Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?


  • Totaal aantal stemmers
    231
Ik zeg altijd, hoe meer naar het Westen, hoe lelijker :tongue:
Ik zal meestal zelf het Limburgs of het Brussels aanduiden als de leukste dialecten/tongval. Zelf ben ik van Antwerpen.
Ook eigenlijk niet zo'n grote fan van het Kempisch. Ik heb nog familie in die streek die dat nog echt plat spreekt en daar versta ik niets van en vind ik ook weinig charmant :tongue:

'Het West-Vlaams' of 'Het Limburgs' is natuurlijk wel te ruim. En het hangt ook vaak wel af van de persoon die het spreekt. Als ik bv. Wouter Deprez West-Vlaams hoor spreken, dan kan ik het wel nog appreciëren.

Zelf hoor je uiteraard nog wel aan mijn tongval dat ik uit Antwerpen kom, maar hoe ouder ik word, hoe minder dialectwoorden ik eigenlijk gebruik. Is dat gekomen door mijn vrouw en door kinderen te krijgen, geen idee. Ook op het werk spreek ik (en de meeste van mijn collega's) eigenlijk zeer weinig dialect.
 
De klanken in Vlaams-Brabant vind ik in het algemeen het mooist, zeker langs de kanten van Leuven. Als echt dialect is Brussels misschien wel het leukste. Niet boertig, toch heel volks.
 
De klanken in Vlaams-Brabant vind ik in het algemeen het mooist, zeker langs de kanten van Leuven. Als echt dialect is Brussels misschien wel het leukste. Niet boertig, toch heel volks.
Leuven, tot dat Jordytypetje van Jonas Van Geel hoort brallen.

Brussels is mooi, maar zeldzaam geworden. De verschillende Limburgse dialecten hoor ik heel graag, maar het is dan ook de mooiste provincie. Antwerps is waar ik thuis in ben en mijn favoriet. Kempisch dialect is waar ik dagelijks mee geconfronteerd wordt en het is een acquired taste. Vooral het nasale aspect vind ik onaangenaam. Wel sappig en karakteristiek. Gents heeft wel iets. En West-Vlamingen mogen die patat uit hun mond halen.

Het is trouwens vis en niet vès.
 
De klanken in Vlaams-Brabant vind ik in het algemeen het mooist, zeker langs de kanten van Leuven.
ugh :puke:hoe die de klinkers zo languit uitspreken met te veel klemtoon er op, kan daar niet tegen :unsure:
en volgens mij komt het vreselijke woord 'tegoei' ook van die kanten, hoewel ik dat in Limburg ook al eens gehoord heb.

Zelf vind ik het West-Vlaams van kanten Oostende wel mooi, in tegenstelling tot regio Poperinge waar het eerder boertig klinkt. Of het Antwerps in bepaalde settings, een Alex Agnew in een ander dialect zou gewoon niet werken. Ook wel fan van het Turks Gents zoals ze in de film Belgica zalig gebracht hebben.
 
zelf afkomstig uit Noord-Limburg, maar het plaatselijke dialect spreek ik niet, als dat al zo onderscheidend is, heel Noord-Limburg klinkt nogal hetzelfde, wat plat dialect. Nu woon ik in Antwerpen, dat echt plat Antwerps klinkt wel vaak hilarische (vooral als je dat ook terugziet in series). Het Gents vind ik het afschuwelijkste.
 
ugh :puke:hoe die de klinkers zo languit uitspreken met te veel klemtoon er op, kan daar niet tegen :unsure:
en volgens mij komt het vreselijke woord 'tegoei' ook van die kanten, hoewel ik dat in Limburg ook al eens gehoord heb.

Zelf vind ik het West-Vlaams van kanten Oostende wel mooi, in tegenstelling tot regio Poperinge waar het eerder boertig klinkt. Of het Antwerps in bepaalde settings, een Alex Agnew in een ander dialect zou gewoon niet werken. Ook wel fan van het Turks Gents zoals ze in de film Belgica zalig gebracht hebben.
Wait, whut?! Tegoei is geen AN ofwa 😱 Sebiet ga ik nog in een identiteitscrisis!

