind Vlaamse dialecten fascinerend, vooral uiteraard mijn eigen dialect het Geels Kempisch.
Soms is een paar kilometer al genoeg om nuances te horen, bvb. in Geel zegt men - als het heel koud is - "tis keikaat", en in Kasterlee (geen 10km verder), zegt men "tis kaakeit".
Het is eigenlijk echt geschift hoeveel dialecten er op zo'n klein oppervlakte te vinden zijn. Zegt eigenlijk veel over onverdraagzaamheid en eigenzinnigheid maar toch nog zo euhm.. inclusief zijnde? Iemand slimmer kan hier wel op verder gaan.

Mijn moeder komt uit de kanten van Halle en Sint-Pieters-Leeuw, dat dialect vind ik ook iets hebben, gewoon omdat dat mij direct weer naar de schoot van mijn grootouders werpt. Pure nostalgie.

Antwerps dat boven Gents staat in deze poll :puke:
Zoals in alles eigenlijk hé :unsure:

Zoals gezegd, hangt het ook vaak van de setting af. Ik kan het ook wel appreciëren in een film/serie bijvoorbeeld en dat vrienden/familie het onderling spreken is ook maar normaal. Maar mensen die halsstarrig vasthouden aan hun dialect in wat formelere situaties of op de werkvloer... dat vind ik toch al een stuk minder charmant.

Terug
Bovenaan