Om op de topic te antwoorden: Leuvens natuurlijk. En Brussels. En Leuvens. Brussels. Eigenlijk onmogelijk kiezen tussen die twee, wss vandaar dat het topic nog niet bestond 😁
 
Trouwens, een echte schat zijn deze opnames (met dan aan @Sir.Killalot, als ik me niet vergis):
Zo'n interessante website. Ik zit nu al hele avond de opnames uit mijn streek te beluisteren (Brugge) en da's zo boeiend. Ik versta het goed, maar ik herken ook de manier waarop mijn oma en de rest van mijn familie praat. En dat gaat dan niet alleen over dialectwoorden of -klanken, maar hele zegswijzen, of connotaties, manieren van denken, ook. Eigenlijk zeggen die af en toe heel gemene dingen over andere mensen, maar da's zo heel normaal, of zo? Dialect is zoveel meer dan enkel klanken of woorden.
 
In De Slimste Mens deed Ella Leyers een impressie van het Leuvens accent.
Dat was echt goed. :rofl:

De video vind ik spijtig genoeg niet online terug.
 
Blijkbaar ben ik in de minderheid, maar ik hou absoluut niet van dialecten.

Vlamingen die dwepen met hun dialect, associeer ik doorgaans met van die simpele zielen met een typische kerktoren-mentaliteit. Het gaat dikwijls ook gepaard met misplaatst chauvinisme. Met als absoluut dieptepunt: West-Vlaams en Kempisch

Als ik dan moet kiezen, dan het Brusselse, omdat die klanken me het meest als AN klinken.
 
Ik ben een grote fan van vrouwen die Hasselts spreken of met zo'n accent babbelen (hebben altijd een voetje voor). Mensen/dieren/andere subjecten die Antwerps spreken, daar heb ik altijd een gezonde portie afkeer van. Het is vis, Antwerpenaren, niet vies. Tenzij je over jullie eigen accent bezig zijn, dan is dat vies.

Brussels is ook wel leuk. Zit nu op bureau bij een collega die regelmatig plat Brussels spreekt en dat heeft wel iets.

Wel blij dat West-Vlaams/Kortrijks duidelijk de winnaar is.
 
ugh :puke:hoe die de klinkers zo languit uitspreken met te veel klemtoon er op, kan daar niet tegen :unsure:
en volgens mij komt het vreselijke woord 'tegoei' ook van die kanten, hoewel ik dat in Limburg ook al eens gehoord heb.

Alé jong. Die hebben een zeer zuivere articulatie, en al een beetje het zingende van de kanten van Limburg. Heerlijk. Vrouwen met die klanken triggeren ook altijd een beetje extra bij mij.
 
Ik ben een grote fan van vrouwen die Hasselts spreken of met zo'n accent babbelen (hebben altijd een voetje voor). Mensen/dieren/andere subjecten die Antwerps spreken, daar heb ik altijd een gezonde portie afkeer van. Het is vis, Antwerpenaren, niet vies. Tenzij je over jullie eigen accent bezig zijn, dan is dat vies.

Brussels is ook wel leuk. Zit nu op bureau bij een collega die regelmatig plat Brussels spreekt en dat heeft wel iets.

Wel blij dat West-Vlaams/Kortrijks duidelijk de winnaar is.

En zo sprak de West-Vlaming. 😂

Nee, serieus, welke Antwerpenaar spreekt er "vis" uit als "vies"? Idk welke Antwerpenaren jij kent, maar ik hoor die "i" alleen maar heel kort en snel uitgesproken worden. Ohja, en het is "vis", niet "vès" eh. :)
 
En zo sprak de West-Vlaming. 😂

Nee, serieus, welke Antwerpenaar spreekt er "vis" uit als "vies"? Idk welke Antwerpenaren jij kent, maar ik hoor die "i" alleen maar heel kort en snel uitgesproken worden. Ohja, en het is "vis", niet "vès" eh. :)
een i is een i, niet een ie. Hoor je echt bij héél veel Antwerpenaren.
 
Ik volg Munoz toch, ik heb ooit in de opleiding comm wet en journalistiek verscheidene taalvakken gehad die focuste op uitspraak en mijn klanken waren (vaak) te kort en scherp, zeker de i.

(Ik ben nu geen Antwerpenaar maar een Kempenaar maar toch, Antwerpenaar die vies zegt voor vis dat heb ik toch nog niet te vaak gehoord).
 
Terug
Bovenaan